Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ylläolevaan(kin) liittyen, Perunin uusin vlog pohtii NATOn uutta 5% tavoitetta. Hyviä huomioita, niin kuin miehellä aina. Ensinnäkin, tämä oli iso päätös ja onnistuminen NATOlta. Samoin se, että saatiin mukaan lauseke, jossa Ukrainan tuki lasketaan osaksi tätä. Sen jälkeen mies huomioi, että 3,5% + 1,5% osalta tuo jälkimmäinen ei ole, tai sen ei tulisi olla mitään höttöä, vaan sielläkin on aito tarve liikkuvuuden ja logistiikan parantamiselle, eikä se ole halpaa. Vertaa Suomen länsileveyden rata Norjaan ja satamiin.

Mutta toki huoli, että rahat tulee käyttää järkevästi. Olisi kyllä tosi tärkeää, että EU saisi aikaan näitä EDM-raameja, joissa ilmapuolustusta ja lentotankkausta, tiedustelua, what not ostettaisiin yhteiseen pooliin, josta sitä olisi kaikkien käytössä. Sen sijaan että jokainen jäsenmaa koittaa raapia itselleen jotain kokoon omin päinensä.

 
Viimeksi muokattu:
Artikkelissa on kaksi versiota radasta. Tunturirata sekä pv n näkemys. Pv versiossa kehärata joista lähimpänä venäjää mennään kemijärvi sodankylä lenkillä. Pv mainitsee riskiksi tiestön ja raiteet jotka menevät liian lähelle venäjää.
Jos tuollaisen kehän vetää ns suorilla viivoilla niin suomen puolelle tulee rapiat 500 kilsaa.
Valtio sen maksaa mutta eiköhän siinä tehdä kannattavuus laskentaa. Esimerkiksi soklissa valtion rahoitus olisi ollut puolet maksimissa 200 milj e.
Kaivoksissa rahaa piisaa mutta eri asia on miten se saadaan valtioille. Helpompi laittaa heti lasku radasta.

Mm. mittasuhteet ja maasto ovat ukrainassa ja suomessa erinlaiset ja näin myös rataverkosto sekä sodankäynti.
Venäjä pyrkii hyödyntämään ukrainan raiteita eikä niitä silloin kannata määrättömästi tuhota.
Ihan ok artikkeli aiheesta vuodelta -22.

Ja sitten kun mennään liian lähelle rintamaa

Ukrainan tekemistä iskuista venäjän junia kohtaan löytyy paljon googlettamalla.


Tulevaisuutta ajatellen junat ovat eniten alttiita botti drooneille koskien logistiikkaa.
Nyt tuli vastaan artikkelia Ukrainan iskuista koskien raideliikennettä.
Vaikka tämä on Ukrainan taidonnäyte ja tietysti hyvä juttu niin siitä huolimatta epäilen että venäjäkin pystyisi jossain vaiheessa siihen. Näin ollen rautateiden sijaan maantiet kuntoon ennemmin kuin raiteet...





"
Isku on jatkoa sarjalle, jossa Ukrainalla on pirullinen logiikka. Se käy ilmi, kun iskut rautateihin asettaa kartalle.

Viimeisen vajaan kahden viikon aikana Ukraina on iskenyt Venäjällä onnistuneesti useisiin rautateiden solmukohtiin: viime tiistaina se iski Rostovin Salskiin sekä Orlosvkissa sijaitsevaan rautatieliikenteen sähköasemaan. Viikko sitten sunnuntaina Ukraina puolestaan iski junainfrastruktuuriin Volgogradin Žutovossa. Kun iskut asettaa kartalle kuten geopaikannusta tekevä Frontintelligence, havaitsee, että ne kaikki pyrkivät haittaamaan sotateollisuudelle keskeistä kuljetusreittiä jolla kulkee esimerkiksi polttoainekuljetuksia rintaman tarpeisiin

Frontintelligence huomautti jo aiemmin, että kyseinen rautatieosuus ei ole ainoa eikä edes kaikista suurin. Siksi näillä ilmeisen tavoitteellisilla ja harkituilla lennokki-iskuilla onkin todennäköisesti jokin syvempi merkitys. Artšedassa sijaitsee rautatieliikenteelle keskeinen solmukohta"
 
Vaikka tämä on Ukrainan taidonnäyte ja tietysti hyvä juttu niin siitä huolimatta epäilen että venäjäkin pystyisi jossain vaiheessa siihen. Näin ollen rautateiden sijaan maantiet kuntoon ennemmin kuin raiteet...
Maanteiden kunnostaminen ns NATO-rahoilla olisi monipuolisesti hyvä juttu. Ensiksi siitä olisi aitoa hyötyä nyt heti, vaikkei ns paha päivä tulisikaan. Toiseksi se vahvistaisi sitä yrityskenttää, joka mahdollisen kriisiajankin tienpidon tekisi.
 
