Niin kauan kuin itsenäisellä Suomella on ollut kunnolliset Merivoimat leijonalippu on näkynyt lähes world wide. Näin sen tulee olla myös jatkossa. Saaristomeri kun ei merimiestä tee kenestäkään ja pitkä koulutuspurjehdus on nähty "aina" tarpeellisena oppien soveltamiseen. 1970 on varmasti monelle kaikista mieluisin vuosi, silloin koulutuspurjehdus oli Helsinki - Leningrad - Helsinki...
Oon kirjoittanut tännekin monesti Suomen rannikoiden ja merialueiden puolustamisesta, mutta luodaanpa kerrankin katsanto pelkästään täällä niin monia närästäviin isojen vesien matkoihin. Itämeren baltopseja, merikadettipäivä ja sellaisia en edes jaksa kaivella koska niitä on niin paljon ja niihin ovat osallistuneet miinalaivojen lisäksi myös ohjusveneet. Muistutanpahan vielä samassa yhteydessä myös, että
operatiiviseti suomalaisten sukellusveneiden partiomatkat sodassa ulottuivat Gotlannin eteläkärjen tasalle. Mitä tulee ns. valtameripurjehduksiin tai ulkomaan matkoihin niin kyseessä ei ole mikään uusi juttu. Silti, ihan vaan muistutuksena lyhyt katsaus menneisiin matkoihin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Joutsen#Valtameripurjehdukset
(1. matka
22.12.1931–22.5.1932. Matkareitti:
Helsinki –
Kööpenhamina (Tanska) –
Trongisvágur (Färsaaret) –
Hull (Englanti) –
Las Palmas (Kanariansaaret, Espanja) – 5,5 astetta pohjoista leveyttä –
Ponta Delgada (
Azorit) –
Vigo (Espanja) – Helsinki.
2. matka
20.10.1932–3.6.1933. Matkareitti: Helsinki – Las Palmas (Kanariansaaret, Espanja) –
Rio de Janeiro (Brasilia) –
Montevideo (Uruguay) –
Buenos Aires (Argentiina) –
Saint Lucia (Pienet Antillit) –
Saint Thomas (
Neitsytsaaret) – Ponta Delgada (Azorit, Portugali) – Helsinki.
3. matka
1.11.1933–15.5.1934. Matkareitti: Helsinki –
Marseille (Ranska) –
Aleksandria (Egypti) –
Napoli (Italia) – Santa Cruz (Kanariansaaret) –
Port-au-Prince (Haiti) –
Lissabon(Portugali) – Helsinki.
4. matka
31.10.1934–3.5.1935. Matkareitti: Helsinki –
Cartagena (Espanja) –
Pireus (Kreikka) –
Saloniki (Kreikka) –
Beirut (Libanon) –
Haifa (Englannin Palestiina) –
Aleksandria(Egypti) –
Casablanca (Marokko) – Ponta Delgada (Azorit, Portugali) –
Gravesend (Englanti) – Helsinki. Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.
5. matka
9.10.1935–2.7.1936. Matkareitti: Helsinki – Lissabon (Portugali) –
La Guaira (Venezuela) –
Cartagena (Kolumbia) –
Colón (Panama) – Panaman kanava –
Balboa(Panama) –
Callao (Peru) –
Valparaíso (Chile) –
Kap Horn – Buenos Aires (Argentiina) – Rio de Janeiro (Brasilia) – Ponta Delgada (Azorit, Portugali) – Helsinki. Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.
6. matka
2.11.1936–1.5.1937. Matkareitti: Helsinki –
Oporto (nykyinen Porto, Portugal) –
Dakar (Senegal) – Ciudad Trujillo (nyk.
Santo Domingo,
Dominikaaninen tasavalta) –
Vera Cruz (Meksiko) –
Havanna (Kuuba) –
New York (Yhdysvallat) –
Oslo (Norja) – Helsinki. Matkalla oli mukana Suomen Vientiyhdistyksen teollisuustuotteiden vientinäyttely.
7. matka
20.10.1937–12.5.1938. Matkareitti: Helsinki –
Funchal (
Madeira) – Montevideo (Uruguay) –
Tristan da Cunha (Isolle-Britannialle kuuluva saariryhmä eteläisellä Atlantilla) –
Kapkaupunki (Etelä-Afrikka) –
Calais (Ranska) – Helsinki.
8. matka
27.10.1938–23.4.1939. Matkareitti: Helsinki –
Bordeaux (Ranska) – Casablanca (Marokko) – Pernambuco (nyk.
