Suuri maatalouskeskustelu

No sen kummemmin kommentoimatta todettakoon, että ryhdyin paalaamaan vain, koska vanhan herran viimeinen yritys päättyi siihen, että oli poistamassa heinäpaalia kammiosta kaivurilla... Anoppi soitti hätiin ja puhelinavun turvin sain paalin ulos ilman voimakeinoja ja konerikkoja. Sinä päivänä ei appiukko puhunut paljon mitään.
Ai että, tämänpäivän parhaat naurut tästä.:ROFLMAO:

Tietenkään ei pitäisi loukata näitä vanhoja isäntiä milloinkaan, pitää vaan naama peruslukemilla. Onhan näiltä herroilta sitä viisauksia opittukkin paljon.
 
Ai että, tämänpäivän parhaat naurut tästä.:ROFLMAO:

Tietenkään ei pitäisi loukata näitä vanhoja isäntiä milloinkaan, pitää vaan naama peruslukemilla. Onhan näiltä herroilta sitä viisauksia opittukkin paljon.
No joo. Kun se hätähuuto tuli puhelimeen ja ajoin renkaat soikeana pihaan, ei hirveästi naurattanut. Ensin piti huutaa vittu-Saatana-Perkelettä niin kovaa, että 3/4-kuuro äijä kuuli sen kaivurin ja traktorin metelin ylitse. Sitten piti huutaa vielä kovempaa ja niin kauan, että se jästipää ajoi sen paska-rakkineen Helevettiin siitä paalaimen vierestä. Sitten soitin sinne puhelintukeen (eli vaimon veljelle, joka oli paalannut melkein kaiken, ennen kuin joutui lähtemään tienahommiin etelään) ja opastettuna sain paalaimen toimimaan halutulla tavalla ja jopa paalin vielä käärittyä...

Sittenpä sitä ajeltiinkin vaaran yli paalaamaan. Appiukko tuli sitten vähän myöhemmin perässä katsomaan, mutta ei se paljoa puhunut sinä päivänä (toisin kuin tavallisesti)... Jälkikäteen olen eniten ihmetellyt sitä, etten jäänyt reunimmaiseen sarkaan kiinni, sillä se on melkoisen pehmeää jänkähöttöä. Silloin oli vielä melko raskas lasti päällä (tuo mainitsemani paali), eikä vauhtiakaan ollut kovin kummasti.

Vaikka välillä vähän itketti ja koko ajan vitutti niin ettei veri kiertänyt, niin illalla jo Leijonan ja Karhun kanssa naureskeltiin koko hommalle. Tosin seuraavana aamuna oli vähän heikko olo.

Se on, kun ihmisestä tulee vanha, mutta ei myönnä sitä itse. Ja on niin äkkipikainen ja itteminäinen, että mieluummin särkee vaikka koko maailman kuin tunnustaa olevansa väärässä. Tuli kyseisen herran kanssa parikin kertaa vedettyä 2X4:sta pidemmäksi, kun silmämääräisesti mitattuna asiantuntija sahasikin liian lyhyen, esim. navetan sisäkaton pönkkäpuun. Silti tunnustan koska tahansa paremmakseni melko monessa hommassa.
 
Maaseudulla ei vissiin loppukesästä tapahdu mitään, kun lehdellä tuntuu olevan aiheet vähissä.

Trump ilmeisesti ei edes halunnut voittaa ensimmäisellä kerralla, osallistui vain saadakseen maksimaalista mainosta nimelleen jota hän möi erinäisille tuotteille ja kiinteistöille.
 
Maaseudulla ei vissiin loppukesästä tapahdu mitään, kun lehdellä tuntuu olevan aiheet vähissä.

Mitäköhän tekemistä tällä jutulla on tämän ketjun kanssa? En ihan heti keksi.
No asiaan, taitaa olla aika paljon vaihtelua viljasadoissa alueittain. Oma pieni perunaläntti on kärsinyt aika paljon kuivuudesta. Pitkät helleputket kuritti kasvustoa aika pahasti. Odotukset sadosta ei ole korkealla..
 
