Suomen suurimmat onnistumiset ja epäonnistumiset 1917 alkaen

...
Kaikkein suurin painolasti Suomen taloudessa on väestön ikääntyminen, joka olisi raskas taakka nousukaudellakin, näillä hartioilla ei nousua sitten voidakaan saada aikaan. Siksi arvostelen PS:n politiikkaa, joka keskittyy juuri työperäisen maahanmuuton rajoittamiseen, Suomeen saapuvat vaihto-opiskelijat perheineen ovat nimittäin hyvin tarpeellinen voimavara.
...
Tarkoitat ilmeisesti persujen nihkeää suhtautumista halpatyövoiman haalimiseen EU:n ulkopuolisista maista? Lisäksi vaatimukset nuhteettomuudesta, riittävästä toimeentulosta sekä kielitaidosta ovat tietysti myös täysin kohtuuttomia?

Humanitäärinen maahanmuutto pitäisi lopettaa kokonaan mutta se ei auta mitään, jos samalla ei estetä myös selvästi Suomelle haitallista "työperäistä maahanmuuttoa": vuoden 2015 mediamyrskyssä suomalaisille yritettiin myydä Ruotsin kautta tapahtuva mutavyöry aivan normaalina työperäisenä maahanmuuttona, joka rikastuttaa geeniperimän sekä ratkaisee kestävyysvajeen. Todellisuudessa akavalaiset, koneinsinöörit sekä kultamunia munivat hanhet osoittautuivat joksikin aivan muuksi.

Mielestäni vaihto-opiskelija terminä sisältää ajatuksen vastavuoroisuudesta: suomalaiset opiskelijat pääsevät tutustumaan ulkomaisiin yliopistoihin ja vastavuoroisesti ulkkarit pääsevät ihmettelemään suomalaisia massaluentoja. Oikeasti rikkaat ja lahjakkaat ja hakeutuvat kansainvälisiin huippuyliopistoihin, joita Suomessa ei valitettavasti ole. Sen sijaan maksuttomat opinnot houkuttelevat vähän toisenlaista ainesta.

Aikoinaan tuli jonkinverran on pyörittyä vaihto-opiskelijoiden kanssa samoissa tapahtumissa. Siitä joukosta en muista ainuttakaan perheellistä. Suurinosa palasi takaisin kotimaahansa vuoden tai kahden opiskelujen jälkeen. Käsittääkseni suurimmalle osalle Suomeen jääminen olisi ollut pelkkä ilmoitusasia EU-sopimusten perusteella mutta ei siis kelvannut.

Ongelman ydin on siinä, että Suomi ei ole houkutteleva kohdemaa sellaisille maahanmuuttajille, joita Suomi oikeasti tarvitsisi. Suomen valtteja ovat olleet luottamus viranomaisiin sekä hyvä katuturvallisuus mutta ne kun tärvätään, niin jäljelle ei jää mitään.
 
Ruotsissa on jo havahduttu halpatyövoiman aiheuttamaan uuteen ongelmaan, nämä eivät pysty keräämään riittävää eläkekertymää työuransa aikana joten valtio joutuu maksamaan takuueläkkeen ja sama tulee tapahtumaan myös Suomessa...
 
Tarkoitat ilmeisesti persujen nihkeää suhtautumista halpatyövoiman haalimiseen EU:n ulkopuolisista maista? Lisäksi vaatimukset nuhteettomuudesta, riittävästä toimeentulosta sekä kielitaidosta ovat tietysti myös täysin kohtuuttomia?

Se kohtuullinen 40 kiloeuron toimeentulo ylitti suomalaisten mediaanipalkan (36 228 €). Myös esmes kansalaisuuuteen vaadittavan asumisajan pidentäminen 8 vuoteen on jo aika pitkä. Halpatyövoiman torjunta olisi sinänsä kyllä järkevää, mutta tämä hallitushan lähti avoimeen sotaan ammattiyhdistysten kanssa, jotka juurikin ovat se taho, jonka intresseissä suomalaisten työehtojen noudattaminen olisi. Tästä voi tosin toki antaa pyyhkeitä ay-liikkeellekin, sitä ei ole paljoa tuntunut kiinnostavan että onko työmaalla joku Sergei 4 euron tuntipalkalla, vaan että onhan omien setien pöydässä riittävästi dallaspullia.

Humanitäärinen maahanmuutto pitäisi lopettaa kokonaan mutta se ei auta mitään, jos samalla ei estetä myös selvästi Suomelle haitallista "työperäistä maahanmuuttoa": vuoden 2015 mediamyrskyssä suomalaisille yritettiin myydä Ruotsin kautta tapahtuva mutavyöry aivan normaalina työperäisenä maahanmuuttona, joka rikastuttaa geeniperimän sekä ratkaisee kestävyysvajeen. Todellisuudessa akavalaiset, koneinsinöörit sekä kultamunia munivat hanhet osoittautuivat joksikin aivan muuksi.

Tästä ei ole epäselvyyttä. Helppoheikkien maahanvyöry ei ole millään tapaa työperäistä maahanmuuttoa, vähän kuin natsien eutanasiaohjelmalla ei ollut mitään tekemistä eutanasian kanssa. Vale nyt vain yksinkertaisesti on vale. Työperäinen maahanmuuttaja on sellainen, jolla on jo maahan saapuessaan työ- tai vähintään opiskelupaikka. Sen pitäisi olla kaikille rehellisille ihmisille selvää.

Mielestäni vaihto-opiskelija terminä sisältää ajatuksen vastavuoroisuudesta: suomalaiset opiskelijat pääsevät tutustumaan ulkomaisiin yliopistoihin ja vastavuoroisesti ulkkarit pääsevät ihmettelemään suomalaisia massaluentoja. Oikeasti rikkaat ja lahjakkaat ja hakeutuvat kansainvälisiin huippuyliopistoihin, joita Suomessa ei valitettavasti ole. Sen sijaan maksuttomat opinnot houkuttelevat vähän toisenlaista ainesta.

Tästä oon eri mieltä. Tunnen useammankin ulkomaalaisen, joista parikin on perustanut tohtorina yrityksen Suomeen. Osalle maahantulijoista myös esmes julkinen koulutus ja terveydenhuolto ovat merkittäviä valtteja, eivätkä kaikki havittele Nobel-tutkijan uraa. Tunnen myös esmes amerikkalaisen rekkakuskin, joka ajaa Suomessakin rekkaa ja sekin on Suomelle pelkkää voittoa, aikuinen mies jonka koulutukseen ei ole tarvinnut laittaa senttiäkään rahaa, mutta jonka työpanos tulee Suomen talouteen, samaten verotulot.

Tämän enempää en ehkä halua alkaa ns. päivänpolitiikasta väittelemään, ja se olisi offtopicia muutenkin. Tarkoitukseni oli yleisemmällä tasolla valottaa erilaisia historian virheitä ja nykyisyyden reunaehtoja .
 
