Suomi hybridivaikuttamisen kohteena

Tietyille alueille poikkeustila ja pulinat pois
Valtiollisen itsenäisyyden turvaamiseksi ja oikeusjärjestyksen ylläpitämiseksi voidaan valtakunnan puolustusta tehostaa ja sen turvallisuutta lujittaa saattamalla voimaan puolustustila Suomeen kohdistuvan sodan aikana sekä siihen rinnastettavissa vakavasti yleisen järjestyksen ylläpitämiseen vaikuttavissa sisäisissä, väkivaltaisissa levottomuuksissa, joilla pyritään kumoamaan tai muuttamaan perustuslain mukainen valtiojärjestys.

Toki se poikkeustila saattaa syntyä ei sen vuoksi että estetään ukkojen tulo yli rajojen vaan kun kansalaisissa alkaa herätä protestointimielialaa koska ukkoa tulee yli rajojen mutta niitä setvitään aikanaan vaikka nahkurin orsilla..
 
Poikkeustila ja pulinat pois


Toki se poikkeustila saattaa syntyä ei sen vuoksi että estetään ukkojen tulo yli rajojen vaan kun kansalaisissa alkaa herätä protestointimielialaa koska ukkoa tulee yli rajojen mutta niitä setvitään aikanaan vaikka nahkurin orsilla..

Älä naurata!:)

Sisäasianministeriön asiantuntijathan pohti viime syksynä ihan tosissaan, että jos rajan yli tulee satojatuhansia pakolaisia, niin niitä ryhdytään asuttamaan yksityiskoteihin. Eli suomeksi sanottuna poikkeustilaa tullaan käyttämään suomalaisten kansalaisoikeuksien polkemiseen.
 
Ken ei tuota edellistä usko - lukekoon valmiuslain.

7 luku
Asuntokannan käytön säännöstely

53§
Asumaan sijoittaminen
Jos asuntokannan säännöstelyviranomainen arvioi, ettei asunnonomistajan laajennettu ilmoitusvelvollisuus ole riittävä toimenpide asuntojen käyttöön saamiseksi, on sellainen asunnon haltija, jolla on hallussaan useampia huoneita kuin yksi huone ruokakunnan kutakin jäsentä kohden keittiötä mukaan lukematta, velvollinen ilmoittamaan ylimääräiset huoneet asuntokannan säännöstelyviranomaiselle vuokralaisen osoittamista varten (asumaan sijoittaminen).

Aivan Suomen kansalaisista ei mitään mainintaa. Sopu sijaa antaa ja vallesmanni siinä samalla keräilee tuliluikut konfliktien estämiseksi talteen.:cool:
 
Lakihan on säädetty aikanaan suomalaisia varten. "Läpsyttelyksi" menee jos tuota alettaisiin testata nykytilanteessa muiden kuin Suomen sisäisten tai aivan lähialueilta tulevien aitojen pakolaisten kohdalla.

Entä jos:

Maahantulo alkaa syyskuussa 2020. Sisäministerinä kansalaistottelemattomuuteen jo kannustanut Ville Niinistö tai Emma Kari. Sen jälkeen, 2021.. 2022, sattuu jotain lähialueilla ja vaikuttaa Suomeenkin. Saaristo tai Lappi. Mistä johtuis mutta samaan aikaan myös vaikeuksia ruokahuollossa. Gotlantiin liittyen kehittyy toinen soppa. Ja jos maahan tulleet olisivat taustoiltaan kuten irakilaiset ex-militian jäsenet, joiden motiiveja ei saa kyseenalaistaa vaikka kaikkien taustat tiedetäänkin. Osa oleskellut Venäjällä tai jossain "uzbekeissa" useita vuosia. Eikö riskejä?

Nää on sellaista jota ei saisi tekstiksi tuottaa vaan turpa tukkoon.
Ilmastomuutoksella saa ja pitää kuitenkin pelotella?

Siitä jopa palkitaan. Lapsetkin on ohjailtu ilmastomuutoksella politikointiin vaikka suurin riski Suomelle on itärajan takana. On ollut aina ja on mitä todennäköisimmin jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Lakihan on säädetty aikanaan suomalaisia varten. "Läpsyttelyksi" menee jos tuota alettaisiin testata nykytilanteessa muiden kuin Suomen sisäisten tai aivan lähialueilta tulevien aitojen pakolaisten kohdalla.

Tämä ei ole mitään "worst case scenario" maalailua, vaan sisäasianministeriön omaa pohdintaa laajamittaisen pakolaiskriisin hoitamisesta.

