Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No tänään se sitten alkoi. Puintihommat omalta kohdalta.


Kauraa , Aveneu lajikkeella. Mutta joku vika ilmeisesti puimurissa... satoa tulee puolet enemmän kuin viime vuonna.
Puimurina vanha MF 430/ Sampo 600 vastaava.
Mistäs tässä pitäisi lähteä apua hakemaan?
Ei sen nimi suotta ole Sampo.
 
Kaikkia perkeleitä sitä maaihmisten kiusaksi ilmestyykin. Itse en ole tosielämässä nähnyt vielä, tämä tuli vastaan erään neuvojan face-seinällä. Kuulostaa ainakin hyvin ikävältä vitsaukselta. Onko kuinka tuttu täällä jo?
No yksi perkele saatu taas Tänne näitä on tullut jo ihan liikaakin. Ja yksi jota ei monen vuoden torjunnallakaan ole saatu poistettua on hukkakaura. Niih... onko sillä mitään merkitystä vieläkään mitä kasvien siemenseoksia tänne päästetään?

Onko meillä edes mitään oikeasti toimivaa suojautumiskeinoa? Jos jotain pellekerhoja tällä alalla toimii niin ne kyllä voisi jos ei lopettaa niin ainakin järkeistää toimintaa .

On tää niin kivaa. Kaikki näiden torjunta tai leviämisen estäminen tadaa.... osoitetaan ja vastuu sille viljelijälle .
 
Onko Stora-Enson ja kumppanien raakkujen tuhoamisesta hakkuun yhteydessä jossain täällä palstalla jo käyty keskustelua?
Sanonpa vain omana mielipiteeni että on aika törkeä temppu kaikilta juttuun osallisilta tahoilta. Ja en ole itse todellakaan koijärvitakkinen luonnonsuojelija tai punavihreä ituhippi..
 
Onko Stora-Enson ja kumppanien raakkujen tuhoamisesta hakkuun yhteydessä jossain täällä palstalla jo käyty keskustelua?
Sanonpa vain omana mielipiteeni että on aika törkeä temppu kaikilta juttuun osallisilta tahoilta. Ja en ole itse todellakaan koijärvitakkinen luonnonsuojelija tai punavihreä ituhippi..
 
Eli asia on käsitelty; tästä poikki ja jenka päähän!
 
Tähän raakku -keissiin liittyen on tullut tunnetulta catch and release -kalastajalta vaatimus, että virtavesiin tulisi 50 m lakiin perustuva suojavyöhyke.
– Näkisin, että nykyisin pelkkänä suosituksena oleva metsänhoidon 50 metrin suojavyöhyke tulisi muuttaa pakolliseksi. Kun vapaaehtoisuus ei todistettavasti uhanalaisia raakkuja ja niiden elinympäristöjä suojele, asiasta tulisi säätää lailla.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/536bd9e9-eee3-4d8f-85d5-7221525aa31b

Tämähän tarkoittaisi maanomistajalle 1 ha tuoton menettämistä per 100 m virtavettä. Tällaiset vaatimukset saattavat vielä kiihkon vallassa mennä läpi.
 
Olisikohan tuohon saanut tehdä siltaa? Kallis ratkaisu tietysti sekin.
Etsin todennäköisen hakkuualueen Paikkatietoikkunasta:
Oletetun ylityspaikan kohdalla on merkki.

Ylityspaikalla tuon puron leveys on luokkaa 15 m GMn mukaan.
Pengerrystä siihen joutuisi tekemään ettei sillan hinta menisi aivan poskettomaksi. Veikkaisin, että siltaan ei saisi lupaa millään järjellisellä kustannuksella toteutettuna. Pitää myös kestää >30t ajokoneen massaa.

Metsähallituksen tie on idän puolella. Ovat joutuneet mahdollisesti avaamaan ajouran tiheäkasvuisimman metsän läpi, koska muualla on suota. Ylimääräisiä kustannuksia on tuostakin tullut reilusti.

Olisi kannattanut tehdä hakkuu talvella niin helsinkiläinen kesätöissä apulaistutkijana toiminut joogaohjaaja ei olisi tullut häiritsemään. Ylityspaikalla mahdollisesti majailevat simpukat olisi voinut siirtää sulan aikaan.
 
Etsin todennäköisen hakkuualueen Paikkatietoikkunasta:
Oletetun ylityspaikan kohdalla on merkki.

Ylityspaikalla tuon puron leveys on luokkaa 15 m GMn mukaan.
Pengerrystä siihen joutuisi tekemään ettei sillan hinta menisi aivan poskettomaksi. Veikkaisin, että siltaan ei saisi lupaa millään järjellisellä kustannuksella toteutettuna. Pitää myös kestää >30t ajokoneen massaa.

