Pelkät PV:n tarpeet eivät oikeuta kalliita raideinvestointeja, ellei PV itse niitä kustanna. Suuri ratahanke maksaa helposti miljardin eli jokseenkin samaa luokkaa kuin uudet Pohjanmaat, joten sellaista saadaan odottaa kuin Jeesuksen toista tulemista. Sinänsä kyllä Lapin(kin) infrastruktuuria tulee kehittää ja raiteitakin vetää. Kyllä mä mielelläni näkisin radan Rovaniemeltä Pyssykylään, mutta joku pitäisi saada se maksamaan. Valde vetää tällä hetkellä tappiota kaikista sosiaaliturvan leikkauksista ja mummojen heitteillejätöstä huolimatta muistaakseni 12 miljardia vuodessa, joten ootteko ihan varmoja että tässä kusessa pitäisi alkaa vielä ratojakin vetämään ihan vaa for the lulz?
Jos ajatellaan, että tehtäisiin noiden ehdotusten mukaisesti ratayhteys kaksoisraideleveydellä Haaparanta–Kemi–Rovaniemi–Kemijärvi–Sodankylä–Kittilä–Kolari ja lisäksi pelkällä normaaliraideleveydellä Kolari–Pajala–Svappavaara, niin tuollaiselle radalle on ennustettavissa monenlaista käyttöä rauhan aikanakin. Mieleen tulevat esimerkiksi Kemin sellutehtaan puutavarakuljetukset Ruotsin puolelta ja pohjoisemmasta Suomen Lapista, Pajalan kaivosten kuljetukset Narvikiin, Kevitsan kaivoksen kuljetukset, puutavarakuljetukset Suomesta ruotsalaisille tehtaille sekä yöjunaliikenteen laajeneminen (josta olisi etua esim. Ylläksen, Levin, Luoston, Pyhätunturin ja Saariselän turismille). Rata voisi myös edistää uusien kaivoshankkeiden toteutumista, kun kuljetuskustannukset alenisivat.
Eli ei tuollaiseen rataan investoiminen tarkoittaisi sitä, että laitetaan miljardi euroa tms. pelkkään sotilaalliseen liikkuvuuteen, vaan radan hyöty tulisi suurelta osin muusta.
Kyseessä on toki iso rahasumma, mutta ei valtion tiukka taloustilanne tarkoita sitä, että kaikki isot investoinnit pitäisi jättää tekemättä.