Valmiuslaista et muuten löydä mitään kieltoa siitä, että asumaan voitaisiin sijoittaa ulkomaalainen. Laissahan selvästi todetaan, että sitä voidaan käyttää sekä ulko- että kotimaisen kriisin hoitamiseen.

Oletko jonkin sortin rasisti? Suomi kuuluu kaikille. No borders. Kyllä meillä riittää tilaa - ehkä teidänkin vierashuoneesta?
 
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, viime vuosien liikehdintä taustana voidaan väittää Venäjän rajavartiolaitoksen hoitavan hommansa paremmin, kuin jotkut muut rajanaapurimme.

Maistiaisia saatiin toisenlaisesta todellisuudesta, kun päästivät jengiä hetken aikaa tulemaan tännepäin. Suomen eduille on kriittistä säilyttää hyvät suhteet itänaapuriin, niin inhottavalta kuin se ajatus joskus saattaisikin tuntua joiltain kanteilta.
Epäilen, että hiljattain uutisoidun Venäjän rajavartioston apulaiskomentajan pakotepäätöksen blokkaaminen johtuu ainakin osittain tästä kuviosta.
 
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, viime vuosien liikehdintä taustana voidaan väittää Venäjän rajavartiolaitoksen hoitavan hommansa paremmin, kuin jotkut muut rajanaapurimme.

Maistiaisia saatiin toisenlaisesta todellisuudesta, kun päästivät jengiä hetken aikaa tulemaan tännepäin. Suomen eduille on kriittistä säilyttää hyvät suhteet itänaapuriin, niin inhottavalta kuin se ajatus joskus saattaisikin tuntua joiltain kanteilta.
Epäilen, että hiljattain uutisoidun Venäjän rajavartioston apulaiskomentajan pakotepäätöksen blokkaaminen johtuu ainakin osittain tästä kuviosta.
Oma ajatus on että tämä juttu turhiksien kulun estosta on kytköksissä tuohon pakotepäätökseen. Tuo jutun nosto oli ymmärtääkseni lähtöisin nimenomaan Venäjältä.
 
Liike Nyt on osa palettia. Tiesin Harkimon olevan kiitollisuudenvelassa, kun Rotenberg ja Timtsenko pelastivat persaukisen. Mikael Jungner taas on hönö, ainakin lausunnoistaan päätellen.

Laitatko suorat linkit / lainaukset Mikael Jungnerin lausuntoihin, joiden perusteella päättelette Mikael Jungnerin olevan hönö, vaikka Mikael Jungner on aiemmin tunnettu mm Mensan jäsenenä.

Vaikka 5-10kpl lausuntoja / sitaatteja, joihin viittaatte tässä viestissä.
 
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, viime vuosien liikehdintä taustana voidaan väittää Venäjän rajavartiolaitoksen hoitavan hommansa paremmin, kuin jotkut muut rajanaapurimme

Niinhän se on aina tehnyt pl. sota-ajat. :cool: Sota-aikoina rajanpinnassa on ollut aina sitten liikehtimistä, jota ei edes NKVD ole kyennyt rajoittamaan.

Se hoitaa rajaa ja siitä maksetaan pilkoituksen tällä puolen hintaa poliittisesti. Jokainen tajuaa, että -huonosti valvottu raja- voi johtaa varsin laajoihin asylum-tapahtumiin. Huonosti valvottu raja -voi aiheuttaa- myös Tullilaitokselle tilanteita, joissa voimavarat saadaan vetää pinkeälle.

Ei ole mikään ameriikantemppu panna junat vetämään etelä-vatsasta väkeä, jotka lausuvat taikasanapareja. Suomalaiskeskustelussa tosin kaikki mahdolliset ongelmat poistuvat, kun liitytään Natoon. Ei haluta kertoa, että ainoa mahdollisuus hallita tuollaisia tilanteita on vetää peltihousut päälleen.

Hybridus maximuxesta olemme nähneet vasta pintasivalluksia, olen siitä varma.
 
Ei ole mikään ameriikantemppu panna junat vetämään etelä-vatsasta väkeä, jotka lausuvat taikasanapareja. Suomalaiskeskustelussa tosin kaikki mahdolliset ongelmat poistuvat, kun liitytään Natoon. Ei haluta kertoa, että ainoa mahdollisuus hallita tuollaisia tilanteita on vetää peltihousut päälleen.

Vasta-argumenttina Liettua, Latvia ja Viro - montakos asylia on tullut yli Venäjältä?
 
Vasta-argumenttina Liettua, Latvia ja Viro - montakos asylia on tullut yli Venäjältä?

Montakos asylia on tullut yhtään mistään????? Puhutaan luokkaa kymmeniä ihmisiä. Eli?