Koululaitokseen tehtyjä muutoksia onkin tässä jo käsitelty. Paluu 90-luvun lopun tai 2000-luvun alun opetussuunnitelmiin olisi paras ratkaisu sen korjaamiseksi. Digi pois, "inkluusio" pois (inkluusio lainausmerkeissä, koska se alkuperäinen opetushallituksen idea ei edes tarkoita sitä, miten poliitikot alkoivat sitä käyttää), "valinnanvapaus" pois, "ilmiöoppiminen" pois. Paluu kynään ja paperiin, mobiililaitteet parkkiin koulupäivän ajaksi, keskittyminen kouluaineiden perusasioiden oppimiseen ja riittävään määrään tehtäviä ja toistoja niistä. Mikään "ilmiöoppiminen" ei onnistu, jos perusasioita ei osata kunnolla, muutoin se on vain propagandaa.

Yksi huomattava virhe on ollut kylmän sodan jälkeen muuttunut ulkopolitiikka ja kv-oikeuspolitiikka, joka lakkasi hyvesignaloivan vasemmiston vuoksi olemasta Suomen etua tavoittelevaa reaalipolitiikkaa. Räikeimpänä tässä tietysti Ottawan sopimus (jv-miinakielto), mutta myös mm. turha lainsäätäjän ja hallitusvallan rajoittaminen kv. sopimuksilla paljon yli reaalipoliittisen tarpeen on ollut haitaksi. Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksesta olisi pitänyt allekirjoittaa ja ratifioida vain itse sopimus ja vain aivan poliittisen pääoman kannalta välttämättömimmät lisäpöytäkirjat (mm. 13. lisäpöytäkirjaa ei missään tapauksessa).

Toiseksi kriittiseksi virheeksi voisin ylläolevaan liittyen lainsäädännön puolelta laittaa vuoden 1995 perusoikeusuudistuksen ja vuoden 2000 perustuslain: nämä on tehty täysin etnografisesti yhtenäiseen, vielä hyvin vahvasti luterilaiseen yhtenäiskulttuuriin ja luottamusyhteiskuntaan, ja ovat toteutetun politiikan seurauksena ja muun kulttuurin muutoksen vuoksi nyt aivan sopimattomat nykytilanteeseen (ja oikeastaan heijastelevat samaa kuin tuo naiivi ulkopolitiikkakin). Ideahan niissä oli sinänsä ihan hyvä, ja perusoikeusuudistus oli pakko tehdä EU:n perussopimuksen ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen takia, mutta niissäkin olisi voitu käyttää järkeä, ja uuden perustuslain säätämiseen olisi voitu käyttää samanlaista ideaa kuin aiempiin vuosien 1772 ja 1919 hallitusmuotoihin. Erityisesti perustuslain turvaamat perusoikeudet olisi pitänyt rajata pääsääntöisesti vain kansalaisille aivan kriittisimpiä oikeuksia lukuunottamatta (joka näin EU-aikana tarkoittaisi kaikkia EU-kansalaisia).

Kolmas virhe olisi sitten EU:n direktiivien ja muun säädöstön aivan turhantarkka noudattaminen. Direktiivit ovat lainsäädäntöohjeiksi tarkoitettuja, eikä niiden eksaktia kirjainta ole pakko noudattaa kansallisessa toteutuksessa kuin direktiivin hengen osalta. Koko systeemin tarkoitus (miksi siis annetaan direktiivejä ja asetuksia erikseen - asetukset ovat sitovia, direktiivit ohjeita) on se, että direktiiveillä säädettyihin asioihin jätetään tilaa kansalliselle toteutukselle ja kansallisille erityispiirteille, ja rajatuilta osin direktiivejä voidaan jättää kansallisessa toteutuksessa noudattamatta, kunhan siitä informoidaan komissiota ja selitetään, että miksi jokin rajattu osa-alue on jätetty toteuttamatta (kunhan siis toteutus noudattaa direktiivin yleistä henkeä).

Neljäs tähän liittyvä virhe olisi taas liian lepsu kriminaalipolitiikka ja rikoslainsäädäntö, jossa painottuu liiaksi kustannusnäkökulma ja aivan vanhentuneet käsitykset rikollisuuden biologiasta. Lisäksi suurin osa kriminaalipolitiikan aineistoista on ajalta, jolloin Suomi oli aivan erilainen, ja lisäksi oikeustieteen puolella vallitsevat näkemykset kriminaalipsykiatrisesta (ja siis oikeastaan rikollisuuden neurologisesta ja neurobiologisesta) ulottuvuudesta ovat 20-40 vuotta jäljessä nykyistä kriminaalipsykiatriaa, koska suurimmalla osalla niihin viimeisin kosketus on ollut omalta opiskeluajalta. Tämän takia nykyään vieläkin vallitsevat ansioituneiden oikeustieteilijöiden keskuudessa 70-90-luvun näkemykset siitä, että rikollisuus olisi lähestulkoon yksinomaan ympäristön aiheuttamaa ja korjautuisi ympäristöä muuttamalla, kun nykyään on kriminaalipsykiatriassa tultu takaisin siihen, että myös neurobiologialla ja jopa genetiikalla on siinä huomattava merkitys.

Mulle ei oiken koskaan ole auennut, miksi EUR on niin karmea juttu? SEK jyllää lähinnä sen takia, että Sveduilla on ollut onnea olla irti sodasta sukupolvien ajan, jolloin heillä on kansalaisia kriittisesti enemmän kuin meillä ja ovat vielä perineet varallisuuttaa pitkään. Lisäksi heillä on ollut älliä neuvotella kaikista EU eduista ilman valuuttaunioniin liittymistä. Mutta en oikein jaksa uskoa, että me oltais MK:lla pärjätty yhtä hyvin, kuin länsinaapurissa rallatellaan.
Euron hyöty ja ongelma on siinä, että sen arvo määrittyy käytännössä täysin meistä riippumatta, oikeastaan Saksan ja Ranskan kansantalouksien tilan perusteella, erityisesti Saksan. Tämän takia euro on meidän tuottavuuteemme verrattuna liian arvokas valuutta, ja toisin kuin vanhoina Bretton Woodsin ja valuuttakoriin sidotun markan aikoina, sitä ei voi devalvoida tarvittaessa. Kelluva oma valuuttahan taas devalvoituisi automaattisesti tuottavuutta tasapainottamaan.

Kun ulkoinen devalvaatio on tullut mahdottomaksi, ei meillä ole enää työmarkkinaneuvottelujen ulkopuolisia keinoja tuottavuuden parantamiseksi. Käytännössä siis ainoa keino on ns. sisäinen devalvaatio, eli palkkojen alennukset tai palkkamaltti niin, että palkat eivät nouse inflaation tahdissa. Tämä on erittäin epäsuosittu ja vaikea keino, ja vaikuttaa suoraan kansalaisten mielialoihin ja yleiseen kansalliseen ilmapiiriin, ja lisäksi kurjistaa myös kotimaista kysyntää. Ulkoinen päätetty devalvaatio on paljon helpompi, eikä siihen liity työvoimapoliittisia tai työehtosopimusneuvottelutekijöitä tai näihin liittyviä poliittisia intohimoja. Ja kelluva valuutta tosiaan devalvoi itse itsensä, jos sen arvo on liian suuri. Ulkoisella devalvaatiolla kotimainen kysyntä ei kärsi, mutta tuontituotteiden hinnat nousevat (suosien kotimaista tuotantoa ja kotimaisia alihankkijaketjuja) ja toisaalta vientituotteiden hinnat vieraassa valuutassa laskevat, jolloin viennin kilpailukyky nousee.

