Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Marraskuussa iso tykistöharjoitus Rovalla.



Maasotakoulun johtama Lightning Strike 24 -harjoitus järjestetään Rovajärven ja Rovaniemen alueella 4.–28. marraskuuta. Harjoituksessa on mukana enimmillään noin 3 600 sotilasta, joista noin 1 250 on kansainvälisiä joukkoja.

Harjoitus on osa Yhdysvaltain johtamaa viidessä eri maassa toteutettavaa Dynamic Front 25 -harjoitusta. Se järjestetään Suomen lisäksi Virossa, Tanskassa, Romaniassa ja Puolassa ja siihen osallistuu yhteensä noin 5 000 sotilasta 28 eri maasta.

Lapissa järjestettävään Lightning Strike 24 -harjoitukseen osallistuu joukkoja muun muassa Maavoimista, Ilmavoimista ja Rajavartiolaitoksesta. Suomeen tulee kansainvälisiä joukkoja muun muassa Yhdysvalloista, Isosta-Britanniasta, Ruotsista, Virosta, Tanskasta ja Tšekistä.
 
NATO:n ydinaseharjoitusta vähän sivuten yksi viihdyttävä maailmanlopun profeetta:

"Sanna Marin on olevinaan kertomatta kantaansa, pitäisikö Suomen hakea NATOn jäsenyyttä. Hän kuitenkin haaveilee toimittajalle NATOn hyödyistä, mainiten myös, että ydinaseet toisivat Suomelle suojaa.

Jos Suomi hakee NATOn jäsenyyttä kaikessa hiljaisuudessa ja sammutetuin lyhdyin, on todennäköistä, että Venäjä aloittaa sodan Suomea vastaan estääkseen NATO-jäsenyyden toteutumisen. Ei varmaa, mutta todennäköistä.

Mutta jos Suomen pääministeri kertoo medialle, että Suomi pyrkii saamaan NATO-jäsenyyden ohella myös ydinaseita suojakseen, siinä tapauksessa Venäjän hyökkäys Suomeen jäsenhakemuksen jättämisen jälkeen ei ole enää ”todennäköistä”. Vaan 100 % varmaa."



No ei sit kuitenkaan ollut.
 
Taitaa olla vielä suunnitteluvaiheessa tuo FLF. Ehkä siitä kerrotaan joskus kun asioista on sovittu.
L
NATO:n ydinaseharjoitusta vähän sivuten yksi viihdyttävä maailmanlopun profeetta:

"Sanna Marin on olevinaan kertomatta kantaansa, pitäisikö Suomen hakea NATOn jäsenyyttä. Hän kuitenkin haaveilee toimittajalle NATOn hyödyistä, mainiten myös, että ydinaseet toisivat Suomelle suojaa.


No ei sit kuitenkaan ollut.
Miten toi jokapaikan sanna enää liityy natojäsenyyteen? :ROFLMAO:
 
NATO:n ydinaseharjoitusta vähän sivuten yksi viihdyttävä maailmanlopun profeetta:

"Sanna Marin on olevinaan kertomatta kantaansa, pitäisikö Suomen hakea NATOn jäsenyyttä. Hän kuitenkin haaveilee toimittajalle NATOn hyödyistä, mainiten myös, että ydinaseet toisivat Suomelle suojaa.

Jos Suomi hakee NATOn jäsenyyttä kaikessa hiljaisuudessa ja sammutetuin lyhdyin, on todennäköistä, että Venäjä aloittaa sodan Suomea vastaan estääkseen NATO-jäsenyyden toteutumisen. Ei varmaa, mutta todennäköistä.

Mutta jos Suomen pääministeri kertoo medialle, että Suomi pyrkii saamaan NATO-jäsenyyden ohella myös ydinaseita suojakseen, siinä tapauksessa Venäjän hyökkäys Suomeen jäsenhakemuksen jättämisen jälkeen ei ole enää ”todennäköistä”. Vaan 100 % varmaa."



No ei sit kuitenkaan ollut.
Kirjoittaja Ion Mittler näkyy olevan (olleen) Vapauden liiton aktiivi. Tuo oikeastaan riittääkin, Vapauden liitto oli täysin Kremlin käsikassara.
 
Suomi ja Norja tekevät yhteistyötä tie- ja ratayhteyksien parantamiseksi maiden välillä. Nykyisiä yhteyksiä pidetään varsinkin sotilaskäyttöä ajatellen puutteellisina. Alexander Stubbin mukaan yksi isoimmista puutteista liittyy ratayhteyteen Narvikista Suomen Lappiin.