Metsähallituksen tie on idän puolella. Ovat joutuneet mahdollisesti avaamaan ajouran tiheäkasvuisimman metsän läpi, koska muualla on suota. Ylimääräisiä kustannuksia on tuostakin tullut reilusti.

Olisi kannattanut tehdä hakkuu talvella niin helsinkiläinen kesätöissä apulaistutkijana toiminut joogaohjaaja ei olisi tullut häiritsemään. Ylityspaikalla mahdollisesti majailevat simpukat olisi voinut siirtää sulan aikaan.
Kyllä, talvella ei tuotakaan reittiä olisi tullut pulmia. Jäädyttänyt puron yli koneen kestävän talvitien.

Kesähakkuseen siinä olisi ollut tarjolla kaksikin metsäautotietä kohtuullisen etäisyyden päässä. Oletettavasti naapureiden puolella, kuluja olisi tullut lupiin ajaa ja reitin aukaisuun. Vihreällä naapureiden puolelle avattavat ura tai urat. Jälkiviisana voi todeta, että huomattavasti vähemmän olisivat nuo urat maksaneet kuin raakkujen jyräys.

Screenshot_2024-08-30-15-46-25-19_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76 (1) (1).webp
 
Viimeksi muokattu:
No varmasti on tehty metsänhakkuun kohdalla virheitä mutta... En nyt ole ihan varma oliko tämä virhe näin kauhea tapaus mitä siitä nyt on tehty näin niikuin tiedotusvälineissä on tehty?


Eli. Jollain tahoilla on saada se meidän metsätatalouskin loppumaan, siitä kun vielä (paljon on jo menetettykin) jotain rahaakin on tullut vielä.
 
Niih, mitähän sitä tästäkin sanoisi, ehkä tämä sitten on vaan hyväksyttävämpää toimintaa vai mitä?


Erään Jasperin kommenttia erityisesti odotan.:rolleyes:
 
Stora Enso näyttää olevan raakkutuhon kapellimestari:

Suunnitelma paljastaa: Metsäkonekuskia ohjeistettiin ajamaan raakkujoen yli​

HS:n tiedot|Hukkajoen hakkuusuunnitelmaan oli merkitty joenylityspaikka, jonka käyttö aiheutti valtavan raakkutuhon. Stora Enso ei kommentoi HS:n tietoja poliisitutkintaan vedoten.

Tilaajille
Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön.

Raakkuja eli jokihelmisimpukoita siirrettiin turvaan ylävirran puhtaaseen veteen Suomussalmen Hukkajoella 23. elokuuta sen jälkeen, kun Stora Enson hakkuutyömaa ja joen yliajo oli sotkenut niiden elinympäristön. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva
Petja Pelli HS, Tuomas Niskakangas HS

11:30
Suomussalmen törkeänä luonnonsuojelurikoksena tutkittu raakkujoen yliajo tapahtui suunnitelman mukaan. Metsäkoneen kuljettaja noudatti saamiaan ohjeita joen ylityspaikasta ja puiden varastointipaikasta, osoittaa HS:n näkemä hakkuusuunnitelma.

HS:n näkemä suunnitelma viittaa siihen, että kyse ei ollut vain yksittäisen metsäkonekuskin huonosta valinnasta.

Hakkuusuunnitelma on metsäkoneen näytöllä näkyvä työkartta, johon on piirretty hakkuualueen rajat ja puiden varastointipaikat. Sen perusteella kuski tekee työtään.

07adaddf0b6fe76b516a369d82739bb3.jpg

Kuva: Maanmittauslaitos 2023, grafiikka: Kimmo Koskinen / HS
43dec15c666cddb23bbab808febd8969.svg

Stora Enso on kertonut HS:n haastattelussa aiemmin, että Stora Enso laati Hukkajoen hakkuusuunnitelman.

”Ymmärtääkseni hakkuusuunnitelman ja puukaupan teki meidän metsäasiantuntija ja ymmärtääkseni hän teki puukaupan yhteydessä normaalin hakkuusuunnitelman”, Stora Enson metsäjohtaja Janne Partanen sanoi HS:lle elokuussa.

Hakkuun toteutti Stora Enson hankkima urakoitsija, joka puolestaan käytti aliurakoitsijaa.

HS kysyi Stora Ensolta perjantaina, haluaako yhtiö kommentoida HS:n näkemän hakkuusuunnitelman tietoja.

