Suuri maatalouskeskustelu

Miten sen nyt ottaa. Velkaa silmät ja korvatkin täynnä, tuotanto harvoin lähtee laajennuksen jälkeen pyörimään heti täysillä ja verottaja ilahduttaa 20k kiinteistöverolla:)

Luen parhaillaan Kainuulaisen kotikuntani historiaa. Monesti nälkävuosina verottaja antoi verovapaita vuosia, jotta saadaan pidettyä tilat ja periferia asuttuina. Ei taida kuulua nykyisin keinovalikoimaan kun ruoka saadaan kaupasta.
 
Luen parhaillaan Kainuulaisen kotikuntani historiaa. Monesti nälkävuosina verottaja antoi verovapaita vuosia, jotta saadaan pidettyä tilat ja periferia asuttuina. Ei taida kuulua nykyisin keinovalikoimaan kun ruoka saadaan kaupasta.
Ei kuulu. Toki verottajankin kanssa on mahdollista neuvotella esim. pienemmistä maksueristä. Anteeksi ne ei anna eikä mitään koskaan unohda.
 
Jaahas, näyttääkin siltä että nää mun veroni on niin pikkuhiluja että mun ei kannatakaan olla se joka suurimpaan ääneen valittaa oikeusmurhaa (se ei tokikaan kyllä vitutusta loivenna). On tää kerrassaan hieno maa, verottamalla perseraiskattu köyhä kansa banaanivaltiossa.
 
Olisikohan tämä sopiva ketju.

Katsoin nimittäin selkäkeikkanaurua nauraen, kun mettäperältä päin ajeli tiekarhu niin paljon kuin vehkeestä irtosi. Kunnes sattui ajamaan talomme kohdalla olevaan monttuun. Kuski vissiin tippui penkiltä, kun masiina käytännössä pysähtyi ja jatkoi matkaansa - melko Helevetin paljon hitaammin. Eikä tietenkään lanannut kuoppaa umpeen. Ei voi kuin istua ja viheltää nykyisen tienhoidon edessä.

Tuskin paikkaa myöskään sitä reikää, joka on noin kilometrin päässä. Syvyyttä en ole mitannut, mutta jos sinne huutaa, niin vastaus ei ole suomea...
 
Kyllä mäkin tänään mieleni niin pahoitin kun jouduin vanhaa uskollista kylillä kiusaamaan. Olin ihan varma että huomattava määrä osia putoaa kylänraitille (huomasin myös ettei ilmastointi ole edelleenkään korjautunut itsestään). En ymmärrä miten kukaan joka joutuu näitä muulipolkuja ajelemaan, ostaa mitään autoa mikä maksaa ihan oikeeta rahaa. Mulle tulis mieleenkään hankkia mitään velkapeliä rikottavaksi suomen teille. Ne kaikki vuosittain leimalle uusittavat pallot, koiranluut ja mitä niitä muita oli, vaan iloisesti kalkattaa kun mietit että ajatko karttaan merkattua yleistä tietä vai lipsahditko kyntöpellolle..

Mä tahdon jonkun sellasen tuomiopäivän lada nivan mikä kulkee lehmänpaskalla ja jäteöljyllä, täytyy varmaan hankkia kunnon kärryt hevosellekin niin pääsee käymään kylillä tiestön nykykuntoon paremmin sopivalla kulkupelillä jos niva-hanke haukkaa paskaa.
 
Kyllä mäkin tänään mieleni niin pahoitin kun jouduin vanhaa uskollista kylillä kiusaamaan. Olin ihan varma että huomattava määrä osia putoaa kylänraitille (huomasin myös ettei ilmastointi ole edelleenkään korjautunut itsestään). En ymmärrä miten kukaan joka joutuu näitä muulipolkuja ajelemaan, ostaa mitään autoa mikä maksaa ihan oikeeta rahaa. Mulle tulis mieleenkään hankkia mitään velkapeliä rikottavaksi suomen teille. Ne kaikki vuosittain leimalle uusittavat pallot, koiranluut ja mitä niitä muita oli, vaan iloisesti kalkattaa kun mietit että ajatko karttaan merkattua yleistä tietä vai lipsahditko kyntöpellolle..