Recife, Brasilia) –
San Juan (Puerto Rico) – Ponta Delgada (Azorit, Portugali) –
Rotterdam (Hollanti) – Helsinki.)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Koululaiva_Matti_Kurki#Purjehdukset_koululaivana
(Alus kävi kahdeksan kertaa Tanskassa, Neuvostoliitossa ja Englannissa neljä kertaa, Puolassa, Norjassa ja Ruotsissa kolme kertaa, Ranskassa kahdesti ja kerran Islannissa, Hollannissa, Maltalla, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Italiassa ja Turkissa.)
FREGATTI MATTI KURJEN KOULUTUSPURJEHDUKSET
http://archive.is/K9gqm#selection-521.0-1577.9
1. Matka
3.9. - 18.9.1962
Turku - Kööpenhamina - Gdynia - Turku
2. Matka
28.7. - 22.9.1963
Helsinki - Oslo - Civitaveccia - Istanbul - Sevastopol - Malta -Brest - Helsinki
3. Matka
23.6. - 22.7.1965
Upinniemi - Chatham - Fär-saaret - Amsterdam - Upinniemi
4. Matka
4.7. - 29.7.1966
Upinniemi - Gdynia - Thorshavn - Upinniemi
5. Matka
9.10. - 16.10.1966
Upinniemi - Karlskrona - Upinniemi
6. Matka
14.5. - 4.8.1967
Upinniemi - Falmouth - Tadoussac - Montreal - St.Margarets Bay - Halifax - Washington - Norfolk - Reykjavik - Frederikshavn -Helsinki
7. Matka
17.7. - 9.8.1968
Upinniemi - Geiranger - Trondheim - Riika - Upinniemi
8. Matka
20.9. - 29.9.1969
Helsinki - Kööpenhamina - Helsinki
9. Matka
14.6. - 20.6.1970
Helsinki - Leningrad - Helsinki
10. Matka
29.6. - 6.7.1970
Helsinki - Ystad - Helsinki
11. Matka
2.6. - 8.6.1971
Upinniemi - Tukholma - Upinniemi
12. Matka
24.7. - 18.8.1971
Upinniemi - Portsmouth - Randers - Gdynia - Upinniemi
13. Matka
31.7. - 21.8.1972
Helsinki - Kööpenhamina - Kristiansand - Cherbourg -Kööpenhamina - Upinniemi
14. Matka
28.5. - 20.6.1973
Helsinki - Kööpenhamina - Murmansk - Kööpenhamina -Upinniemi
15. Matka
30.7. - 20.8.1974
Helsinki - Karlskrona - Kööpenhamina - Leith - Helsinki
Miinalaiva Pohjanmaan Koulutuspurjehdukset 1979 - 2011
(linkki ei toimi enää joten kaivelin nää tiedot arkistojen kätköistä käsittämättömien ATK-taitojeni turvin)
http://archive.is/lf0BC
2011
Miinalaiva Pohjanmaa osallistui Atalanta-operaatioon Somalian rannikolla.
2010
4.5. - 10.6.2010 koulutuspurjehdus Välimerelle ja Atlantille seuraaviin satamiin:
11.5. - 14.5. Bordeaux (Ranska), 21.5. - 24.5. Ajaccio (Ranska, Korsika), 3.6. - 6.6. Portsmouth (Iso-Britannia).
Matkan johtajana toimi miinalaiva Pohjanmaan päällikkö, komentajakapteeni Jon von Weissenberg.
2009
28.4. - 10.6.2009 koulutuspurjehdus Atlantille seuraaviin satamiin:
5.-8.5. La Coruña (Espanja), 15.-19.5. Malaga (Espanja), 29.5.-1.6. Reykjavik (Islanti)
Matkan johtajana toimi miinalaiva Pohjanmaan päällikkö, komentajakapteeni Jon von Weissenberg.
2008
29.4. - 26.6.2008 koulutuspurjehdus Atlantille seuraaviin satamiin:
8. - 12.5. Hampuri (Saksa), 22. - 26.5. Casablanca (Marokko) ja 30.5. - 2.6. Portsmouth (Iso-Britannia).
Matkan johtajana toimi miinalaiva Pohjanmaan päällikkö, komentajakapteeni Jon von Weissenberg. Atlantilla Pohjanmaa osallistui yhteistoimintaharjoitukseen saksalaisen laivasto-osaston kanssa.
2007
15.5. - 20.6.2007 koulutuspurjehdus Atlantille seuraaviin satamiin:
25.-28.5. Gdynia (Puola) ja 8.-12.6. Porto (Portugali).