”Emme voi kommentoida luottamuksellista asiakirjaa, joka liittyy keskeneräiseen tutkintaan”, viestintäpäällikkö Ingrid Peura vastasi tekstiviestissään.

Poliisi tutkii mahdollisesti tuhansia uhanalaisia raakkuja tappanutta ja laajasti niiden elinympäristöä pilannutta tapausta törkeänä luonnonsuojelurikoksena. Tutkinta on yhä kesken.

HS:n näkemä suunnitelma on peräisin alalla käytetystä Wood Force -järjestelmästä. Sen paikat ja yksityiskohdat vastaavat tietoja, joita HS on tapauksesta muuta kautta kerännyt.

Hakkuusuunnitelmaan on merkitty selvästi tukkien ”lanssipaikka” eli varastointipaikka. Se sijaitsee Hukkajoen pohjoispuolella eli toisella puolella kuin valtaosa hakkuusta. Paikalle ei pääse tukkien kanssa ajamatta joen yli.

Pohjoispuolen tie sijaitsee saman maanomistajan mailla kuin hakkuukin.

Metsähallitus on vahvistanut, ettei Stora Enso pyytänyt siltä lupaa vaihtoehtoisen ja raakuille turvallisen eteläpuolen metsätien käyttöön ennen hakkuun aloittamista.


Lisäksi hakkuusuunnitelmaan on merkitty kartalle ”vanha ylityspaikka” eli kohta, josta joen yli myös ajettiin – satoja kertoja.

HS osoitti jo aiemmin ilmakuvin, että Stora Enson paikalla 2012 toteuttamassa harvennushakkuussa ajettiin samasta kohtaa joen yli.

Nyt hakkuusuunnitelman lisätiedoissa annetaan ymmärtää, että kartalle merkitystä vanhasta ylityspaikasta mennään tälläkin kertaa yli, pienin varotoimin tosin. Näin ohjeessa lukee:

”Vanha ylityspaikka hienojakoisella maalla ja rinteessä. Laitetaan rinteeseen puuta/havuja, jotta ei menisi urille.”

Jälkiä päiväkausia siivonneen Metsähallituksen Luontopalveluiden työntekijän Eero Moilasen mukaan jokeen kulkevilla ajourilla tosiaan näkyi havuja ja puita silloin kun hän ensimmäisen kerran näki paikan hakkuun jälkeen.

”Eteläpuolella ne ehkä näyttivät siltä, että oli laitettu vasta jälkeenpäin, ettei olisi niin karskin näköinen. Pohjoispuolella oli ehkä laitettu jo ajon aikana. Mutta vaikea sanoa”, Moilanen arvioi.

Vaihtoehtoinen reitti Metsähallituksen tien kautta ei ollut mahdoton.
Hakkuusuunnitelman lisätiedot saattavat olla myös urakoitsijan täyttämiä. Wood Force -järjestelmässä käyttöoikeuden saaneet urakoitsijan edustajat voivat muokata niitä. Yleensä korjuun suunnitteluun osallistuu myös urakoitsija tai urakoitsijan edustaja.

HS:n alalta saamien taustatietojen perusteella on kuitenkin tyypillistä, että vähintäänkin varastointipaikasta urakoitsija on sopinut hakkuuoikeuden haltijan kanssa.

Hukkajoella hakkuuoikeuden haltija oli Stora Enso.

Varastointipaikka ja sitä kautta metsässä ajettu kuljetusmatka vaikuttavat taksaan, jonka metsäyhtiö urakoitsijalle urakasta maksaa. Siksi niistä sovitaan tyypillisesti kaupantekovaiheessa.

Joen yli tuodut tukit kuvattiin Suomussalmen Hukkajoen äärellä 24. elokuuta.

Joen yli tuodut tukit kuvattiin Suomussalmen Hukkajoen äärellä 24. elokuuta. Kuva: Antti J, Leinonen
Stora Enson kanssa sovittuun varastointipaikkaan viittaa myös se, että Stora Enso ei etukäteen kysynyt Metsähallitukselta lupaa vaihtoehtoisen tien käyttöön. Kuljetusreitiksi on valittu maanomistajan omistama tie, joka oli halvempi ja nopeampi vaihtoehto mutta vaati joen ylityksen.

Hakkuun ja yliajojen lopputulos oli, että Hukkajoen tiheän raakkuesiintymän päälle valui tonneittain hiekkaa. Se tukkii pohjaa ja tukehduttaa raakkuja ja varsinkin niiden jälkikasvua. Hienojakoista maata on kulkeutunut virran mukana kilometrin verran alavirtaan.

