Suuri maatalouskeskustelu

Ihan jatkona omaan kommenttiin en voi vahvistaa kaikkien analyysien tuloksia noin alhaiseksi. Ja kyseessä oli sian lanta.
Mutta lehmän lanta on vieläkin laimeampaa vs. sianlanta.
Biokaasureaktorin läpi mennyt laimenee ja muuttuu hajuttomaksi. Muuttuiko siankin lanta hajuttomaksi? Normaali sian lannan tuoksu on melko tymäkkä:).

Normaali naudan lietelanta sisältää liukoista typpeä 1.8 kg/tn, fosforia 0.5- 0.6 kg/tn ja kalia vajaa 3 kg/tn. Tyypillisesti esim. viljan lannoitukseen tarvitaan lietteen täydennykseksi säkistä vain puhdasta typpeä 30 tn/ha lietettä käytettäessä.

Sian lietelannassa on erityisesti fosforia naudan lantaa runsaammin.

Tilat teettävät viiden vuoden välein ravinneanalyysin lannoistaan ja käyttömäärät lasketaan lohkokohtaisesti, myös pelloista teetetään viljelytutkimus (ravinneanalyysi maasta) viiden vuoden välein.

Viljelysuunnittelu ohjelmistolla lasketaan ympäristökorvauksen ja nitraattidirektiivin lannoitusrajat huomioiden sopivat lannoitteet ja niiden käyttömäärät. Tämä tehdään lohkokohtaisesti joka vuosi, kuten myös viljelymuistiinpanot.

 
Fremen viittaa Oslon jätteenpolttolaitoksiin. Eikös semmoiset ole Suomessa julistettu saatana tekeleiksi...Ainakin De Grönat...
 
Biokaasureaktorin läpi mennyt laimenee ja muuttuu hajuttomaksi. Muuttuiko siankin lanta hajuttomaksi? Normaali sian lannan tuoksu on melko tymäkkä:).

Normaali naudan lietelanta sisältää liukoista typpeä 1.8 kg/tn, fosforia 0.5- 0.6 kg/tn ja kalia vajaa 3 kg/tn. Tyypillisesti esim. viljan lannoitukseen tarvitaan lietteen täydennykseksi säkistä vain puhdasta typpeä 30 tn/ha lietettä käytettäessä.

Sian lietelannassa on erityisesti fosforia naudan lantaa runsaammin.

Tilat teettävät viiden vuoden välein ravinneanalyysin lannoistaan ja käyttömäärät lasketaan lohkokohtaisesti, myös pelloista teetetään viljelytutkimus (ravinneanalyysi maasta) viiden vuoden välein.

Viljelysuunnittelu ohjelmistolla lasketaan ympäristökorvauksen ja nitraattidirektiivin lannoitusrajat huomioiden sopivat lannoitteet ja niiden käyttömäärät. Tämä tehdään lohkokohtaisesti joka vuosi, kuten myös viljelymuistiinpanot.

Kyllä se sianliete aika hajuttomaksi menee biovoimalassa kierrettyään. No kaikki tietää miltä nestekaasu haisee niin vähän sellainen haju siinä lietteessä on. Ja kun se vielä levitetään multaavalla kalustolla ei sitäkään hajua paljoa tule eikä tarvitse myöskään kiireellä mennä äästelemään sitä peltoa.

Tota fosforin vähyyttä ihmettelin itsekkin, eihän sen pitäisi ainakaan noin paljon vähentyä mitä analyysin tulos näytti. Tämä lietteen toimittaja sanoi että on ollut sateisia kelejä ja kun sitä lietettä varastoidaan avonaisissa säiliöissä se laimenee. Joo onhan ne säiliöt halkaisijaltaan jotain 20 metriä niin kertyyhän niihin sadevettä mutta.... noh jääköön sanomatta.

Pelkkää hivensalpietaria( ei fosforia) olen lisännyt noihin lietelevityslohkoihin ja hyvin on kasvaneet.
 
