Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hei tämähän tuntuu olevan hyvä otsikko kysellä tyhmiä. Kun olen kolmannen polven kaupunkilainen:
Loma-alueella Raaseporissa tuntuu olevan isoja alueita peltoja jotka on jonkinlaisella oudolla kesannolla. Minusta niissä on viljaa, ja sen melkein pakko olla kylvettyä, kun viljaa on niin vahvasti.
Mutta se ei näytä kuitenkaan 'modernilta' tasalaatuiselta viljalta kun siellä kasvaa seassa kaikenlaista (jota en tunnista) pujosta niittyleinikkiin (ainoat jotka tunnistan koska peruskoulu ja allergia). Puolisolle oikein erikseen alkuun kommentoin että tuttu pelto on jätetty kesannolle, mutta tässä on niitä nyt tullut vastaan liian monta.

Näytä peltoja on tuossa ajellessa kuitenkin isommalla alueella kuin yhden talon.
Onko kyse jostain EU-kesannosta, vai postmodernists tavasta kierrätysviljellä ja tarjota monipuolista flooraa, vaikka samalla saadaan kuitenkin kohtuullisesti satoa? Yle on näes minulle kertonut että niinkin voi tehdä.

Sen verran silmiinpistävä ilmiö, ettei voi olla ihan vain wanhan isännän pistäessä pensselit santaan?
Onko tämä vain joku moderni, viherhipimpi tai hyvämpi tapa hoitaa peltoja nykyään?
Eiköhän nämä ole näitä nykyisen maatalouspolitiikan hienouksia, ( kiitos eu:n) eli erilaisia kesantoheinä- tai luonnonhoitopeltolohkoja. Lyhyesti sanottuna viljelijät tekevät erimittaisia sopimuksia että pellot kylvetään heinälle x vuoden ajaksi. Osassa näissä on pelkkä hoitovelvoite eli pelkkä niitto etteivät pellot pusikoidu ja osassa taas myös korjuuvelvoite. Taustalla näissä on ylituotannon leikkaus eu-alueella. Ja toisaalta myös hurskas toive että pellot pysyvät edes jotenkin viljelykelpoisina.
Ja tietysti aluetta tuntematta, niin voihan ne pellot jäädä viljelemättäkin jos ei sopivan matkan päästä löydy viljelijää joka voisi ko pellot ostaa/ ottaa vuokralle. Ei niitä tuhannen hehtaarin viljelijöitä, joilla on pinkka kunnossa löydy välttämättä joka puolelta Suomea..
 
Kiitos. Täsmää. Jos korjataan tuon korjuuvelvoitteen piirissä, niin meneekö se korjuu johonkin käyttöön? Sen verran paljon siellä tuota sivutuotetta on, että kova homma olisi erotella, mutta ... Kai. Vaikea cityhipin arvioida, mutta sanoisin noita niittykasveja olevan yli 10%. 10-20%?

Tuomittakoon siis kesannoksi... Jos tästä liikun 20km Tammisaareen, niin kyllä noita on ainakin kymmenen nähtävillä, ja Enemmän hehtaareita.
 
Kiitos. Täsmää. Jos korjataan tuon korjuuvelvoitteen piirissä, niin meneekö se korjuu johonkin käyttöön? Sen verran paljon siellä tuota sivutuotetta on, että kova homma olisi erotella, mutta ... Kai. Vaikea cityhipin arvioida, mutta sanoisin noita niittykasveja olevan yli 10%. 10-20%?

Tuomittakoon siis kesannoksi... Jos tästä liikun 20km Tammisaareen, niin kyllä noita on ainakin kymmenen nähtävillä, ja Enemmän hehtaareita.
Voi sen käyttöön vaikka karjan rehuksi tai vaikkapa kuivikeoljen asemasta. Jossainpäin noita peltoja korjataan ihan säilörehuksikin. Mutta pitää sellainen sopiva karjatila olla jonkun siedettävän ajomatkan päässä.
 
Hienosti menee ao videolla lietteen ajo. Ei käy kateeksi.
Jotenkin vähän surullinen video, näkyy että työtä on enemmän kuin tarpeeksi. Oli melko rähjäinen yleisilme koko tapahtumapaikalla. Kaikenlaista romua ja rehupaaleja sikin sokin, kulkuväylät kuralla. Olen kyllä nähnyt monella maatilalla siistimpiäkin lietteenajotyömaita...
 
Eikös ammuille kelpaa "rikkakasvitkin"?
Ei niille kelpaa. Useat rikkakasvit ovat jopa myrkyllisiä. Yleinen kestorikkakasvi viljoissa eli valvatti alentaa maittavuutta kun sitä on jyvien seossa naudoilla, siat ei sitä suostu syömään lainkaan.

Jos halutaan maksimaalista kasvua naudoille tai maitotuotosta, sekä nurmet että viljat pitää olla rikkakasveista vapaita. Luomussa erittäin haasteellista, tavanomaisessa viljelyssä ei ole. Sekä nurmet että viljat saadaan pidettyä rikoista vapaana, jos rikat halutaan torjua.
Sopivat aineet löytyy kyllä.
 
