Sarek1
Ylipäällikkö
Mansikka on ylellisyystuote. Ja yliarvostettu vs. hillaan nähden.
Onhan tässä tapahtunut jo minun iän mittaan melkoinen muutos. Minun ikäiseni maalaistytöt kokivat jonkinlaisen aikuistumisriitin menemällä mansikkatiloille kesätöihin. En lähde arvailemaan millä volyymilla tytöt noilla työmatkoillaan aikuistuivat. Veikkaan, että volyymi oli jonkinlainen, kun nyt vanhempana mietin ihmistoimintaa.
Mutta maataloustyöt laidasta laitaan hoidettiin suomalaisvoimin ja palkoilla, joilla nykyteinit eivät nosta katsettaan läppäriltä. Rahaa ei tippunut iskän ja mutsin lompakoista, se piti tienata ite. Pojat heiluivat taimenistutuksilla ja tytöt mansikkabileissä. Syksymmällä kerättiin mehtämarjaa myyntiin joka mökissä, ainakin melkein.
Tulipa niitä mansikkatyttöjäkin maitojunilla takaisin kotioppäin, kun ei sujunut se aamuherääminen ja puuduttavan työn tekeminen. Minkä verran tulisi tänään, jos innostuisivat edes kokeilemaan.....
Jotenkin olen sitä mieltä, että nuorisolle tekisi vain hyvää tehdä edes puoli kesää terveellistä ulkotyötä, josta ahkeroimalla saa myös rahaa ihan kohtuudella. Mutta mitäpä onkaan joutava kurinalainen työssä käyminen, kun vastinpunnuksesta löytyy ostarin kulmilla notkuminen, madalletuissa bemareissa yökaudet istuskelu ja siiderin ryystäminen, loputon someurakointi ja matkustelu löysäläisenä hesas hei. Ja iskä ja äiskä maksaa.
Onko kenelläkään muulla käynyt mielessä, että -eihän tässä näin kyllä pitänyt käydä-? Mulla ainakin on.
Tuossa yllä on veli @baikal kuvannut oivasti sen ytimen, jota hienostelevat päättäjämme eivät vaikuta ymmärtävän. Puhutaan vähättelevästi paskaduuneista, sosku maksaa jne. Sängyn pohjalle kasvattaminen tuottaa sängynpohjaolioita. Ja sitä satukirjaa kynttilämme on valaissut ah, niin kovin kirkkaasti. Nykymallilla tulee linjastolta porukoita, jotka eivät ole olleet vielä kolmikymppisinäkään työelämässä (eikä heistä koskaan tulekaan työmiehiä ja -naisia).
Muuten olen ollut jo vuosikymmeniä sitä mieltä, että kaikkien vähän toisellakymmenellä olevien tenavien pitäisi päästä sopivasti kuormittavaan fyysiseen työhön esim. juuri kesäaikana, jotta hien ja euron vaihtosuhde konkretisoituisi. Parasta on, jos työtä on tekemässä myös täyspäisiä aikuisia, joilta voi ottaa vähän mallia ja oppia työn tekemisestä. Kyse on myös omanarvontunnosta, joka tulee itse tehdyn työn tekemisestä ja sillä ansaitusta rahasta.
Työelämään integroitumisen valmentamiseen liittyvä ideologinen indoktrinaatio sisältyy koulukommando -työnimellä tällä foorumilla esiteltyyn varhaiskasvatuksesta sekä esi-ja perusopetuksesta toiselle asteelle ulottuvaan liikunta- ja asennekasvatusmalliin.