Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Tanskan ulkoministeri Jeppe Kofod kertoo maan hoitaneen Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden ratifioinnin. Kyseessä on ensimmäinen Nato-jäsenmaa, joka ratifioi Suomen ja Ruotsin jäsenyyden.

– Toivon nopeaa ratifiointia kaikilta liittolaisilta, Kofod tviittaa.


maxresdefault.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tanska teki kyllä tässä källin, ilmeisesti allekirjoituskykyiset oli valmiiksi Washingtonissa odottamassa kynät kädessä. Ehkä pientä kisan makua on havaittavissa. Viro tosiaan jäi nyt kalkkiviivoille mutta tämä olikin selkeästi nyt taktiikkalaji.

Toivottovasti jenkkien kirjaamossa on käytössä myös kellonaika eikä pelkkä päivämäärä, saadaan sitten kisan tulokset virallisesti ulos.
 
Kyllä mieltä lämmittää olla tarkkailija kansalainen NATO.ssa, kiitos Pohjoismaille, kiitos Tanskalle, kiitos Bidenille, kiitos Baltian maille ja muillekin jäsenmaille.
Sanoo vanha Naton ja Euroopan unionin vastustaja, joka jopa toivoi viisumivapautta Suomen ja Venäjän välille joskus vuosituhannen vaihteessa.
Mielipidettä saa ja kannattaa muuttaa :)
Mielipidettä täyttyy muuttaa silloin kun se jostain ihmeen syystä on päässyt noin pahasti vinoutumaan. Mutta tärkein asia on tiedostaa miksi olin näin täydellisen väärässä näin tärkeässä asiassa. Selvittää se itselleen ja sitten kertoa myös muille. Muuten me emme ikinä opi.

Minulle kun on edelleenkin täysi mysteeri miksi, niin suuri osa suomalisista on kokenut ryssät läheisiksi ja vallan mainioksi yhteistyö kumppaneiksi, joiden kanssa asioiminen hyödyttää molempia mitä suuremassa määrin. Kaikki tämä, vaikka noin tuhat vuotta on meille jo opettanut kerta toisensa jälkeen jotain ihan muuta. Jotta tähän asian tilaan saataisiin muutos, täytyisi myös meidän joilla ei ole ollut tuota taipumusta, oppia käsittämään mistä se kumpuaa. Sillä muutaman vuoden kuluttua alkaa sama levy grammarissa ottamaan hissukseen kierroksia. Ja sitten taas mennään.

Jos tätä ryssän mieltymys syndrooma mekanismia ei tunnisteta, ei sitä voi myöskään purkaa. Miten voidaan viehättyä ihmisistä, kansakunnasta, valtiosta joka vuosisadasta toiseen pyrkii alistamaan ja tuhomaan omasi. Miten se on mahdollista. Kertokaa minulle.
 
Mielipidettä täyttyy muuttaa silloin kun se jostain ihmeen syystä on päässyt noin pahasti vinoutumaan. Mutta tärkein asia on tiedostaa miksi olin näin täydellisen väärässä näin tärkeässä asiassa. Selvittää se itselleen ja sitten kertoa myös muille. Muuten me emme ikinä opi.

Minulle kun on edelleenkin täysi mysteeri miksi, niin suuri osa suomalisista on kokenut ryssät läheisiksi ja vallan mainioksi yhteistyö kumppaneiksi, joiden kanssa asioiminen hyödyttää molempia mitä suuremassa määrin. Kaikki tämä, vaikka noin tuhat vuotta on meille jo opettanut kerta toisensa jälkeen jotain ihan muuta. Jotta tähän asian tilaan saataisiin muutos, täytyisi myös meidän joilla ei ole ollut tuota taipumusta, oppia käsittämään mistä se kumpuaa. Sillä muutaman vuoden kuluttua alkaa sama levy grammarissa ottamaan hissukseen kierroksia. Ja sitten taas mennään.

Jos tätä ryssän mieltymys syndrooma mekanismia ei tunnisteta, ei sitä voi myöskään purkaa. Miten voidaan viehättyä ihmisistä, kansakunnasta, valtiosta joka vuosisadasta toiseen pyrkii alistamaan ja tuhomaan omasi. Miten se on mahdollista. Kertokaa minulle.
En tajua kans. Ite oon vihannu ryssiä siitä asti kun kuulin mummilta tarinoita Karjalasta ja evakkoon lähdöstä (olin noin 5-vuotias). Sen jälkeen tullut enemmin tai vähemmin luettua Talvi ja Jatkosodasta.
 
