Suuri maatalouskeskustelu

Murskeviljana menisi vielä mukavasti. Sen päämarkkinat on vain karjatalous alueella, ei sitäkään satoja kilometrejä kannattavasti kuljetella.

Lämpösumma jäi nyt vajaaksi ja vähänkään myöhäisemmät lajikkeet ei vain ajoissa valmistu. Puintikelit oli ja meni, syyskuun puolenvälin jälkeen yleensä alkaa verenpaineet viljanviljelijöillä nousta, jos on paljon puimatta.

Ei onneksi itsellä ole, Överumia jo Katso liite: 32949ulkoiluttamassa. Vaatimaton vanha sarka-aura, mutta viilu kääntyy tuollakin, kun varaa aikaa ja tupakkia. Aura ei sentään ole jäykkä, on tuossa laukaisimet. Eli vannas nousee kosketuksesta isompaan kiveen automaattisesti.
Mäkisellä pellolla ei kannata suoraan ajamisesta turhaan leukailla, varsinkaan valokuvan perusteella.

Nuorena miehenä istutin perunaa, ja kylän miehet totesivat että noin mahtuu enemmän metrejä hehtaarille, kuin suoraan ajaen. Harjoittelijana piti kylvää toista kilometriä pitkä sokerijuurikaspelto, joka oli onnekkaasti vielä kylätien vieressä. Sen vedin kyllä suoraan ihan kiusallanikin.
 
Hitto! En muistanut koko pillerijuttua! Semmoistakin oli!
Mutta oikeastaan voikos siinä olla mitään sen ihmeellisempää kuin oljessakaan?
Ei sitä paljoa pidemmälle voi tuupata kuin mitä sex pistols ja oljella.. :unsure:
Ampulli piti olla kai tietyn lämpöinen, olkien käsittelystä en tiedä.
 
Entäs kivenkeruu käsin? :D. Työnteko opitaan henkisen tuskan ja kieltäymyksen kautta. Eli tee tai itket ja teet. Pienestä pitäen pitää tehdä osansa talon töistä voimiensa mukaan.
Toimii myös taajamaolosuhteissa, nimimerkillä ensimmäinen kesä, kun ei ole tarvinnut ruohonleikkuriin itse koskea. Polttopuutkin ovat tulleet minun käsin koskematta pinosta autotalliin, terassi öljyttyä jne.
Pelkällä kehotuksella. Ja ei siitä niin kauaa ole, kun huoneen siivoaminenkin toi kyyneleet jälkikasvun silmiin :)
Ei meillä pellolla mitään kiviä ole, turvemaita enimmäkseen. Mutta metsätöissä oon ollut auttamassa jo 12-vuotiaana, jostain syystä se ei kuitenkaan ärsyttänyt läheskään niin paljoa vaikka oli ihan helvetisti rankempaa :LOL:
 
Kuinkahan tervettä on fikkaroida muutaman kerran päivässä lehmän tarakkaa, vaatia läsnä olevat perheenjäsenet antamaan myös yhtä asiantuntemattomat lausuntonsa tortun tilanteesta.
Kehottaa lapsia leikkimään pihalla rintamasuunta laitumelle ja tarkkailemaan poikkeavaa liikennettä.
Ilmoittaa kouluun opettajalle ettei vanhempainvartti (tmv) sovikaan tällä viikolla koska odotan lehmän kiimaa (opettaja suhtautui mukavan neutraalisti koottuaan itseään hetken..)

on tää helppoo.
 
Kuinkahan tervettä on fikkaroida muutaman kerran päivässä lehmän tarakkaa, vaatia läsnä olevat perheenjäsenet antamaan myös yhtä asiantuntemattomat lausuntonsa tortun tilanteesta.
Kehottaa lapsia leikkimään pihalla rintamasuunta laitumelle ja tarkkailemaan poikkeavaa liikennettä.
Ilmoittaa kouluun opettajalle ettei vanhempainvartti (tmv) sovikaan tällä viikolla koska odotan lehmän kiimaa (opettaja suhtautui mukavan neutraalisti koottuaan itseään hetken..)