Maanteiden kunnostaminen ns NATO-rahoilla olisi monipuolisesti hyvä juttu. Ensiksi siitä olisi aitoa hyötyä nyt heti, vaikkei ns paha päivä tulisikaan. Toiseksi se vahvistaisi sitä yrityskenttää, joka mahdollisen kriisiajankin tienpidon tekisi.
Ja maantiet täytyy olla joka tapauksessa kunnossa.
Harjoittelu ja ehkä valmiuden nosto vaiheessa voi raiteet olla käyttö kunnossa mutta sitten kun mylly pyörii niin ei ne kyllä enää ole. Ja ne junan raiteiden/siltojen korjaus kalustokin tarvitsee tiestöä myös.
Raiteiden puuttuessa mennään maantietä pitkin ja mikäli maantie ei kanna raskaita kuljetuksia niin sitten hommat sakkaa isosti. Ja hyvähän tätä siirtymistä on harjoitella muutenkin kuin istumalla junan kyydissä suurin osa siirtymästä harjoituksessa.
Se kun eri asia ajaa Lapin teitä kuin Ranskassa yms.
Pelkästään yhden alihankitun rikollisen viemällä telamiinalla saa huomattavasti enemmän vahinkoa junalle taikka junaraiteille kuin tielle/rekalle puhumattakaan siitä että hyökätään logistiikkaa kohti ihan avoimesti vaikka useimmilla kymmenillä drooneilla yms yms.
 
Ja maantiet täytyy olla joka tapauksessa kunnossa.
Harjoittelu ja ehkä valmiuden nosto vaiheessa voi raiteet olla käyttö kunnossa mutta sitten kun mylly pyörii niin ei ne kyllä enää ole. Ja ne junan raiteiden/siltojen korjaus kalustokin tarvitsee tiestöä myös.
Raiteiden puuttuessa mennään maantietä pitkin ja mikäli maantie ei kanna raskaita kuljetuksia niin sitten hommat sakkaa isosti. Ja hyvähän tätä siirtymistä on harjoitella muutenkin kuin istumalla junan kyydissä suurin osa siirtymästä harjoituksessa.
Se kun eri asia ajaa Lapin teitä kuin Ranskassa yms.
Pelkästään yhden alihankitun rikollisen viemällä telamiinalla saa huomattavasti enemmän vahinkoa junalle taikka junaraiteille kuin tielle/rekalle puhumattakaan siitä että hyökätään logistiikkaa kohti ihan avoimesti vaikka useimmilla kymmenillä drooneilla yms yms.

Raiteiden tuhoaminen voi äkkiseltään kuulostaa helpolta, mutta ei se sitä ole käytännössä. Tämä näkyy hyvin Ukrainan sodassa missä junaliikennettä on runsaasti molemmin puolin rintamaa.

Telamiinan tai vastaavan räjähteen aiheuttama vaurio saadaan korjattua jopa muutamassa tunnissa jos henkilökuntaa ja materiaalia on jossain suhteellisen lähellä. Sellaisen vaurion korjaukseen ei myöskään tarvita tietä.

Siltojen korjaus on hankala juttu, mutta toisaalta niitä on hyvin vaikea tuhota jollei pääse paikan päälle sitä tekemään. Jos kyse on tuhoutuneesta pienestä sillasta, niin sellainen voidaan myös korvata erilaisilla tilapäisillä rakenteilla sillä aikaa, kun uutta pysyvää siltaa rakennetaan vieressä.
 
Puolan uusi presidentti haluaa Suomen ja Ruotsin mukaan Bukarest 9 liittoumaan.

Mitäpä palstaveljet ja -siskot on tästä mieltä?


Ei ole kaikkien mielestä oikea viiteryhmä Suomelle. Siitä huolimatta että osassa noita maita on nykyään Suomea dynaamisempi talous ja kaikissa parempi Venäjä-osaaminen. Itse olen sitä mieltä että kaikkiin klubeihin vaan mukaan joiden jäseniä Venäjän toimet huolettavat.
 
Raiteiden tuhoaminen voi äkkiseltään kuulostaa helpolta, mutta ei se sitä ole käytännössä. Tämä näkyy hyvin Ukrainan sodassa missä junaliikennettä on runsaasti molemmin puolin rintamaa.

Telamiinan tai vastaavan räjähteen aiheuttama vaurio saadaan korjattua jopa muutamassa tunnissa jos henkilökuntaa ja materiaalia on jossain suhteellisen lähellä. Sellaisen vaurion korjaukseen ei myöskään tarvita tietä.

Siltojen korjaus on hankala juttu, mutta toisaalta niitä on hyvin vaikea tuhota jollei pääse paikan päälle sitä tekemään. Jos kyse on tuhoutuneesta pienestä sillasta, niin sellainen voidaan myös korvata erilaisilla tilapäisillä rakenteilla sillä aikaa, kun uutta pysyvää siltaa rakennetaan vieressä.
Kiitoksia näkemyksestä. Nyt ollaan kuitenkin sen verran paljon eri sivulla aiheesta että ei kyllä jaksa lähteä jatkamaan.
 
Back
Top