Tai sitten vanha kansa tiesi paremmin minne kannatta istuttaa perunaa ja VLF ei.
Sekin voisi hyvin olla, en ole ekspertti. Mutta sen tiedän, että vanha kansa on viljellyt perunaa tällä samalla pellolla monta vuosikymmentä. Että yhtä erehdyksissä ollaan siinä tapauksessa
 
Kautta historianhan parhaat viljelijät on niitä jotka eivät ole ikänään kasvattanut mitään jalkasientä kummempaa.

välillä tulee enempi satoa, välillä vähempi. Siinä on niin monta muuttujaa mukana että kyllä niillä vanhankansankin tietäjillä vituiks mäni jos lykkäs pakkasta juhannukseen ja vesisadetta piisasi jouluun. Mitä useamman vuoden jaksaa asian parissa turata, niin onnistumisen mahdollisuus paranee.

Vanhojentietäjien viisaudet usein perustuu siihen että tuntee maansa, riittävän monta vuotta samalla tontilla opettaa että missäkohin kannattaa mitäkin kasvattaa. Ette usko kuinka monta kertaa mä tässäkin olen tehny erilaisia kokeiluja ja kuinka pienestä se lopulta on kiinni. Kurpitsapenkki on loistava esimerkki, ekana vuonna tavallinen nurmeen käännetty penkki, valonsaanti optimi ja tuulensuoja lähes täydellinen vaan kasvu tosi nihkeetä. Seuraavana vuonna vaihdoin paikkaa ja liika savinen maa ja liikaa tuulta ja liikaa paahdetta. Sitten kolmanteen paikkaan missä taas ehkä liian varjoisaa. Syväanalyysin jälkeen palasin alkuperäiseen paikkaan mutta tein korkean kohopenkin. Epäilin että vika on alavassa kohdassa missä yölämpötilat saattaa laskea paljon alemmaksi kuin muualla tontilla. Näyttää siltä että nyt on säädöt kohillaan ja kurppaa puskee enempi ku tarpeeksi. Kohopenkki kun tasaa lämpötilan lisäksi kosteuttakin. Vanhakansa kasvatti usein kompostikasan päällä kurppansa.
 
Hiekka-savi-multapohja on perunalle SE. Sitoo kosteutta aika hyvin ja on mullattavissa vähin vaivoin. Aurinkoinen ja tuulinen paikka on jees. Lannoittaminen on vaikein osa potun kotitarvekasvattamisessa. Jotkut vannovat hevosen kakin nimeen, siinä on nykyään ongelmana se, että ohessa peltoon tulee yleensä kutteria. Kutteri kuohkeuttaa, mutta jotain se maasta syö, en ole varma olisiko typpeä? Mustangin lannoite pitäisi malttaa todennäköisesti kompostoida ennen käyttöä, kun seassa on kutteria.

Meillä päin on vaivana boorin ja raudan puute, niitä on pottuvainiollakin oltava. Huono booritasapaino tekee halkeamat ja raudanpuute plus magnesiumin niukkuus viottavat lehdistöä ja varsistoa.

Yara ei ole hyvä kokonaisratkaisu, jos aikoo saada pirullisen hyviä potaatteja. Apulannalla kasvatettu pottu ei ole niin hyvänmakuinen kuin miltei luomuna siitä saa.

Wanaha kansa tajusi kierrättää pottumaata. Lepoon tai toiselle kasville menevä maa kalkittiin kevyesti ja peruslannoitettiin plus karjankakkia melkoisesti kylkeen. Kaura usein siihen sitten. Pari vuotta kauraa jatkuvasti peruslannoittaen, oljet jäivät ketoon. Lehmänkakkia päälle. Ja kas, taas oli valovoimainen tontti kasvattaa pottua.

Wanaha naapurirakkautta edustava lause sateen tullessa: tämä tekee hyvää meidän perunalle ja naapurin kuiville heinille......toki, jos omat heinät olivat jo ladoissa.:cool: Kaikki kasvit tarvitsevat vettä ja viime yönähän tuota tuli kuin Esterssonista.

Maukkaat perunat tavoitellaan ilman Yara-kokonaisratkaisua, sitä mieltä olen. Kotitarvehommissa se onnistuu, ammattiviljelyssä tuskin. Maassa pitää olla voimaa ja hivenet suht kohillaan, oikealaatuinen maajae, aurinkoa ja tuulta. Eikä pidä istuttaa liian tiheään.
 
Hiekka-savi-multapohja on perunalle SE. Sitoo kosteutta aika hyvin ja on mullattavissa vähin vaivoin. Aurinkoinen ja tuulinen paikka on jees. Lannoittaminen on vaikein osa potun kotitarvekasvattamisessa. Jotkut vannovat hevosen kakin nimeen, siinä on nykyään ongelmana se, että ohessa peltoon tulee yleensä kutteria. Kutteri kuohkeuttaa, mutta jotain se maasta syö, en ole varma olisiko typpeä? Mustangin lannoite pitäisi malttaa todennäköisesti kompostoida ennen käyttöä, kun seassa on kutteria.

