Suuri maatalouskeskustelu

Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta



Mitä enemmän reikiä, sitä parempi. Sveitsissä on käynnistynyt projekti, jossa 1000 sveitsiläistä hautaa puuvillaiset alushousut maahan. Muutaman viikon kuluttua ylöskaivettujen housujen reikiintymisestä voidaan päätellä maaperän elinkelpoisuus. Housut valokuvataan ja lähetetään yhdessä maaperänäytteen kanssa tutkimuslaitokseen. Projektista uutisoi mm Die Zeit-lehti.


1619507771968.png

 
No onhan se maaperän eliöstön toiminta ihan hyvää huomioida mutta laittaa nyt noin hyvät kalsarit maahan niin... pitääkö tässä nyt alkaa kaivelemaan naapurin peltoja saadakseen paremmat kalsarit?:rolleyes:
Jotain kuoppiakin piti kaivaa jossain kohtaa.

Mulle on tähän asti riittänyt että kun lokit tulee muokkausta seuraamaan ja löytävät jatkuvasti lieroja syödäkseen.
 
Minulle sopii hyvin turpeen käyttö mutten kutsuisi sitä uusiutuvaksi luonnonvaraksi.
Jos puun kaataa ja istuttaa tilalle uuden niin 50 vuoden päästä siinä on iso puu.
Sieltä mistä turvetta otetaan niin ei tule uutta moneen kymmeneen tuhanteen vuoteen (jos ollenkaan) joten ei se kovin uusiutuva ole.
 
Minulle sopii hyvin turpeen käyttö mutten kutsuisi sitä uusiutuvaksi luonnonvaraksi.
Jos puun kaataa ja istuttaa tilalle uuden niin 50 vuoden päästä siinä on iso puu.
Sieltä mistä turvetta otetaan niin ei tule uutta moneen kymmeneen tuhanteen vuoteen (jos ollenkaan) joten ei se kovin uusiutuva ole.
Tilanne ei ole noin karu. Palstalla on jossain aiheesta enemmän. Turve (rahkasammal) kasvaa siinä kuin puukin. Hyvissä oloissa useita senttimetrejä vuodessa. Kuolee altapäin kasvaessaan ja oikeissa oloissa kuollut osa ei maadu tai maatuu hyvin hitaasti. Energiaturvetta voisi kasvattaa erityisesti niissä paikoissa, mistä se on korjattu pois.
 
Tilanne ei ole noin karu. Palstalla on jossain aiheesta enemmän. Turve (rahkasammal) kasvaa siinä kuin puukin. Hyvissä oloissa useita senttimetrejä vuodessa. Kuolee altapäin kasvaessaan ja oikeissa oloissa kuollut osa ei maadu tai maatuu hyvin hitaasti. Energiaturvetta voisi kasvattaa erityisesti niissä paikoissa, mistä se on korjattu pois.
Jostain luin että se turpeen kasvu m3/ha on aika isoakin. Tietysti jos se esitetään että puoli milliä tai milli vuodessa niin se kuulostaa olemattomalta. Mutta mittakaavat kohdalleen niin saa asiat oikeaan suhteeseen. Taitaa se ha kasvu olla suurempaa kuin puulla tietyillä alueilla?
 
Minulle sopii hyvin turpeen käyttö mutten kutsuisi sitä uusiutuvaksi luonnonvaraksi.
Jos puun kaataa ja istuttaa tilalle uuden niin 50 vuoden päästä siinä on iso puu.
Sieltä mistä turvetta otetaan niin ei tule uutta moneen kymmeneen tuhanteen vuoteen (jos ollenkaan) joten ei se kovin uusiutuva ole.
Meillä käytettävän turpeen ikä taitaa olla keskimäärin jotain 2000- 5000 vuotta, nuorimmillaan muutamia vuosisatoja.
 
Se olis vappu nyt, Hinkki-Sinikallakin.
Katso liite: 49584
älkää syökö liikaa serpentiiniä ettei mene pakki kuralle.
Huomenna tarttis reipastua paskan ajoon, vaikkei tässä ny vielä kiire ole kun jääkautta pukkaa.
Hah hah, vähän sellainen ilme tolla Sinikalla että ootappas vaan kun tilaisuus koittaa.....

Mutta joo se ilmaston lämpeneminen tuntuu karulla tavalla täälläkin, yöpakkasia jatkuu vaan, sellaisia -5 ja päivisin hyvä jos +10 asteeseen päästään. Ei se maa lämpene tällä tahdilla.
Tämä kevät sellainen ettei kiirettä mihinkään mikä on kyllä harvinaista.
 
Hah hah, vähän sellainen ilme tolla Sinikalla että ootappas vaan kun tilaisuus koittaa.....

Mutta joo se ilmaston lämpeneminen tuntuu karulla tavalla täälläkin, yöpakkasia jatkuu vaan, sellaisia -5 ja päivisin hyvä jos +10 asteeseen päästään. Ei se maa lämpene tällä tahdilla.
Tämä kevät sellainen ettei kiirettä mihinkään mikä on kyllä harvinaista.
Kyllä se Sinikka aina näyttää tolta, se ei varsinaisesti ole mikään ihmisen nöyrin palvelija vaan enempi sellasta ilmestyskirjan peto-tyyppiä.

se kuulkaa on nyt ilmastonmuutos, jääkausi ja tuomiopäivä käsillä. Nyt on toukokuu ja natsit viettää vappua vaatteet päällä. Ihan hätkähdin kun kulkivat kylänraittia kikkelit piilossa. Kyllä ne poltti siivun mettää että muuten ne on ihan kunnossa.

toi mun lainavasikkakin on jo puolivuotias, hitto että aika menee lujaa
2E4511E6-2E54-4292-AB44-B7E44897CE44.jpeg
 
Sitä joku kirjoitti maaliskuussa että voisi talvi jatkua vielä (minä tunnustan), no ei sen talven ihan näin pitkään tarvitsisi jatkua.


Tässähän ehtisi vielä vaikka hiihtämään lapin hangille, mitä aina suunnitellut ja tulla sitten tekemään kylvöjä.

No, jos vaikka äitienpäivän jälkeen pääsisi aloittamaan niin hyvä ja onhan ne "jussiperunat" siellä jo maassa:p
 
Minulle sopii hyvin turpeen käyttö mutten kutsuisi sitä uusiutuvaksi luonnonvaraksi.
Jos puun kaataa ja istuttaa tilalle uuden niin 50 vuoden päästä siinä on iso puu.
Sieltä mistä turvetta otetaan niin ei tule uutta moneen kymmeneen tuhanteen vuoteen (jos ollenkaan) joten ei se kovin uusiutuva ole.

Nyt jälkeenpäin on helppo arvioida, että turpeen osoittamisyritys uusiutuvaksi energiaksi oli väärä. Asiaa olisi pitänyt lähestyä jollain toisella tulokulmalla, en tosin tiedä että millä. Elinkeinoaloja on helppo ajaa alas, uusien kehittäminen ei olekaan niin helppoa. Mutta meillä on varaa, jotta voimme välttää mainehaittoja. :) Turkistarhaus tulee varmasti liipaisimelle ja muutamat muutkin -mainehaittaiset- elinkeinot. Vihreä siirtymä tulee tietysti sadattamaan mannaa ja kyyhkysiä jokaisen pöytään.
 
20210502_083145.jpg
 
Back
Top