Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Heittokuutio kuivaa koivuklapia painaa 243 kg, hinnaksi siellä noin 73 euroa. Täällä hieman halvempi. Motin suursäkkäihin pakkaavat täällä, säkin jaksaa vetäistä ihan miesvoimin pakettiauton kyydistä asiakkaan käyttöön.

Siinä on melkoiset talkoot, ennen kuin koivu on kuivana säkissä. Syystä tai toisesta ei meillä uudella Mersulla ajele tutut klapiyrittäjätkään.

Hyvä että tuonkin painon nyt jälkikäteen tietää... ostettiin takavuosina muutama kuutio klapeja, olisko ollut 5-6, ja olivat pakattuina kahteen verkkosäkkiin. Olisi tullut kuljetuksineen kalliiksi ja kun muutenkin oli asiaa myyntipaikalle pakettiautolla, niin ajattelin että otan ne kyytiin ja tuon itse ennen kuin palautan vuokrapakun. Hieman siinä jouset niiasi kun eka säkki tuli trukilla kyytiin ja tokan jälkeen en halunnut edes katsoa jousiin päin... ovet sai justiinsa kiinni kun "vähän" runnoi..

Jostain ihme syystä kotimatka sitten kestikin vähän kauemmin kuin menomatka ja palautuksen kanssa alkoi tulla kiire. Soitto vaimolle että tulee valmiiksi pihaan, kiskaistaan nuo säkit nopsaan kyydistä että ehdin palauttaa auton. Arvatkaapa liikahtiko yhtään...

Ilta menikin rattoisasti autonpalautuksen jälkeen irtoklapeja pihalta keräillessä...

Kuivattivat kuulemma teollisesti klapinsa ja pirun kuivia olivatkin. Eikä hintakaan noudettuna ollut paha... jostain syystä olen kyllä viimeaikoina tilannut ihan kuljetettuna... mökille on maksanut eri toimittajilta sekaklapi 35-45€ ja koivu sitten pari-kolmekymppiä enemmän. Puolikuivaa saa halvemmalla jos ei nyt sinä kesänä klapeja tarvitse saunaan tms.
 
Joo täällä on metsät kyllä koivulla Oslon alueella (siis kaupungista ulos, ja eikä ole rakennusoikeutta, joten eivät pääse muuten tienaamaan), mutta kyllähän tolla nyt sentään jotain ansaitsee?

Lieneekö nyt noin ettei tolla tienaa... olen epäilevällä kannalla kyllä tossa, reserviläisveli @Ikarus . Toisaalta eri maat, ja eri valuutat.
Tienaa siinä jotain ja itsensä työllistää, mahdollisesti jonkun muunkin, mutta ei kultakaivos klapin myyntikään ole.

Nyt hakatut halot alkaa olla ilmakuivauksella myyntikunnossa vasta syksyllä.

Jos hyvää laatua meinaat oltava iso halkokone ja puhdistusrumpu, nosturi siirtämässä pinosta puita koneelle, etukuormaintraktori säkkien siirtoon.

Isoimmille puille ei taida isotkaan halkokoneet mitään ja ne käsityönä hydraulihalkojalla, moottorisahalla ensin määrämittaan.

Melko paljon ihmistyötä ja kalustoa vaatii se klapimotti. Siihen nähden myyjän tuntia kohden valmiista klapista saama korvaus ei ole niin ihmeellinen.
 
Annetaanko ne tyttäret vai antaako ne ymmärtää?
Ettei vaan olis puolalaisia?
Eivät ole rodullistettuja naisia, esimerkiks rouhe-polakkeja, käsittääkseni. Täällä on kyllä puolalaisia töissä niin paljon, että Oslon raitovaunuissa on puolan kielisiä mainoksia kyljissä... enimmäkseen jotain mobiili/4G/ kännykkä-juttuja, mutta jopa jotain spade-hommia on alkanut näkyä.
Aikankin uskon että se on puolaa, koska siinä on usein puna-valkoinen lippu taustalla värinä. Täällä on paljon porukkaa myös balkanilta, omat kollegat olivat Serbiasta ja Kroatiasta (tulivat yllättäen toimeen keskenään, ja luonnollisesti puhuvat samaa slaavilaista serbo-kroatian kieltä), ja sitten tietty tännekin on tungettu tietty noita - ei niin suosittuja huma-mamuja, somalit, iirakit, kurdit, jne bullshitit.

Muutama suomalainenkin mahtuu völlikkään. Joku sopimus jostain -60 luvulta ehkä, jottei me tarvita viisumia tai työlupaa, ja itse asiassa norjalainen sosiaaliturvatunnus myönnettiin Fremenille ihan lähinnä automaationa.... syntymäaika, johon lisätään väliviiva, ja 5 numeroa (ihan rändömillä).
Sen jälkeen perseesi on leimattu tässäkin Pohjoisessa paratiisissa, vaikkei ole edes maailman onnellisin sellainen :) .
 
Tienaa siinä jotain ja itsensä työllistää, mahdollisesti jonkun muunkin, mutta ei kultakaivos klapin myyntikään ole.