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Simo Laine. Matkan kuluessa alus osallistui yhdysvaltalaisen, saksalaisen sekä espanjalaisen sota-aluksen kanssa kansainväliseen Passex-harjoitukseen 26. - 31.5.
2006
9.5.-15.6.2006 koulutuspurjehdus Välimerelle seuraaviin satamiin:
17.5.-20.5. Cadiz (Espanja), 24.5.-28.5. Napoli (Italia) ja 4.-7.6. Ponta Delgada (Azorit, Portugali). Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Simo Laine.
2005
22.5.- 4.7.2005 koulutuspurjehdus Yhdysvaltoihin seuraaviin satamiin:
Cork (Irlanti) 27.5.-29.5., Ponta Delgada (Azorit, Portugali) syynä oli kovan myrskyn kiertämisen aiheuttama polttoainetäydennystarve, Baltimore (Yhdysvallat) 10.6.-13.6., polttoainetäydennys Ponta Delgada 21.6., Portsmouth (Iso-Britannia) 26.6.-30.6.
Atlantilla vallinnut voimakas myrsky pakotti aluksen pois suunnitellulta reitiltä ja myrskyn kiertäminen aiheutti polttoainetäydennyskäynnin Azoreilla. Isossa-Britanniassa alus osallistui Trafalgarin taistelun 200 v. Laivastoparaatiin.
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Simo Laine.
2004
1.7.-12.8.2004 koulutuspurjehdus Atlantille seuraaviin satamiin:
12.-16.7. Funchal, Madeira (Portugali), 24.-28.7. Saint Malo (Ranska), 29.7. Plymouth (Iso-Britannia), 5.-8.8. Stavanger (Norja), 11.8. Riika (Latvia)
Alus osallistui pohjoismaisille merikadettipäiville Stavangerissa, FOST-evaluointiin Plymouthissa ja Latvian sotalaivaston 85-vuotisjuhlille Riikassa. Matkan päätteeksi alus kiinnittyi Suomenlinnassa Matti-Kurjen laituriin. Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Ari Kallio.
2003
28.7.-4.9.2003 koulutuspurjehdus Välimerelle seuraaviin satamiin:
31.7.-3.8. Kalmari (Ruotsi), 14.-18.8. Valletta (Malta), 28.-31.8. Edinburgh (Iso-Britannia)
Alus osallistui pohjoismaisille merikadettipäiville Kalmarissa. Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Ari Kallio.
2002
30.4. -30.5.2002 koulutuspurjehdus Atlantille seuraaviin satamiin:
8.-12.5. Las Palmas (Espanja), 18.-22.5. Cork (Irlanti)
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Ari Kallio.
2001
31.7.-11.9.2001 koulutuspurjehdus Välimerelle seuraaviin satamiin:
2.-6.8. Kööpenhamina (Tanska), 6.-18.8. Palma (Espanja), 21.-24.8. Izmir (Turkki)
30.8. Ceuta (Espanja, polttoainetäydennys), 4.-7.9. Portsmouth (Englanti)
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentaja Timo Ståhlhammar. Alus osallistui pohjoismaisille merikadettipäiville Kööpenhaminassa.
2000
23.7. - 26.8. 2000 koulutuspurjehdus Välimerelle seuraaviin satamiin:
27. - 31.7. Bergen (Norja), 9. - 12.8. Toulon (Ranska), 19. - 22.8. Antwerpen (Belgia)
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Timo Ståhlhammar. Alus osallistui pohjoismaisille merikadettipäiville Bergenissä.
1999
1999 koulutuspurjehdus Välimerelle seuraaviin satamiin:
18. - 21.8. Malaga (Espanja), 26. - 29.8. Dublin (Irlanti)
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Jukka Wäänänen.
1998
12.5. - 18.6. 1998 koulutuspurjehdus Atlantille ja seuraaviin satamiin:
15. - 30.5. Frederikshavn ja Århus, 7.6. - 12.6. Lissabon
Matkan johtajana toimi kommodori Risto Rasku ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Jukka Wäänänen. Alus osallistui 15. - 30.5. välisenä aikana Co-operative Banners-harjoitukseen Tanskan Salmien alueella sekä 7. - 12.6. Lissabonin maailmannäyttelyyn. Maailmannäyttelyn Suomi-päivänä 11.6. aluksella vieraili Suomen tasavallan presidentti Martti Ahtisaari puolisoineen.
