Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kävin kattoo laivaa, nii keulan tygä on suurempi kuin Ruotuväen jutun 76mm. Varmaan sit OTO 127/64, jossa joku Vulcan älyammus 120km max rangella. Keulan tolppa varmaan kandee kaataa ennen tulitoimintaa.

Katso liite: 97193

Olisko tää https://en.m.wikipedia.org/wiki/Otobreda_127/64
Hyvä havainto, Italian laivastolla on tosiaan kahta varianttia FREMMistä, molemmissa on 76/62 Strales takana mutta siinä missä sukellusveneentorjuntaan erikoistuneissa on 76mm myös edessä, näissä "yleismallisissa" on juuri tuo 127mm keulassa. Katsotaan miten nopeasti Ruotuväki korjaa uutisen ja seuraavatko palstaa.
 
Tämä on jo hyvä moovi, vaikka tuskin luolat loppuu Suomestakaan heti kesken. Näillä hajasijoitetuilla varastoilla saadaan lähimmät frendit 100% osalliseksi hetkestä 0 alkaen. Sekä frendit tykkää, että niilläkin on enemmän valmiiksi varastossa omassa maassaan.

 
Tämä on jo hyvä moovi, vaikka tuskin luolat loppuu Suomestakaan heti kesken. Näillä hajasijoitetuilla varastoilla saadaan lähimmät frendit 100% osalliseksi hetkestä 0 alkaen. Sekä frendit tykkää, että niilläkin on enemmän valmiiksi varastossa omassa maassaan.

Olen ymmärtänyt että nykyisten varastointi määräysten mukaisesti sitä tilaa ei ihan ylettömästi ole.
 
Eipä näytä ainakaan virolaisilla olevan mitään karmean huonoja kokemuksia liittolaisten tukikohdista Viron maaperällä. Jotta tervetuloa minun puolesta myös Suomeen, jos tänne pysyviä tukikohtia olisi tulossa.

 
Infraa tulee parantaa.



Harjoituksissa on havaittu, että Tornionjoen ja pohjoisempana Muonionjoen ylittävät sillat eivät kestä ruotsalaisten ja muiden Nato-maiden panssareiden painoa.

Suomi aikoo kiireesti korjata ja rakentaa rajajoen ylittävät sillat sellaisiksi, että ruotsalaisprikaati pystyy tosipaikassa siirtymään Suomen Lappiin viivytyksesttä.

– Ensisijaisesti, kun katsotaan karttaa ja tilannetta, kyllähän ne ovat Ruotsiin menevät yhteydet: raideliikenne, sillat ja Suomen puolella valtatie 21, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) painottaa.

Ranne kertoo, että Suomen tavoitteena saada Kolarista raideyhteys Muonionjoen yli. Junarata kulkisi Kiirunaan, jossa se yhdistyisi Norjan Narvikin satamaan kulkevaan rataan.

Luonnollisesti parantuvat yhteydet toimisivat kriisitilanteessa myös muiden Nato-liittolaisten kuin Ruotsin materiaali- ja miehistöavun reittinä Suomeen.
 
Häkkäsen käsityksen mukaan Suomi on menossa Norfolkin alaisuuteen.



Naton sotilaskomitean puheenjohtajan, amiraali Rob Bauerin mukaan Suomi siirtyy näillä näkymin Naton Norfolkin esikunnan alaisuuteen. Hän sanoo, että päätös Suomen liittymisestä Norfolkiin tehdään tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa.

Myös puolustusministeri Antti Häkkänen (kok.) sanoo, että Suomi hyvin todennäköisesti pääsee Norfolkin alaisuuteen. Se edellyttää hänen mukaansa, että Norfolkiin saadaan lisää upseeristoa ja infraa rakennettua valmiiksi.

– Sen jälkeen tehdään päätöksiä. Ennen kuin päätöksiä on tehty, mikään ei ole varmaa, mutta suunta on selvä, Häkkänen sanoi keskiviikkona Rovajärven harjoitusalueella Lapissa.
 
DCA- lainsäädäntö etenee eduskuntaan.



DCA-lakien läpimeno vaatii eduskunnassa tukea oppositiosta. Ulkopoliittisen instituutin Pesu katsoo, että sopimuksen käsittelystä tulee kiinnostava, myös Nato-poliittiinen ilmapuntari.

– Luotan, että tälle on vahva tuki. Se paljonko tulee soraääniä on kuitenkin kiinnostavaa. Nato-jäsenyyden suhteen niitä oli hyvin vähän, mutta nythän meillä on verrattain uusi eduskunta.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jussi Saramo ei suoriltaan takaa tukea DCA-sopimukselle.
 
Back
Top