Mä tahdon jonkun sellasen tuomiopäivän lada nivan mikä kulkee lehmänpaskalla ja jäteöljyllä, täytyy varmaan hankkia kunnon kärryt hevosellekin niin pääsee käymään kylillä tiestön nykykuntoon paremmin sopivalla kulkupelillä jos niva-hanke haukkaa paskaa.
Niva on nykyisillä päästörajoituksilla aika vittumainen katsastettava. Tenttu on kuulema taikasana...

Joku isohko diesel-maasturi. Pajero tms. Joku 2,5+ -litrainen kestää maan-taivaan iän. Tai sitten Suzuki Jimny, joka kiipeää vaikka puuhun. Yhtenä vaihtoehtona uskallan suositella Dacia Dusteria. Katso joku käytetty neliveto. Kohtuuhintaiset osat, kohtuullinen ajettava ja ainakin täällä urakoitsijat yms. tykkää kun pääsee huonoihinkin paikkoihin, eikä pikkukolhut haittaa. Itse luovuin sydän verta vuotaen omastani 1,5-litraisesta dieselistä, kun vittuunnuin merkkiliikkeen toimintaan.
 
Niva on nykyisillä päästörajoituksilla aika vittumainen katsastettava. Tenttu on kuulema taikasana...

Joku isohko diesel-maasturi. Pajero tms. Joku 2,5+ -litrainen kestää maan-taivaan iän. Tai sitten Suzuki Jimny, joka kiipeää vaikka puuhun. Yhtenä vaihtoehtona uskallan suositella Dacia Dusteria. Katso joku käytetty neliveto. Kohtuuhintaiset osat, kohtuullinen ajettava ja ainakin täällä urakoitsijat yms. tykkää kun pääsee huonoihinkin paikkoihin, eikä pikkukolhut haittaa. Itse luovuin sydän verta vuotaen omastani 1,5-litraisesta dieselistä, kun vittuunnuin merkkiliikkeen toimintaan.

kyllä meinasin jättää jäteöljy-nivan tyystin katsastamatta, siihen vedoten voi passata sukujuhlatkin kätevästi. Viimeksi kun täällä näin poliisit, mulla oli 6vee mönkijäkuskina ajamassa paaleja, vilkuttelivat vaan mennessään miliisit.

pajero (vanha sellainen) vois olla vaihtoehto. Dacia kuulostaa korealaiseen muovikuoreen pakatulta varoitusvalolta ja vittuilevilta tietokoneilta. Meillä on jo kia, se riittää sitä laatua (siinä kyllä toimii ilmastointi, eikä se oli kampiakselinasentotunnistimen jälkeen vittuillutkaan, mutta onhan se tosi muovinen halpis)
 
kyllä meinasin jättää jäteöljy-nivan tyystin katsastamatta, siihen vedoten voi passata sukujuhlatkin kätevästi. Viimeksi kun täällä näin poliisit, mulla oli 6vee mönkijäkuskina ajamassa paaleja, vilkuttelivat vaan mennessään miliisit.

pajero (vanha sellainen) vois olla vaihtoehto. Dacia kuulostaa korealaiseen muovikuoreen pakatulta varoitusvalolta ja vittuilevilta tietokoneilta. Meillä on jo kia, se riittää sitä laatua (siinä kyllä toimii ilmastointi, eikä se oli kampiakselinasentotunnistimen jälkeen vittuillutkaan, mutta onhan se tosi muovinen halpis)
Äläpä pilkkaa Daciaa. Ehtaa ranskalaista insinööritaitoa parhaalla mahdollisella romanialaisella tietotaidolla kasattuna... Omalta kohdaltani ainoat ongelmat olivat a) jos lämpötila oli alle -30 yli viikon (ei tallia), huohotinputki jäätyi ja moottori meni vikatilaan, eli tehot tippuivat ja b) merkkiliike kusetti (Wetteri on surullisen kuuluisa tästä ilmiöstä), enkä hirveästi jaksa sellaista katsella, joten hävitin pois ennen takuun päättymistä.

Tosin en yhtään ihmettele, jos ei hirveästi houkuttele. Omasta puolestani en pysty kovinkaan pahoja sanoja sanomaan.
 
