Lidl houkuttelee asiakkaita halvalla oluella. Äsken myyntiin tullutta kotimaista Lager-olutta kaupataan tappiolla. Itsehän olen tuota kyseistä bisseä maistanut ja sen jälkeen todennut sen olevan oikein passelia hinta/laatu suhteen kohdalla. Suosittelen kokeilemaan.
http://www.helsinginuutiset.fi/arti...-tuotteen-rajusti-tappiolla-oletko-jo-ostanut
Lidl myy tämän tuotteen rajusti tappiolla – oletko jo ostanut?
Lidl toi äskettäin myyntiin suomalaisen 82 senttiä maksavan III-oluen. Aiemmin saksalaisketju myös samaan hintaan saksalaista keskiolutta.
Kun Lidl myy kotimaisen oluen näin halvalla, siitä tulee pakosta selvää tappiota. Valtio ja kuluttaja saavat toki omansa.
Kuluttajalle 0,33:n tölkki maksaa 82 senttiä.
Hinnasta 16 senttiä on arvonlisäveroa, jonka jälkeen myyjälle jää 66 senttiä.
Siitä on valmistajan pitänyt maksaa 50 senttiä alkoholiveroa. (Katso oheinen kuvio.)
Jäljelle jää 16 senttiä, josta pantin osuus on 15 senttiä.
1 sentillä pitäisi kustantaa 7-8 sentiä maksava tyhjä tölkki, 0,33 litraa olutta tölkin sisään ja kuljetukset.
Miten tämä on mahdollista? Voiko tämä olla kannattavaa?
Olvin yhteiskuntasuhdejohtaja
Olli Heikkilä sanoo, että heillä on kaupan sopimuksissa aina sellainen pykälä, etteivät he kommentoi valmistuttajan asioita.
Lidl vastasi sähköpostitse:
– Kotimainen lager-olut on uutuustuote ja se kuuluu meillä vakiovalikoimaan. En lähde kommentoimaan sen enempää kannattavuutta, mutta voin todeta, että hinta määräytyy kilpailutilanteen mukaan. Me haluamme tarjota asiakkaillemme markkinoiden halvimman ostoskorin ja se tarkoittaa meillä sitä, että olemme jokaisessa tuotteessa hintakilpailukykyisiä, kuului kaupallisen johtajan
Timo Hansion selvitys.
Suomen alkoholiveroja korotetiin viimeksi 1.1.2014. Oluen, siiderin ja long drink -juomien verotusta kiristettiin 8,2 prosenttia, viinien 8,6 prosenttia ja väkevien 5,3 prosenttia. Tällä hetkellä normaalihintaisen oluen litrahinnasta kaupassa 60–80 prosenttia on jo veroja.