Mustanmeren viljasopimus?
"– Nyt me mietimme, millä tavalla me voimme varmistaa huoltovarmuuden sekä rauhan että sodan tilassa pohjoisilla alueilla. Jos jostain syystä kävisi niin, että Itämeri suljettaisiin – josta kulkee 80 prosenttia meidän viennistä – meidät voidaan määritellä saareksi. Ei kerta kaikkiaan ole muuta suuntaa kuin Ruotsin kautta Norjaan, Stubb sanoo."
Suomi ja Norja aikovat parantaa maiden välisiä juna- ja tieyhteyksiä sotilaskäytössä. Presidentti Stubb on valtiovierailulla Norjassa.
yle.fi
"Helsingin Sanomat 18.3.2022, pääuutinen: Jos Suomi saarrettaisiin mereltä, kaupan hyllyt tyhjenevät nopeasti – ”Kaikki on kiinni siitä, miten kansainvälisistä sopimuksista piittaamatonta toimintaa itänaapuri harrastaisi”
"Yli 80 prosenttia tuonnista ja viennistä kulkee kulkee meritse, eikä näin isoille volyymeille löydy mitään vaihtoehtoja. Sellaista määrää tavaraa ei voi laittaa raiteille ja kumipyörille, ja mistä niitä edes löytyisi niin paljon. Hyvää ratkaisua ei ole”, kertoo huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvan Vesikuljetuspoolin poolisihteeri
Juha Savisaari Helsingin Sanomille 18.3.2022.
Maanpuolustuskorkeakoulun merisotaopin tunneilla on laskettu suuntaa antava tulos sille, miten monta rekkaa Suomessa tarvittaisiin päivittäin, jotta niillä voitaisiin korvata laivojen kapasiteetti. "Se on 6 360, sanoo merisotaopin pääopettaja, komentaja
Iiro Penttilä. Letka yltäisi Helsingistä Tampereelle.
Näillä rekoilla sitten ajettaisiin rahtia Pohjois-Suomen kautta Norjan ja Etelä-Ruotsin satamiin ja takaisin. Tämän toteuttaminen kuulostaa melko mahdottomalta.
”Logistiset virrat ovat niin valtavia. Me olemme oikeasti saari. Pohjoisen reiteillä ei korvata meriliikennettä”, Penttilä kertoo Helsingin Sanomissa."
Sivustolla julkaistaan Ukrainan tilannetta ja merenkulkua sekä merimiehiä koskevia uutisia sekä tiedotteita. Sivusto ei päivity reaaliaikaisesti. Sivuston uutiset pohjautuvat mainittuihin lähteisiin. Ylläpitäjä: Saana Lamminsivu
www.smu.fi