 
Katselin vähän hintoja eri selvityksistä.

Lapin liiton sivuilta löytyy selvitys "tunturiradasta" Kolari–Kittilä–Sodankylä–Kemijärvi josta olisi sivuradat Leville ja Kevitsaan. Kolarista Sodankylän ja Pelkosenniemen rajan kieppeille ulottuvan 177 km pitkän osuuden hinnaksi on laskettu hieman yli 1 miljardi. Eli noin 5,65 miljoonaa euroa per kilometri. Tuolta Kemijärvelle on noin 80 km, eli samalla kilometrihinnalla laskettuna koko Kolari–Kemijärvi-yhteys maksaisi noin 1,5 miljardia.

Ruotsalainen selvitys löytyi myös missä Svappavaara–Pajala-radan hinnaksi oli laskettu noin 700 miljoonaa euroa.

Epäselväksi jää, että mitä maksaisi olemassaolevien ratojen muuttaminen nelikiskoisiksi Tornio–Kemijärvi ja tuon "tunturiradan" toteuttaminen nelikiskoisena.



Jos tuollainen rataverkosto rakennetaan, niin vaikea on nähdä, että siihen ryhtyisi kukaan muu kuin valtio. Ensinnäkin koska hyötyjä tulee niin monelle eri taholle, ja toisekseen siksi, että osa reitistä on jo valtion rataa. Varsinkin puolustuskyvyn paraneminen tuon radan myötä on sellainen asia, ettei sitä yksityinen saa tuottolaskelmiinsa sisällytettyä.



Ukrainassa junat kulkevat lähes rintamalle asti molemmin puolin rintamaa. Ukrainalaiset ajavat esim. Hersoniin joka on aivan rintaman kupeella. En usko, että Suomessakaan puolustusvoimat suosittelisivat tuollaisen radan rakentamista jollei heillä olisi voimakas käsitys siitä, että junaliikenne onnistuu myös sodan oloissa.
Artikkelissa on kaksi versiota radasta. Tunturirata sekä pv n näkemys. Pv versiossa kehärata joista lähimpänä venäjää mennään kemijärvi sodankylä lenkillä. Pv mainitsee riskiksi tiestön ja raiteet jotka menevät liian lähelle venäjää.
Jos tuollaisen kehän vetää ns suorilla viivoilla niin suomen puolelle tulee rapiat 500 kilsaa.
Valtio sen maksaa mutta eiköhän siinä tehdä kannattavuus laskentaa. Esimerkiksi soklissa valtion rahoitus olisi ollut puolet maksimissa 200 milj e.
Kaivoksissa rahaa piisaa mutta eri asia on miten se saadaan valtioille. Helpompi laittaa heti lasku radasta.

Mm. mittasuhteet ja maasto ovat ukrainassa ja suomessa erinlaiset ja näin myös rataverkosto sekä sodankäynti.
Venäjä pyrkii hyödyntämään ukrainan raiteita eikä niitä silloin kannata määrättömästi tuhota.
Ihan ok artikkeli aiheesta vuodelta -22.

Ja sitten kun mennään liian lähelle rintamaa

Ukrainan tekemistä iskuista venäjän junia kohtaan löytyy paljon googlettamalla.


Tulevaisuutta ajatellen junat ovat eniten alttiita botti drooneille koskien logistiikkaa.
 
Ja Ukrainakin hoitaa laivaliikennettä Mustalla merellä vaikka heillä ei ole yhtään kelluvaa sotalaivaa.

Pitää ottaa päät pois perseestä ja katsoa, että Venäjä ei ole oikeasti kykenevä kaikkeen millä se uhkailee silloin kun asiaa tosipaikassa mitataan.
Mustanmeren viljasopimus?


"– Nyt me mietimme, millä tavalla me voimme varmistaa huoltovarmuuden sekä rauhan että sodan tilassa pohjoisilla alueilla. Jos jostain syystä kävisi niin, että Itämeri suljettaisiin – josta kulkee 80 prosenttia meidän viennistä – meidät voidaan määritellä saareksi. Ei kerta kaikkiaan ole muuta suuntaa kuin Ruotsin kautta Norjaan, Stubb sanoo."


