Vonka
Supreme Leader
Jyri Häkämies sanoi puolustusmnisterinä ollessaan, että meille pitäisi olla tarjolla muitakin kuin kanttiinitehtäviä. Mutta olemme itse tehneet itsellemme tiukat reunaehdot. Tässä keskustelussa voimme miettiä, miten ne pitäisi muuttaa vastaamaan tätä päivää.
Taustaa ja aikaisempia esityksiä:
4.11.1999 Työryhmä esittää:"Suomen ei tule jatkossakaan osallistua sotilaalliseen rauhanpakottamiseen"
Rauhanturvaamislain muutostarvetta pohtineen linjanjohtaja Antti Sierlan johtama ulkoasiainministeriön ja puolustusministeriön yhteinen työryhmä ei esitä muutoksia niihin peruslähtökohtiin, jotka määrittelevät Suomen osallistumista kansainväliseen rauhanturvaamiseen.
Siten osallistumisen edellytyksenä olisi jatkossakin joko YK:n turvallisuusneuvoston tai ETYJ:n antama mandaatti. Suomi ei osallistuisi jatkossakaan sotilaalliseen pakottamiseen eli operaatioihin, joissa taistelevat osapuolet pakotetaan laskemaan aseensa voimatoimiin.
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/...a_sotilaalliseen_rauhanpakottamiseen.853.news
HE 20/2000
Sotilaallisen pakottamisen operaatiot rajattaisiin edelleen Suomen kansallisen osallistumispäätöksen harkinnan ulkopuolelle. Kyseessä ei siis olisi osallistumisen laajentaminen nykyistä vaativampiin operaatioihin.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2000/20000020
Page 1
VALTIONEUVOSTON SELONTEKO EDUSKUNNALLE
AFGANISTANIN TILANTEESTA, SUOMEN
KOKONAISTUESTA AFGANISTANILLE JA SUOMEN
OSALLISTUMISESTA SOTILAALLISEEN
KRIISINHALLINTAOPERAATIOON
"RESOLUTE SUPPORT"
Suomi on edistänyt Naton operaatioajattelussa omia painopisteitään, kuten ihmisoikeuksia, naisten asemaa ja kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta on edellyttänyt kriisinhallintaoperaatioita koskevilta selonteoilta arviointia kokonaisvaltaisen lähestymistavan toteuttamista.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ox7BCvo0aekJ:formin.finland.fi/public/download.aspx?ID=141461&GUID=%7B8E803F15-C69E-4031-A64B-2E29A92F168C%7D+&cd=10&hl=fi&ct=clnk&gl=fi
Taustaa ja aikaisempia esityksiä:
4.11.1999 Työryhmä esittää:"Suomen ei tule jatkossakaan osallistua sotilaalliseen rauhanpakottamiseen"
Rauhanturvaamislain muutostarvetta pohtineen linjanjohtaja Antti Sierlan johtama ulkoasiainministeriön ja puolustusministeriön yhteinen työryhmä ei esitä muutoksia niihin peruslähtökohtiin, jotka määrittelevät Suomen osallistumista kansainväliseen rauhanturvaamiseen.
Siten osallistumisen edellytyksenä olisi jatkossakin joko YK:n turvallisuusneuvoston tai ETYJ:n antama mandaatti. Suomi ei osallistuisi jatkossakaan sotilaalliseen pakottamiseen eli operaatioihin, joissa taistelevat osapuolet pakotetaan laskemaan aseensa voimatoimiin.
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/...a_sotilaalliseen_rauhanpakottamiseen.853.news
HE 20/2000
Sotilaallisen pakottamisen operaatiot rajattaisiin edelleen Suomen kansallisen osallistumispäätöksen harkinnan ulkopuolelle. Kyseessä ei siis olisi osallistumisen laajentaminen nykyistä vaativampiin operaatioihin.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2000/20000020
Page 1
VALTIONEUVOSTON SELONTEKO EDUSKUNNALLE
AFGANISTANIN TILANTEESTA, SUOMEN
KOKONAISTUESTA AFGANISTANILLE JA SUOMEN
OSALLISTUMISESTA SOTILAALLISEEN
KRIISINHALLINTAOPERAATIOON
"RESOLUTE SUPPORT"
Suomi on edistänyt Naton operaatioajattelussa omia painopisteitään, kuten ihmisoikeuksia, naisten asemaa ja kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta on edellyttänyt kriisinhallintaoperaatioita koskevilta selonteoilta arviointia kokonaisvaltaisen lähestymistavan toteuttamista.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ox7BCvo0aekJ:formin.finland.fi/public/download.aspx?ID=141461&GUID=%7B8E803F15-C69E-4031-A64B-2E29A92F168C%7D+&cd=10&hl=fi&ct=clnk&gl=fi