Euro on tosiaan toinen Neuvostoliiton romahduksen jälkeisistä suurista talous- ja finanssipoliittisista virheistä, ja siihen mentiin 90-luvun laman aiheuttamien pelkotilojen vuoksi (90-luvun laman taustalla oli vahvan markan politiikka ja Neuvostoliittoon huomattavasti keskinäisriippuvainen talousjärjestelmä, joista kumpaakaan ei ratkaistu eurolla). Muut Pohjoismaat ymmärsivät olla menemättä.

Toinen näistä suurista talous- ja finanssipoliittisista virheistä on ollut valtion tuottavien omistusten, strategisten omistusten ja luonnollisten monopolien myynti. Luonnollisten monopolien ja valtion toimintojen myynnistä on koitunut huomattavat pitkäaikaiskustannusten nousut julkiselle sektorille, ja mm. maatalouden kilpailukyky on kärsinyt valtavasti Kemiran myynnistä, kun lannoitteiden hinnat nousivat huomattavasti (puhumattakaan siitä, kuinka paljon tuottoja on jäänyt saamatta). Käytännössä säännönmukaisesti julkinen omaisuus on myyty alihintaan, ja nyt ollaan jo vaihtoehtoiskustannuksena huomattavasti miinuksella niistä. Vieläpä kun tyypillisesti julkisen omaisuuden myyntituotot on käytetty vähemmän kannattaviin menoihin, niin siinä ei ole ollut järjen hiventäkään.

Ja viimeiseksi virheeksi nostaisin kristinuskon kulttuurillisen ulottuvuuden heikentämisen, jota on tarkoitushakuisesti tehty jo pitkään sivistymättömien kiihkoateistien ja muiden henkilökohtaisia lapsuuden traumoja kristinuskosta saaneiden toimesta. Kuten ehkä maailman johtava ateistifilosofi ja entinen ankarakin kristinuskon kriitikko Richard Dawkins totesi, niin hänen tavoitteenaan ei missään vaiheessa ole ollut kritisoida kristillistä kulttuuria tai kristillistä etiikkaa, ja että hän mieluimmin elää nimenomaan kulttuurillisesti kristityssä maassa. Hänhän meni niinkin pitkälle kuin totesi, että on "kulttuurillinen kristitty" nykynäkemyksenään.
Eli Suomessa olisi huomattavasti vahvemmin pitänyt pitää kiinni kristillisestä tapakulttuurista ja nimenomaan valtavirtaluterilaisista tavoista ja sikäli jopa kirkon maltillisen valtavirran yhteiskunnallisesta asemasta. Tärkein tekijä tähän olisi varmaankin ollut kirkollisveron siirto jäsenyysverosta yleiseksi veroksi, jota verotusoikeudellisiin kirkkokuntiin kuulumattomat maksaisivat vaikkapa korkeakulttuuriin ja kansankulttuurin perinteisiin korvamerkittynä (koska tällöin kirkon jäsenyys lakkaisi olemasta rahanegatiivista).
Myös mm. Suvivirsi ja vastaavat kouluihin ja muihin julkisen vallan instituutioihin liittyvät kristilliset tavat (koulujen adventtikirkot ym.) olisi pitänyt kirjata lakiin saakka. Se adventtikirkkokaan ei yhtään kenenkään maailmankatsomusta saa suuntaan jos toiseen kääntymään (ja siksi militanttiateistien kiihkoilu siitä on aivan järjetöntä), mutta on kaunis kulttuuriperinne.
Kristillinen kulttuuri ja etiikka ei säily ilman sitä ylläpitävää ja sen oppeja opettavaa kirkkoa, vaikka se kirkko joitain varmasti sapettaakin.

Yksityisten ravintoloiden ja kauppojenkin toiminta oli säännelty melkein henkihieveriin, voitteko nykyaikana kuviteella vaikkapa, että kauppaan piti juosta hirveää munaravia heti töiden jälkeen, sillä ovet menivät kiinni klo18? Niin oli vielä 80-luvulla, taisi olla jopa omassa lapsuudessani 90-luvulla. Sitä onneksi sentään lievitti se, että lähikauppoja oli paljon jo käytännön pakosta.
Saksassa asia on yhä näin, ja idea siinä on se, että myös kaupan työntekijöille kuuluvat oikeudet järkevään päivärytmiin (joka mahdollistaa mm. mielekkään perhe-elämän) ja viikonloppuihin. Työolosuhteiden kurjistamisesta ja päivä- ja viikkorytmin rikkomisesta on suora vaikutus mm. perheolosuhteisiin, kykyyn hoitaa lapsia ja ylipäätään halukkuuteen hankkia lapsia.

Eikä se, että kaikki kaupat olivat samojen rajoituksien alaisia (paitsi itse asiassa pienet kaupat vähäisempien, joka suosi pienyrittäjyyttä ja lähikauppoja) sääntele henkihieveriin, koska ne ostokset täytyy silti kaikkien tehdä. Ravintoloiden osalta asia on sitten eri.
 
Viimeksi muokattu:
Saksassa asia on yhä näin, ja idea siinä on se, että myös kaupan työntekijöille kuuluvat oikeudet järkevään päivärytmiin (joka mahdollistaa mm. mielekkään perhe-elämän) ja viikonloppuihin. Työolosuhteiden kurjistamisesta ja päivä- ja viikkorytmin rikkomisesta on suora vaikutus mm. perheolosuhteisiin, kykyyn hoitaa lapsia ja ylipäätään halukkuuteen hankkia lapsia.

Toki se on näin monella alalla, mutta kyllä se vuoro- ja viikonlopputyö tuo myös ihan hyvät lisät.

Itse olin tehtaalla kolmivuorossa jonkun aikaa. Aika hyvin se yövuoroviikko pilaa kyseisen viikon.
 
Koululaitokseen tehtyjä muutoksia onkin tässä jo käsitelty. Paluu 90-luvun lopun tai 2000-luvun alun opetussuunnitelmiin olisi paras ratkaisu sen korjaamiseksi. Digi pois, "inkluusio" pois (inkluusio lainausmerkeissä, koska se alkuperäinen opetushallituksen idea ei edes tarkoita sitä, miten poliitikot alkoivat sitä käyttää), "valinnanvapaus" pois, "ilmiöoppiminen" pois. Paluu kynään ja paperiin, mobiililaitteet parkkiin koulupäivän ajaksi, keskittyminen kouluaineiden perusasioiden oppimiseen ja riittävään määrään tehtäviä ja toistoja niistä. Mikään "ilmiöoppiminen" ei onnistu, jos perusasioita ei osata kunnolla, muutoin se on vain propagandaa.

