Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Lähes puolet maailman viljan viennistä pysähtyi Ukrainan sodan takia​



Venäjän hyökkäys Ukrainaan on lopettanut viljan laivaukset Mustanmeren satamista. Pohjoinen Mustameri on lähes tyhjä laivoista Marine Trafficin seuranta kertoo.

1646643707384.png
Ukrainan suurin satama Odessa on myös merkittävä viljasatama. Kuva Odessan satama-alueelta on otettu viime torstaina. Kaupunki oli sunnuntaina illalla Ukrainan hallinnassa.

Venäjän hyökkäys pysäytti Ukrainan satamat ja viljan viennin. Lännen pakotteet puolestaan estävät vientiä Venäjältä. Maailman johtavat viljatoimijat, kuten Bunge ja Cargill, kertoivat viime viikolla, että sotatilanne saattaa vaikeuttaa merkittävästi niiden toimia Venäjällä.

Ukraina ja Venäjä ovat maailman suurimpia viljan ja öljykasvien kuten auringonkukan viejiä. Yli 90 prosenttia kummankin maan viljaviennistä kulkee Mustameren kymmenen sataman kautta, joista suurimmat ovat Mykolaiv Ukrainassa ja Novorossiysk Venäjällä.

Laivaliikennettä seuraavan Marine Trafficin kartta kertoo, että pohjoinen Mustameri on lähes tyhjä kauppalaivoista eikä Asovanmerellä näy yhtään alusta. Muutama laiva on jäänyt jumiin Ukrainan satamiin. Oheinen kartta kertoo torstai-illan tilanteen.

Ukraina kertoi heti sodan syttymisen jälkeen laivaliikenteen pysähtymisestä.

Novorossiyskin satamassa on laivoja, mutta lännen asettamat sanktiot ja pankkijärjestelmän saarto estävät laivaukset. Novorossiyskin satamayhtiö on lännen sanktioiden piirissä, viljamarkkinoita seuraavan APK Informin verkkosivuilla kerrotaan.

Marine Trafficin seurannan mukaan Mustanmeren etelälaidalla on satoja laivoja ankkurissa odottamassa. Bulgarian ja Romanian satamissa Mustallamerellä tilanne on likimain normaali.

Venäjän ja Ukrainan poistuminen viljamarkkinoita tekee ison loven etenkin auringonkukan, vehnän ja maissin markkinoihin. Niiden osuus on ollut yli puolet auringonkukkaöljyn, 40 prosenttia vehnän ja yli 30 prosenttia maissin globaalista vientimarkkinasta.

Venäjän aloittama sota vaikuttaa laajalti, paljon laajemmalle kuin vain sota-alueelle, monet avustusjärjestöt korostivat viime viikolla.

YK:n alainen Maailman ruokaohjelma WFP varoitti dramaattisista seurauksista Välimeren eteläpuolisissa maissa ja Lähi-idässä. Yli puolet ruokaohjelman kriisialueille jakamasta ruoka-avusta on tullut Ukrainasta.

EU ei kykene paikkaamaan Mustanmeren sodan aiheuttamaa vajetta, sillä unionin jäsenmaissa viljavarastot ovat lähes tyhjiä. Jonkin verran apua voidaan odottaa Romaniasta ja Argentiinasta. Australian iso viljasato päätyy Aasian markkinoille.
1646643856905.png


Lohduton tilanne. Meillä oma tuotanto on sukeltamassa pohjaan juuri nyt, kun sitä eniten olisi tarvittu.
Isotkin tilat pohtii lopettamista. Osa jo lopetti. Moottoripolttoaineen hinta nyt tasoa 1.60 euroa/l. Tuottajahinta ei nouse.
Parhaat pääsee nyt +- nollaan, tuotannosta ei jää käteen mitään. Lannoitteet hankkimatta melko monella, heitän hatusta puolella, eikä niihin ole rahaa.

Useasti olen tässä ketjussa suositellut oman pottumaan laittoa. Nyt suosittelen painavammin kuin koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Lähes puolet maailman viljan viennistä pysähtyi Ukrainan sodan takia​



Venäjän hyökkäys Ukrainaan on lopettanut viljan laivaukset Mustanmeren satamista. Pohjoinen Mustameri on lähes tyhjä laivoista Marine Trafficin seuranta kertoo.