1995
13.4. - 29.5. 1995 koulutuspurjehdus Pohjois-Amerikkaan ja seuraaviin satamiin:
20. - 22.4. Madeira (Portugali), 24.4. Azorit (Portugali), 3. - 6.5. Boston (Yhdysvallat), Halifax (Kanada), 19. - 22.5. Reykjavik (Islanti)
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimikomentajakapteeni Risto Haimila. Alus ylitti pohjoisen napapiirin 17.5. liittyen ”Blue Nose” -kerhoon. Sen merkiksi aluksen keulaklyyssi maalattiin kansainvälisen tavan mukaisesti siniseksi.
1993
3. - 29.5. 1993 koulutuspurjehdus Atlantille ja seuraaviin satamiin:
Cadiz (Espanja), Galway (Irlanti), Kiel (Saksa)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja kommodori Jukka K Pajala ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Hannu Karnaranta. Matkan pituus oli 6837 mpk.
1992
15.7. - 15.8.1992 koulutuspurjehdus Pohjois-Atlantille ja seuraaviin satamiin:
21.7. - 24.4. Lontoo (Englanti), 6.8. - 9.8. Hampuri (Saksa), 10.8. - 11.8. Cherbourg (Ranska)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja kommodori Jukka K Pajala ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Hannu Karnaranta.
1991
2.5. - 19.6. 1991 koulutuspurjehdus Välimerelle ja seuraaviin vierassatamiin:
13. - 16.5. Barcelona (Espanja), 22. - 26.5. Pireus (Kreikka), Bordeaux (Ranska)
Den Helder (Hollanti)
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Hans Holmström.
1990
2.5. - 20.6.1990 koulutuspurjehdus Atlantille ja seuraaviin vierassatamiin:
11.5. - 15.5. Las Palmas (Espanja), 24.5. - 28.5. Recife (Brasilia), 8.6. - 12.6. Lissabon (Portugali)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja kommodori Aarno Koivisto ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Hans Holmström. Pohjanmaa ylitti tällä matkalla päiväntasaajan toistamiseen.
1989
2.5. - 22.6.1989 koulutuspurjehdus Atlantille ja Välimerelle, minkä aikana alus vieraili seuraavissa satamissa:
9. - 13.5. Glasgow (Skotlanti), 20. - 26.5. Genova (Italia), 6. - 10.6. Rouen (Ranska), 15. - 19.6. Kristiansand (Norja).
Matkan johtajana ja aluksen päällikkönä toimi komentajakapteeni Matti Mäkinen. Alus osallistui Kristiansandissa pohjoismaisille merikadettipäiville.
1988
16.4. - 20.6.1988 koulutuspurjehdus Atlantille ja Karibialle, seuraaviin satamiin:
21.4. - 23.4. Falmouth (Englanti), 5.5. - 10.5. Philadelphia (USA), 18.5. - 22.5. Kingston (Jamaika), 3.6. - 6.6. Ponta Delgada (Portugali), 12.6. - 16.6. Brugge (Belgia)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja kommodori Aarno Koivisto ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Matti Mäkinen. Philadelphiassa alus osallistui ensimmäisten suomalaisten siirtolaisten Amerikkaan saapumisen 350-vuotisjuhlallisuuksien viettoon ja Sea Finland -näyttelyn avajaisiin. Matkan kokonaispituus oli n. 14000 mpk.
1987
9.5. - 18.6.1987 koulutuspurjehdus Atlantille ja seuraaviin vierassatamiin:
20.5. - 23.5. Santa Cruz de Tenerife (Espanja), 30.5. - 3.6. Limerick (Irlanti)
9.6. - 13.6. Rotterdam (Hollanti)
Matkan johtajana toimi aluksen päällikkö komentajakapteeni Seppo Sarelius.
1986
28.4. - 13.6.1986 koulutuspurjehdus Mustalle Merelle ja seuraaviin vierassatamiin:
12.5. - 16.5. Split (Jugoslavia), 21.5. - 25.5. Sevastopol (NL), 30.5. - 3.6. Livorno (Italia), 9.6. - 13.6. Brest (Ranska)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja kommodori Kalle Rantanen ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Seppo Sarelius. Menomatkalla alus otti polttoainetäydennystä Espanjan Ceutassa ja ajoi Kreikan läpi Korintin kanavan kautta. Matkan kokonaispituus oli noin 12000 mpk.
1985
7.6. - 21.7.1985 koulutuspurjehdus Atlantille, jolloin alus vieraili seuraavissa satamissa:
14.6. - 18.6. Dundee (Skotlanti), 26.6. - 2.7. Halifax (Kanada), 4.7. - 8.7. Bermuda.
Matkan johtajana toimi aluksen päällikkö komentajakapteeni Esko Illi. Halifaxissa alus osallistui Kanadan laivaston 75-vuotisjuhlallisuuksiin ja laivastoparaatiin. Paluumatkalla alus otti polttoainetäydennystä Ponta Delgadassa Azoreilla.