Yksi huomattava virhe on ollut kylmän sodan jälkeen muuttunut ulkopolitiikka ja kv-oikeuspolitiikka, joka lakkasi hyvesignaloivan vasemmiston ja liberaalien vuoksi olemasta Suomen etua tavoittelevaa reaalipolitiikkaa. Räikeimpänä tässä tietysti Ottawan sopimus (jv-miinakielto), mutta myös mm. turha lainsäätäjän ja hallitusvallan rajoittaminen kv. sopimuksilla paljon yli reaalipoliittisen tarpeen on ollut haitaksi. Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimuksesta olisi pitänyt allekirjoittaa ja ratifioida vain itse sopimus ja vain aivan poliittisen pääoman kannalta välttämättömimmät lisäpöytäkirjat (mm. 13. lisäpöytäkirjaa ei missään tapauksessa).

Toiseksi kriittiseksi virheeksi voisin ylläolevaan liittyen lainsäädännön puolelta laittaa vuoden 1995 perusoikeusuudistuksen ja vuoden 2000 perustuslain: nämä on tehty täysin etnografisesti yhtenäiseen, vielä hyvin vahvasti luterilaiseen yhtenäiskulttuuriin ja luottamusyhteiskuntaan, ja ovat toteutetun politiikan seurauksena ja muun kulttuurin muutoksen vuoksi nyt aivan sopimattomat nykytilanteeseen (ja oikeastaan heijastelevat samaa kuin tuo naiivi ulkopolitiikkakin). Ideahan niissä oli sinänsä ihan hyvä, ja perusoikeusuudistus oli pakko tehdä EU:n perussopimuksen ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen takia, mutta niissäkin olisi voitu käyttää järkeä, ja uuden perustuslain säätämiseen olisi voitu käyttää samanlaista ideaa kuin aiempiin vuosien 1772 ja 1919 hallitusmuotoihin. Erityisesti perustuslain turvaamat perusoikeudet olisi pitänyt rajata pääsääntöisesti vain kansalaisille aivan kriittisimpiä oikeuksia lukuunottamatta (joka näin EU-aikana tarkoittaisi kaikkia EU-kansalaisia).

Kolmas virhe olisi sitten EU:n direktiivien ja muun säädöstön aivan turhantarkka noudattaminen. Direktiivit ovat lainsäädäntöohjeiksi tarkoitettuja, eikä niiden eksaktia kirjainta ole pakko noudattaa kansallisessa toteutuksessa kuin direktiivin hengen osalta. Koko systeemin tarkoitus (miksi siis annetaan direktiivejä ja asetuksia erikseen - asetukset ovat sitovia, direktiivit ohjeita) on se, että direktiiveillä säädettyihin asioihin jätetään tilaa kansalliselle toteutukselle ja kansallisille erityispiirteille, ja rajatuilta osin direktiivejä voidaan jättää kansallisessa toteutuksessa noudattamatta, kunhan siitä informoidaan komissiota ja selitetään, että miksi jokin rajattu osa-alue on jätetty toteuttamatta (kunhan siis toteutus noudattaa direktiivin yleistä henkeä).

Neljäs tähän liittyvä virhe olisi taas liian lepsu kriminaalipolitiikka ja rikoslainsäädäntö, jossa painottuu liiaksi kustannusnäkökulma ja aivan vanhentuneet käsitykset rikollisuuden biologiasta. Lisäksi suurin osa kriminaalipolitiikan aineistoista on ajalta, jolloin Suomi oli aivan erilainen, ja lisäksi oikeustieteen puolella vallitsevat näkemykset kriminaalipsykiatrisesta (ja siis oikeastaan rikollisuuden neurologisesta ja neurobiologisesta) ulottuvuudesta ovat 20-40 vuotta jäljessä nykyistä kriminaalipsykiatriaa, koska suurimmalla osalla niihin viimeisin kosketus on ollut omalta opiskeluajalta. Tämän takia nykyään vieläkin vallitsevat ansioituneiden oikeustieteilijöiden keskuudessa 70-90-luvun näkemykset siitä, että rikollisuus olisi lähestulkoon yksinomaan ympäristön aiheuttamaa ja korjautuisi ympäristöä muuttamalla, kun nykyään on kriminaalipsykiatriassa tultu takaisin siihen, että myös neurobiologialla ja jopa genetiikalla on siinä huomattava merkitys.

Euron hyöty ja ongelma on siinä, että sen arvo määrittyy käytännössä täysin meistä riippumatta, oikeastaan Saksan ja Ranskan kansantalouksien tilan perusteella, erityisesti Saksan. Tämän takia euro on meidän tuottavuuteemme verrattuna liian arvokas valuutta, ja toisin kuin vanhoina Bretton Woodsin ja valuuttakoriin sidotun markan aikoina, sitä ei voi devalvoida tarvittaessa. Kelluva oma valuuttahan taas devalvoituisi automaattisesti tuottavuutta tasapainottamaan.

Kun ulkoinen devalvaatio on tullut mahdottomaksi, ei meillä ole enää työmarkkinaneuvottelujen ulkopuolisia keinoja tuottavuuden parantamiseksi. Käytännössä siis ainoa keino on ns. sisäinen devalvaatio, eli palkkojen alennukset tai palkkamaltti niin, että palkat eivät nouse inflaation tahdissa. Tämä on erittäin epäsuosittu ja vaikea keino, ja vaikuttaa suoraan kansalaisten mielialoihin ja yleiseen kansalliseen ilmapiiriin, ja lisäksi kurjistaa myös kotimaista kysyntää. Ulkoinen päätetty devalvaatio on paljon helpompi, eikä siihen liity työvoimapoliittisia tai työehtosopimusneuvottelutekijöitä tai näihin liittyviä poliittisia intohimoja. Ja kelluva valuutta tosiaan devalvoi itse itsensä, jos sen arvo on liian suuri. Ulkoisella devalvaatiolla kotimainen kysyntä ei kärsi, mutta tuontituotteiden hinnat nousevat (suosien kotimaista tuotantoa ja kotimaisia alihankkijaketjuja) ja toisaalta vientituotteiden hinnat vieraassa valuutassa laskevat, jolloin viennin kilpailukyky nousee.

Euro on tosiaan toinen Neuvostoliiton romahduksen jälkeisistä suurista talous- ja finanssipoliittisista virheistä, ja siihen mentiin 90-luvun laman aiheuttamien pelkotilojen vuoksi (90-luvun laman taustalla oli vahvan markan politiikka ja Neuvostoliittoon huomattavasti keskinäisriippuvainen talousjärjestelmä, joista kumpaakaan ei ratkaistu eurolla). Muut Pohjoismaat ymmärsivät olla menemättä.

