Suomi NATON jäsenenä

Kävin kattoo laivaa, nii keulan tygä on suurempi kuin Ruotuväen jutun 76mm. Varmaan sit OTO 127/64, jossa joku Vulcan älyammus 120km max rangella. Keulan tolppa varmaan kandee kaataa ennen tulitoimintaa.

Katso liite: 97193

Olisko tää https://en.m.wikipedia.org/wiki/Otobreda_127/64
Hyvä havainto, Italian laivastolla on tosiaan kahta varianttia FREMMistä, molemmissa on 76/62 Strales takana mutta siinä missä sukellusveneentorjuntaan erikoistuneissa on 76mm myös edessä, näissä "yleismallisissa" on juuri tuo 127mm keulassa. Katsotaan miten nopeasti Ruotuväki korjaa uutisen ja seuraavatko palstaa.
 
Tämä on jo hyvä moovi, vaikka tuskin luolat loppuu Suomestakaan heti kesken. Näillä hajasijoitetuilla varastoilla saadaan lähimmät frendit 100% osalliseksi hetkestä 0 alkaen. Sekä frendit tykkää, että niilläkin on enemmän valmiiksi varastossa omassa maassaan.

 
Tämä on jo hyvä moovi, vaikka tuskin luolat loppuu Suomestakaan heti kesken. Näillä hajasijoitetuilla varastoilla saadaan lähimmät frendit 100% osalliseksi hetkestä 0 alkaen. Sekä frendit tykkää, että niilläkin on enemmän valmiiksi varastossa omassa maassaan.

Olen ymmärtänyt että nykyisten varastointi määräysten mukaisesti sitä tilaa ei ihan ylettömästi ole.
 
Eipä näytä ainakaan virolaisilla olevan mitään karmean huonoja kokemuksia liittolaisten tukikohdista Viron maaperällä. Jotta tervetuloa minun puolesta myös Suomeen, jos tänne pysyviä tukikohtia olisi tulossa.

 
Infraa tulee parantaa.



Harjoituksissa on havaittu, että Tornionjoen ja pohjoisempana Muonionjoen ylittävät sillat eivät kestä ruotsalaisten ja muiden Nato-maiden panssareiden painoa.

Suomi aikoo kiireesti korjata ja rakentaa rajajoen ylittävät sillat sellaisiksi, että ruotsalaisprikaati pystyy tosipaikassa siirtymään Suomen Lappiin viivytyksesttä.

– Ensisijaisesti, kun katsotaan karttaa ja tilannetta, kyllähän ne ovat Ruotsiin menevät yhteydet: raideliikenne, sillat ja Suomen puolella valtatie 21, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) painottaa.

Ranne kertoo, että Suomen tavoitteena saada Kolarista raideyhteys Muonionjoen yli. Junarata kulkisi Kiirunaan, jossa se yhdistyisi Norjan Narvikin satamaan kulkevaan rataan.

Luonnollisesti parantuvat yhteydet toimisivat kriisitilanteessa myös muiden Nato-liittolaisten kuin Ruotsin materiaali- ja miehistöavun reittinä Suomeen.
 
Back
Top