Kyse siis ei ole oikeasti siitä, että valtio ei voisi päättää siitä, ketä sinne lasketaan ja ketä ei vaan siitä, että peesataan Saksaa. Siis oikeasti. Ja siksi suhtaudun erinomaisella epäluulolla tähän uussyntyneeseen kokoomuslaiseen nuivuuteen. Koska Kokoomus ja Sos.Demi plus Keskusta peesaavat ihan taatusti Saksan päätöksiä. Jos ette tätä ole vielä huomanneet, niin ei jatketa edes aiheesta.

Ei me noudateta mitään -omaa linjaa- vaan mallioppilaan rooli vaatii meiltä jotain, tässä tapauksessa se jotain on höveli tapa jättää huolehtimatta jostain. Maksoi mitä maksoi, vaikka yhteiskuntarauhan ja rahaa nokko.

Kaleva puhuu -kanadan mallista- mutta mikä EU-valtio sellaista noudattaa? Ja Suomiko sitten siirtyy can-malliin ihan yksisteen ja ullattaen....älkää unta nähkö. En yksinkertaisesti vaan kykene uskomaan, että Suomi riveää harjoittamastaan politiikasta suhteessa EUiin ja eritoten tsadaa: Saksaan.
 
Montakos asylia on tullut yhtään mistään????? Puhutaan luokkaa kymmeniä ihmisiä. Eli?

Kyse siis ei ole oikeasti siitä, että valtio ei voisi päättää siitä, ketä sinne lasketaan ja ketä ei vaan siitä, että peesataan Saksaa. Siis oikeasti. Ja siksi suhtaudun erinomaisella epäluulolla tähän uussyntyneeseen kokoomuslaiseen nuivuuteen. Koska Kokoomus ja Sos.Demi plus Keskusta peesaavat ihan taatusti Saksan päätöksiä. Jos ette tätä ole vielä huomanneet, niin ei jatketa edes aiheesta.

Ei me noudateta mitään -omaa linjaa- vaan mallioppilaan rooli vaatii meiltä jotain, tässä tapauksessa se jotain on höveli tapa jättää huolehtimatta jostain. Maksoi mitä maksoi, vaikka yhteiskuntarauhan ja rahaa nokko.

Kaleva puhuu -kanadan mallista- mutta mikä EU-valtio sellaista noudattaa? Ja Suomiko sitten siirtyy can-malliin ihan yksisteen ja ullattaen....älkää unta nähkö. En yksinkertaisesti vaan kykene uskomaan, että Suomi riveää harjoittamastaan politiikasta suhteessa EUiin ja eritoten tsadaa: Saksaan.
Tarkoituksellista unohtamista Kalevalla vai tietämättömyyttä?

Juncker says North Africa migrant 'camps' not on EU agenda

"This is no longer on the agenda and never should have been," Juncker told a news conference in Tunis with Tunisian Prime Minister Youssef Chahed.
 
Tarkoituksellista unohtamista Kalevalla vai tietämättömyyttä?

Juncker says North Africa migrant 'camps' not on EU agenda

"This is no longer on the agenda and never should have been," Juncker told

Jep, ja monet monet muut seikat ja sanomiset. Siinäpä tehdään sitten -kanatat-.

Toinen tarina on se, että missä kohtaa ylipäätään voidaan tehdä ns. kanatat? Kuvittelen ymmärtävinäni, että EU-jäsenyys tuo mukanaan plussia ja miinuksia, armotta ja ehdoitta. Puntarointinsa paikka on sitten -ehkä- jossain kohtaa, onko jäsenyys mielekästä. Mutta paljon pitää vielä Nevassa vettä virrata, että meillä on tilaa irrota jostain EUsta. Nimenomaan Nevassa.
 
Kaleva puhuu -kanadan mallista- mutta mikä EU-valtio sellaista noudattaa? Ja Suomiko sitten siirtyy can-malliin ihan yksisteen ja ullattaen....älkää unta nähkö. En yksinkertaisesti vaan kykene uskomaan, että Suomi riveää harjoittamastaan politiikasta suhteessa EUiin ja eritoten tsadaa: Saksaan.

Nii-iin, kyse ei ole NATO:sta eikä EU-jäsenyydestä vaan suomalaisista poliitikoista. NATO-pelottelu tp-hakijatulvalla on turhaa - meidän pitää pelätä vain arvopohjapoliitikkoja.

Mitä on helpointa muuttaa, EU:ta, NATO:a, Venäjää vai arvopohjapoliitikkoja? Todennäköisesti toki kolmea ensimmäistä...
 
