Nimimerkki on vitsi. koska tiedän, että olen erimieltä palstan enemmistön kanssa monesta asiasta. Tällä palstalla on kuitenkin ilmiselvästi kirjoittajia, jotka ovat päässeet jo pois jatkosodan poteroista ja, jotka toisaalta eivät ole armeijan kanta-henkilökuntaa joille ymmärrettävästi Nato-ura toisi mukavaa vaihtelua kotimaan suhteellisen tylsään skapparielämään, niin ajattelin kirjautua ja katsoa onnistuuko järkevä keskustelu täällä sinänsä ihan mielenkiintoisista aiheista.
En esimerkiksi ymmärrä ollenkaan ketjunavaajan luonnehdintaa ryhmän 2. henkilöistä, jotka olisivat jotenkin Venäjälle hyödyllisiä idiootteja. Tähän ryhmään kun kuuluu paljon henkilöitä, joiden mielestä armeijan ainoa tehtävä on pitää vieraat joukot Suomen ulkopuolella. Poliittisen ajattelun keskiössä voi kuitenkin olla Suomelle hyödyllisten kauppasuhteiden ylläpito ja kehittäminen alueella, jossa meillä kerrankin olisi vahva kilpailuetu puolellamme suhteessa muihin länsimaihin johtuen geopoliittisesta sijainnistamme. Ulkopoliittista ajattelua näillä henkilöillä tyypillisesti se, että Suomi hoitaa itse parhaiten suhteensa itänaapurin kanssa ja Nato-jäsenyys tai liian kiinteä sitoutuminen EU:n yhteiseen ulkopolitiikkaan johtaa asemamme heikentymiseen tavalla, joka ei ole kansallisten etujemme mukaisia. Erityisesti Yhdysvaltain ulkopoliittiset tavoitteet ovat usein täysin vastakkaisia Suomen edun kanssa, joten tällaisten tahojen kanssa meidän ei ole heidän mielestään syytä liittoutua. Tämän näkemyksen mukaan Suomen tulee pysytellä suurvaltapolitiikan ulkopuolella, hoitaa ulkopolitiikkaa ensisijaisesti diplomatian keinoin mutta samalla ylläpitää riittävän vahvaa itsenäistä armeijaa mahdollisimman kustannustehokkaasti ja keskittyä hyvinvoinnin lisäämiseen kaupankäynnin keinoin ilmansuunnasta ja suurvaltojen etupiiripolitiikoista välittämättä.
Se, että olen ehkä eniten kuitenkin tämän linjan kannattaja sai minut valitsemaan myös nimimerkkini. Jos koet sen jotenkin häiritseväksi, voit yrittää kuvitella sen jatkossa vaikka "Pronssipatsaan" sijaan "Mannerheimin ratsastajapatsaaksi", jos se helpottaa asiallista keskustelua eri tavalla ajattelevien ihmisten kanssa.