Suuri maatalouskeskustelu

Täälläpäin Pirkanmaata pölisee jo. Syysviljoille levitellään apulantoja ja veikkaan, et ensi viikon loppupuolella homma lähtee isosti liikkeelle. Itse sain nyt taimikkohommat pulkkaan lauantaina ja tänään siirryttiin klapien tekoon. Ainoa murhe, että uskollinen brittiratsumme DB nostaa lämmöt hotin rajoille jo alta puolen tunnin klapinteon, eikä tokene, vaikka vaihtaa 540 perälle isommille kierroksille. Taidan koittaa ensin uudella anturilla ja sitten vasta vesipumpun vaihtoon. Jäähdytin on peruskorjattu pari vuotta sitten. Hemmetti kun menevät rikki, just kun ovat hädintuskin 50 vuotta täyttäneet. Mikään ole nykyään enää ikuista. No pyöritelköön tuo nuorempi ja janoisempi hakkia vuorostaan.
Pieni löpön kulutus noissa wanhoissa brittipeleissä on hyvää. British Leyland kulki/kulkee kanssa tosi nätillä kulutuksella.

Onnettomat sähköjärjestelmät on sitten toinen juttu. Vaihda termostaatti, jos se vika on siinä. Voisi olla alkuperäistä pienemmällä lämpötilalla täysin avautuva. Kun liika lämpeneminen on se ongelma.
 
Pieni löpön kulutus noissa wanhoissa brittipeleissä on hyvää. British Leyland kulki/kulkee kanssa tosi nätillä kulutuksella.

Onnettomat sähköjärjestelmät on sitten toinen juttu. Vaihda termostaatti, jos se vika on siinä. Voisi olla alkuperäistä pienemmällä lämpötilalla täysin avautuva. Kun liika lämpeneminen on se ongelma.
Noi saarivaltakunnan traktorit on oma lukunsa. Ne on jotenkin sillain vähän omalaatuisia. Vaikka Taavetissa oli kyllä monenlaisia edistyksellisiä ominaisuuksia aikanaan ja olihan se myös kuninkaallinen traktori kun kuningashuonekin sitä käytti. Mukavia vehkeitähän ne on harrastekäytössä ja miksei ihan oikeassa työssäkin apukoneina. Melkoinen määrä Brownia ja Leylandia kuitenkin Suomesta vielä löytyy. Merkkikerhotkin taitaa olla olemassa molemmille.
 
Tjuuuuh, ihan tuntus siltä että saa nimenomaan harrastaa. Ja paljon. En oo selvinny Leylandin kanssa päivää ilman jotaki vikaa.
 
Tjuuuuh, ihan tuntus siltä että saa nimenomaan harrastaa. Ja paljon. En oo selvinny Leylandin kanssa päivää ilman jotaki vikaa.
Jos Leylandin lohkon kylki ei ole öljyinen, moottorissa ei ole öljyä.

Muutoinhan se on vaihteistoltaan erittäin vahva, laatikko lienee otettu jostain tankista.
Syncro-malli on todella synkro, se ottaa täydestä vauhdista peruutusvaihteen sisään.
(Ei suositeltava skenaario tuollekaan vaihteistolle.)
Tosin eihän noilla se täysikään vauhti ole kovin huima.

Leyland/Nuffield akilleen kantapää on ''peräreppu'', työntövarren kiinnitykset lienee joskus lentäneet pellolle lähes jokaisesta.

Nostolaitteen käyttö on nytkyttävää piinaa.

Sähköille eikä jarruille tarvitse kovin pitkiä ylistyspuheita pitää.

Mutta jos se on viimeinen keltainen malli, sehän on jo ohjaamoltaankin ihan hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Leylandin lohkon kylki ei ole öljyinen, moottorissa ei ole öljyä.

Muutoinhan se on vaihteistoltaan erittäin vahva, laatikko lienee otettu jostain tankista.
Syncro-malli on todella synkro, se ottaa täydestä vauhdista peruutusvaihteen sisään.
(Ei suositeltava skenaario tuollekaan vaihteistolle.)
Tosin eihän noilla se täysikään vauhti ole kovin huima.

Leyland/Nuffield akilleen kantapää on ''peräreppu'', työntövarren kiinnitykset lienee joskus lentäneet pellolle lähes jokaisesta.

Nostolaitteen käyttö on nytkyttävää piinaa.

Sähköille eikä jarruille tarvitse kovin pitkiä ylistyspuheita pitää.

Mutta jos se on viimeinen keltainen malli, sehän on jo ohjaamoltaankin ihan hyvä.
Ei tässä sellasia yleellisyyksiä ole kuin synkrovaihteisto. Vanha Nuhvin peruja oleva väkisivaihdettava 10+2. Kulkee kyllä kovaa, mutta tolla ohjauksella ei välttämättä uskalla ajaa yli 30km/h.
 
Joko on @Leaderwolf päässyt kylvötöihin?

Täällä itäisessä Suomessa sulatellaan vielä lumia ja routaa. Joku on saattanut jo koneiden huoltoa aloitella.

Lämmin sää loppuu nyt tähän kohtaan. Huomenna 10 C, yöt nollan pinnassa tai vähän pakkasella.

20-30 mm sadetta, sitten lämmintä, se olisi paras alku kesälle. Nähtäväksi jää, mitä sieltä on tarjolla.