on tää helppoo.
Maine kasvaa.. :D
 
Mä olen tärvelly taas puolipäivää mansikin pyrstön parissa. Tolla lehmällä menee kohta hermo ku sitä kopeloidaan ku synnyttäjää yliopistosairaalassa. Ei hypi, ei limaa, ei mitään. Se seisoo, syö, makaa ja märehtii paitsi ku se huutaa portilla herkkuja tai haluaa sisään.

sanoin kyllä sille aamulla että tekis kiiman niin sais jäädä sisään, muissa tapauksissa mä hinaan sen väkisin ulos. On raskas vedettävä tollai lehmä mikä jarruttaa koko vartalollaan, joku päivä huomaan että sil on kaula ku kirahvilla ihan silkasta vetämisestä. Työntäminen ei auta, ei edes alamäessä. Yritin vauhdittaa sitä ja katkoin pajusta oksan, se autto just niin paljon että lehmä kääntys ja söi koko risun. Saatanallinen kamppailu joka hemmetin aamu. Ootan ku saadaan kunnon jäätikkö ja pääsen tuuppaa mansikin ku curling-mötikän kohti porttia.

Hilkkahan on sit helppo, senku hakee naapurin laitumesta siemennettäväksi.

yhtään en ihmettele että miks tilallisilla mielenterveys järkkyy
 
Mä olen tärvelly taas puolipäivää mansikin pyrstön parissa. Tolla lehmällä menee kohta hermo ku sitä kopeloidaan ku synnyttäjää yliopistosairaalassa. Ei hypi, ei limaa, ei mitään. Se seisoo, syö, makaa ja märehtii paitsi ku se huutaa portilla herkkuja tai haluaa sisään.

sanoin kyllä sille aamulla että tekis kiiman niin sais jäädä sisään, muissa tapauksissa mä hinaan sen väkisin ulos. On raskas vedettävä tollai lehmä mikä jarruttaa koko vartalollaan, joku päivä huomaan että sil on kaula ku kirahvilla ihan silkasta vetämisestä. Työntäminen ei auta, ei edes alamäessä. Yritin vauhdittaa sitä ja katkoin pajusta oksan, se autto just niin paljon että lehmä kääntys ja söi koko risun. Saatanallinen kamppailu joka hemmetin aamu. Ootan ku saadaan kunnon jäätikkö ja pääsen tuuppaa mansikin ku curling-mötikän kohti porttia.

Hilkkahan on sit helppo, senku hakee naapurin laitumesta siemennettäväksi.

yhtään en ihmettele että miks tilallisilla mielenterveys järkkyy
Laita ihmeessä se laitumelle. Siellä ne parhaiten kiimat näyttää, kun sillä on siellä kaveri. Alkavat hyppiä toistensa selkään ja kun siemennettävä seisoo rauhassa ja antaa toisen hypätä selkään on seisova kiima. Paras hetki siementää.

Laidunkausi oli siemennysteknisesti pirun paljon helpompi kuin talvi, tarkoitan tällä juuri kiiman tarkkailua. Ei tarvitse taskulampulla tähystää laidunkaudella, näyttävät hyvin kiimansa.

Talvi on etenkin parsinavetoissa hankala kiimantarkkailuun, kolme kertaa päivässä taskulampun kanssa pyrstöt kiikaroitava lehmien maatessa. Kiimalima kimaltelee kirkkaana. Se on hyvin sitkeää ja venyvää oikealla siemennys hetkellä.

Yksittäisistä asioista hankalin lehmien pitämisessä on niiden kantavaksi saattaminen. Puhun nyt niistä lehmistä, jotka tuottavat +10.000 kg/v maitoa.

Ei pitäisi olla noilla sinun lehmillä mitenkään iso ongelma, kun löysäät hieman pipoa päässä:) Löysimmin rantein. Annat niiden olla normaalisti, niin kiimatkin näkyy.
 
Viimeksi muokattu:
Laita ihmeessä se laitumelle. Siellä ne parhaiten kiimat näyttää, kun sillä on siellä kaveri. Alkavat hyppiä toistensa selkään ja kun siemennettävä seisoo rauhassa ja antaa toisen hypätä selkään on seisova kiima. Paras hetki siementää.

Laidunkausi oli siemennysteknisesti pirun paljon helpompi kuin talvi, tarkoitan tällä juuri kiiman tarkkailua. Ei tarvitse taskulampulla tähystää laidunkaudella, näyttävät hyvin kiimansa.