Mielipidettä täyttyy muuttaa silloin kun se jostain ihmeen syystä on päässyt noin pahasti vinoutumaan. Mutta tärkein asia on tiedostaa miksi olin näin täydellisen väärässä näin tärkeässä asiassa. Selvittää se itselleen ja sitten kertoa myös muille. Muuten me emme ikinä opi.

Minulle kun on edelleenkin täysi mysteeri miksi, niin suuri osa suomalisista on kokenut ryssät läheisiksi ja vallan mainioksi yhteistyö kumppaneiksi, joiden kanssa asioiminen hyödyttää molempia mitä suuremassa määrin. Kaikki tämä, vaikka noin tuhat vuotta on meille jo opettanut kerta toisensa jälkeen jotain ihan muuta. Jotta tähän asian tilaan saataisiin muutos, täytyisi myös meidän joilla ei ole ollut tuota taipumusta, oppia käsittämään mistä se kumpuaa. Sillä muutaman vuoden kuluttua alkaa sama levy grammarissa ottamaan hissukseen kierroksia. Ja sitten taas mennään.

Jos tätä ryssän mieltymys syndrooma mekanismia ei tunnisteta, ei sitä voi myöskään purkaa. Miten voidaan viehättyä ihmisistä, kansakunnasta, valtiosta joka vuosisadasta toiseen pyrkii alistamaan ja tuhomaan omasi. Miten se on mahdollista. Kertokaa minulle.
Toiveajattelun pirullista voimaa ei kannata aliarvioida. ”Jospa niistä nyt viimeinkin olisi tullut normaali valtio…”.
 
Uudempi päivitys

Screenshot_20220705-193917_Helsingin Sanomat.jpg
 
Mielipidettä täyttyy muuttaa silloin kun se jostain ihmeen syystä on päässyt noin pahasti vinoutumaan. Mutta tärkein asia on tiedostaa miksi olin näin täydellisen väärässä näin tärkeässä asiassa. Selvittää se itselleen ja sitten kertoa myös muille. Muuten me emme ikinä opi.

Minulle kun on edelleenkin täysi mysteeri miksi, niin suuri osa suomalisista on kokenut ryssät läheisiksi ja vallan mainioksi yhteistyö kumppaneiksi, joiden kanssa asioiminen hyödyttää molempia mitä suuremassa määrin.
Voin entisenä etelä-karjalaisena sanoa ilman pienintäkään katumusta, aika oli silloin erilainen, rajan aukeaminen Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen toi meille taloudellista ja henkistä hyvinvointia. Ihminen kuitenkin elää tätä päivää, eikä liiaksi menneisyyteen tai tulevaisuuteen katsominen ole elämässä tärkeintä. Siitä ajasta on jäänyt ystäviä myös rajan toiselle puolelle, jotka ajattelevat tänä päivänä samoin kuin minä, "se on hyvä asia, että Suomi ja Ruotsi hakevat NATO jäsenyyttä", ihan tavallisen venäläisen mielipide 2022.
 
Niin, saapa nähdä tuleeko Natojäsenyyden myötä tietoja esim jenkkien stasi-arkistojen perusteella tehdyistä Nato-auktorisointien estoista tai mustista listoista. Saksassakin niitä lienee. Ja sitten on myyriltä saatuja dokumentteja joissa voi olla hyvinkin nimiä alleviivattuna.

Esim Tuomioja on lipsauttanut, että varmuudella hänestä ei ole Stasin arkistoissa mitään tietoja. Tälläisen ehdottomuuden voi käytännössä luvata vain, jos Moskova on estänyt Stasia luokittelemasta henkilöä.
Tuomioja saattaa olla poissa Stasi-kuvioista. Ideologiansa puolesta hän varmasti kuuluisi tuohon joukkoon. Erkki joutui jäämään 20 vuodeksi päivänpoliitiikan ulkopuolelle vuodatettuaan Zavidovo-muistion ruotsalaisille vuonna 1972. Tämä pakollinen "disponibiliteetti" saattoi pitää hänet ulkopupuodella DDR/Stasi yhteyksistä.
https://www.kaleva.fi/zavidovo-vuoto-on-suomen-poliittisen-elaman-kestoa/1869231
https://fi.wikipedia.org/wiki/Zavidovo-vuoto
- Tuomioja nousi demarien politiikkaan takaisin hei kun törkeän tekomuodon valtiopetos (jota Zavidovo-paperien luovuttaminen ulkomaille julkaistavaksi oli täydellä varmuudella) vanheni syytteen/tuomittavuuden osalta.
- siihen aikaan kysymys oli erittäin kovasti sanktioidusta rikoksesta, minimirangaistus useita vuosia vankeutta.
- erkin piiloutuessa ja vältellessä syytteitä, tähän rikokseen liittyen (lievemmillä rikosnimikkeillä) tuomittiin kolme johtavaa demaria.
- demaripuolueen johdossa (Kalevi Sorsa) kyllä tiedettiin syylliset...mutta pääyttiin piilottelemaan todellisia valtiopetokseen syyllistyneitä jäseniään.

