Suomi NATOn jäseneksi - or not?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi

• Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Nyt lisätään rahoitusta puolustukseen sadoilla miljoonilla lähiaikoina ja parilla miljardilla muutaman vuoden aikana.

Suomen puolustusmäärärahojen korotus on myös viesti muille nato-maille: Vaikka haemme jäseneksi niin Suomi tulee hoitamaan oman puolustuksen niin kuin ennenkin.
Voisin jopa sanoa että lisärahoituksen myötä, jopa entistä paremmin!

Olen päättänyt laittaa korkin kokonaan kiinni kunnes Natohakemus on pikavauhdilla käsitelty.. Sitä paremmalta se Naton kunniaksi juotu olut maistuu. Terassilla. Toivottavasti silloin on terassikausi vielä.
Käsitelty kotimaassa vai*)... Poliittinen käsittely Natossa (hyväksyminen tulee viikoissa tai päivissä) vai ratifiointi Natomaiden parlamenteissä (kuukausia).

*) tässä on riski. Eduskunnan käsittely ennen Naton prosessia (kutsumenettely) vai Naton jälkeen (normimenettely).

Naton Stoltenberg Ylelle: Poliittinen päätös jäsenyydestä voidaan tehdä nopeasti​

Päätös jäsenyydestä avaisi oven myös poliittiselle suojelulle jo ratifioinnin ajaksi, Stoltenberg totesi.
Naton Stoltenberg: Päätös Suomen jäsenyydestä voidaan tehdä nopeasti

Naton Stoltenberg: Päätös Suomen jäsenyydestä voidaan tehdä nopeasti
RIKHARD HUSU
7.4. 20:33
https://yle.fi/uutiset/3-12396039#
BRYSSEL Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg toisti pohjoismaisille toimittajille pitämässään tapaamisessa, että poliitinen päätös Suomen Nato-jäsenyydestä voidaan tehdä tarvittaessa hyvin nopeasti.

Stoltenberg keskusteli ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr.) kanssa Brysselissä järjestetyssä ulkoministerikokouksessa.
Stoltenberg ilmaisi muun muassa kiinnostuksensa Suomessa meneillään olevaan valmisteluun.

Nato-maiden kannoista ei Stoltenbergin mukaan ole epäselvyyttä.
– Olen varma siitä, että Naton 30 jäsentä tulevat toivottamaan Suomen lämpimästi tervetulleeksi Naton jäseneksi ja että voimme tehdä päätöksen nopeasti, Stoltenberg sanoi toimittajatapaamisessa.

Stoltenbergin mukaan ratkaisevaa on päätös Suomen kutsumisesta Naton jäseneksi. Tämä tehdään mahdollisen hakemuksen saavuttua. Päätös avaa Stoltenbergin mukaan oven poliittiselle suojelulle.

Uuden jäsenmaan hyväksyminen kaikissa kansallisissa parlamenteissa on pidempi prosessi. Ulkoministeri Pekka Haavisto arvioi, että prosessi voi kestää 4–12 kuukautta.
– En voi antaa tarkkoja viikkoja tai päiviä, jotka menevät päätöksentekoon. Mutta itse päätöksen toiveesta toivottaa Suomi tervetulleeksi Natoon voimme tehdä hyvin nopeasti ja sitten on kyse muodollisesta prosessista pääkaupungeissa tai parlamenteissa sen ratifioimiseksi.

Stoltenberg sanoi ymmärtävänsä, että mahdolliseen prosessiin liittyvä ylimenkokausi herättää kysymyksiä.

Aika hakemuksen jättämisen ja poliittisen hyväksynnän välillä voi kuitenkin olla hyvin lyhyt.

Pääsihteeriltä kysyttiin myös siitä, näkeekö hän Venäjän mahdolliset toimet uhkana Suomen jäsenyysprosessille.

Stoltenberg totesi Venäjän protestoineen aina, kun Nato on laajentunut. Siitä huolimatta puolustusliiton jäsenmäärä on kaksinkertaistunut kylmän sodan jälkeen.

Me ollaan natossa ennen kuin on heinäkuu, asia on näin. Pistetään vielä vuosi ettei irvileuat irvaile, eli 2022 heinäkuussa.
Kyllä se minulle kelpaisi, mutta luulen että heinäkuu on vähän optimistinen arvio. Voi olla että olisi teoriassa mahdollista, mutta tuskin menee käytännössä noin nopeasti.

Suomi voisi saada hakemuksen sisään ennen vappua jos kiirettä pidetään, mutta sen jälkeen ei ole juuri omissa näpeissä, millä aikataululla edetään.