Katso liite: 57959
Ukrainan suurin satama Odessa on myös merkittävä viljasatama. Kuva Odessan satama-alueelta on otettu viime torstaina. Kaupunki oli sunnuntaina illalla Ukrainan hallinnassa.

Venäjän hyökkäys pysäytti Ukrainan satamat ja viljan viennin. Lännen pakotteet puolestaan estävät vientiä Venäjältä. Maailman johtavat viljatoimijat, kuten Bunge ja Cargill, kertoivat viime viikolla, että sotatilanne saattaa vaikeuttaa merkittävästi niiden toimia Venäjällä.

Ukraina ja Venäjä ovat maailman suurimpia viljan ja öljykasvien kuten auringonkukan viejiä. Yli 90 prosenttia kummankin maan viljaviennistä kulkee Mustameren kymmenen sataman kautta, joista suurimmat ovat Mykolaiv Ukrainassa ja Novorossiysk Venäjällä.

Laivaliikennettä seuraavan Marine Trafficin kartta kertoo, että pohjoinen Mustameri on lähes tyhjä kauppalaivoista eikä Asovanmerellä näy yhtään alusta. Muutama laiva on jäänyt jumiin Ukrainan satamiin. Oheinen kartta kertoo torstai-illan tilanteen.

Ukraina kertoi heti sodan syttymisen jälkeen laivaliikenteen pysähtymisestä.

Novorossiyskin satamassa on laivoja, mutta lännen asettamat sanktiot ja pankkijärjestelmän saarto estävät laivaukset. Novorossiyskin satamayhtiö on lännen sanktioiden piirissä, viljamarkkinoita seuraavan APK Informin verkkosivuilla kerrotaan.

Marine Trafficin seurannan mukaan Mustanmeren etelälaidalla on satoja laivoja ankkurissa odottamassa. Bulgarian ja Romanian satamissa Mustallamerellä tilanne on likimain normaali.

Venäjän ja Ukrainan poistuminen viljamarkkinoita tekee ison loven etenkin auringonkukan, vehnän ja maissin markkinoihin. Niiden osuus on ollut yli puolet auringonkukkaöljyn, 40 prosenttia vehnän ja yli 30 prosenttia maissin globaalista vientimarkkinasta.

Venäjän aloittama sota vaikuttaa laajalti, paljon laajemmalle kuin vain sota-alueelle, monet avustusjärjestöt korostivat viime viikolla.

YK:n alainen Maailman ruokaohjelma WFP varoitti dramaattisista seurauksista Välimeren eteläpuolisissa maissa ja Lähi-idässä. Yli puolet ruokaohjelman kriisialueille jakamasta ruoka-avusta on tullut Ukrainasta.

EU ei kykene paikkaamaan Mustanmeren sodan aiheuttamaa vajetta, sillä unionin jäsenmaissa viljavarastot ovat lähes tyhjiä. Jonkin verran apua voidaan odottaa Romaniasta ja Argentiinasta. Australian iso viljasato päätyy Aasian markkinoille.
Katso liite: 57960


Lohduton tilanne. Meillä oma tuotanto on sukeltamassa pohjaan juuri nyt, kun sitä eniten olisi tarvittu.
Isotkin tilat pohtii lopettamista. Osa jo lopetti. Moottoripolttoaineen hinta nyt tasoa 1.60 euroa/l. Tuottajahinta ei nouse.
Parhaat pääsee nyt +- nollaan, tuotannosta ei jää käteen mitään. Lannoitteet hankkimatta melko monella, heitän hatusta puolella, eikä niihin ole rahaa.

Useasti olen tässä ketjussa suositellut oman pottumaan laittoa. Nyt suosittelen painavammin kuin koskaan.
Nyt kannattaa osta säilykkeitä ja kuivamuuonaa kun sitä vielä rahalla saa. Viljan viennin ongelmat tulevat heijastumaan muidenkin elintarvikkeiden hintaan sekä saatavuuteen...
 