Ilmastotaksonomiat meni tietenkin läpi. Suomen "vastustuksella" ei ole mitään vaikutusta, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Kepu ja MTK kantavat aisaa. Ytimestäkin ollaan putoamassa kun ei olla riittävän mallioppilaita ja kunnianhimoisia. Alkakaas varautua siihen että kun nyt vaativat 20-30% suojelua niin tulos on kompromissi, sosialisoidaankin vain 10-20% - ja kaikki tulee tapahtumaan ns. vapaaehtoisesti. Tietenkään 20-60m rantavyöhykkeitä ei lasketa mukaan. Ne tulevat kaiken päälle. Sekä ilmastobyrokratia yli 13ha metsätiloille (siis: pakko tunnustaa ilmastouskoa). Kaikki tapahtuu vapaaehtoisesti ja tulette olemaan onnellisia.

Jotkut sitten ihmettelevät kun en "usko" ilmastomuutokseen ja olen niin totaalisen täysin vittuuntunut Brysseliin :D

En usko, en todellakaan usko saatanan sekopäät. Kun EU:n jäseneksi liityttiin niin ei ollut puhetta että metsät
sosialisoidaan sillä että jotkut harhaiset, sairaat poliitikot, käyttävät siihen syynä HIILIDIOKSIDIA.

Ei helvetti sentään, yksityisen omaisuuden suojaan puututaan selittämällä että maailmassa on liikaa HIILIDIOKSIDIA. Ei sitten 60-luvun kommarit tai ryssäkään keksineet noin etevää syytä ajaa sosialismia. Luovat järjettömän hysterian NAPAJÄÄTIKÖT SULAVAT, siihen keksittyjä "ratkaisuja" ja jonka nojalla tehdään vaikka mitä. Metsät ovat vasta alkua.

Ensi vuosikymmenellä joko sosialisoidaan tai ajetaan alas suomalainen maatalous. "Naudat ovat uhka ilmastolle" sanoo tämän sekopäähallituksen ministeri joka puheidensa perusteella joko A: polttaa jotain huumeita - muutakin kuin jotka haluaisi laillistaa, on B: lisäksi jättänyt ottamatta lääkkeensä tai on C: vaan myös niin hullu että kuuluisi lukkojen taakse.

Tämä maa tehdään vieläkin riippuvaisemmaksi EU:sta. Ilmaston ja toksisten taksonomioiden perusteella sotketaan kaikki mahdollinen. Liikkuminen, omistaminen, mielipiteenvapaus ja mitä te syötte. Te ette tosiaankaan tule enää syömään lihaa ja juo maitoa. Ilmastoa käyttäen äärivasemmistolainen teknototalitarismi ulottaa lonkeronsa kaikkialle. Terveydenhuoltoonkin sotkeutuvat, ja kulkutaudit - nekin ovat ilmaston syytä.

Ilmaston lämpenemisen kiistäminen; siitä tulee vielä kiellettyä, iso rikos. Vihapuhetta. Brysselissä on jo huomattu että ihmiset alkavat olla vihaisia monessa EU-maassa. Otetta on siis kiristettävä. On ne jännät paikat kun kansa 30-luvulla alkaa vertailla, kumpi onkaan vapaampi paikka, Bryssel vaiko ryssälä. Mahtuuko välissä elämään. Vaikeaksi tulee menemään mutta muistakaa että ei tätä vielä tällä hetkellä laaja keskiluokka aloittanut. Eikä Suomi.

Joulu. Juhlikaa sitä vielä kun saa juhlia.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kuulkaa joulu jo ihan suorastaan kiusallisen liki. Aloitin jouluvalmistelut askartelemalla tonttuhatun kodin kauneimmalle sisustusesineelle. Tuo hirvitys on miehen mielestä tosi kiva ja mun mielestä hämmästyttävän kestävä, sitä ei ole mahdollista särkeä millään vahingoksi naamioitavalla menetelmällä.

Sisustuskossu
321CD8B3-1D30-48CE-A03F-9390C5949D71.jpeg
Kissa antaa mittakaavaa.

Muuten alkaa kiva ja rauhallinen joulutunnelma saavuttaa lähitienoon. Naapurin natseilta kyrvähti traktori ja ilmiömäisen munkkipossutuurin takia liekehtivä fordi huomattiin sillain kivaan aikaan että lähimmät kymmenen paloautoa ja pari lanssia ehti paikalle ennen kuin olis menny navetta ja talo. Mutta oli kiva yhteinen seurustelutuokio naapureiden kanssa kun pidettiin kisastudiota meijän portilla.