Meillä päin on vaivana boorin ja raudan puute, niitä on pottuvainiollakin oltava. Huono booritasapaino tekee halkeamat ja raudanpuute plus magnesiumin niukkuus viottavat lehdistöä ja varsistoa.

Yara ei ole hyvä kokonaisratkaisu, jos aikoo saada pirullisen hyviä potaatteja. Apulannalla kasvatettu pottu ei ole niin hyvänmakuinen kuin miltei luomuna siitä saa.

Wanaha kansa tajusi kierrättää pottumaata. Lepoon tai toiselle kasville menevä maa kalkittiin kevyesti ja peruslannoitettiin plus karjankakkia melkoisesti kylkeen. Kaura usein siihen sitten. Pari vuotta kauraa jatkuvasti peruslannoittaen, oljet jäivät ketoon. Lehmänkakkia päälle. Ja kas, taas oli valovoimainen tontti kasvattaa pottua.

Wanaha naapurirakkautta edustava lause sateen tullessa: tämä tekee hyvää meidän perunalle ja naapurin kuiville heinille......toki, jos omat heinät olivat jo ladoissa.:cool: Kaikki kasvit tarvitsevat vettä ja viime yönähän tuota tuli kuin Esterssonista.

Maukkaat perunat tavoitellaan ilman Yara-kokonaisratkaisua, sitä mieltä olen. Kotitarvehommissa se onnistuu, ammattiviljelyssä tuskin. Maassa pitää olla voimaa ja hivenet suht kohillaan, oikealaatuinen maajae, aurinkoa ja tuulta. Eikä pidä istuttaa liian tiheään.
Hevoslannasta kutterilla tai sahanpurulla ryyditettynä pari sanaa: Muistaakseni siitä puuaineesta muodostuu maahan jotain happoa (parkkihappo??) joka on haitaksi maalle ja kasveille. Turvelanta taas on oikea maanpararannusaine. Mutta hintansa takia usein maksukyvyttömät- ja haluttomat hevosihmiset käyttävät kutterin- tai sahanpurua..
 
Hevoslannasta kutterilla tai sahanpurulla ryyditettynä pari sanaa: Muistaakseni siitä puuaineesta muodostuu maahan jotain happoa (parkkihappo??) joka on haitaksi maalle ja kasveille. Turvelanta taas on oikea maanpararannusaine. Mutta hintansa takia usein maksukyvyttömät- ja haluttomat hevosihmiset käyttävät kutterin- tai sahanpurua..

todennäköisesti puhun kakkaa, mutta muistaakseni toi puruhomma liittys typpeen. Eikös turve ole hapanta? Eli ei sekään mikään ylivertainen ratkaisu ole. Kompostointi sen sijaan on, vähintään vuosi, mielellään kaksi ennen käyttöä. Ongelmahan tässä on se ettei tuota saisi kompostoida, kyseessä kun on todellinen ympäristömyrkky ja ydinjäte eli sen kompostisysteemin pitäis olla mallia tshernobylin suojakuori.

hevostyypit ei siirtyneet puruun persaukisuuttaan vaan äänestivät jaloillaan. Vapolla laatu laski ja hinnat nousi. Eikä puhuta mistään pienistä vaihteluista vaan se tavara alkoi oikeesti olla ihan luokatonta paskaa. Sitä läpimärkää ryönää kun on yhden talven paloitellu moottorisahalla ja maksanut joka kerta enemmän kuin edellisestä, niin pitäkää skeidanne. Virolainen on kyllä parempaa ja sitä käytän välillä sekoitettuna puruun.

se tahtoo monesti olla niin että hevosihmisille myydään ihan paskaa ja sanotaan ettei ne mitään tajua. Sitten kun äänestävät jaloillaan ja vaativat huippuhinnan vastineeksi huippulaatua, ovatkin sitten persaukisia.
 
todennäköisesti puhun kakkaa, mutta muistaakseni toi puruhomma liittys typpeen. Eikös turve ole hapanta? Eli ei sekään mikään ylivertainen ratkaisu ole. Kompostointi sen sijaan on, vähintään vuosi, mielellään kaksi ennen käyttöä. Ongelmahan tässä on se ettei tuota saisi kompostoida, kyseessä kun on todellinen ympäristömyrkky ja ydinjäte eli sen kompostisysteemin pitäis olla mallia tshernobylin suojakuori.