Tässä miettinyt tämän Ukrainan sodan, Venäjän aloittaman sodan ( ei kai saisi sanoa sota Venäjän mielestä mutta silläkin uhalla..) niin ihan sattumaako oli tämä vihreitten ajama turpeesta ja kotimaisesta hakkeestakin ajama alasajo juuri nyt? Ja että siihen oltiin niin myötyväisiä hallituksessa. :unsure:

Aika sattumia näin jälkeenpäin ajateltuna mutta noi helvatan pakotteet jotka vihdoin saatiin vahvana voimaan, sotki ilmeisesti joittenkin suunnitelmat.
 
Tässä miettinyt tämän Ukrainan sodan, Venäjän aloittaman sodan ( ei kai saisi sanoa sota Venäjän mielestä mutta silläkin uhalla..) niin ihan sattumaako oli tämä vihreitten ajama turpeesta ja kotimaisesta hakkeestakin ajama alasajo juuri nyt? Ja että siihen oltiin niin myötyväisiä hallituksessa. :unsure:

Aika sattumia näin jälkeenpäin ajateltuna mutta noi helvatan pakotteet jotka vihdoin saatiin vahvana voimaan, sotki ilmeisesti joittenkin suunnitelmat.
Kyllähän tämä on pidemmän aikavälin suunnitelma. Saadaan EU alue riippuvaiseksi Venäjän kaasusta ja öljystä. Ja sit luotettiin siihen, että voidaan sillä kiristää. Mutta vituixmän.
 
Pitäisi tutkia maailman tuotanto ja kauppatilastot tarkkaan. Viljafutuuriton jo aika kovassa nousussa esim:

Lannoitteet on yksi Venäjän vientiartikkeli kanssa. Jostain luin, että vastapakotteena kielsivät ammoniumnitraatin viennin. Kävin pari vuotta sitten Siilinjärven tehtaan avoimien ovien päivässä. Sinnekin tulee ammoniakkia junalla Venäjältä. Liekö tulee enää? Ammoniakki ei Suomessa kai maantietä pitkin saa kuskata. Yaralla vissiin on omaakin tuotantoa, mutta ei Suomessa.
 
Oho, mitäs nyt tehdään??
Otetaan mukava asento ja katsotaan kun maailma palaa. Noh, tehtaat pyörii edelleen. Lannoite ei lopu, tehtaan prosessin käyttämä kaasukin voidaan kääntää nestemäiseksi jenkeistä. Mut ahneus haisee, odottavat raaka-aineiden uusia hintoja etteivät vain tee huonoa tulosta. Tää on meidän puolella, Hankkijalle, helvetin perseestä suoraan sanottuna. Ei taaskaan varoitettu etukäteen, ei edes varoiteltu mahdollisuudesta.
 
Otetaan mukava asento ja katsotaan kun maailma palaa. Noh, tehtaat pyörii edelleen. Lannoite ei lopu, tehtaan prosessin käyttämä kaasukin voidaan kääntää nestemäiseksi jenkeistä. Mut ahneus haisee, odottavat raaka-aineiden uusia hintoja etteivät vain tee huonoa tulosta. Tää on meidän puolella, Hankkijalle, helvetin perseestä suoraan sanottuna. Ei taaskaan varoitettu etukäteen, ei edes varoiteltu mahdollisuudesta.
Mikä on arviosi, kuinka suuri on tilojen prosentuaalinen määrä jotka eivät vielä ole lannoitteita ja siemeniä tulevalle kasvukaudella hankkineet?

Löpökin kohta dieselin hinnoissa, nousee paremmin kuin ballistinen ohjus. Nesteen hinnat eivät enää ole monta senttiä alle kahden euron litra.
 
Valtion pitäisi nyt tehdä muutama radikaali liikku.

Esimerkiksi hankkia keskitetysti lannoitteita, ja solmia viljelijöiden kanssa viljelysopimuksia. Tai vastaava järjesteley, yksikään aari ei saa jäädä nyt kylvämättä tai näennäisviljelylle. Eikä yhtään nautaa hävittää sen vuoksi, että viljelijöiden rahkeet eivät enää riitä jatkamaan kannattamatonta tuotantoa.

Samat turvetuotannon suhteen. Jokaiseen yhteys per heti, ja sovittava maksimituotanto muutamalle vuodelle eteenpäin.

Ja heti.
 

Melkoinen uutinen, jos tieto pitää paikkansa.

Edit: hevosmiesten tietotoimistolta tuli uutiseen vahvistus.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top