Suomen sisäinen turvallisuus

Kyllä mä luulen että jos nyt vaikka raviohjastajat pyörittäisivät kansainvälistä huumekauppaa ym vakavaa rikollisuutta niin siellä raveissa saattaisi hyvinkin olla poliisilla iso operaatio.
Taitavat nuo harrastaa enemmän kansallista huimausainekauppaa eläkeläisten erikoishuoltotoiminnan ohessa... :rolleyes:
 
Kyllä mä luulen että jos nyt vaikka raviohjastajat pyörittäisivät kansainvälistä huumekauppaa ym vakavaa rikollisuutta niin siellä raveissa saattaisi hyvinkin olla poliisilla iso operaatio.

En tiedä ohjastajista, mutta ravi kansa pyörittää ei voi tulla poliisille ylätyksenä. Oulun Valkeassa pyörii myös huumekauppa ja groominki vaikkakin hieman enemmän piilossa kuin ennen ja poliisejakin sentään nykyisin siellä näkyy.
Ja en nyt väitä noita harley porukoita synnittömiksi, mutta samanlaista intoa olisi mukava nähädä etenkin noiden lasten huumajien/ahdistelijoiden perään taitaa vain rasistikortti pelottaa.

Ja @Herman30 en minä maininnut mustalaisia, mistäs sinä sen keksit, ennakkoluuloja?
 
Toki jokainen voi esittää mielipiteitä, mutta esim kyseisessä tapahtumassa poliisilla oli käytössään tiedustelutietoa jota tällä tapahtumajärjestäjällä ei ilmeisestikään ollut. Koska poliisi käyttää mm tätä tiedustelutietoa ennakkosuunnittelussaan, niin joidenkin motoristien taustoista ja aikaisempien vastaavien tapahtumien turvallisuusuhista ja luultavasti myös poliisin toimintataktiikoista ilmeisesti täysin tietämättömällä tapahtumajärjestäjällä ei välttämättä ole kompetenssia tällaisen arvion tekoon.

Vastauksena kysymykseen: arvion tekeminen on sen tahon asia, jolle arvion tekeminen kuuluu ja jolla on riittävät tiedot ja osaaminen tällaisen arvion tekemiseen.
Eikö tuollaisessa tapahtumassa turvallisuudesta ole vastuussa tapahtuman järjestäjä? Olisi jotenkin outoa mutta niin suomalaista, että tälle järjestäjälle ei kerrota "tiedustelu" tietoja ja poliisi suorittaa sitten oman harkintansa mukaan omia operaatioita alueella sen enempää järjestäjää infoamatta.
 
No ei kai nyt sentään hd-tapahtuman järjestäjälle kerrota poliisin tiedustelutietoja henkilöistä ym. Muistuttaisin taas mitä ovat Hells Angels, Bandidos ym.
 
No ei kai nyt sentään hd-tapahtuman järjestäjälle kerrota poliisin tiedustelutietoja henkilöistä ym. Muistuttaisin taas mitä ovat Hells Angels, Bandidos ym.
Laitoin tiedustelu tiedon lainausmerkkeihin. Ei varmasti tarvitse kaikkea kertoa mutta kyllä tapahtuman järjestäjän joka turvallisuudesta vastaa pitäisi tietää jos jokin tai joku vaarantaa paikalla olijoiden turvallisuutta.
 
Raiskausten määrä kasvoi hurjasti – väkivaltarikosten tilasto paljastaa karuja lukuja

Armi Suojanen

Väkivaltarikosten määrä vähentyi tammi–kesäkuussa 1,2 prosentilla viime vuoteen verrattuna, mutta raiskauksien määrä kasvoi yli 20 prosentilla viime vuodesta, kertoo Tilastokeskus.

Tammi–kesäkuussa kirjattiin 15 800 väkivaltarikosta.

Raiskauksia ilmoitettiin tammi–kesäkuussa 715 kappaletta. Se on 20,4 prosenttia eli 121 tapausta enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna.

– Lapsen seksuaalisia hyväksikäyttöjä tuli poliisin tietoon 813, mikä on 22,8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Törkeästä lapsenraiskauksesta tehtiin 13 ilmoitusta. Laki törkeästä lapsenraiskauksesta tuli voimaan 15. huhtikuuta tänä vuonna.

Lisäksi ilmoitettiin 508 muuta seksuaalirikosta. Näistä 256 oli seksuaalista ahdistelua, mikä on 26 tapausta (11,3 prosenttia) enemmän kuin viime vuonna tammi–kesäkuussa.
– Viranomaisten tietoon tulleiden raiskausten ja lapsen seksuaalisten hyväksikäyttöjen määrät vaihtelevat vuosittain paljonkin. Yksittäiset rikosilmoitukset voivat sisältää usean osateon käsittäviä tapahtumasarjoja.
Eniten lapsen seksuaalisia hyväksikäyttöjä on ilmoitettu vuonna 2013. Tuolloin poliisin tietoon tuli 612 lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä.

