Viikon tarve 2kw diesel-aggregaatilla on jotain 350 litraa. Aika pieni määrä loppujen lopuksi. Voisi pistää suosiolla 10vrk polttoaineet, niin ei tarvitsisi heti olla täyttämässä niitä. Se maksaisi tonnin verran aggregaatin osalta, 500 euroa polttoaineen osalta ja ehkä hyvällä tuurilla työn ja suunnitelmallisuuden (huollot, täytöt hätätilanteessa jne.) mukaan luettuna yhteensä 2000 euroa. Per tukiasema. Jos tukiasemia on pari tuhatta, niin se tarkoittaisi 4 miljoonan euron "sijoitusta". Voidaan leikkiä, että vastaavan summan suuruinen sijoitus jouduttaisiin tekemään myös telekeskuksiin niiden varavoimasta huolehtimiseksi ja ehkä vielä jotain lisäsäätöä, niin hintalappu on 10 miljoonaa yhteensä. Vaikka miten summia venyttäisi, niin ei se 20 miljoonaa enempää voisi ikinä maksaa. Sitten olisi viestintä toiminnassa myös kriisitilanteissakin.
Pikkusumma. Neljä euroa per suomalainen. Verkkovastaavat voisivat kerätä tuon summan vaikka perimällä 0,3€ per puhelin/dataliittymä kuukaudessa. Summa tulisi siitä kasaan nykyisillä liittymämäärillä (oletus 3 miljoonaa puhelin/dataliittymää Suomessa, onhan niitä enemmän oikeasti) kahdessa vuodessa. Kahden vuoden välein voisi vaikka uusia kaikki härvelit ja polttoaineet jos niikseen tulee.
Ainoa, mitä tarvitsisi kriisitilanteessa tehdä, olisi ajaa tankkiautolla noiden tukiasemien luo, täyttää tankki ja ajaa seuraavaan paikkaan. Yhteen säiliöautoon mahtuu kerralla 25000 litraa, eli yhdestä säiliöautosta riittää polttoainetta 50 aggregaattiin, joten ei ihan äkkiä tarvitse käydä uudelleen täyttämässä sitä säiliöautoa. Jos yhden täyttö ja sinne ajaminen ja täyttö vie kaikkineen aikaa vaikka mielipuoliset 2h, voi yksi säiliöauto tankata 10vrk kuluessa 120 aggregaattia. Näin ollen koko 2000 tukiaseman ylläpitoon polttoaineen osalta riittää 17 säiliöautoa. Pyöristetään lukuun 20 säiliöautoa. Suomessa on 400 säiliöautoa, joten eiköhän niistä voisi 5% uhrata tuohon tarkoitukseen, mitä veikkaatte? Ja se pitäisi sitten tapahtua tietenkin automaattisesti, heti, eikä minkään kuukauden ihmettelyn ja byrokratiarumban jälkeen tai koko verkko ehtii ja pimentyä. Jalostamot varatkoot tuon 5% autoista 12h valmiuteen tuota tarkoitusta varten ja sillä hyvä. Jos jokaiseen autoon pitää iskeä kaksi ihmistä ja otetaan huomioon lakisääteinen työpäivä (8h) ja muut jutut, niin se tarkoittaa reilusti pyöristettynä 10 henkilöä per auto kun pitää varata. 20 autoa tarvitsee siis 200 henkilöä, jotta varmasti voivat kahvitauot pitää eikä ylityökorvauksia tarvitse maksaa.
Eiköhän Suomesta löydy 20 säiliöautoa ja 200 henkilöä verkon ylläpitoa varten poikkeustilanteisiin?
Tahtokysymys. Ei edes järjestelykysymys, vaan tahtokysymys. Mikä kertookin sitten jo kaiken olennaisen siitä, miksei sitä ole tehty...
PS. Aggregaatin käyttöikä ei muuten ole kauhean hyvä. Keskimäärin sanoisin, että semmoinen 10000 tuntia. Eli kyllä reilun kuukauden noilla aggregaateilla pyörittää tuota verkkoa, sitten ne alkavat sanomaan työsopimuksensa irti. Jos ei kuukaudessa valtakunnan sähköverkkoa saada kuntoon tai varajärjestelmiä viestintään käyttöön, sitten meillä lienee pahempiakin ongelmia...