hevostyypit ei siirtyneet puruun persaukisuuttaan vaan äänestivät jaloillaan. Vapolla laatu laski ja hinnat nousi. Eikä puhuta mistään pienistä vaihteluista vaan se tavara alkoi oikeesti olla ihan luokatonta paskaa. Sitä läpimärkää ryönää kun on yhden talven paloitellu moottorisahalla ja maksanut joka kerta enemmän kuin edellisestä, niin pitäkää skeidanne. Virolainen on kyllä parempaa ja sitä käytän välillä sekoitettuna puruun.

se tahtoo monesti olla niin että hevosihmisille myydään ihan paskaa ja sanotaan ettei ne mitään tajua. Sitten kun äänestävät jaloillaan ja vaativat huippuhinnan vastineeksi huippulaatua, ovatkin sitten persaukisia.
Saattaa jutuissasi olla myös totuuden siementä mukana.
Turvettahan on toisaalta kyllä käytetty ns maailman sivu maan rakennetta parantamaan savimailla. Ja kuivikkeena ei pelkästään sen imukyvyn vaan myös happamuudestaan johtuvan bakteerien tuhoamisen takia. Tuosta hinta vs laatu jutusta en tiedä kyllä sanoa mitään. Vapon kontti turvetta on nyt tätä kirjoittaessa noin 10 metrin päässä ja se kyllä näyttää ainakin hyvältä tavaralta. Mutta se sahanpuru/kutterilastun vaikutus maahan voisi olla ihan hyvä selvittää itsekin. Se lannan kompostoituminen eli palaminen pattereissa olisi tietysti olla tapahtunut ennen levitystä peltoon.
 
Saattaa jutuissasi olla myös totuuden siementä mukana.
Turvettahan on toisaalta kyllä käytetty ns maailman sivu maan rakennetta parantamaan savimailla. Ja kuivikkeena ei pelkästään sen imukyvyn vaan myös happamuudestaan johtuvan bakteerien tuhoamisen takia. Tuosta hinta vs laatu jutusta en tiedä kyllä sanoa mitään. Vapon kontti turvetta on nyt tätä kirjoittaessa noin 10 metrin päässä ja se kyllä näyttää ainakin hyvältä tavaralta. Mutta se sahanpuru/kutterilastun vaikutus maahan voisi olla ihan hyvä selvittää itsekin. Se lannan kompostoituminen eli palaminen pattereissa olisi tietysti olla tapahtunut ennen levitystä peltoon.

mä puhuin paaliturpeesta, olisi ollu tietysti hyvä mainita.. se kun säilytystila on kortilla ja laiskuus huipussaan, niin paalit on parasta. Ei tartte kamppailla myrskytuulessa jonkun jäätyneen turvekasan kanssa. Ei tule mulle enää ikinä irtokasaa. Halvempaa toki joo, mutta ihan saatanasta kun raivopäissään paloittelee sitä perkeleen läjää moottorisahalla ja kirveellä. Irtoturpeesta vaihdoin sitten suurpaaliin, se oli muuten sama mutta siihen ei saanut kirveellä hakattua yhtä näyttäviä onkaloita. Pikkupaalit turvetta sai sentään talliin sulamaan mut muuten ihan turhaa hommaa kun se läpimärkä turve mitään imenyt. Eli nykyään Mulla ei ole hajuakaan että kummosta laatua on irtokama ollut. Ostan pikkupaaleissa sitä virolaista turvetta ja kutteria. Vapolle lykkäsin aikanaan ihan riittävästi roposia ja tavara niin laadutonta ettei enää ole tarvetta kokeilla.

ton purun kanssa on varmaan kans yks vaikuttava homma sen maatumisnopeus. Sinänsä kuulostaa vähän tyhmältä että puru olisi jotenkin haitallista kun äkkiseltään vois ajatella sen kuuluvan luontoon. Vähän tälleen hippinäkökulmasta, kun mettässä kaatuu puu, se lahoaa sinne ja se orgaaninen aines parantaa ja lannoittaa maata. Mä oon taipuvainen epäilemään että lopulta kyseessä on makuasia ja se mitä itse käyttää niin on tottakai se paras vaihtoehto. Se palanut paskahan se juttu kuitenkin on ja se että sitä maata saa palautettua takaisin kuntoon lisäämällä sinne jotain orgaanista matskua. Harmi tietysti että karjanlanta on katoava luonnonvara mihin on suhtauduttu kuin se olisi jotain mahdottoman vaarallista plutoniumia, yaran pikkuiset pallerot on sensijaan autuaaksi tekevä asia.