Faija muisteli, että jossain vuoden 66 maissa oli vastaavaa keliä. Huhtikuun lopussa lämmintä, kauraa maahan, sitten alkoi viskoa räntää. Kauran orastuminen oli kestänyt 5 vk. Ohra tuosta ei olisi selvinnyt, se ei kestä kylmässä vesiliotusta kuten kaura.IMG_20190427_154857.jpg
Edit: Kosteustilanne uunituoreessa ilmakuvassa. Muokkaajia näkyi 0 kpl, 1 tr lietevaunun kanssa. Se lähtee 2 vk aikaisemmin kuin muut, tunnen kaverin:)
 
Viimeksi muokattu:
Joko on @Leaderwolf päässyt kylvötöihin?

Täällä itäisessä Suomessa sulatellaan vielä lumia ja routaa. Joku on saattanut jo koneiden huoltoa aloitella.

Lämmin sää loppuu nyt tähän kohtaan. Huomenna 10 C, yöt nollan pinnassa tai vähän pakkasella.

20-30 mm sadetta, sitten lämmintä, se olisi paras alku kesälle. Nähtäväksi jää, mitä sieltä on tarjolla.

Faija muisteli, että jossain vuoden 66 maissa oli vastaavaa keliä. Huhtikuun lopussa lämmintä, kauraa maahan, sitten alkoi viskoa räntää. Kauran orastuminen oli kestänyt 5 vk. Ohra tuosta ei olisi selvinnyt, se ei kestä kylmässä vesiliotusta kuten kaura.
29506
Täällä ollaan. Kosteutta on hyvin vielä, pohjavesien taso huolettaa. Eivät oikein ole toipuneet viime kesästä.. Kunhan taivaalta tulee lisää noin viikon päästä niin hyvä on (y)
 
Joko on @Leaderwolf päässyt kylvötöihin?

Täällä itäisessä Suomessa sulatellaan vielä lumia ja routaa. Joku on saattanut jo koneiden huoltoa aloitella.

Lämmin sää loppuu nyt tähän kohtaan. Huomenna 10 C, yöt nollan pinnassa tai vähän pakkasella.

20-30 mm sadetta, sitten lämmintä, se olisi paras alku kesälle. Nähtäväksi jää, mitä sieltä on tarjolla.

Faija muisteli, että jossain vuoden 66 maissa oli vastaavaa keliä. Huhtikuun lopussa lämmintä, kauraa maahan, sitten alkoi viskoa räntää. Kauran orastuminen oli kestänyt 5 vk. Ohra tuosta ei olisi selvinnyt, se ei kestä kylmässä vesiliotusta kuten kaura.
Vanhojen mukaan ohra kylvetään kun koivusta ei näe enää läpi. En ihan äsken muista, että milloin näin olisi käynyt huhtikuun puolella mutta tältä nyt näyttää monin paikoin.

Ruuhkasuomen nurkilla on kylvöt jo pitkällä.
 
Katso liite: 29506
Täällä ollaan. Kosteutta on hyvin vielä, pohjavesien taso huolettaa. Eivät oikein ole toipuneet viime kesästä.. Kunhan taivaalta tulee lisää noin viikon päästä niin hyvä on (y)
Eikös se ole 8 m vääteri. Vetokoneessa pitää olla +150 kaakkia, ei tuo sataheppasella liiku. Väderstad on laatupeli, ei halvin mutta Ladan hinnalla ei saa Mersua. Vääteri kestää älytöntä röykytystä kivikossakin. Nimimerkillä kokemusta on.
 
Mikäs toi vekotin on, mitä sillä tehdään?
Maanmuokkaus kylvöä varten tulee tehdä tarkasti vain tiettyyn syvyyteen, että siemen voidaan sijoittaa koskematonta maata vasten. Silloin se saa kapillaarisesti vettä itämistä ja taimettumista varten.

Pinta ei saa myöskään sitten tulla liian hienoksi pulveriksi, että pinta ei kuorettuisi mahdollisen sateen jälkeen, kova kuori saattaa estää taimettumisen lähes kokonaan. Suuri osa äkeellä pehmitetystä maa-aineksesta täytyy tietenkin olla niin hienontunutta, että se antaa siemenelle hyvän maakontaktin.
 
Täällä on ihan täys ralli päällä. Onneks saivat kylvettyä nää lähipellot, meinasin hukkua pölyyn. Itsehän suureellisesti lykin siementä pellolle ihan vaan ämpäristä viskomalla. Kyllä siinäki tuli jokunen metri paarustettua vaikkei tuo laidun ole kolmeakaan hehtaaria. On siinä ennen muinoin joutunut hevosen perässä kävelemään ihan työnään että viljan saa kasvamaan.
 
Kumpi väsyi ensin: hevonen vai mies tai nainen? Kyllä, hevosta piti säästää. Hevoskauden ihmiset olivat kyllä sitkeää tekoa.
Käytännössä kaikki iäkkäät ihmiset on sitkeää tekoa.

Viikolla haastattelin 80v täyttänyttä puutavarakuljetus yrittäjää. On se poijaat ollut konehommatkin melko karua tekijän fysiikalle ennen vanhaan.

Lisämausteen toi talvikäytön ihanuudet veden keitosta lähtien..lämmityslaitteetkaan ei olleet nykynormien mukaisia..
 
Back
Top