"Helsingin Sanomat 18.3.2022, pääuutinen: Jos Suomi saarrettaisiin mereltä, kaupan hyllyt tyhjenevät nopeasti – ”Kaikki on kiinni siitä, miten kansainvälisistä sopimuksista piittaamatonta toimintaa itänaapuri harrastaisi”

"Yli 80 prosenttia tuonnista ja viennistä kulkee kulkee meritse, eikä näin isoille volyymeille löydy mitään vaihtoehtoja. Sellaista määrää tavaraa ei voi laittaa raiteille ja kumipyörille, ja mistä niitä edes löytyisi niin paljon. Hyvää ratkaisua ei ole”, kertoo huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvan Vesikuljetuspoolin poolisihteeri Juha Savisaari Helsingin Sanomille 18.3.2022.

Maanpuolustuskorkeakoulun merisotaopin tunneilla on laskettu suuntaa antava tulos sille, miten monta rekkaa Suomessa tarvittaisiin päivittäin, jotta niillä voitaisiin korvata laivojen kapasiteetti. "Se on 6 360, sanoo merisotaopin pääopettaja, komentaja Iiro Penttilä. Letka yltäisi Helsingistä Tampereelle.

Näillä rekoilla sitten ajettaisiin rahtia Pohjois-Suomen kautta Norjan ja Etelä-Ruotsin satamiin ja takaisin. Tämän toteuttaminen kuulostaa melko mahdottomalta.

”Logistiset virrat ovat niin valtavia. Me olemme oikeasti saari. Pohjoisen reiteillä ei korvata meriliikennettä”, Penttilä kertoo Helsingin Sanomissa."

 
Mustanmeren viljasopimus?


"– Nyt me mietimme, millä tavalla me voimme varmistaa huoltovarmuuden sekä rauhan että sodan tilassa pohjoisilla alueilla. Jos jostain syystä kävisi niin, että Itämeri suljettaisiin – josta kulkee 80 prosenttia meidän viennistä – meidät voidaan määritellä saareksi. Ei kerta kaikkiaan ole muuta suuntaa kuin Ruotsin kautta Norjaan, Stubb sanoo."


"Helsingin Sanomat 18.3.2022, pääuutinen: Jos Suomi saarrettaisiin mereltä, kaupan hyllyt tyhjenevät nopeasti – ”Kaikki on kiinni siitä, miten kansainvälisistä sopimuksista piittaamatonta toimintaa itänaapuri harrastaisi”

"Yli 80 prosenttia tuonnista ja viennistä kulkee kulkee meritse, eikä näin isoille volyymeille löydy mitään vaihtoehtoja. Sellaista määrää tavaraa ei voi laittaa raiteille ja kumipyörille, ja mistä niitä edes löytyisi niin paljon. Hyvää ratkaisua ei ole”, kertoo huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvan Vesikuljetuspoolin poolisihteeri Juha Savisaari Helsingin Sanomille 18.3.2022.

Maanpuolustuskorkeakoulun merisotaopin tunneilla on laskettu suuntaa antava tulos sille, miten monta rekkaa Suomessa tarvittaisiin päivittäin, jotta niillä voitaisiin korvata laivojen kapasiteetti. "Se on 6 360, sanoo merisotaopin pääopettaja, komentaja Iiro Penttilä. Letka yltäisi Helsingistä Tampereelle.

Näillä rekoilla sitten ajettaisiin rahtia Pohjois-Suomen kautta Norjan ja Etelä-Ruotsin satamiin ja takaisin. Tämän toteuttaminen kuulostaa melko mahdottomalta.

”Logistiset virrat ovat niin valtavia. Me olemme oikeasti saari. Pohjoisen reiteillä ei korvata meriliikennettä”, Penttilä kertoo Helsingin Sanomissa."

Kun huoltovarmuus asioissa keskustellaan valtavista tavaravirroista niin tunnutaan unohtavan että tuossa määrässä on paljon sellaista mitä ei kriisiaikana tarvita, nytkin kaupoissa on 3-5 eritavalla tuotettua banaania, monenlaisia erilajikkeita omenista sekä monenlaisia trooppisia hedelmiä. Tavaramäärää voidaaan pienentää huomattavasti kun valikoimaa pienennetään silti saatavilla on melkein kaikkea mitä tavallinen kansalainen tarvitsee.
Kun keskitytään stratekisesti tärkeiden varaosien, lääkkeiden ja muun elintärkeän materiaalin (uudet autot jää odottamaan parempiapäiviä) tuontiin niin tuo tuotava rahti pienee huomattavasti, ja kun tuota rataverkkoa sekä lautta liikenettä Norjasta ja Ruotsista saadaan parannettua eikä pidä unohtaa lentorahtia (lääkkeet) en olisi huolissani huoltovarmuudesta.

Kaikki tietysti maksaa mutta minkäs voit.
 