Talvi on etenkin parsinavetoissa hankala kiimantarkkailuun, kolme kertaa päivässä taskulampun kanssa pyrstöt kiikarin lehmien maatessa. Kiimalima kimaltelee kirkkaana. Se on hyvin sitkeää ja venyvää oikealla siemennys hetkellä.

Yksittäisistä asioista hankalin lehmien pitämisessä on niiden kantavaksi saattaminen. Puhun nyt niistä lehmistä, jotka tuottavat +10.000 kg/v maitoa.

Ei pitäisi olla noilla sinun lehmillä mitenkään iso ongelma, kun löysäät hieman pipoa päässä:) Löysimmin rantein. Annat niiden olla normaalisti, niin kiimatkin näkyy.

on nää päivät laitumella. Aamulla ulos ja yöksi sisään. täällä on tullu vettä liki päivittäin ja yöt pakkasella. Mukavampi se lehmän on maata kuivitetussa karsinassa yönsä ku tuolla hallan raiskaamalla savipellolla. Ainaki mä nukun paremmin. Ne on ny hilkan kanssa vielä samassa karsinassa kun hevoskokoisessa kopissa noi minilehmät mahtuu halutessaan pistää vaikka piirileikiksi.

mä olen ny vähän nutturakireellä tän kiiman kanssa ku tällä asialla on itketetty faban sihteerikköjä, metsästetty kadonneita siemeniä ja rissattu monen sivullisen uhrin hermot riekaleiksi niin tää ei nyt saa kaatuu siihen että yks dorka missaa kiiman.

oli kyllä lohdullista kun naapurinmummolle rätkätin aiheesta, se sano että kyllä silläkin jäi välillä kiimat huomaamatta vaikka vuosikymmeniä niitä lehmän loostereita ihmettelikin. Etenki justiinsa talvella parressa.
 
Mä olen tärvelly taas puolipäivää mansikin pyrstön parissa. Tolla lehmällä menee kohta hermo ku sitä kopeloidaan ku synnyttäjää yliopistosairaalassa. Ei hypi, ei limaa, ei mitään. Se seisoo, syö, makaa ja märehtii paitsi ku se huutaa portilla herkkuja tai haluaa sisään.

sanoin kyllä sille aamulla että tekis kiiman niin sais jäädä sisään, muissa tapauksissa mä hinaan sen väkisin ulos. On raskas vedettävä tollai lehmä mikä jarruttaa koko vartalollaan, joku päivä huomaan että sil on kaula ku kirahvilla ihan silkasta vetämisestä. Työntäminen ei auta, ei edes alamäessä. Yritin vauhdittaa sitä ja katkoin pajusta oksan, se autto just niin paljon että lehmä kääntys ja söi koko risun. Saatanallinen kamppailu joka hemmetin aamu. Ootan ku saadaan kunnon jäätikkö ja pääsen tuuppaa mansikin ku curling-mötikän kohti porttia.

Hilkkahan on sit helppo, senku hakee naapurin laitumesta siemennettäväksi.

yhtään en ihmettele että miks tilallisilla mielenterveys järkkyy
Tuota kun jonkun kuukauden jatkaa niin on valmis maailman vahvin nainen -kisaan...
 
Juhana tai Kronperi puhuu lämpimikseen ja niinkuin aina sekavia, ei tanskalaiset karjatilalliset ole yhtään sen paremmassa taloudellisessa tilanteessa kuin meillä. (Varsin varmasti paljon velkaantuneempia kuin meillä.)