 
Eikös Suomessa poliisi itse arvioi toimintaansa? ;) Tarvittaessa myös tutkii oman toimintansa.
Varmaan jokainen organisaatio arvioi itse omaa toimintaansa; ainakin jos haluaa kehittää sitä. Sen lisäksi esim poliisin toimintaa valvoo myös PoHa (joka toki on samaa firmaa), sen lisäksi eri laillisuusvalvontaviranomaiset.

Poliisi tosiaan Suomessa tutkii poliisirikokset; meillä ei ole montaa päällekkäistä lainvalvontaorganisaatiota kuiten esim Yhdysvalloissa. Esitutkintaviranomaisia on vain kourallinen, ja laki säätelee mitä kukin tutkii.

Olisiko mielestäsi hyvä, jos Suomessa olisi jenkkityyliin poliisirikoksia tutkiva Internal affairs -yksikkö, ja tutkinnanjohtajana toimisi joku poliisista irrallaan oleva taho?
 
Laitoin tiedustelu tiedon lainausmerkkeihin. Ei varmasti tarvitse kaikkea kertoa mutta kyllä tapahtuman järjestäjän joka turvallisuudesta vastaa pitäisi tietää jos jokin tai joku vaarantaa paikalla olijoiden turvallisuutta.
Minua vähän ihmetyttää tämä paheksunta poliisin näkyvästä läsnäolosta tapahtumassa, jossa on tuhansia liivijengiläisiä, myös ulkomailta tulleita prosenttikerhojen jäseniä. Täytyy muistaa, että nämä ovat huumekauppiaita, parittajia, velanperijöitä jotka tulevat tapaamaan "veljiään" ja verkostoitumaan. Ajatus pelkästä yhteisestä hauskanpidosta on toki hieno mutta asia kuuluu myös mitä suurimmassa määrin poliisin tiedustelutoiminnan alle ja riittävään varautumiseen mahdollisten yhteenottojen varalta.
 
kyseisessä tapahtumassa poliisilla oli käytössään tiedustelutietoa jota tällä tapahtumajärjestäjällä ei ilmeisestikään ollut. Vastauksena kysymykseen: arvion tekeminen on sen tahon asia, jolle arvion tekeminen kuuluu ja jolla on riittävät tiedot ja osaaminen tällaisen arvion tekemiseen.
Yleisesti: Ainoa oikea tapa edistää yhteistyötä on, että poliisi välittää tapahtumajärjestäjälle sellaista tietoa, jonka nojalla järjestäjä pystyy tekemään oikeansuuntaista turvallisuusarviointia tilaisuudesta.
On täysin ymmärrettävää että järjestäjä tekee omaan vastuuseensa kuuluvan arvioinnin sillä tiedolla joka sillä on.

Kokonaan toinen tilanne on silloin kun järjestäjä kieltäytyy huomioimasta poliisin välittämää lisätietoa, joka vaikuttaisi oma-arvioinnissa. Tai huono tilanne on sekin jos poliisi panttaa itsellään olevaa ratkaisevaa tietoa tilanteessa jossa se tieto kuuluisi tilaisuuden järjestäjälle, jotta pystyy täyttämään arviointivastuunsa riittävällä tasolla.
Toki sekin on vielä oma tilanteensa jos järjestäjänä on prosenttiliike ja osallistujat ovat kaikki jo lähtökohtaisesti negatiivis-profiloituja henkilöitä. Ehkä tämä oli sellainen tilaisuus, en tunne asiaa.
Yhteistyötä tuollaisen suunnittelu varmaankin on noin yleisesti sanottuna.
.
 
Varmaan jokainen organisaatio arvioi itse omaa toimintaansa; ainakin jos haluaa kehittää sitä. Sen lisäksi esim poliisin toimintaa valvoo myös PoHa (joka toki on samaa firmaa), sen lisäksi eri laillisuusvalvontaviranomaiset.

Poliisi tosiaan Suomessa tutkii poliisirikokset; meillä ei ole montaa päällekkäistä lainvalvontaorganisaatiota kuiten esim Yhdysvalloissa. Esitutkintaviranomaisia on vain kourallinen, ja laki säätelee mitä kukin tutkii.

Olisiko mielestäsi hyvä, jos Suomessa olisi jenkkityyliin poliisirikoksia tutkiva Internal affairs -yksikkö, ja tutkinnanjohtajana toimisi joku poliisista irrallaan oleva taho?

Omasta puolestani vastaan, ehdottomasti olisi. Syistä joista jo aiemmin puhuimme.

Tästä aiheesta itse asiassa poliisin ylijohto teetti tutkimuksenkin yli vuosikymmen sitten. Se ei johtanut mihinkään, koska poliisit itse vastustavat kaikkea ulkoista valvontaa. Mikä on tietysti täysin ymmärrettävää.


 
KRP tutkii muiden poliisien tekemiä rikoksia. Ja KRP pienempänä organisaationa olisi esim. sisäministeriön tai oikeuskanslerinviraston toimesta varsin kohtuullisilla lisäresursseilla valvottavissa tehokkaasti.
 
KRP tutkii muiden poliisien tekemiä rikoksia. Ja KRP pienempänä organisaationa olisi esim. sisäministeriön tai oikeuskanslerinviraston toimesta varsin kohtuullisilla lisäresursseilla valvottavissa tehokkaasti.