Nyt hakatut halot alkaa olla ilmakuivauksella myyntikunnossa vasta syksyllä.

Jos hyvää laatua meinaat oltava iso halkokone ja puhdistusrumpu, nosturi siirtämässä pinosta puita koneelle, etukuormaintraktori säkkien siirtoon.

Isoimmille puille ei taida isotkaan halkokoneet mitään ja ne käsityönä hydraulihalkojalla, moottorisahalla ensin määrämittaan.

Melko paljon ihmistyötä ja kalustoa vaatii se klapimotti. Siihen nähden myyjän tuntia kohden valmiista klapista saama korvaus ei ole niin ihmeellinen.
Noin se taitaa mennä... mutta, mitä vaihtoehtoja on viljelijällä, esimerkiksi jossain Oslon lähialueilla? Rinteet on raivattu savilaaksoilla satoja vuosia sitten, mutta mitäs niillä nyt tekee? Todella paljon olen nähnyt noita rinnepalstoja, jotka on pantu koivulle, koska lampaan pitoon ei riitä voimat, ja mikään muu ei kannata.
Sen näkee täällä Oslon itämaastossa varsinkin, ja etelään päin, että juuston ja voin valmistus ja sen myyminen vuonoa pitkin pohjoiseen pääkaupunkiin oli hyvä bisnes, mutta kun tota maastoa katsoo, niin selkeästi tästä on luovuttu tila toisensa jälkeen. Ja ne tosiaan löytyy sieltä metsästä ne sammuneet tilat, noin 15km Oslosta, ja niitä ei kukaan ehkä enää alota.
Yksi koiratarha on tullut vastaan (palvelukoiria/ sussareita?), ja kaksi jotain ratsastusjuttua. That's it.
 
Hitto, vastatuulessa mun häkäpönttöhanke (vaikka klapitkin tuli pihaan, puolitoistakuutiota/säkki pihaan tuotuna 50€ kipale). Mä en olis ikänäni kuvitellut että mun autoni on liian uusi tollaseen häkäpönttöhommaan. No voi olla että mieskin vähän vastusti volvon uhraamista tälle hankkeelle. Mutta nyt mun tarttee löytää joku 80-luvun alun vehjes tähän hankkeeseen. Vieläkö somppu-nissaneita on olemassa vai joko ne on kaikki paalattu?
 
Hitto, vastatuulessa mun häkäpönttöhanke (vaikka klapitkin tuli pihaan, puolitoistakuutiota/säkki pihaan tuotuna 50€ kipale). Mä en olis ikänäni kuvitellut että mun autoni on liian uusi tollaseen häkäpönttöhommaan. No voi olla että mieskin vähän vastusti volvon uhraamista tälle hankkeelle. Mutta nyt mun tarttee löytää joku 80-luvun alun vehjes tähän hankkeeseen. Vieläkö somppu-nissaneita on olemassa vai joko ne on kaikki paalattu?
Olet nuorenakin naisena liian vanha. Näin se vaan menee,
 
Hitto, vastatuulessa mun häkäpönttöhanke (vaikka klapitkin tuli pihaan, puolitoistakuutiota/säkki pihaan tuotuna 50€ kipale). Mä en olis ikänäni kuvitellut että mun autoni on liian uusi tollaseen häkäpönttöhommaan. No voi olla että mieskin vähän vastusti volvon uhraamista tälle hankkeelle. Mutta nyt mun tarttee löytää joku 80-luvun alun vehjes tähän hankkeeseen. Vieläkö somppu-nissaneita on olemassa vai joko ne on kaikki paalattu?

Auto pitää olla valmistettu ennen 1.7.1987. Lava-auto olisi kätevä, mutta vapaata kuormatilaa pitää jäädä riittävästi, menee muuten henkilöauton verolla.

Jep, jotain tuollaista on kohta pakko näillä polttoaineiden yhä nousevilla hinnoilla rueta askartelemaan. Halko on halpaa. Tosin joku päästövero siihenkin kohta lätkäistään.

Näyttää siltä, että ''vihersiirtymä'' on siirtymä kivikauteen.
 
Viimeksi muokattu:
Halko on ilmaista, ainakin minulle. Takavuosina rantaan ajelehti tukkeja ja propseja hajonneista tukkilautoista. Niistä sai niin keittiö, takka, kuin saunapuut. Nykyään ei enää uiteta tukkilauttoja, mutta vuosittaiset myrskyt kaataa puita, niin että niistä riittää mainiosti polttopuuksi.
 