Pakkanen vaihtui plussalle ja paikat on siinä jamassa että seuraava selviytyjät-kausi voidaan kuvata meijän pihalla. Ei tahdo mönkkärikään kulkea peilikirkkaalla jäällä, edes ketjuilla. Lystiä kuskata heinä- ja puukuormia, vettä ei sentään tartte kantaa. Kansa vois jännittää selviytyjissä että räjähtääkö silarit vai halkeeko pää.

Nyt on sentäs pihassa heinää ja puuta ensvuoteen asti, naapuri kiikutti tonnin ohraa tontille, eli joulun pyhinä ei sentäs tartte lähtee urheilemaan.

On mulla kyllä yks kriisintynkäkin. Keksikääs mulle auto mikä a) vetää hevostraileria b) ei ole vag-konsernin tuote c) kulutus on sellainen että sillä ajelis työmatkaakin 200km (tuon nykysen volvon kulutus on vielä lähes siedettävä eli vanha bensa v70) d) on parkkeerattavissa helsingissä, eli ei pakua tai lavaa e) mahtuu 5 matkustajaa

Mulle ei tuu oikeen mitään mieleen muuta ku volvot, mutta mulla meni jo kertaalleen hermo uudempaan v70 kun siinä oli kaikkea ihmeellistä sähkövikaa ja kondensiovedet turbolootassa. Isoin ongelma taitaa olla toi hevostraileri, nää nykyajan pilipalipimpulat kun ei vedä oikeen mitään. Oikeet maasturit taas ryystää bensaa niin että lorina käy
 
Se on kuulkaa joulu jo ihan suorastaan kiusallisen liki. Aloitin jouluvalmistelut askartelemalla tonttuhatun kodin kauneimmalle sisustusesineelle. Tuo hirvitys on miehen mielestä tosi kiva ja mun mielestä hämmästyttävän kestävä, sitä ei ole mahdollista särkeä millään vahingoksi naamioitavalla menetelmällä.

Sisustuskossu
Katso liite: 54917
Kissa antaa mittakaavaa.

Muuten alkaa kiva ja rauhallinen joulutunnelma saavuttaa lähitienoon. Naapurin natseilta kyrvähti traktori ja ilmiömäisen munkkipossutuurin takia liekehtivä fordi huomattiin sillain kivaan aikaan että lähimmät kymmenen paloautoa ja pari lanssia ehti paikalle ennen kuin olis menny navetta ja talo. Mutta oli kiva yhteinen seurustelutuokio naapureiden kanssa kun pidettiin kisastudiota meijän portilla.

Pakkanen vaihtui plussalle ja paikat on siinä jamassa että seuraava selviytyjät-kausi voidaan kuvata meijän pihalla. Ei tahdo mönkkärikään kulkea peilikirkkaalla jäällä, edes ketjuilla. Lystiä kuskata heinä- ja puukuormia, vettä ei sentään tartte kantaa. Kansa vois jännittää selviytyjissä että räjähtääkö silarit vai halkeeko pää.

Nyt on sentäs pihassa heinää ja puuta ensvuoteen asti, naapuri kiikutti tonnin ohraa tontille, eli joulun pyhinä ei sentäs tartte lähtee urheilemaan.

On mulla kyllä yks kriisintynkäkin. Keksikääs mulle auto mikä a) vetää hevostraileria b) ei ole vag-konsernin tuote c) kulutus on sellainen että sillä ajelis työmatkaakin 200km (tuon nykysen volvon kulutus on vielä lähes siedettävä eli vanha bensa v70) d) on parkkeerattavissa helsingissä, eli ei pakua tai lavaa e) mahtuu 5 matkustajaa

Mulle ei tuu oikeen mitään mieleen muuta ku volvot, mutta mulla meni jo kertaalleen hermo uudempaan v70 kun siinä oli kaikkea ihmeellistä sähkövikaa ja kondensiovedet turbolootassa. Isoin ongelma taitaa olla toi hevostraileri, nää nykyajan pilipalipimpulat kun ei vedä oikeen mitään. Oikeet maasturit taas ryystää bensaa niin että lorina käy
Paljonkohan tuollainen hevostraileri painaa? Jos ei mitään älyttömiä niin luulisi esim. Accordin tai Mazda 6:n riittävän.
Accord 2.0/2.403-1500500
6 2.0 TD02-1600550
 