Toinen näistä suurista talous- ja finanssipoliittisista virheistä on ollut valtion tuottavien omistusten, strategisten omistusten ja luonnollisten monopolien myynti. Luonnollisten monopolien ja valtion toimintojen myynnistä on koitunut huomattavat pitkäaikaiskustannusten nousut julkiselle sektorille, ja mm. maatalouden kilpailukyky on kärsinyt valtavasti Kemiran myynnistä, kun lannoitteiden hinnat nousivat huomattavasti (puhumattakaan siitä, kuinka paljon tuottoja on jäänyt saamatta). Käytännössä säännönmukaisesti julkinen omaisuus on myyty alihintaan, ja nyt ollaan jo vaihtoehtoiskustannuksena huomattavasti miinuksella niistä. Vieläpä kun tyypillisesti julkisen omaisuuden myyntituotot on käytetty vähemmän kannattaviin menoihin, niin siinä ei ole ollut järjen hiventäkään.

Tästä osasta mulla ei ole huomautettavaa, olen sanonnut samoja asioita itse vuosikymmeniä ja kirjoituksesi on tältä osin jopa suorastaan ansiokas. Seuraavasta sen sijaan on.

Eli Suomessa olisi huomattavasti vahvemmin pitänyt pitää kiinni kristillisestä tapakulttuurista ja nimenomaan valtavirtaluterilaisista tavoista ja sikäli jopa kirkon maltillisen valtavirran yhteiskunnallisesta asemasta. Tärkein tekijä tähän olisi varmaankin ollut kirkollisveron siirto jäsenyysverosta yleiseksi veroksi, jota verotusoikeudellisiin kirkkokuntiin kuulumattomat maksaisivat vaikkapa korkeakulttuuriin ja kansankulttuurin perinteisiin korvamerkittynä (koska tällöin kirkon jäsenyys lakkaisi olemasta rahanegatiivista).
Myös mm. Suvivirsi ja vastaavat kouluihin ja muihin julkisen vallan instituutioihin liittyvät kristilliset tavat (koulujen adventtikirkot ym.) olisi pitänyt kirjata lakiin saakka. Se adventtikirkkokaan ei yhtään kenenkään maailmankatsomusta saa suuntaan jos toiseen kääntymään (ja siksi militanttiateistien kiihkoilu siitä on aivan järjetöntä), mutta on kaunis kulttuuriperinne.
Kristillinen kulttuuri ja etiikka ei säily ilman sitä ylläpitävää ja sen oppeja opettavaa kirkkoa, vaikka se kirkko joitain varmasti sapettaakin.

Joo, parhaita ovat tunnetusti ne ideat, jotka täytyy kansalaisille pakottaa. Eihän niitä muuten tarvitsisi pakottaa. Mikä ihme siinä uskonnonvapaudessa oikein on niin vaikeaa? Millä tavalla se parantaa ihmisen kasvamista, että hänet määrätään pitämään aikuisenakin mielikuvitusystäviä?

Todellisuudessa sellaisen tietyn jämptiyden ylläpitäminen ja opettaminen ei vaadi minkäänsorttista hihhulointia. Ainoa syy miksi se yhdistetään kristinuskoon on historia, Pohjoismaissa elää sitä jämäkkyyttä kannattava kulttuuri vähän eri tavalla kuin vaikkapa niin ikään kristillisissä Puolassa tai Italiassa. On tietysti totta, että vaikkapa nykyaikaiseen ihmisoikeuskäsitykseen johtava kehityskulku tuskin olisi tapahtunut vaikkapa takapajuisessa islamilaisessa maailmassa, mutta olisi ehkä voinut tapahtua vaikkapa buddhalaisessa. Historialla spekulonti on aina irvokasta, joten jätän tämän ehkä tähän.

Saksassa asia on yhä näin, ja idea siinä on se, että myös kaupan työntekijöille kuuluvat oikeudet järkevään päivärytmiin (joka mahdollistaa mm. mielekkään perhe-elämän) ja viikonloppuihin. Työolosuhteiden kurjistamisesta ja päivä- ja viikkorytmin rikkomisesta on suora vaikutus mm. perheolosuhteisiin, kykyyn hoitaa lapsia ja ylipäätään halukkuuteen hankkia lapsia.

Eikä se, että kaikki kaupat olivat samojen rajoituksien alaisia (paitsi itse asiassa pienet kaupat vähäisempien, joka suosi pienyrittäjyyttä ja lähikauppoja) sääntele henkihieveriin, koska ne ostokset täytyy silti kaikkien tehdä. Ravintoloiden osalta asia on sitten eri.

Saksassa myös esimerkiksi luottokortilla maksaminen on jotain luonnonvastaista pahuutta ja ydinvoima suorastaan saatanallista. En ihan hirveästi pitäisi Euroopan sairainta miestä minkäänlaisena esikuvana.

Valtion tehtävä ei ole lailla säätää kaupan työntekijöiden eduista, edunvalvonta kuuluu yleensä työehtosopimusten alaan. Jos olisit oikeasti kiinnostunut kaupan alan työntekijöiden asemasta, arvostelisit myös alalla erittäin tyypillistä 30 tunnin työviikkoa, jota saadaan mielivaltaisesti laajentaa 40 tuntiin tai jopa yli. Mites on, hyväksyisitkö itse pakkolomautuksen joka neljäs viikko ilman sentinkään korvausta kassasta? Aivan. Montako tuntia pitää lailla säätää rukouskirjojen lukemiseen omalla vapaa-ajalla?

Se laaja aukioloaika nyt vain on nykypäivää ja vuorotyötä teollisessa Suomessa on totuttu joka tapauksessa tekemään jo melkein vuosisadan verran. Kyllä siihen sopeudutaan. Se on myös ammatinvalintakysymys, ei kenellekään vaikkapa kapakassa pitäisi tulla yllätyksenä, että työtunneista suurin osa sijoittuu viikonloppuihin ja iltaan tai yöhön.

Kauppojen sunnuntaiaukiolon vapautessahan muuten työntekijöiden tulotaso kohosi, sunnuntaityöstä kun maksetaan kaksinkertainen palkka.
 
Saksassa myös esimerkiksi luottokortilla maksaminen on jotain luonnonvastaista pahuutta

Saksassa aikanaan myös ymmärrettiin kieltää kaikki pikavippi firmat jotka tarjoavat pikalainoja vaikka keskellä yötä baaritiskillä. Laina pitää solmia pankin tiskillä päivällä ja mielellään selvinpäin. Suomessa näin ei tehty. Mitähän käytännön hyötyä tästä vapaudesta on ollut.

Ei kaikki vapaudet ole aina automaattisesti hyviä. Pitäisi painottaa vastuullista vapautta. On vapaus tehdä miten itse haluaa jos on valmis myös ITSE kärsimään valintojen seuraukset.

Suomessa varsinkin vasemmisto kovin aina haluaa korostaa kaikkia mahdollisia vapauksia. Mutta unohtavat tuon vastuullisen vapauden ja korostavat kollegtiivista vapautta. Eli halutaan vapauksia, mutta joidenkin muiden sitten pitää maksaa kustannukset joita vapaudet voivat aiheuttaa.
 
Toiseksi kriittiseksi virheeksi voisin ylläolevaan liittyen lainsäädännön puolelta laittaa vuoden 1995 perusoikeusuudistuksen ja vuoden 2000 perustuslain

Tässä on hieman vihjettä miksi Suomessa nuo molemmat lakiuudistukset ovat niin epäonnistuneita. Tuo Tontti on lakitieteen tohtori.