Juha Sipilä DI työryhmineen rakensi EL CAMINAN ja ajelikin sillä aikanaan . On poliitikkona mitä mieltä tahansa mutta poikkeaa keskivertopoliitikosta tekniikkaan ja rakenteluun suuntautuneena.
ElCamina.jpg




EL KAMINAOmistaja: Juha Sipilä, Kempele.
Merkki: Chevrolet El Camino, vm.-87Moottori 350 cid (5,7 L) remmiahdettu, puristussuhde 11:1
Polttoaineena puu, vaihtoehtoisesti bensiiniPolttoaineen kulutus: puuta noin 40 kg/ 100 km
Polttoainekustannus n. 2 e/ 100 kmToimintamatka n. 200 km/ tankillinen (mukana olevalla 600 km)
Huippunopeus n. 140 km/hKaasutinlaitteisto: Katera Steel Oy 2007 (Vesa Mikkosen ohjekirjaa soveltaen, www.ekomobiili.fi)
Teho puukaasulla 80 hvPäästöt puukaasulla: CO 0,176%, HC 48 ppm katso mittausraportti
Moottorin elektroninen ohjaus: Motec M800
sähköisesti ohjattu seoksen säätö, polttoaineen
vaihto valintakytkimestä
Projektiryhmä: Ville Säynäjäkangas, Esa Kuitula, Juha Sipilä
Muutoskatsastus: Lakeuden katsastus Oy, KempeleKiitokset: Vesa Mikkonen, A1 Autovärin henkilökunta, Mike Anttila, Arto Lehtonen, Jani Piippo,
Katera Steel Oy, CCM-Power Oy, Kimmo Takarautio



Lähikuva laitteistosta.

ElCamina_laitteet.jpg
 
Jaa että häkäpönttöjä, kun muutenkin kuulemma puuta kaadetaan aivan liikaa, suomalaisten vanhat tulisijat rantasaunoineen lisäävät pienhiukkaspäästöjä ja yksityisautoilu on muutenkin vissiin ihan turhaa kun bussitkin kulkee... ei kuulkaas, kyllä tuohon saadaan sellainen p-a ja päästövero ilmastonsuojelun nimissä että huh-huh. :D
 
Juha Sipilä DI työryhmineen rakensi EL CAMINAN ja ajelikin sillä aikanaan . On poliitikkona mitä mieltä tahansa mutta poikkeaa keskivertopoliitikosta tekniikkaan ja rakenteluun suuntautuneena.
ElCamina.jpg




EL KAMINAOmistaja: Juha Sipilä, Kempele.
Merkki: Chevrolet El Camino, vm.-87Moottori 350 cid (5,7 L) remmiahdettu, puristussuhde 11:1
Polttoaineena puu, vaihtoehtoisesti bensiiniPolttoaineen kulutus: puuta noin 40 kg/ 100 km
Polttoainekustannus n. 2 e/ 100 kmToimintamatka n. 200 km/ tankillinen (mukana olevalla 600 km)
Huippunopeus n. 140 km/hKaasutinlaitteisto: Katera Steel Oy 2007 (Vesa Mikkosen ohjekirjaa soveltaen, www.ekomobiili.fi)
Teho puukaasulla 80 hvPäästöt puukaasulla: CO 0,176%, HC 48 ppm katso mittausraportti
Moottorin elektroninen ohjaus: Motec M800
sähköisesti ohjattu seoksen säätö, polttoaineen
vaihto valintakytkimestä
Projektiryhmä: Ville Säynäjäkangas, Esa Kuitula, Juha Sipilä
Muutoskatsastus: Lakeuden katsastus Oy, KempeleKiitokset: Vesa Mikkonen, A1 Autovärin henkilökunta, Mike Anttila, Arto Lehtonen, Jani Piippo,
Katera Steel Oy, CCM-Power Oy, Kimmo Takarautio




Lähikuva laitteistosta.

ElCamina_laitteet.jpg

Ei ole kovin virtaviivainen, rakenteellinen matkanopeus taitaa olla alle 80/h.
 

Auto pitää olla valmistettu ennen 1.7.1987. Lava-auto olisi kätevä, mutta vapaata kuormatilaa pitää jäädä riittävästi, menee muuten henkilöauton verolla.

Jep, jotain tuollaista on kohta pakko näillä polttoaineiden yhä nousevilla hinnoilla rueta askartelemaan. Halko on halpaa. Tosin joku päästövero siihenkin kohta lätkäistään.

Näyttää siltä, että ''vihersiirtymä'' on siirtymä kivikauteen.
Katselin näitä nykyisiä häkäpönttöautoja netistä.

Ne on yleensä sen näköisiä, että muija ei suostuisi kyytiin nousemaan.
Tiedä sitten onko se hyvä vai huono juttu.:cool:
Helsinki_häkäpönttö_2.4.2010_003.jpg
 
Eihän tota helpolla edes huomaa tossa keulalla.
Ihan riittäviä teholtaan varmaan siihen aikaiseen "kiireeseen"
Ei ne olleet riittäviä teholtaan. Linja-autoja jouduttiin matkustajien voimin jyrkemmissä nyppylöissä työntämään.

Sinällään ihan mukava vähän jaloitella pitemmällä matkalla, mutta jos mäki seuraa mäkeä, voi rueta jossain vaiheessa tympimään.

Täällä niitä mäkiä riittää ja näin ovat asian omakohtaisesti kokeneet (siis työntäneet) kertoneet.
 
Back
Top