Viimeksi muokattu:
Moikka,

Heitän tähän hybridikeskusteluun sellaisen pointin, että Venäjän kannalta ei välttämättä ole suurtakaan merkitystä sillä, kuka esimerkiksi voittaa tulevat eduskuntavaalit, koska on todennäköistä, että mikä tahansa puolue on Suomessa vallankahvassa, selitellen takki kääntyy ja samaa linjaa pääkysymyksissä jatketaan. Jos katsoo vanhoja ja uudempiakin hallitusohjelmia, niistä ei heti ensilukemalta pysty tunnistamaan puolueita, jotka ne ovat kirjoittaneet. Sinänsä veikeää tämä suomalainen puoluepolitiikka.

Hetkisen aikaa voi kiinnittää huomiota niihin aihioihin, joilla Venäjän kannalta strateginen tilanne jotenkin muuttuisi ja Suomi päättäisi esim hakea NATO -jäsenyyttä tai päättäisi luopua EU -jäsenyydestä tai Eurosta. Kaikki muu Suomesta tuleva on Venäjän strategiassa kohinaa.

Esimerkiksi NATO hyväksyntäprosessi on ajallisesti varsin pitkä ja Presidentti Niinistö taannoin varmaankin tarkoitti myös tätä, kun kommentoi, että vakuutusta ei voi enää ottaa jos talo on jo tulessa. Tulipalo tässä tapauksessa ei tarkoita edes niitä liekkejä, eikä savua, vaan jo sitä aikaa, jos sitä palavaa ainetta on kasattu talon alle ja on ilmeistä että naapurilla on tikut kädessä ja hän aikoo sen sytyttää.

Aina joskus lukee voimallisiakin sanapainoja siitä, että Suomen ei olisi hyväksi kuulua EU:hun, mutta NATO hakemus pitäisi jättää hetimiten. Tuossa kontekstissa on hyvä avata hieman sitä, mitä tuo hakemusprosessi käytännössä tarkoittaa: jokainen NATO:n jäsenmaa hyväksyy omien parlamenttaaristen periaatteidensa mukaisesti hakijan prosessin alkamisen ja sen jälkeen myös itse hakemuksen. Päätös on siis 29 valtion parlamenttien poliittinen päätös siitä, että valtiot puolustavat toisiaan.


Samaan aikaan, jos Suomen äänenpainot Eurooppalaisessa politiikassa korostuvat suuntaan että eteläisen Euroopan pakolaisongelma on heidän ongelmansa. Tai että eteläisen Euroopan pankkikriisit ovat heidän kriisejään, kannattaa ottaa huomioon se, että samat Eurooppalaiset parlamentit olisivat hyväksymässä myös Suomen NATO jäsenyysprosessin aloittamista.

Käytännössä Euroopan Keskuspankki olisi se rahoittava/lainoittava elin pitkäaikaisissa Euroopan konflikteissa. Samaan aikaan, jos Suomi on vaatimassa erillisiä outoja vakuuksia pankkikriisien lainoituksille tai aikovansa erota Eurosta, luottaminen tuohon kriisiajan lainoittavaan elimeen olisi ehkä outoa politiikkaa.

Löytyykö sitä solidaarisuutta NATO -hakemuksen hyväksyntään kaikilta eurooppalaisilta valtioilta, se jää arvailuksi, koska Suomen mahdollisen hakemuksen arvioijat ovat poliitikkoja, eivät sotilaita.

Ja tästä tullaan takaisin Venäjään.

On todennäköistä, että Venäjän hybridivaikuttaminen Suomea vastaan kohdistuu ei niinkään Suomeen itsessään vaan niihin NATO:n jäsenvaltioiden poliitikkoihin, joilla on jotain hampaankolossa joittenkin suomalaisten poliitikkojen touhuihin ja lausahduksiin. Esimerkiksi Kreikka, Espanja ja Italia. Ilman heidän hyväksyntää tai indikaatiota tulevasta hyväksynnästä, ei Suomen edes kannattaisi jättää hakemusta.

Presidentti Niinistön kommentti vakuutuksesta ja palavasta talosta on viisas ja kauaskantoinen. Jos poliitikot eurooppalaisissa valtioissa näkevät sen naapurin tikkujen kanssa jo olevan nurkalla ja eurooppalaisissa valtioissa ei riitä tarpeeksi sympatiaa Suomea kohtaan, NATO -hakemusprosessia ei itsestään selvästi edes ratifioida alkamaan. Kannattaa tarkkailla, millaista Suomi-kuvaa Eurooppalaisissa NATO maissa nostetaan esille ennen ja varsinkin eduskuntavaalien jälkeen. Ja mikä taho tuota Suomi-kuvaa on rakentamassa. Ja tietenkin, millaisia joskus absurdejakin ajatuksia suomalaiset poliitikot itse viljelevät.

Simpauttaja
 
Back
Top