Aina noissa hommissa sattuu ja tapahtuu, näköjään muillekin. Outoa sikäli että Jontikan taka-akseli noin on katkennut, ei ne taida yleensä muuten kovin helposti katketa kuin kolarissa tms?
Tuolla tai seuraavalla videolla kuvaaja kertoi olevan tyyppivika tälle Deeren mallille. Taisi mainita myös, että katkenneen akselin laakeri oli vaihdettu aiemmin. Saattaa olla jotain yhteyttä asioilla.

Jos tuo akseli on kerran katkennut niin saattaa mennä samalla kuormituksella uudestaankin vaikka seuraavaksi toiselta puolelta. Henkensä (ja vähän muiden) kaupalla tuolla ajelee lietettä paripyörien kanssa. Seudulla jossa itselläni on maata viljakuormaa vetänyt traktori suistui tieltä muutama vuosi sitten ja kuljettaja menetti henkensä.
 
Aina noissa hommissa sattuu ja tapahtuu, näköjään muillekin. Outoa sikäli että Jontikan taka-akseli noin on katkennut, ei ne taida yleensä muuten kovin helposti katketa kuin kolarissa tms?
Jontikan 6000 sarjassa on kynkät arka paikka, katkeaa etenkin parikkaat paikallaan jos on reilusti painoa koukussa ja vähänkään reilusti laskee risti monttuun. Samantien menee poikki akseli.
Itse meidän lumikone vanhuksella naapurin viikon vanhaa jontikkaa olen lavetille kannatellut etukuormaajalla. Koneessa oli kokonaista 28 tuntia mittarissa. Kun vanha isäntä oli hitonmoisen sorakuorman kaivinkoneella lappanut kyytiin ja noussut jontsuun, "pedal to metal" asenteella ja siihen asfalttitiessä olevaan rumpujen heittoon pyyhkässyt niin kovaa ku jontikka kulkee.
Ohjaamo irtosi, renkaat lensi vastaantulija puolelle ojaan, perä otti maahan, niin ei kaatunut. Ukko oli sen verran tajunnut, että oli pitänyt kaikin voimin jalkoja jarruilla ja ratista kaksin käsin kiinni.
Tielle poikittain se pysähtyi. Onneksi ei juuri kukaan tullut vastaan sillä hetkellä, alle olisi rusentunut.
 
Jotenkin vähän surullinen video, näkyy että työtä on enemmän kuin tarpeeksi. Oli melko rähjäinen yleisilme koko tapahtumapaikalla. Kaikenlaista romua ja rehupaaleja sikin sokin, kulkuväylät kuralla. Olen kyllä nähnyt monella maatilalla siistimpiäkin lietteenajotyömaita...
Mitä itse omilla pyörälenkeillä nähnyt niin... ei näy se todellisuus sinne päätielle tai autotielle.
Aika kulisseja yritetään pitää pystyssä.

Syynä osittain varmasti oma holtittomuus rahankäytössäkin mutta ehkä se pääsyy löytyy yhtälöstä. Isot tuotantokustannukset vs.tuotteesta saatu alhainen hinta.
 
Jontikan 6000 sarjassa on kynkät arka paikka, katkeaa etenkin parikkaat paikallaan jos on reilusti painoa koukussa ja vähänkään reilusti laskee risti monttuun. Samantien menee poikki akseli.
Itse meidän lumikone vanhuksella naapurin viikon vanhaa jontikkaa olen lavetille kannatellut etukuormaajalla. Koneessa oli kokonaista 28 tuntia mittarissa. Kun vanha isäntä oli hitonmoisen sorakuorman kaivinkoneella lappanut kyytiin ja noussut jontsuun, "pedal to metal" asenteella ja siihen asfalttitiessä olevaan rumpujen heittoon pyyhkässyt niin kovaa ku jontikka kulkee.
Ohjaamo irtosi, renkaat lensi vastaantulija puolelle ojaan, perä otti maahan, niin ei kaatunut. Ukko oli sen verran tajunnut, että oli pitänyt kaikin voimin jalkoja jarruilla ja ratista kaksin käsin kiinni.
Tielle poikittain se pysähtyi. Onneksi ei juuri kukaan tullut vastaan sillä hetkellä, alle olisi rusentunut.
Konehommissa järjen käyttö on sallittu, jopa suotavaa. Kuten muissakin töissä. Jättimäinen lasti ja pedal to medal rumpu tai routaheittoon on huono yhtälö.

Yhtään akselia tai kynkkää ole koskaan mistään vehkeestä katkonut, enkä usko katkovani jatkossakaan.
 
Jotenkin vähän surullinen video, näkyy että työtä on enemmän kuin tarpeeksi. Oli melko rähjäinen yleisilme koko tapahtumapaikalla. Kaikenlaista romua ja rehupaaleja sikin sokin, kulkuväylät kuralla. Olen kyllä nähnyt monella maatilalla siistimpiäkin lietteenajotyömaita...
Minusta taas aika perus itäsuomalainen maatilantaus. Savo-Kainuu-Peräpohjola -akselilla on jokin maatila tullut nähtyä ja jopa elettyä, eikä niissä menestyvissäkään paikoissa välttämättä johonkin navetantauksen yleisilmeeseen paljoa panosteta. Hommia varmasti riittää, mutta ei kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Ja kulkuväylät on kuralla just siksi, että niillä kuljetaan.