Daciat on hyviä. Tilat vaan pienet siinä katumaasturimallissa. Isompi malli niin voisin harkita itsekin.

Harmittaa kun uusi Toyota Land Cruiser maksaa niin helvetisti suomalaisen verotuksen vuoksi. Tällä menolla kaikkien muidenkin katumaastureiden ja nelivetoisten myynti loppuu.

Katumaasturitkin, Toyotan Rav4 on ehkä vähän parempi kuin aiempi malli. Monet tärvätään ylimääräisillä akuilla, Ford Kuga ... 16cm maavara...!!

Yksi syy monien jatkoksi miksi olen joskus niin vittuuntunut vihreistä.

Nyt ne keräävät kansalaisaloitetta sen puolesta että päätehakkuisiin pitäisi olla lupa naapurilta. Kaikkea ne keksivät kun kiusaa pitää tehdä. Jos myytte asuntoa tai olette muuttamassa niin onko oltava lupa naapurin kommarilta?
 
Nyt ne keräävät kansalaisaloitetta sen puolesta että päätehakkuisiin pitäisi olla lupa naapurilta. Kaikkea ne keksivät kun kiusaa pitää tehdä. Jos myytte asuntoa tai olette muuttamassa niin onko oltava lupa naapurin kommarilta?
Hohhoijaa. Herätä sitten, jos saavat vaaditun 50000 nimeä täyteen. Taitaa kahdessa viikossa olla tullut vajaat 200.
 
Nyt ne keräävät kansalaisaloitetta sen puolesta että päätehakkuisiin pitäisi olla lupa naapurilta. Kaikkea ne keksivät kun kiusaa pitää tehdä. Jos myytte asuntoa tai olette muuttamassa niin onko oltava lupa naapurin kommarilta
Aina eivät edes kommarit ole näissä asialla. Eräs suuryrityksen johtaja valitti hakkuista, jotka tehtiin kaukana ison vesistön toisella puolella. Muutti kuulemma hänen huvilansa kaukomaisemaa.
 
Täällä Kokkolassa eräs apteekkari oli kauan ollut ainoa mökkiläinen eräällä paikalla, sitten naapuritontille rakennettiin mökki (ihan laillisesti) ja tämä apteekkari oli siitä raivostunut kun rauha meni. Niin että kaikenlaisia ihmisiä on.
 
Nyt ne keräävät kansalaisaloitetta sen puolesta että päätehakkuisiin pitäisi olla lupa naapurilta. Kaikkea ne keksivät kun kiusaa pitää tehdä.

Melkein haluaisin sanoa ,että vastavuoroisesti pitäisi, kun muunlaisen maan omistajakin pitää kysyä naapurin metsänomistajalta lupa, saako omalle plassille rakentaa.

" Suunnittelutarverastkaisu" voi vittu sanon minä. Metsän omisti vielä joku perikunta Helsingistä.....
Eihän mun metsän arvo alene....


Ei tullu rakennusta. Vitutus vain jäi.
 
Daciat on hyviä. Tilat vaan pienet siinä katumaasturimallissa. Isompi malli niin voisin harkita itsekin.

Harmittaa kun uusi Toyota Land Cruiser maksaa niin helvetisti suomalaisen verotuksen vuoksi. Tällä menolla kaikkien muidenkin katumaastureiden ja nelivetoisten myynti loppuu.

Katumaasturitkin, Toyotan Rav4 on ehkä vähän parempi kuin aiempi malli. Monet tärvätään ylimääräisillä akuilla, Ford Kuga ... 16cm maavara...!!

Yksi syy monien jatkoksi miksi olen joskus niin vittuuntunut vihreistä.

Nyt ne keräävät kansalaisaloitetta sen puolesta että päätehakkuisiin pitäisi olla lupa naapurilta. Kaikkea ne keksivät kun kiusaa pitää tehdä. Jos myytte asuntoa tai olette muuttamassa niin onko oltava lupa naapurin kommarilta?

Jos tätä aloitetaa meinaat, niin ei taida kerätä edes tuhatta nimeä vuoden aikana.

 
Back
Top