itteäni ohuesti hämmästytti sellanen havainto että paras ja monipuolisin kasvu on sellasella lohkolla mikä on ollu ns. Tehoviljelyssä vuoteen 2006 ja sen jälkeen oman onnensa nojassa. Tänä kesänä oon laidunnuttanut sen paristi lehmillä, aikasempina vuosina oon niittänyt sitä viikatteella. Se on siis sen verran paljon parempi kuin muut että jopa mä huomaan eron.
 
Yara ei ole hyvä kokonaisratkaisu, jos aikoo saada pirullisen hyviä potaatteja. Apulannalla kasvatettu pottu ei ole niin hyvänmakuinen kuin miltei luomuna siitä saa.

Ainakin chileissä ja tomaateissa se ylilannosteltu typpilannoite aiheuttaa kitkeryyttä makuun.

Oma pikkuinen kotitarve kasvimaa pihassa ja mökillä kasvaa ihan kasvikierrolla (juurekset ja herneet/pavut vaihtavat paikkaa) sekä talven maatuneella kananpaskalla... kun ei niitä hevosiakaan ole...
 
Ainakin chileissä ja tomaateissa se ylilannosteltu typpilannoite aiheuttaa kitkeryyttä makuun.

Oma pikkuinen kotitarve kasvimaa pihassa ja mökillä kasvaa ihan kasvikierrolla (juurekset ja herneet/pavut vaihtavat paikkaa) sekä talven maatuneella kananpaskalla... kun ei niitä hevosiakaan ole...

se on sunkin hankittava hevonen ja ehkä myös lehmä ja ja ja

sen jälkeen kannattaa perehtyä permakulttuuriin ja tonkia kaikki mahdolliset living soil-jutut ja löytää itsensä liki psykoottisesti laskemasta kastematoja. Lopun aikaa voi mulkoilla häijysti viljelijöiden myrkkyruiskuja. Alkukesän yötkin menee mukavan unettomasti lämpömittaria vahdatessa ja mitä muuta nyt tähän kuuluu. Olennaisena osana on tottakai roteva kaksinaismoralismi. Olen hyvin kiitollinen mun viljelijänaapurille joka ymmärtää olla sen suuremmin vittuilematta ajettuaan ruiskunsa mun tontille ja toimintaohje on: nyt jumaliste raakana se glyfosaatti sinne, sitä ruveta ny yhtään laimentamaan..

Mä törmäsin youtubessa (mun tarvii kyllä alkaa popsia unilääkkeitä että vältyn tulevaisuudessa tämmöseltä) johonkin jenkkiläiseen permakulttuuri lahkoon. Tyypit kasvatteli isä-aurinkoisen johdolla vihanneksaan sellaisella alueella missä vettä sataa ehkä kerran vuoteen. Mutta koska jumala on nerokas, jumala antoi heille ohjeet (mitä se heppuli sitten jakoi auliisti seurakunnalleen). Tyypit ripotteli siemenet nurtsille ja haketta päälle, ei vettä eikä rikkaruohoja vaan pelkkää kukoistavaa megasatoa. Ihan pelkkää jumalan ihmettä ja joka vuosi uudet hakkeet. Se paikallinen haketusyrittäjä myötäili tosi innokkaasti sitä jeesusta jumalan ihmeineen.. mä seuraan instassa monia jenkkiläisiä kotitarve kasvattelijoita ja oon havainnut että siellä suunnilla yllättävän monet on uskovaisia (ja varsin varakkaita sellaisia) ja jokainen porkkana on lahja jumalalta. Että ehkä meidänkin kannattaa nyt vaan lopettaa tää paskan kanssa puljaaminen ja kuivuudesta valittaminen ja jäädä oottelemaan niin kyllä se jumala hoitaa meillekin megasadot (jos ei jumala niin ainahan niitä kuvia voi vähän retusoida)

tässä ihmettä odotellessani keräsin tupakinsiemenet talteen, niistä ei ainakaan keväällä tule puutetta.
 
Pieni kitkatilanne maanomistajien ja yrittäjän joka käyttää ilmaiseksi näiden maata toiminnassaan välillä.


Ko. tyyppi ei ole ensimmäistä kertaa otsikoissa:

 
Back
Top