KRP tutkii lähtökohtaisesti vain Sisäministeriön Poliisiosaston, SuPo:n ja PolHan tekemäksi epäillyt rikokset. Muissa tapauksissa tutkinnan hoitaa yleensä toinen poliisipiiri. Joten tuo ei valitettavasti toimisi. Myöskin kyseisen viranomaisen tulisi aktiivisesti tutkia poliisin toimintaa laillisuusvalvonnan näkökulmasta. Tällöin KRP ei myöskään tulisi kyseeseen.

Aivan samoin kuin tietosuojan ja nyt tiedustelun osalta on perustettu oma viranomainen valvomaan laillisuuden toteutumista, pitäisi poliisin osalta toimia samoin. Jos poliisi perustettaisiin nyt, kukaan ei edes ehdottaisi etteikö kyseistä instanssia pitäisi valvoa tehokkaasti ulkopuolelta ja valvonnalla olla riittävät resurssit. Se, että näin ei ole, on historiallinen jäänne joka pitäisi korjata pikaisesti
 
KRP tutkii lähtökohtaisesti vain Sisäministeriön Poliisiosaston, SuPo:n ja PolHan tekemäksi epäillyt rikokset. Muissa tapauksissa tutkinnan hoitaa yleensä toinen poliisipiiri. Joten tuo ei valitettavasti toimisi. Myöskin kyseisen viranomaisen tulisi aktiivisesti tutkia poliisin toimintaa laillisuusvalvonnan näkökulmasta. Tällöin KRP ei myöskään tulisi kyseeseen.

Aivan samoin kuin tietosuojan ja nyt tiedustelun osalta on perustettu oma viranomainen valvomaan laillisuuden toteutumista, pitäisi poliisin osalta toimia samoin. Jos poliisi perustettaisiin nyt, kukaan ei edes ehdottaisi etteikö kyseistä instanssia pitäisi valvoa tehokkaasti ulkopuolelta ja valvonnalla olla riittävät resurssit. Se, että näin ei ole, on historiallinen jäänne joka pitäisi korjata pikaisesti

KRP:iin voisi tietysti perustaa jonkin "sisäisen tutkinnan osaston" joka toimisi oikeuskanslerinviraston alaisuudessa. Tuskin tarvittaisiin kovin monta lisävakanssia.
 
KRP:iin voisi tietysti perustaa jonkin "sisäisen tutkinnan osaston" joka toimisi oikeuskanslerinviraston alaisuudessa. Tuskin tarvittaisiin kovin monta lisävakanssia.

Esimerkiksi näin. Tai mieluiten esimerkiksi Oikeusministeriön alaisuuteen jolloin Sisäministeriökytkös jäisi pois.

Keinoja kyllä löytyy. Ei siihen mitään satojen miesten organisaatiota tarvittaisi.
 
Esimerkiksi näin. Tai mieluiten esimerkiksi Oikeusministeriön alaisuuteen jolloin Sisäministeriökytkös jäisi pois.

Keinoja kyllä löytyy. Ei siihen mitään satojen miesten organisaatiota tarvittaisi.

Juuri näin. Oikeusministeriö saattaisi tosiaan olla moiselle oikea paikka.
Vaikkapa vain 10 tutkintapuolelle plus hallinto. Mutta ko. organisaation henkilöstöllä pitää olla poliisivaltuudet...joten en tiedä onnistuuko se oikeusministeriön puolella.

Siinä mielessä arvelisin, että KRP voisi olla oikea paikka...vaikkapa hallinnollisesti sisäministeriön alla mutta toimeksiannot tulisivat oikeuskanslerinvirastosta.
 
Omasta puolestani vastaan, ehdottomasti olisi. Syistä joista jo aiemmin puhuimme.
Näinhän oikeastaan onkin; poliisirikoksia tutkivat niihin erikoistuneet poliisit, ja jutut tutkitaan aina toisessa laitoksessa. Tutkinnanjohtajana on syyttäjä.
 
Näinhän oikeastaan onkin; poliisirikoksia tutkivat niihin erikoistuneet poliisit, ja jutut tutkitaan aina toisessa laitoksessa. Tutkinnanjohtajana on syyttäjä.

Ongelmana ei taida olla tutkinta, vaan valvonta. Itse itseään valvoen ei aina oikein toimi.
 
Näinhän oikeastaan onkin; poliisirikoksia tutkivat niihin erikoistuneet poliisit, ja jutut tutkitaan aina toisessa laitoksessa. Tutkinnanjohtajana on syyttäjä.

Tuossa @Sardaukar jo sanoikin valvonnasta. Itsevalvonta ei ole parasta valvontaa. Ei se siviilissäkään aina toimi esimerkiksi auton ratissa:).

Ihan täydellisenä OT:na. Osaatko yhtään sanoa paljonko keskimäärin tulee partioautolle kilometrejä mittariin vuodessa pks:llä? Siis yksittäiselle autolle, ei partiolle tai poliisimiehelle.
 
Back
Top