Vaihtoehtoinen reitti Metsähallituksen tien kautta ei ollut mahdoton, minkä osoittaa se, että sitä on nyt käytetty koneiden ajoväylänä joen kunnostustöissä. Stora Enso pyysi luvan metsähallitukselta tien käyttöön raakkutuhon paljastuttua.

Maa-ainekseen peittynyt raakku eli jokihelmisimpukka kuvattiin Hukkajoella Suomussalmella 23. elokuuta metsäkoneen ylityspaikan alapuolella. Raakut voivat elää yli 200-vuotiaiksi. Ne tarvitsevat elääkseen ja lisääntyäkseen puhdasta joenpohjaa.

Maa-ainekseen peittynyt raakku eli jokihelmisimpukka kuvattiin Hukkajoella Suomussalmella 23. elokuuta metsäkoneen ylityspaikan alapuolella. Raakut voivat elää yli 200-vuotiaiksi. Ne tarvitsevat elääkseen ja lisääntyäkseen puhdasta joenpohjaa. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva
Tietämättömyydestä tapauksessa ei pitäisi olla kyse, ei ainakaan Stora Enson ja maanomistajan osalta.

HS on nähnyt valvovalta viranomaiselta eli Kainuun ely-keskukselta Stora Ensolle ja metsänomistajalle toukokuussa lähteneen sähköpostin, jossa ely-keskus ohjeisti hakkuun toteuttajaa jokihelmisimpukoiden suojaamisesta.

Sähköpostissa luetellaan kaikki ne Stora Enson tekemän metsänkäyttöilmoituksen kuviot, jotka rajoittuvat Hukkajoen rantaan ja varoitetaan raakkuesiintymästä. Sähköpostissa kerrotaan, että Hukkajoessa esiintyvä raakku on ”erittäin uhanalainen, erityisesti suojeltava ja rauhoitettu”.

Ohjeessa kielletään ajamasta esiintymän yli ja kehotetaan välttämään kaikenlaisia huuhtoumia jokeen. Lisäksi siinä suositellaan jätettävän joen rantaan 45 metrin suojavyöhyke, jossa puita ei hakata.

HS:n näkemästä hakkuusuunnitelmasta voi todeta, että hakkuusuunnitelman tekijällä on ollut suojavyöhykkeen leveydestä toisenlainen näkemys kuin ympäristöviranomaisella.

”Jokeen 10 m suojakaista, johon keskitetään leimikon säästöpuut”, suunnitelman lisätiedoissa lukee.

Juuri sen levyiseltä jätetty suojavyöhyke ilmakuvissa myös näyttää.

Säästöpuut viittaavat PEFC-sertifikaattiin, joka on lievin metsänhoidon ympäristösertifikaatti.

Suunnitelman lisätiedoissa sanotaan, että ”hakkuu PEFC:n mukaan”. Metsänomistaja ei ole liittänyt kyseistä metsää mihinkään sertifikaattiin, mutta Stora Enso on kertonut, että se on silti halunnut tehdä hakkuun sertifikaatin mukaan.

Viranomainen suositteli joen varteen jätettäväksi 45 metrin suojakaistaa. HS:n näkemän hakkuusuunnitelman ohje oli kymmenen metriä ja siltä maastossa myös näyttää.

Viranomainen suositteli joen varteen jätettäväksi 45 metrin suojakaistaa. HS:n näkemän hakkuusuunnitelman ohje oli kymmenen metriä ja siltä maastossa myös näyttää. Kuva: Hannu Huttu / Lehtikuva
HS on pyytänyt Stora Ensolta useaan otteeseen nähtäväkseen Hukkajoen hakkuusuunnitelmaa, jotta suuri yleisö saisi paremman käsityksen tapauksen vastuista ja siitä, miten vastaavaa luonnon turmelemista voitaisiin tulevaisuudessa estää.

Stora Enso on kieltäytynyt toistuvasti suunnitelmaa näyttämästä – viimeksi perjantaina – vedoten meneillään olevaan poliisitutkintaan ja ”kilpailullisesti sensitiiviseen tietoon”.

Hakkuusuunnitelman tiedot ovat olennaisia tapauksen arvioinnin kannalta. Stora Enso on alusta asti viestinyt, että heillä on raakkujokien suojaamiseen olemassa ohjeistus, jota ei tässä tapauksessa ole noudatettu.

Stora Enso ei kuitenkaan ole tarkentanut, onko noudattamatta jättäminen tapahtunut aliurakoitsijan päässä vai kuitenkin oman talon sisällä.
 