 
Saksassa aikanaan myös ymmärrettiin kieltää kaikki pikavippi firmat jotka tarjoavat pikalainoja vaikka keskellä yötä baaritiskillä. Laina pitää solmia pankin tiskillä päivällä ja mielellään selvinpäin. Suomessa näin ei tehty. Mitähän käytännön hyötyä tästä vapaudesta on ollut.

Ei kaikki vapaudet ole aina automaattisesti hyviä. Pitäisi painottaa vastuullista vapautta. On vapaus tehdä miten itse haluaa jos on valmis myös ITSE kärsimään valintojen seuraukset.

Suomessa varsinkin vasemmisto kovin aina haluaa korostaa kaikkia mahdollisia vapauksia. Mutta unohtavat tuon vastuullisen vapauden ja korostavat kollegtiivista vapautta. Eli halutaan vapauksia, mutta joidenkin muiden sitten pitää maksaa kustannukset joita vapaudet voivat aiheuttaa.

No eikös se juurikin ole sitä vastuullista vapautta, että omat raha-asiansa saa halutessaan ryssiä ihan vapaaehtoisesti?

Toisin kuin Saksassa, Suomessa on säädetty jo aikaa sitten suht laaja kuluttajansuoja, joka koskee myös pikavippiasiakasta. Niitä säädellään Suomessa myös ihan omilla yksityiskohtaisilla pykälillään.

Kollektiivinen kirjoitetaan k:lla.
 
Vapaus joo. Totta kai yrityksillä pitäisi olla mahdollisimman paljon vapauksia ja mikä ettei luottojen myöntäminen olisi yksi sellainen vapaus. Toisaalta, jos yhteiskunta toteaa nämä alkoholisteille ja vajakeille annettavat luotot haitalliseksi niin miksi niiden perimiseen tarjotaan veronmaksajien kustantamaa väkivaltamonopolia? Sama koskee osareita.

Olisi siis ihan ok ja vapaata että tiitvähin pikavippi tarjoaa 200 € luoton simosimasuulle vaikka klo 03 ja kun simo ei maksa niin sitten pikapippifirma saa ihan vapaasti lähetellä karhukirjeitä ja soitella mutta ulosotto ja ja oikeuslaitos ei puutu tähän, yksityisten ihan vapaasti, tekemään sopimukseen. Ei juuri tämä olisikin vapaata? Mainittakoon että ymmärtääkseni esim. Kiinassa on suurin piirtein tällainen systeemi eli siellä ei euroissa alle n. 5000 € saatavat kiinnosta lainkaan viranomaisia.

No miten sitten köyhä ja laiska juoppo saa rahaa? öö jospa vaikka tekemällä töitä tai myymällä omaisuuttaan..
 
Ongelma on, kun ne ei lähellekkään kaikki maksa niitä loppujen lopuksi itse sitten kuitenkaan ...
Sepä on sitten pikavippifirman päänsärky, kun on mennyt myöntämään lainaa maksukyvyttömälle. Tarviiko tähänkin huutaa valtiota apuun?
 
Vapaus joo. Totta kai yrityksillä pitäisi olla mahdollisimman paljon vapauksia ja mikä ettei luottojen myöntäminen olisi yksi sellainen vapaus. Toisaalta, jos yhteiskunta toteaa nämä alkoholisteille ja vajakeille annettavat luotot haitalliseksi niin miksi niiden perimiseen tarjotaan veronmaksajien kustantamaa väkivaltamonopolia? Sama koskee osareita.

Olisi siis ihan ok ja vapaata että tiitvähin pikavippi tarjoaa 200 € luoton simosimasuulle vaikka klo 03 ja kun simo ei maksa niin sitten pikapippifirma saa ihan vapaasti lähetellä karhukirjeitä ja soitella mutta ulosotto ja ja oikeuslaitos ei puutu tähän, yksityisten ihan vapaasti, tekemään sopimukseen. Ei juuri tämä olisikin vapaata? Mainittakoon että ymmärtääkseni esim. Kiinassa on suurin piirtein tällainen systeemi eli siellä ei euroissa alle n. 5000 € saatavat kiinnosta lainkaan viranomaisia.

No miten sitten köyhä ja laiska juoppo saa rahaa? öö jospa vaikka tekemällä töitä tai myymällä omaisuuttaan..
Käy mulle joo, mutta eikö se tilanne oo nykyäänkin, että perinnän hoitaa perintäfirma? Lainat mun käsittääkseni ovat suoraan perittäviä saatavia ilman eri oikeuspäätöstä.

Perintäfirmojen toiminnasta voitaisiin sitten käydä tykkänään eri keskustelu. Mä oon esmes sillä kannalla, että perintäkulut eivät saa ylittää perittävää summaa. Samaten vaikkapa se, että sama yrittäjä pyörittää sekä yksityistä pysäköinninvalvontaa että perintäfirmaa ei ehkä ihan kestä päivänvaloa.
 
Sepä on sitten pikavippifirman päänsärky, kun on mennyt myöntämään lainaa maksukyvyttömälle. Tarviiko tähänkin huutaa valtiota apuun?
Ai, pikavippifirmat maksaa toimeentulotuetkin ?

En ymmärrä miten jaksat inttää ilmiselvää asiaa. Kun sossun elätit ottaa pikavippejä joku ne maksaa. Ei se pikavippifirmat, nehän on ollut varsinaisia rahantekokoneita omistajilleen.
 
Ai, pikavippifirmat maksaa toimeentulotuetkin ?

En ymmärrä miten jaksat inttää ilmiselvää asiaa. Kun sossun elätit ottaa pikavippejä joku ne maksaa. Ei se pikavippifirmat, nehän on ollut varsinaisia rahantekokoneita omistajilleen.
En ole koskaan kokeillut pikavippejä enkä toimeentulotukea, mutta tämä selitys ontuu.

Mun kotutumispäivämäärähän ei muuttuisi sillä, jos ne pikavippifirmat kiellettäisiin. En kuitenkaan myöskään aja niiden kieltoa, noin lähtökohtasesti lainsäätäjän tehtävä ei mun silmissä ole estää ihmistä tekemästä tyhmiä asioita itelleen. Se kai se tässä alkuperäinen kysymys oli?
 
En ole koskaan kokeillut pikavippejä enkä toimeentulotukea, mutta tämä selitys ontuu.

Mun kotutumispäivämäärähän ei muuttuisi sillä, jos ne pikavippifirmat kiellettäisiin. En kuitenkaan myöskään aja niiden kieltoa, noin lähtökohtasesti lainsäätäjän tehtävä ei mun silmissä ole estää ihmistä tekemästä tyhmiä asioita itelleen. Se kai se tässä alkuperäinen kysymys oli?

Kyllä se on lainsäätäjän tehtävä, kun se selkeästi on vahingollista ja tuosta aiheutuneet kustannukset tulevat usein veronmaksajien maksettavaksi. Sillähän esimerkiksi alkoholiverotustakin perustellaan. Noissa pikavipeissa on törkeät korot ja ne myös usein aiheuttavat sen että ihmisestä tulee toimeentulotuen asiakas.
 