Siis ollaanko me nyt ihan oikeasti menossa NATO:oon? Onko meillä nyt se NATO-optio käytössä? 😲
Tuo Väykkä voisi pitää turpansa kiinni ja poistua politiikasta.

Optimaalinen penetraatio väräjää jo NATO-option huulilla.

Katso liite: 59789
Tästä vähän henkilökohtaista aspektia tähän turvallisuuskeskusteluun. Tämän foorumin jäsenistö on suurella todennäköisyydellä jo Tehtaankadun listoilla.

Positiiviselta kantilta: ei hävittävää. :uzi:

Niillä ja sitten vähän muillakin... se peli on menetetty jo aikaa sitten ja täytyy toimia sen mukaisesti.

Tässä juuri asentelen uutta hologrammitähtäintä ressupyssyyn, panoksia on ostettu huomattava määrä turvallisuustilanteen muututtua jo kuukausi sitten.

Lisäksi PV:n tiedotetta mukaellen:

"Materiaalihankintojen lisäksi perheyksikköni kaluston käytettävyyttä parannetaan kohdentamalla lisäresursseja muun muassa kunnossapitoon ja varaosa- ja vaihtolaitevarastojen tason nostamiseen."

PToveri ja Hanna Smith..5 artikla ja Natomaiden resurssit numeroiden valossa ei ole este venäjälle."kokeilla", heidän logiikka ei ole sama kuin meillä
Kyllä se viesti oli hyvin suora ja selkeä: ovi on apposen auki, historiallinen tilaisuus, nyt hakemus sisään.

Tämä viesti oli meille kansalaisille. Poliittinen johto on tähän jo päätynyt.

Kaikkonen sanoo ettei Ruotsia jäädä odottamaan.

Kaikkonenhan puhuu kuin valtiomies, kun muistaa ettei hänen edustamansa puolue ole vielä saanut kantaa muodostettua. Joskus kesällä kuulemma pohtivat.

Katso liite: 59789
Tästä vähän henkilökohtaista aspektia tähän turvallisuuskeskusteluun. Tämän foorumin jäsenistö on suurella todennäköisyydellä jo Tehtaankadun listoilla.

Positiiviselta kantilta: ei hävittävää. :uzi:

Varmasti jo ovat Suomenkin suhteen listoja laatineet. Uskon, että Suomessa välittömästi teloitettaisiin:
  • PV:n kantahenkilökunta ml. evp
  • Rajan kantahenkilökunta
  • Reservin upseerit
  • Poliisit
  • Metsästysseurojen jäsenet ja muut laillisen aseen omistajat
Vaikka Ukrainan tilanne on ääretön inhimillinen tragedia, niin Suomessa olemme olleet tavattoman onnekkaita, ettemme olleet vuorossa ennen Ukrainaa, vaan saimme näin selvän varoituksen siitä, mitä tuleman pitää, jos emme muuta kurssiamme. Onneksi nyt näyttäisi siltä, että olisimme sitä muuttamassa

Kyllä. En hetkeäkään epäile etteikö tämä juuri olisi suunnitelma. Samaan syssyyn poliittiset päättäjät, MPK aktiivit ja kaikki joilla on kaapissa M05:sta. Till Valhalla.
Tuo olisi logistisesti minun kannaltani kätevää. Ei tarvii lähteä etsimään tapettavia, kun tulisivat tontille ihan itse poliisin aserekisterin tietojen perusteella. Olen valmistautunut ajatukseen.

Kaikkonenhan puhuu kuin valtiomies, kun muistaa ettei hänen edustamansa puolue ole vielä saanut kantaa muodostettua. Joskus kesällä kuulemma pohtivat.
Itse asiassa tänä viikonloppuna Vaasassa Keskustan puoluevaltuuston kokouksessa asiasta äänestetään.

Lähde:

Opiskelijakaverini, joka on varajäsen Keskustan puoluevaltuustossa, ja on kutsuttu antamaan oma äänensä, jolla sitten Keskusta antaa ns. toimivaltuudet ja toimintakyvyn NATO-junan edistämisessä ministereilleen.

Varmasti jo ovat Suomenkin suhteen listoja laatineet. Uskon, että Suomessa välittömästi teloitettaisiin:
  • PV:n kantahenkilökunta ml. evp
  • Rajan kantahenkilökunta
  • Reservin upseerit
  • Poliisit
  • Metsästysseurojen jäsenet ja muut laillisen aseen omistajat
Lisää ainakin merkittävät poliitikot; valtiojohto, suurin osa eduskuntaa, myös kuntatasolta osa. "Venäläisvastaisten" puolueiden jäsenistöä, kansalaisliikeiden aktiivit.

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back