Se on kuulkaa joulu jo ihan suorastaan kiusallisen liki. Aloitin jouluvalmistelut askartelemalla tonttuhatun kodin kauneimmalle sisustusesineelle. Tuo hirvitys on miehen mielestä tosi kiva ja mun mielestä hämmästyttävän kestävä, sitä ei ole mahdollista särkeä millään vahingoksi naamioitavalla menetelmällä.

Sisustuskossu
Katso liite: 54917
Kissa antaa mittakaavaa.

Muuten alkaa kiva ja rauhallinen joulutunnelma saavuttaa lähitienoon. Naapurin natseilta kyrvähti traktori ja ilmiömäisen munkkipossutuurin takia liekehtivä fordi huomattiin sillain kivaan aikaan että lähimmät kymmenen paloautoa ja pari lanssia ehti paikalle ennen kuin olis menny navetta ja talo. Mutta oli kiva yhteinen seurustelutuokio naapureiden kanssa kun pidettiin kisastudiota meijän portilla.

Pakkanen vaihtui plussalle ja paikat on siinä jamassa että seuraava selviytyjät-kausi voidaan kuvata meijän pihalla. Ei tahdo mönkkärikään kulkea peilikirkkaalla jäällä, edes ketjuilla. Lystiä kuskata heinä- ja puukuormia, vettä ei sentään tartte kantaa. Kansa vois jännittää selviytyjissä että räjähtääkö silarit vai halkeeko pää.

Nyt on sentäs pihassa heinää ja puuta ensvuoteen asti, naapuri kiikutti tonnin ohraa tontille, eli joulun pyhinä ei sentäs tartte lähtee urheilemaan.

On mulla kyllä yks kriisintynkäkin. Keksikääs mulle auto mikä a) vetää hevostraileria b) ei ole vag-konsernin tuote c) kulutus on sellainen että sillä ajelis työmatkaakin 200km (tuon nykysen volvon kulutus on vielä lähes siedettävä eli vanha bensa v70) d) on parkkeerattavissa helsingissä, eli ei pakua tai lavaa e) mahtuu 5 matkustajaa

Mulle ei tuu oikeen mitään mieleen muuta ku volvot, mutta mulla meni jo kertaalleen hermo uudempaan v70 kun siinä oli kaikkea ihmeellistä sähkövikaa ja kondensiovedet turbolootassa. Isoin ongelma taitaa olla toi hevostraileri, nää nykyajan pilipalipimpulat kun ei vedä oikeen mitään. Oikeet maasturit taas ryystää bensaa niin että lorina käy
Meidän katti on ihan näköispainos kuvan kissaasta, ei kuitenkaan noin viinaan menevä
 
Se on kuulkaa joulu jo ihan suorastaan kiusallisen liki. Aloitin jouluvalmistelut askartelemalla tonttuhatun kodin kauneimmalle sisustusesineelle. Tuo hirvitys on miehen mielestä tosi kiva ja mun mielestä hämmästyttävän kestävä, sitä ei ole mahdollista särkeä millään vahingoksi naamioitavalla menetelmällä.

Sisustuskossu
Katso liite: 54917
Kissa antaa mittakaavaa.

Muuten alkaa kiva ja rauhallinen joulutunnelma saavuttaa lähitienoon. Naapurin natseilta kyrvähti traktori ja ilmiömäisen munkkipossutuurin takia liekehtivä fordi huomattiin sillain kivaan aikaan että lähimmät kymmenen paloautoa ja pari lanssia ehti paikalle ennen kuin olis menny navetta ja talo. Mutta oli kiva yhteinen seurustelutuokio naapureiden kanssa kun pidettiin kisastudiota meijän portilla.

Pakkanen vaihtui plussalle ja paikat on siinä jamassa että seuraava selviytyjät-kausi voidaan kuvata meijän pihalla. Ei tahdo mönkkärikään kulkea peilikirkkaalla jäällä, edes ketjuilla. Lystiä kuskata heinä- ja puukuormia, vettä ei sentään tartte kantaa. Kansa vois jännittää selviytyjissä että räjähtääkö silarit vai halkeeko pää.