Miten persaukinen konkurssin partaalla hoiperteleva karjatilallinen palkkaa itselleen lomittajan ja millä rahoilla? Kysytään Juhanalta, se tietää.
 
on nää päivät laitumella. Aamulla ulos ja yöksi sisään. täällä on tullu vettä liki päivittäin ja yöt pakkasella. Mukavampi se lehmän on maata kuivitetussa karsinassa yönsä ku tuolla hallan raiskaamalla savipellolla. Ainaki mä nukun paremmin. Ne on ny hilkan kanssa vielä samassa karsinassa kun hevoskokoisessa kopissa noi minilehmät mahtuu halutessaan pistää vaikka piirileikiksi.

mä olen ny vähän nutturakireellä tän kiiman kanssa ku tällä asialla on itketetty faban sihteerikköjä, metsästetty kadonneita siemeniä ja rissattu monen sivullisen uhrin hermot riekaleiksi niin tää ei nyt saa kaatuu siihen että yks dorka missaa kiiman.

oli kyllä lohdullista kun naapurinmummolle rätkätin aiheesta, se sano että kyllä silläkin jäi välillä kiimat huomaamatta vaikka vuosikymmeniä niitä lehmän loostereita ihmettelikin. Etenki justiinsa talvella parressa.
Ai no sitten mitään. Homma on bueno. Jotenkin käsitin, että pidät kiiman takia sen jatkuvasti navetassa . Kyllä se näyttää kiiman, sitten kun sen aika on. Useat lehmät huutavatkin silloin kuin paloautot. Liikkuu paljon, on levoton, hyppii tai antaa hypätä selkään, kirkas lima pyrstössä. Mutta hyppimällä se voi merkata laitumella olevan kaverinkin kiimaa.
 
Ai no sitten mitään. Homma on bueno. Jotenkin käsitin, että pidät kiiman takia sen jatkuvasti navetassa . Kyllä se näyttää kiiman, sitten kun sen aika on. Useat lehmät huutavatkin silloin kuin paloautot. Liikkuu paljon, on levoton, hyppii tai antaa hypätä selkään, kirkas lima pyrstössä. Mutta hyppimällä se voi merkata laitumella olevan kaverinkin kiimaa.
Ulkona ovat päivät, halusi eli ei, myös talvella. En mä niitä mihinkään superpakkaseen pakota (pitävät samalla putket sulina sisällä) tai myrskyyn laita.. mutta muuten ovat päivät ulkona. Talvet keskenään omassa tarhassa, kesät hevosten kanssa laitumella. Mä nään akkunoista laitumen kun on ihan tässä vieressä, helpompi haukkana kyylätä niien hyppimistä tai hyppimästä olemista
 
Nyt on päästy käytös- ja limankoostumusanalyyseissä siihen pisteeseen että aamulla rimpuutan fabaan. Jännän äärellä. Suunnitelmahan on siis se että luvattu semmari saapuu sen tilatun pillerin kanssa ja toimittaa sen itämisalueelle rauhan pyrstöön. Todella toivon ettei tulis yhtään muuttujaa. Luotto on vahva. Justiin tuli eviralta ja nautarekisteristä liput, laput ja eläinlistat. Kaik vituillaan.
 
Nyt on päästy käytös- ja limankoostumusanalyyseissä siihen pisteeseen että aamulla rimpuutan fabaan. Jännän äärellä. Suunnitelmahan on siis se että luvattu semmari saapuu sen tilatun pillerin kanssa ja toimittaa sen itämisalueelle rauhan pyrstöön. Todella toivon ettei tulis yhtään muuttujaa. Luotto on vahva. Justiin tuli eviralta ja nautarekisteristä liput, laput ja eläinlistat. Kaik vituillaan.
Löytykö pilleristi? :rolleyes:
 
Isoja olivat, mutta aika paljon halkeamia ja rupia. Varsisto oli terve, joku muu syy aiheutti rupisisuuden kuin perunarutto.
Epäilen ravinnepuutosta.

Kyllähän perunarutto olisi näkynyt jo kasvustossa, eli se ei varmaan ole se rupisuuden aiheuttaja. Rupisuutta edesauttavat kuivuus ja esim. karkea maalaji. Myös korkea pH vaikuttaa rupisuuteen yhdistettynä maaperän ilmavuuteen ja jos perunaa on viljelty useampi vuosi samalla paikalla. Maassahan se sieni elää. Jos on myös käytetty paljon karjan tai varsinkin sian lantaa vaikuttaa. Jos halkeamat ovat isoja, ne voivat olla kasvuhalkeamia. Eli alkukesä oli kuivaa ja sitten jos tuli vettä reilusti niin pottu alkoi vasta kunnolla kokoa kasvamaan ja sitten tuli poks... Toivottavasti tämä auttoi.
 
Back
Top