1984
28.4. - 17.6.1984 koulutuspurjehdus Atlantille, minkä aikana alus vieraili seuraavissa satamissa:
7.5.-9.5. Funchal (Portugali), 21.5.-26.5. Belém (Brasilia), 6.6.-10.6. Lissabon (Portugali).
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja kommodori Kalle Rantanen ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Esko Illi. Alus ylitti matkan aikanaensimmäisen kerran päiväntasaajan.
1983
30.4. - 15.6. 1983 koulutuspurjehdus Välimerelle vieraillen seuraavissa satamissa:
12.5. - 16.5. La Valletta (Malta), 19.5. - 23.5. Pireus (Kreikka), 30.5. - 3.6. Malaga (Espanja)
Matkan kokonaispituus oli 10 500 mpk. Matkan johtajana toimi aluksen päällikkö, komentajakapteeni Risto Villikari. Paluumatkalla Kreikasta alus ajoi Korintin kanavan kautta. Tällä matkalla alus oli pisimmät yhtäjaksoiset ajat (12 vrk) merellä.
1982
10.5. - 28.6. 1982 koulutuspurjehdus Atlantille vieraillen seuraavissa satamissa:
14.5. - 17.5. Amsterdam (Hollanti), 28.5. - 1.6. Baltimore (USA), 4.6. - 8.6. Halifax (Kanada), 15.6. - 17.6. Reykjavik (Islanti), 22.6. - 26.6. Kieli (Saksan Liittotasavalta)
Matkan kokonaispituus oli n. 11 000 mpk. Matkan johtajana oli Merisotakoulun johtaja, kommodori Erik Wihtol ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Risto Villikari. Menomatkalla alus otti polttoainetäydennyksen Ponta Delgadassa Azoreilla. Paluumatkalla ajettiin Kielin kanavan kautta. Kielissä alus osallistui Kieler Wochen 100-vuotisjuhlallisuuksiin voittaen mm. juhlien soutukilpailut.
1981
14.4. - 2.6.1981 koulutuspurjehdus Välimerelle, jonka aikana alus vieraili seuraavissa satamissa:
22.4. - 24.4. Azorit (Portugali), 27.4. - 29.4. Madeira (Portugali), 4.5. - 8.5. Taranto (Italia), 18.5. - 22.5. Dublin (Irlanti), 26.5. - 30.5. Oostende (Belgia)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtaja, kommodori Erik Wihtol ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Jorma Martikainen. Matkan aikana Gibraltarin salmessa Välimerellä 13.5. alus pelasti pelastusveneissä olleen palavanMarokkolaisen M/S El Monsour Dabh´in 21 hengen miehistön kuljettaen sen Almeiraan Espanjaan. Puolustusvoimain komentaja, kenraali Lauri Sutela myönsi tästä alukselle ja sen henkilöstölle yhteisesti Puolustusvoimain kultaisen ansiomitalin. Mitalin laatta näkyy Pohjanmaan savupiipun kyljessä.
1980
12.7. - 13.8. 1980 koulutuspurjehdus Pohjanmerelle ja Atlantille seuraaviin satamiin:
14.7. - 18.7. Rostock (Saksan Demokraattinen Tasavalta), 25.7. - 29.7. Cherbourg (Ranska), 31.7. - 4.8. Lontoo (Englanti), 7.8. - 11.8. Karlskrona (Ruotsi)
Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtajan sijainen, komentaja Jukka K Pajala ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Jorma Martikainen. Pohjoismaisille Merikadettipäiville alus osallistui paluumatkalla Karlskronassa.
1979
12.7. - 13.8.1979 koulutuspurjehdus suuntautui Pohjanmerelle, jonka aikana alus kiersi Shetlannin saaret. Paluumatkalla Pohjanmaa osallistui 2. - 6.8.1979 Pohjoismaisille Merikadettipäiville. Matkan johtajana toimi Merisotakoulun johtajan sijainen, komentaja Jukka Pajala ja aluksen päällikkönä komentajakapteeni Martti Reunanen.
Uusimaan ja Hämeenmaan koulutuspurjehduksia en nyt tähän viitsinyt etsiä sen paremmin kun PV:n sivut ovat uudistuneet ja googlen linkit ei oikein toimi. Mutta matkat ovat jatkuneet:
2011: Oslo, Madeira
2012: ainakin NYC
2013: Alicante, Split Ventspils
2014: Oslo, Barcelona, Karlskrona
2015: Santa Cruz de Teneriffe, Livorno, Gdansk