Erkki Tuomioja joutui rikoksensa vuoksi pysyttäytymään puolueen julkisen toiminnan ulkopuolella täydet 20 vuotta. Se oli hinta nuoruuden typeryydestä.
- toisaalta Tuomiojan hiljaisuus ja se ettei hän paljastanut itseään eikä varsinaista vuotajaa mr. X:ää, palkittiin myöhemmin.
- heti rikoksensa vanhennuttua hänet nostettiin ja otettiin takaisin puolueen uudistuneen johdon suosioon..

Tuossa Kalevan jutussa arvuutellaan varsinaista vuotajaa. Valistunut veikkaus on että lähivuosina nimi tullaan paljastamaan. Varsinainen muistion vuotaja ei ole Erkki Tuomioja...vaan eräs toinen, Suomen poliittisessa hierarkiassa, myöhemmin korkeaan asemaan kohonnut poliitikko.
- Voidaan hyvällä syyllä olettaa että syy siihen, miksi Erkki Tuomioja eikä tämä mr. X, joutuneet aikinaan rikoksestaan vastuuseen on seurausta varsin pitkälle menevästä poliittisesta ohjauksesta niin rikosta tutkivia viranomaisia kuin oikeuslaitosta kohtaan. Mahdollisesti löytyy (yllättävä?) liittymä myös ns. "Tiitisen listaan."

Mutta kuten sanottu. Tämä kyseinen mr. X tulee jossain vaiheessa itse esille. Tai hänen nimensä kertoo joku toinen. Minullakin on hänestä jonkinlainen epäilys...ei kuitenkaan 100 %:n varma tieto.
- joku tai ehkä useampikin tapaukseen konkreettisesti liittyvä henkilö tulee jossain vaiheessa esille. Heitä löytyy useampiakin, vieläpä kirjallisesti aktiivisia henkilöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Voin entisenä etelä-karjalaisena sanoa ilman pienintäkään katumusta, aika oli silloin erilainen, rajan aukeaminen Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen toi meille taloudellista ja henkistä hyvinvointia. Ihminen kuitenkin elää tätä päivää, eikä liiaksi menneisyyteen tai tulevaisuuteen katsominen ole elämässä tärkeintä. Siitä ajasta on jäänyt ystäviä myös rajan toiselle puolelle, jotka ajattelevat tänä päivänä samoin kuin minä, "se on hyvä asia, että Suomi ja Ruotsi hakevat NATO jäsenyyttä", ihan tavallisen venäläisen mielipide 2022.

Odotellessani autossa saan Etelä-Karjalan liiton elinvoimajohtajan Jami Holtarin langan päähän. Puhelu tuntuu sanelevan matkamme teeman.

Useat yritykset ovat ahdingossa Ukrainan sodan alettua, Euroopan unionin asettamien pakotteiden myötä. Holtari sanoo, että toiveet koronaviruksen jo valmiiksi runteleman matkailun tervehtymisestä tallottiin.

– Menetämme tällä hetkellä miljoona euroa päivässä, Holtari tiivistää pelkästään Etelä-Karjalan tilanteen vakavuuden.



– On sellainen sanonta täällä, että Etelä-Karjalan menestystä totuttiin mittaamaan ruplan ja sellun arvolla, Holtari kertoo.

– Nyt ei ole jäljellä kuin sellu.
 
Erdokankin, jos olisi viisas johtaja, tajuaisi, että käyttäytymällä eri tavalla saisi omia tavoitteitaan läpi. Putinista puhumattakaan. 😉
 
Oli pelottavaa aikaa kun vanhemmat kannusti lapsiaan opiskelemaan venäjää, jos vaikka aikuisena alkaisi bisnestä heidän kanssa tekemään.
Vanhemmat eivät opiskeluun puuttuneen muuta kuin kannustaen. Eikä siinä mitään pelottavaa ollut. On ollut pelkkää hyötyä että jo kouluaikoina oppi muutaman sanan venäjää ja ymmärtää kirjoitusta.
- jopa se vähäinen kielitaito on ollut omiaan johdattamaan opiskelemaan myös muuta Venäjään liittyvää asiaa..yhteiskuntaa, historiaa, kirjallisuutta, musiikkia jne. Osa siitä on/kuuluu myös Suomen historiaan.
- helpottanut myös tutustumista ihmisiin ja todellakin, auttanut luomaan/ylläpitämään busines-kumppanuuksia.