Edit.
Ai niin. Tiedän, että länsi- ja itäsuomalaisessa talonpidossa on erittäin suuria eroja, nimenomaan tuossa yleisilmeessä. Lännessä siihen panostetaan ja idässä (ja pohjoisessa) ei niinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Jontikan 6000 sarjassa on kynkät arka paikka, katkeaa etenkin parikkaat paikallaan jos on reilusti painoa koukussa ja vähänkään reilusti laskee risti monttuun. Samantien menee poikki akseli.
Itse meidän lumikone vanhuksella naapurin viikon vanhaa jontikkaa olen lavetille kannatellut etukuormaajalla. Koneessa oli kokonaista 28 tuntia mittarissa. Kun vanha isäntä oli hitonmoisen sorakuorman kaivinkoneella lappanut kyytiin ja noussut jontsuun, "pedal to metal" asenteella ja siihen asfalttitiessä olevaan rumpujen heittoon pyyhkässyt niin kovaa ku jontikka kulkee.
Ohjaamo irtosi, renkaat lensi vastaantulija puolelle ojaan, perä otti maahan, niin ei kaatunut. Ukko oli sen verran tajunnut, että oli pitänyt kaikin voimin jalkoja jarruilla ja ratista kaksin käsin kiinni.
Tielle poikittain se pysähtyi. Onneksi ei juuri kukaan tullut vastaan sillä hetkellä, alle olisi rusentunut.
Tuo on vähän jännä että talon vanha isäntä tekee tuollaista, hehän useimmiten ajelee koneilla vähän varovaisemmin. Varmaan peruja ajalta kun koneet oli vähän kevyempää tekoa.. Mutta toisaalta nykyisillä huonoilla teillä ja kovaa kulkevilla traktorilla sekä isoilla kuormilla ajellessa varmaan ihan todellinen uhka tuollainen. Jos traktorit ennen kulki 30 km/h ja kärryllä oli painoa 8-14 tonnia, niin nykyään 50-60 km/h on käytännössä normaalia ja kärryt painaa 20-30 tonnia, niin alkaa ne iskut esim olemaan jo aika kovia. Että sikäli ymmärrän että akseleita ja traktoreita hajoaa.
 
Tuo on vähän jännä että talon vanha isäntä tekee tuollaista, hehän useimmiten ajelee koneilla vähän varovaisemmin. Varmaan peruja ajalta kun koneet oli vähän kevyempää tekoa.. Mutta toisaalta nykyisillä huonoilla teillä ja kovaa kulkevilla traktorilla sekä isoilla kuormilla ajellessa varmaan ihan todellinen uhka tuollainen. Jos traktorit ennen kulki 30 km/h ja kärryllä oli painoa 8-14 tonnia, niin nykyään 50-60 km/h on käytännössä normaalia ja kärryt painaa 20-30 tonnia, niin alkaa ne iskut esim olemaan jo aika kovia. Että sikäli ymmärrän että akseleita ja traktoreita hajoaa.
Sie olet tuntenut semmoisia viisaita vanhoja isäntiä... Mie olen nähny semmosia hättäisempiäki.
 
Tuo on vähän jännä että talon vanha isäntä tekee tuollaista, hehän useimmiten ajelee koneilla vähän varovaisemmin. Varmaan peruja ajalta kun koneet oli vähän kevyempää tekoa.. Mutta toisaalta nykyisillä huonoilla teillä ja kovaa kulkevilla traktorilla sekä isoilla kuormilla ajellessa varmaan ihan todellinen uhka tuollainen. Jos traktorit ennen kulki 30 km/h ja kärryllä oli painoa 8-14 tonnia, niin nykyään 50-60 km/h on käytännössä normaalia ja kärryt painaa 20-30 tonnia, niin alkaa ne iskut esim olemaan jo aika kovia. Että sikäli ymmärrän että akseleita ja traktoreita hajoaa.
Tämä naapurin vanha isäntä on yhtäaikaa rehutornissa ja puimurissa, eli oikeasti pahasti ehtivää sorttia.. nuori polvi on harkitsevaa ja leppoisaa... Mukavia ihmisiä he kaikki ovat, mutta se hätäisyys on kauheaa vanhalla isännällä.
 
Tämä naapurin vanha isäntä on yhtäaikaa rehutornissa ja puimurissa, eli oikeasti pahasti ehtivää sorttia.. nuori polvi on harkitsevaa ja leppoisaa... Mukavia ihmisiä he kaikki ovat, mutta se hätäisyys on kauheaa vanhalla isännällä.
Naapuri joskus sanoi että pitää keksiä keväisin vanhalle isännälle jokin korjaus homma ettei se lähde märkiä peltoja muokkaamaan.
 
Back
Top