Nyt on sentäs pihassa heinää ja puuta ensvuoteen asti, naapuri kiikutti tonnin ohraa tontille, eli joulun pyhinä ei sentäs tartte lähtee urheilemaan.

On mulla kyllä yks kriisintynkäkin. Keksikääs mulle auto mikä a) vetää hevostraileria b) ei ole vag-konsernin tuote c) kulutus on sellainen että sillä ajelis työmatkaakin 200km (tuon nykysen volvon kulutus on vielä lähes siedettävä eli vanha bensa v70) d) on parkkeerattavissa helsingissä, eli ei pakua tai lavaa e) mahtuu 5 matkustajaa

Mulle ei tuu oikeen mitään mieleen muuta ku volvot, mutta mulla meni jo kertaalleen hermo uudempaan v70 kun siinä oli kaikkea ihmeellistä sähkövikaa ja kondensiovedet turbolootassa. Isoin ongelma taitaa olla toi hevostraileri, nää nykyajan pilipalipimpulat kun ei vedä oikeen mitään. Oikeet maasturit taas ryystää bensaa niin että lorina käy
Tälläinen tai tämän tyylinen. Jos meinaa kaikki AIVAN kaikki kriteerit täyttää ni vaihtoehtoja ei voi olla montaa??
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan tuollainen hevostraileri painaa? Jos ei mitään älyttömiä niin luulisi esim. Accordin tai Mazda 6:n riittävän.
Accord 2.0/2.403-1500500
Joskus muutama vuosi sitten Accordilla hevoskärryä täynnä muuttokuormaa hinanneena, niin en heti lähtisi. Toki se oli vanha auto ja osa polleista karannut laitumille, mutta tulihan taas koettua se hetki, että ei ne hevosvoimat, urheilullinen alusta ja nollasta-sataan taikka huppunopeus mitään merkkaa kun perään lyödään pari tonnia painoa. Vääntöäkin pitäisi olla...

Volvomiehenä suosittelisin tuota volvoa, mutta jos ei kelpaa niin joku diesel mersu, kun ei vag-ryhmä käy.
 
Joskus muutama vuosi sitten Accordilla hevoskärryä täynnä muuttokuormaa hinanneena, niin en heti lähtisi. Toki se oli vanha auto ja osa polleista karannut laitumille, mutta tulihan taas koettua se hetki, että ei ne hevosvoimat, urheilullinen alusta ja nollasta-sataan taikka huppunopeus mitään merkkaa kun perään lyödään pari tonnia painoa. Vääntöäkin pitäisi olla...

Volvomiehenä suosittelisin tuota volvoa, mutta jos ei kelpaa niin joku diesel mersu, kun ei vag-ryhmä käy.
No jotain dieseliä minäkin ehdottaisin. Löytyy niitä farkku mallin dieseleitä jotka muutettu pakettiautoksi, tossa vaan se ongelmaksi tulee se 2-paikkaisuus.

Sitten diesel oikea pakettiauto joka rekisteröity 5-6:lle tai jos ajokortti antaa myöden sellainen pakettiauto joka rekisteröity kuorma-autoksi ja silti henkilömäärä myös kuudelle tarkoitettu.
 
Mitenkäs Subaru, siinä on asiallinen neliveto ja vetokykykin riittää 2000 kiloon.

Tämä esimerkkinä, en tiedä kyseisestä autoa tämän enempää.
Noh, ainakin diesel-subaruissa on kytkin mitoitettu invamopo Erkkolaan ja ykkösvaihteen välitys on sopiva suola-aavikon huippunopeuskisoihin. Vaikea keksiä huonompaa vetoautoa...
 
Mitenkäs Subaru, siinä on asiallinen neliveto ja vetokykykin riittää 2000 kiloon.

Tämä esimerkkinä, en tiedä kyseisestä autoa tämän enempää.
Kannattaa ehdottomasti varmistaa, että ko. malli ei kuulu niihin diesel-subaruihin, joista valmistusvian seurauksena katkeaa kampiakseli siinä 150000-200000km paikkeilla.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Back
Top