Ainoa todellinen rasite lienee siinä että ymmärtää kenties paremmin senkin kuinka suuria ja inhottavia rikollisia ryssän nykyiset johtajat ja heidän kannattajansa ovat.
 
Useat yritykset ovat ahdingossa Ukrainan sodan alettua, Euroopan unionin asettamien pakotteiden myötä. Holtari sanoo, että toiveet koronaviruksen jo valmiiksi runteleman matkailun tervehtymisestä tallottiin.

– Menetämme tällä hetkellä miljoona euroa päivässä, Holtari tiivistää pelkästään Etelä-Karjalan tilanteen vakavuuden.
Ainahan se raja on ollut suljettuna sota-aikana..

Tällä kertaa aseellista taistelua ryssän hyökkäystä vastaan käydään hieman etelämpänä.
- silti kysymys ja asetelma on periaatteessa aivan sama kuin Talvisodan aikana.
- vaikka tällä kertaa osallistumme taisteluun vain aseita toimittavana osapuolena.

Jos ryssän hyökkäystä ei saada torjuttua Ukrainassa, ryssä jatkaa sotaansa muualla.
- vaikkei hyökkäisi Suomea vastaan, kun olemme jo NATO:n jäsenenä..

Se että kauppaa ja rahaa jää saamatta ei ole Suomen eikä EU:n tai Ukrainan syytä..
 
Toiveajattelun pirullista voimaa ei kannata aliarvioida. ”Jospa niistä nyt viimeinkin olisi tullut normaali valtio…”.
Eiköhän kyse ole ollut ihan realiteeteista. Hävityn sodan jälkeen tuohon viereen jäi valtava kommunistivaltio, jota vastaan oli sodittu vuosia ja jonka potentiaali tiedettiin. Vähän jokaisesta suvusta löytyy niitä miehiä, jotka olivatt sotaan osallistuneet, sekä kaatuneita ja haavoittuneita. Kyllä he osallistuneet tiesivät mitä sota on, mitkä mahdollisuudet yksin kommunisti-jättiä vastaan on ja päättivät, että parempi olla sovussa sellaisen jättiläisen kanssa vaikka se edellyttäisi totuuden venyttämistä. Omat miespuoliset isovanhempani olivat molemmat sodan kokeneita miehiä, toinen sotainvalidi, ja heidän näkemyksensä oli, että parempi laiha sopu kuin lihava riita sen valtion kanssa. Eli varovaisuus on enemmän se oikea sana: oikeat liturgiat toki sanottiin virallisissa yhteyksissä, mutta monen veteraanin perseessä poltteli pelko että sinne lihamyllyyn saattaa joutua omat lapset jos ei pidä suuta soukemmalla ja katsele vähän järjen ohi. Unkari ja Tsekkoslovakia sai maistaa sitä herkkua, tätä kyllä pelättiin, mutta ei kyse ollut defaitismista.

Toki oli sitten näitä taistolaisia ja muita pellejä, mutta veteraaneja on aina arvostettu. Se on paskapuhetta että 70-luvulla ei arvostettu. Kaikki valtion kärkipaikat oli tuolloin täynnä veteraaneja, viimeisin Suomen presidenttinä vielä ysärillä. Tavallinen kansa arvosti heitä. Minä en ole koskaan kuullut ikävää kommenttia kommari-enoni suusta koskien ukkiani, joka oli sotainvalidi, eikä eno sellaista kuulemma pahimpina 70-luvun vuosinakaan heitellyt. Ja tämä enokin on ylikersantti resevissä, kas kummaa.

Summa summarum: väitän että Suomessa ei ollut mitään laajaa perseennuolijoiden joukkoa, vaan se oli pienten, mutta äänekkäiden ryhmien mölinää, jos oli. Tavallainen kansalainen suhtautui itänaapuriin varauksella, aina, mutta reaalipoliittisista syistä esitti virallisesti että ollaan kavereita.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhemmat eivät opiskeluun puuttuneen muuta kuin kannustaen. Eikä siinä mitään pelottavaa ollut. On ollut pelkkää hyötyä että jo kouluaikoina oppi muutaman sanan venäjää ja ymmärtää kirjoitusta.
- jopa se vähäinen kielitaito on ollut omiaan johdattamaan opiskelemaan myös muuta Venäjään liittyvää asiaa..yhteiskuntaa, historiaa, kirjallisuutta, musiikkia jne. Osa siitä on/kuuluu myös Suomen historiaan.
- helpottanut myös tutustumista ihmisiin ja todellakin, auttanut luomaan/ylläpitämään busines-kumppanuuksia.