Kun huoltovarmuus asioissa keskustellaan valtavista tavaravirroista niin tunnutaan unohtavan että tuossa määrässä on paljon sellaista mitä ei kriisiaikana tarvita, nytkin kaupoissa on 3-5 eritavalla tuotettua banaania, monenlaisia erilajikkeita omenista sekä monenlaisia trooppisia hedelmiä. Tavaramäärää voidaaan pienentää huomattavasti kun valikoimaa pienennetään silti saatavilla on melkein kaikkea mitä tavallinen kansalainen tarvitsee.
Kun keskitytään stratekisesti tärkeiden varaosien, lääkkeiden ja muun elintärkeän materiaalin (uudet autot jää odottamaan parempiapäiviä) tuontiin niin tuo tuotava rahti pienee huomattavasti, ja kun tuota rataverkkoa sekä lautta liikenettä Norjasta ja Ruotsista saadaan parannettua eikä pidä unohtaa lentorahtia (lääkkeet) en olisi huolissani huoltovarmuudesta.

Suurin osa siitä mitä ulkomaanliikenteessä kulkee ovat teollisuuden raaka-aineet ja tuotteet sekä polttoaineet yms. Ruuat ovat vain pienehkö osa kaikesta.

Toisaalta teollisuuden toimintakyky todennäköisesti sodan aikana heikkenisi aika paljon (kuten Ukrainassa on tapahtunut) eli sen kuljetustarve pienenisi.
 
Kun huoltovarmuus asioissa keskustellaan valtavista tavaravirroista niin tunnutaan unohtavan että tuossa määrässä on paljon sellaista mitä ei kriisiaikana tarvita, nytkin kaupoissa on 3-5 eritavalla tuotettua banaania, monenlaisia erilajikkeita omenista sekä monenlaisia trooppisia hedelmiä. Tavaramäärää voidaaan pienentää huomattavasti kun valikoimaa pienennetään silti saatavilla on melkein kaikkea mitä tavallinen kansalainen tarvitsee.
Kun keskitytään stratekisesti tärkeiden varaosien, lääkkeiden ja muun elintärkeän materiaalin (uudet autot jää odottamaan parempiapäiviä) tuontiin niin tuo tuotava rahti pienee huomattavasti, ja kun tuota rataverkkoa sekä lautta liikenettä Norjasta ja Ruotsista saadaan parannettua eikä pidä unohtaa lentorahtia (lääkkeet) en olisi huolissani huoltovarmuudesta.

Kaikki tietysti maksaa mutta minkäs voit.
No jos tuodaan vain yhtä banaanilajiketta aiemman viiden asemasta niin saman verran niitä banaaneita edelleen kaupasta ihmiset ostaa, eli ei se tuotava rahti pienenny valikoimaa supistamalla. Sitten kun sitä banaania ei vain kaupasta saa, niin vaikuttaa kulutukseen. Se mitä kriisiaikana tarvitaan ja ei tarvita on sitten eri asia..
 
Ihan hyvä ettei aiota rakentaa jenkeille pysyvää tukikohtainfraa / haluta pysyvää läsnäoloa. Miljoonan tärväävät kun eivät muuta välittömästi olosuhteisiin, jotka rakennettu heidän toiveidensa mukaan.

Kuka haluaa nukkua salissa, jos on mahdollisuus nukkua 2-4 hlön kontissa? Ei kukaan.
 
Ihan hyvä ettei aiota rakentaa jenkeille pysyvää tukikohtainfraa / haluta pysyvää läsnäoloa. Miljoonan tärväävät kun eivät muuta välittömästi olosuhteisiin, jotka rakennettu heidän toiveidensa mukaan.


Varuskunta, eli nykykielellä sotilaskampus. :)
 
Pohjoismaitten maavoimien komentajien paneeli. En ole vielä kokonaan katsonut, mutta alku on ainakin mielenkiintoinen. Välimäki sanoo vähän 7 minuutin jälkeen, että maavoimien uudistaminen alkaa Suomessa 2027, kun F-35 on saatu maksettua.

Juontajalta mielenkiintoinen huomio, toisin, kuin jenkeissä, maavoimien komentajat ovat Pohjoismaissa myös operatiivisia komentajia. Jenkeissähän operatiivinen komento on alueellisilla kaikkien aselajien komentajilla ja puolustushaarojen komentajat vastaavat lähinnä doktriinista, koulutuksesta, hankinnoista ja muusta vastaavasta operaatioiden ulkopuolisesta toiminnasta.
 
Back
Top