Kyllä se on lainsäätäjän tehtävä, kun se selkeästi on vahingollista ja tuosta aiheutuneet kustannukset tulevat usein veronmaksajien maksettavaksi. Sillähän esimerkiksi alkoholiverotustakin perustellaan.
Vertaus ontuu, sillä alkoholin kieltolakihan nimenomaan kumottiin ja korvattiin verotuksella ja sääntelyllä. Ei ole kirkossa kuulutettu, että juuri kielto olisi se optimiratkaisu pikavippiongelmiin.

Mä suhtaudun erilaisiin kieltolakeihin varauksella, kun kielletään yhden tyhmän asian tekeminen, on helppo kieltää seuraavaksi toinen. Ja sitten joudutaan käymään aina se sama väittely joka kerta, kun joku elämäntapaluuseri menee pyssyn kanssa kouluun, että mitäs nyt seuraavaksi kielletään.
 
Joo, parhaita ovat tunnetusti ne ideat, jotka täytyy kansalaisille pakottaa. Eihän niitä muuten tarvitsisi pakottaa. Mikä ihme siinä uskonnonvapaudessa oikein on niin vaikeaa? Millä tavalla se parantaa ihmisen kasvamista, että hänet määrätään pitämään aikuisenakin mielikuvitusystäviä?

Todellisuudessa sellaisen tietyn jämptiyden ylläpitäminen ja opettaminen ei vaadi minkäänsorttista hihhulointia. Ainoa syy miksi se yhdistetään kristinuskoon on historia, Pohjoismaissa elää sitä jämäkkyyttä kannattava kulttuuri vähän eri tavalla kuin vaikkapa niin ikään kristillisissä Puolassa tai Italiassa. On tietysti totta, että vaikkapa nykyaikaiseen ihmisoikeuskäsitykseen johtava kehityskulku tuskin olisi tapahtunut vaikkapa takapajuisessa islamilaisessa maailmassa, mutta olisi ehkä voinut tapahtua vaikkapa buddhalaisessa. Historialla spekulonti on aina irvokasta, joten jätän tämän ehkä tähän.
Joku voisi ehkä jopa rohjeta väittää, että kristinuskon pointti ei edes ole se hefe siellä taivaassa, vaan ihan jokin muu...

Arvojen irrottaminen uskonnosta on aika vaikea tehtävä, koska uskonto antaa niille tarinan, vaikka sen eksaktiin todenmukaisuuteen ei uskoisikaan. Arvot ilman tarinaa ja siihen liittyvää perustelua konteksteineen ovat vaikeita opettaa, koska pienten lasten ja alakoululaistenkin on vaikea käsitellä jotain täysin abstrakteja asioita, eivätkä ne heitä juuri kiinnostakaan. Sen sijaan joku uskontoon liittyvä tarina voi olla ihan helposti sisäistettävissä, tai siis sen tarinan opetus, vaikka se sitten olisikin oppilaiden mielestä mielikuvituksen tuotetta ainakin osittain (niin, eihän meilläkään kukaan kolmannella luokalla uskonnonopetuksen alkaessa tainnut ainakaan myöntää uskovansa).

Kulttuuri-ilmiöillä, siis meemeillä (meemi on yksittäinen viraali kulttuuri-ilmiö, joka leviää kulttuuripiirinsä - tai tarkemmin kulttuurin meemisfäärin - sisällä jotakuinkin kaikkien tietoon) on valtava merkitys kulttuurin levittämisessä, ja kristinuskon ja Raamatun yksittäiset tarinat ovat itsessään tällaisia meemejä, joita tietysti valtio ja kirkko ovat tarkoituksellisesti levittäneet. Ne kuitenkin sisältävät paljon muutakin merkitystä kuin vain kirjaimellisen tai suoran kuvallisen ilmaisunsa, kristinuskon tapauksessa ne toimivat myös arvojen levittäjinä ja sisäistäjinä. Jokainen meidän luterilaisen uskonnonopetuksemme käynyt varmasti ymmärtää, mihin viitataan jos joku puhuu viidestä leivästä ja kahdesta kalasta.

Juuri tähän kulttuurin ja tarinallisuuden merkitykseen liittyen, Tolkien piti siksi esperantoa epäonnistuneena kielenä ja tuomittuna mitättömyyteen sen takia, että se on pelkkä työkalu, eikä sillä ole mitään tarinaa tai kulttuuria. Taru sormusten herrasta ja Keski-Maa olivat osa Tolkienin omaa kieliprojektia, tarinaa ja mytologiaa hänen itse kehittelemilleen kielille. Ja niinpä ne ovatkin paljon enemmän meemiarvoisia ja ihmisten huulilla kuin esperanto.

Kuinka paljon alakoululaista kiinnostaa joku Hobbes, Hume, Kant tai Russell - jos siis etiikkaa halutaan opettaa uskonnosta irrotettuna? Opetus menisi korkealta yli, hyvä että lukiolaiset jaksavat jotain pintapuolista niistä opetella. Sokrateksesta ja Platonista jää ehkä jotain yksittäistä mieleen, kun siihen liittyy tarina ja se saa kytköksensä historianopetukseen. Tuomas Akvinolainen taas varmaan on joidenkin mielestä jo liian lähellä kristinuskoa, saatika sitten Jeesus tai Talmudissa siteeratut rabbit, vaikka etiikkaa hekin opettivat.

Buddhalaisuuskaan ei olisi kehittänyt etiikkaansa tarinastaan riippumattomana, sekin sisältää uskonnollisen maailmankatsomuksen ja tarinan, jolla kyseinen etiikka oikeutetaan ja johon se sidotaan. Sekään ei irrotu opeistaan.

Ja mitä haittaa kristinuskon opetuksesta suomalaislapsille on? Käytännössä kaikki uskovaiset ovat saaneet sen kotoa jo pienempinä, vanhempiensa opettamana; kuten sanoin, niin koulun uskonnonopetus ei tee yhtään kenestäkään uskovaista. Se kuitenkin levittää kristinuskon etiikkaa kertomustensa/meemiensä kautta, vaikka taivaan äijään ei uskoisikaan. Luterilaisuuden dogmaattisenakaan poittina ei edes ole päätön uskominen katolisten tapaan, vaan siihenhän jo ylipäätäänkin sisältyy ajatus siitä, että meillä on aivot käyttämistä varten.

Uskonnonopetus kouluissa tuottaa siis aivan samaa kuin muutkin kouluaineet, joiden sisältöähän ei aikuisena useinkaan aktiivisesti tarvita - osallisuuden kultuuriimme ja pohjan yleissivistykselle ja kehittyneemmälle ajattelulle.

Jos olisit oikeasti kiinnostunut kaupan alan työntekijöiden asemasta, arvostelisit myös alalla erittäin tyypillistä 30 tunnin työviikkoa, jota saadaan mielivaltaisesti laajentaa 40 tuntiin tai jopa yli.
Varmasti sitä voisi järkevöittää, mutta jos aukioloajat olisivat kahdessa vuorossa arkipäivien aikana ja yhdessä lauantaina, niin eipä siitä ihan hirveää taakkaa pystyisi työntekijöille sälyttämään.