Ainoa todellinen rasite lienee siinä että ymmärtää kenties paremmin senkin kuinka suuria ja inhottavia rikollisia ryssän nykyiset johtajat ja heidän kannattajansa ovat.
Ei minua ainakaan kukaan tai mikään ohjannut venäjän opiskelijaksi. Saksa oli kokeiltu ja huonoksi todettu joten jotakin piti kokeilla. Näin jälkikäteen ajatellen olisi ranska ollut fiksumpi valinta mutta eipä tuo D-kieli kuitenkaan pitkälle kanna. Hemmetin hankalia kieliä molemmat.

Hyöty on rajoittunut lähinnä siihen että osaa kadunkulmassa katsoa minne on menossa. Tai osasi silloin kun tuli naapurissa käytyä. Juuri nyt pidän hyvin epätodennäköisenä että enää ikinä matkustaisin Venäjälle. Mut saman hyödyn saa Ukrainassakin ja sinne pitää kyllä mennä.
 
Voin entisenä etelä-karjalaisena sanoa ilman pienintäkään katumusta, aika oli silloin erilainen, rajan aukeaminen Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen toi meille taloudellista ja henkistä hyvinvointia. Ihminen kuitenkin elää tätä päivää, eikä liiaksi menneisyyteen tai tulevaisuuteen katsominen ole elämässä tärkeintä. Siitä ajasta on jäänyt ystäviä myös rajan toiselle puolelle, jotka ajattelevat tänä päivänä samoin kuin minä, "se on hyvä asia, että Suomi ja Ruotsi hakevat NATO jäsenyyttä", ihan tavallisen venäläisen mielipide 2022.
Kaupallisella ja henkilökohtaisella tasolla yhteydet naapuriin olivat hyviä ja ystävällisiä jo Neuvostoliiton aikoina. Samoin vielä pitkään NL:n romahduksen jälkeenkin.

Jostain vuosituhannen vaihteen ajoista lähtien (ehkä hieman aiemminkin) kauppasuhteisiin ja varsinkin Venäjälle kohdistuneisiin hankkeisiin, alkoi tulla mukaan uusia ihmisiä sekä uudenlaisia "elementtejä" venäläisten puolelta..mutta se on taas jo vähän ot..

Mutta olen täysin samaa mieltä..ystävät ovat ystäviä rajan toisellakin puolella. Ja, siitäkin olen samaa mieltä (vai kuinka?) ettei NATO:n jäsenyys olisi haitannut millään tavoin Suomen yhteyksiä Venäjälle. Eihän siitä ole ollut haittaa millekään Puolustusliiton jäsenmaalle.

Kaikki muutos on tapahtunut Venäjällä....Putin ja hänen valtansa takana olevat ovat viimeksi kuluneen 15 vuoden aikana muuttaneet, pieneksi hetkeksi vapautuneen Venäjän, ryssälän diktatuuriksi.
Pahoin pelkään että tulee kestämään vielä paljon pidempään että naapurissa päästään normaaliin, luotettavaan ja vapaaseen kansalaisyhteiskuntaan. Sellainen muutos saattaa kestää useiden sukupolvien ajan. Varsinkin kun sitö ei Venäjällä ole koskaan ollutkaan..
 
Jos tätä ryssän mieltymys syndrooma mekanismia ei tunnisteta, ei sitä voi myöskään purkaa. Miten voidaan viehättyä ihmisistä, kansakunnasta, valtiosta joka vuosisadasta toiseen pyrkii alistamaan ja tuhomaan omasi. Miten se on mahdollista. Kertokaa minulle.
Minä voisin sen kertoa...se on kuitenkin niin pitkä juttu ettei sitä kykene selvittämään muutamalla rivillä..Varsinkin tässä OT'ssa..

Mutta kaikki selviää yhteiseen historiaamme tutustumalla.

Suomi ja Venäjää eivät ole kaiken aikaa sotineet toisiaan vastaan koko tuhansia vuosia kestäneen yhteisen historiaansa aikana. Välissä on ollut pitkiä rauhanaikoja jne.
- kaiken lisäksi varsinkin pohjoinen Venäjä on ollut suomensukuisten kansojen elinaluetta jo heti jääkauden lopun jälkeen. On puhuttu enemmän ja vähemmän samaa kieltä tai ainakin sukulaiskieliä.
- suomalsiet kansat ovat myös sekoittuneet venäläisten kanssa ja toisin päin..

Tuossa aluksi...
 
Back
Top