Vaikea tietysti sanoa, mutta tämä kävisi kyllä paremmin järkeen, eli kuski on käskenyt ottamaan kameraliivin pois koska hän on yksityishenkilö. Kukapa tuollaisessa haluaisi näyttää omaa naamaansa, varsinkin kun on toiminut ohjeiden mukaan. Hyvä esimerkki siitä, että äijä pitää kuohita ensimmäisenä, jos sitten osoittautuu että munat on leikattu turhaan, voi aina todeta että sori siitä.

Median mukaan kyseessä on tietenkin kumma huhu, ja keskustelu on lähtenyt aivan sivupolulle, kun joku on puolustanut kuskia.

X:n käyttäjät lähtivät aiheessa sivupoluille kyselemällä, oliko todella kyseessä rintaliivit vai jotain muuta.


– Oletko varma, että nimenomaan puhuttiin rintaliiveistä? Toinen tarina kertoo, että biologilla olisi ollut kameraliivit päällä. Kuski pyytänyt laittamaan ne pois, viestipalvelu X:n käyttäjä kertoo.

Toinen käyttäjä kertoo, että kuski pyysi poistamaan kameraliivit, koska on yksityishenkilö.

 
Ruokavirasto nostaa kädet pystyyn kyllä aivan liian helposti!

Menisköhän sama selitys viljelijältä läpi? On liian työlästä noudattaa kaikkia ehtoja mitä viljelyksessä vaaditaan.

 
Ruokavirasto nostaa kädet pystyyn kyllä aivan liian helposti!

Menisköhän sama selitys viljelijältä läpi? On liian työlästä noudattaa kaikkia ehtoja mitä viljelyksessä vaaditaan.

Ihmeellistä lapastelua Ruokavirastolta. Päästetään nyt tämä ongelma käsistä, me ei voitu tehdä mitään..
 
Jumalauta, mikä syksy. Vissiin neljäs kaljamakeli täällä tälle syksylle.

Tänään tuli sitten varmaan ensimmäistä kertaa elämässä todettua, että keli on liian huono ja käännyttyä sen vuoksi takaisin. Lähdettiin hakemaan jäläkikasvulle kaveria yökylään. Ensimmäinen 15 km meni kohtalaisen nätisti, kun tie oli huonosti hiekoitettu, mutta sitten hiekka loppui. Soratie on kunnon sianselkä, siinä peilijää pinnassa ja siihen sataa silkkaa vettä. Kymppikilsa ajettiin mäkiä, mutkia, kuoppia, mutkaisia mäkiä ja kuoppaisia mutkaisia mäkiä. Vaikka CR-V raapii neljällä ja keulalla on 2.2-litrainen diesel, oli kilin tunteet, kun välillä auto valui suoraan sivuttain ojaa kohden, välillä nousi vesiliirtoon tai lähti muuten puskemaan tai sitten perse halusi mennä ensimmäisenä. Jumal'auta, kun vaaran laella on mutka, joka taittuu jyrkäksi alamäeksi, jossa on keskellä mutka ja heti mäen jälkeen hyppyri ja sitten mutka ja siitä pitää lähteä saman tien nousemaan jyrkkää ylämäkeä...

Jääräpäisesti puskin eteenpäin, kun toivoin, että kunnan rajalla olisi uusi hiekoitus, mutta paskan marjat! Sitten tuli risteys viimeiselle kympin pikataipaleelle - vielä huonompaa ja pienempää tietä pitkin. Silloin totesin lapselle, että laittaa viestin ettei tulla ja käännyimme takaisin. Ja pelotti vielä enemmän, kun tiesi mitä on tulossa. Jos toisen kunnan puolella olisi ollut hiekoitus, olisin ajanut 120 km ylimääräistä kiertotietä, ettei olisi tarvinnut tuota 10 km pätkää ajaa uudestaan. Eipä ollut, joten takaisin ajettiin ja ehjin nahoin selvittiin. Tuommoisissa alle 50 km/h nopeuksissa ei tietysti henkilövahinkoja lähtokohtaisesti tule ja peltiä ja muovia saa rahalla, mutta ei sitä lastaan silti mielellään tuommoiselle altista. Toisen lapsen vielä vähemmän, jos ei ole ihan pakko - eikä nyt ollut.

Laitoin kaksikin ilmoitusta tienkäyttäjälinjalle (tien nimi vaihtuu kunnanrajalla) ja molempiin saatesanoiksi, että maanantaina koulutaksi ei hae kaikkia oppilaita, tai jos yrittää, on luultavasti ojassa. Katsotaan, onko vaikutusta.
 
Back
Top