Yötyö ja huono päivärytmi heikentää hyvinvointia, ja jonkun sinne kauppaan on kuitenkin mentävä töihin, joten jos emme rahtaa tänne ulkomaalaisia sellaisiin töihin, joita ei ole työn luonteen vuoksi välttämätöntä tehdä vuorokauden ympäri tai iltamyöhään mutta joita halutaan kuitenkin tehtävän, niin sitten se on jonkin suomalaisen hyvinvoinnista pois. Ei kovin kansamme hyvinvointia edistävä lopputulema.

Kansantalouden kannalta kannattaa myös miettiä vaihtoehtoiskustannuksia: viisivuorotyötä pyörittävä kauppa sitoo huomattavasti enemmän työvoimaa työsuhteisiinsa kuin kaksivuorotyötä pyörittävä. He ovat kaikki poissa muista töistä, joissa todennäköisesti saataisiin parempi tuottavuus kansantalouden näkökulmasta, vaikka se jonkin verran kaupan alan tuottoja vähentäisikin.

Lisäksi nykyinen aukioloaikasäädöstö suosii suuria kauppoja ja yhä enemmän päivittäistavarakaupan oligopolisoitumista kuin aiempi, mikä ei ole sekään hyvä asia juuri miltään kannalta. Tätä oligopolia halutaan nyt vielä laajentaa lääkkeisiin, kuten selvästi S-ryhmän osakaslehtien propagandasta käy ilmi.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti sitä voisi järkevöittää, mutta jos aukioloajat olisivat kahdessa vuorossa arkipäivien aikana ja yhdessä lauantaina, niin eipä siitä ihan hirveää taakkaa pystyisi työntekijöille sälyttämään.

Yötyö ja huono päivärytmi heikentää hyvinvointia, ja jonkun sinne kauppaan on kuitenkin mentävä töihin, joten jos emme rahtaa tänne ulkomaalaisia sellaisiin töihin, joita ei ole työn luonteen vuoksi välttämätöntä tehdä vuorokauden ympäri tai iltamyöhään mutta joita halutaan kuitenkin tehtävän, niin sitten se on jonkin suomalaisen hyvinvoinnista pois. Ei kovin kansamme hyvinvointia edistävä lopputulema.

Kovin yksisilmäinen ja melkein hellyyttävän agraarinen näkemys. Se kaupan työvuoro voi heikentää muutaman kaupassa työssäolevan hyvinvointia (vähentääkö? ainakin mä yleensä saan palkkaa työssä olemisesta, mutta kieltämättä ajatus tuntuu olevan yrityselämälle vieras) mutta parantaa jokaisen asiakkaan hyvinvointia. Heitä on yhtä kauppaa kohti tuhansia.

Se on sitten yrittäjän johtamisesta kiinni, että kasaantuvatko ei-toivotut työvuorot aina samoille henkilöille vai halutaanko niitä jakaa kohtuullisesti. Yötyö ei mun nähäkseni ole muuten kaupan alalla erityisen yleistä, 24 tuntia auki olevia kauppoja on vähän ja nekin ovat usein huoltoasemien yhteydessä. Alaan läheisesti liittyvällä ravintola-alalla sitten ilta- ja yötyö on suorastaan selviö.
Kansantalouden kannalta kannattaa myös miettiä vaihtoehtoiskustannuksia: viisivuorotyötä pyörittävä kauppa sitoo huomattavasti enemmän työvoimaa työsuhteisiinsa kuin kaksivuorotyötä pyörittävä. He ovat kaikki poissa muista töistä, joissa todennäköisesti saataisiin parempi tuottavuus kansantalouden näkökulmasta, vaikka se jonkin verran kaupan alan tuottoja vähentäisikin.

Mielikuvituksen tuotetta. Kauppa on juuri sellainen ala, jossa ei tarvita koulutusta tai erityisempiä pätevyyksiä, ja se onkin tyypillinen nuorison ja opiskelijoiden läpikulkutyöpaikka. Mikä se olisi se korkeamman tuottavuuden työ, missä matalasti koulutettu työvoima olisi töissä jolleivat olisi kaupassa, ja miksi tämä korkeammin tuottava työ ei korkeammalla palkallaan houkuttelisi heitä töihin sinne jo nyt? Onko meillä jokin voimakenttä, jonka vuoksi ihmisen mahdollista lukea lääkäriksi ainoastaan, jos leivän ja maidon myynti lopetetaan klo 18?
Lisäksi nykyinen aukioloaikasäädöstö suosii suuria kauppoja ja yhä enemmän päivittäistavarakaupan oligopolisoitumista kuin aiempi, mikä ei ole sekään hyvä asia juuri miltään kannalta. Tätä oligopolia halutaan nyt vielä laajentaa lääkkeisiin, kuten selvästi S-ryhmän osakaslehtien propagandasta käy ilmi.

Tästä olemme yhtä mieltä, vaikkakin kannatan apteekkimonopolin murtamista. Ruotsissa näin toimittiin yli vuosikymmen sitten ja reseptivapaiden lääkkeiden hinnat ovat puolet halvempia. Se jos mikä lisää kansalaisten hyvinvointia, useammilla on varaa lääkkeisiin ja vielä useammalla jää enemmän rahaa muuhun kulutukseen. Suurten kauppojen määräävään markkina-asemaan on tehokkainta kuitenkin puuttua kilpailulainsäädännöllä eikä pikkutarkalla puuttumisella kansalaisten elämään.
 
Vertaus ontuu, sillä alkoholin kieltolakihan nimenomaan kumottiin ja korvattiin verotuksella ja sääntelyllä. Ei ole kirkossa kuulutettu, että juuri kielto olisi se optimiratkaisu pikavippiongelmiin.

Mä suhtaudun erilaisiin kieltolakeihin varauksella, kun kielletään yhden tyhmän asian tekeminen, on helppo kieltää seuraavaksi toinen. Ja sitten joudutaan käymään aina se sama väittely joka kerta, kun joku elämäntapaluuseri menee pyssyn kanssa kouluun, että mitäs nyt seuraavaksi kielletään.

Ei onnu yhtään. Kyllä se pikavippien kieltäminen on ratkaisu vikavippiongelmiin. Tai olisi ollut, ne olisi pitänyt kieltää alunperin. Ei ollut yhtään mitään asiallista syytä miksei oli voitu tehdä kuin Saksassa. En tiedä mikä tilanne siellä on nykyisin. Alkoholin kieltolaki hieman eri asia, sitä on juotu tuhansia vuosia.

Mutta tämä keskustelu nyt ei etene yhtään. Keksit vaan joka lauseesta eri vänkäämisen aiheen. Ei tarvitse enää keksiä tähän pissistason inttämistä ”on rahaakin käytetty tuhansia vuosia ”.

Olemme tästä asiasta eri mieltä, olkoon niin.
 
Back
Top