Suuri maatalouskeskustelu

Lajikkeet ovat varmaan paremmin pohjoiseen sopivia, kuin Hrustsevin Neuvostoliitossa aikoinaan. Silloinen maissikatastrofi taisi jouduttaa Nikitan kukistumista, tämä kun oli USA:n vierailullaan vaikuttunut maissin satoisuudesta ja uskoi sen pelastavan Neuvostoliiton maatalouden.

Taitaa nämä suomalaisfarmarit lykätä rehumaissia peltoon. Hrutshevin maissihanke tosiaan meni hiven pieleen. Muuten hyvä, mutta maissia kylvettiin myös liian pohjoiseen ja silloinen maissi tarvitsi pimeän yön valmistuakseen. No, pohjoisessa kesällä se yö on vähän turhan valoisa....normalnoa siis silläkin kertaa.

Osattiin sitä Bresnevinkin aikaan. NL loi superohran. Sitä varten valjastettiin vissiin ruotsinkokoinen lämpäre maata. Tavoite oli tuottaa suunnilleen koko maailman maltaat jatkossa....ja fituiksihan sekin meni.

Neuvostoliiton harjoittamasta maataloudesta saisi kyllä aikaan melkoisen tietoteoksen. Tulee jäämään maatalouden historiaan universaalina munauksena alusta loppuun. Vain arabivaltioissa on kyetty lähes samaan. Euroopassa on hyvät mahdollisuudet uudentaa nämä oivalliset tulokset, jahka sinne asti päästään. Valtiot ovat roikkuneet itsepintaisesti kiinni kansallisesta päätösvallastaan ja se on vielä kyennyt estämään mahalaskulta. Vielä.
 
Sinuhe Egyptiläisen ja Saarnaajan kirjan panisin ehdoitta pakolliseksi lukemistoksi äikän tunneille, jos olisin Herodes. Viimeistään toisen asteen opinnoissa. :)
Toinen suosikkini on Platoon-elokuvassakin käytetty "iloitse varhaisista vuosistasi nuorukainen." saarnaaja 11:9-10. Sekin tässä välillä mielessä käy pienten lasten isänä ruuhkavuosia eläessä ;)
 
Pitää raportoida kuvien kanssa, että kuinka tämä projekti onnistuu. Vittuilin kyllä suunnitelmataloudesta veljelle :D
Jos rupee sirpit katoilemaan ja tän näköisiä penskoja alkaa pyörimään pellon kulmilla, niin "tähtäin vyön kohdalle, se on paras, ja siitä se selviää. On muistettava, etteivät ne ihmistä kummempia ole nekään. Lyijyä ne tottelee..."

Image result for children of the corn pic
 
Kyllä se kuulkaa niin on että ens keväänä saa tuo mun tamma osallistua näihin talkoisiin. Mä olen ny talikolla, lapiolla, kuokalla ja haravalla muokannu nää meitin kasvimaat, se käy pikkusen selänpäälle. Kummastelin ku vasen lonkka on niin kipiä etten enää tiiä kumpaa jalkaa nilkkutaisin. Ensin mä aattelin että oon taas unissani kävelly ja telonu, no en oo. Kipeehän siitä tulee ku samalla jalalla jatkuvasti polkasee värkin tohon hemmetin saveen. Tolla katkinaisella kulkimella ku ei siedä antaa talikolle vauhtia ollenkaan.

Mä olen tullut myös siihen tulokseen että tartten maa-orjan. Mistähän sellasta vois alkaa etiskelemään?
 
Kyllä se kuulkaa niin on että ens keväänä saa tuo mun tamma osallistua näihin talkoisiin. Mä olen ny talikolla, lapiolla, kuokalla ja haravalla muokannu nää meitin kasvimaat, se käy pikkusen selänpäälle. Kummastelin ku vasen lonkka on niin kipiä etten enää tiiä kumpaa jalkaa nilkkutaisin. Ensin mä aattelin että oon taas unissani kävelly ja telonu, no en oo. Kipeehän siitä tulee ku samalla jalalla jatkuvasti polkasee värkin tohon hemmetin saveen. Tolla katkinaisella kulkimella ku ei siedä antaa talikolle vauhtia ollenkaan.

Mä olen tullut myös siihen tulokseen että tartten maa-orjan. Mistähän sellasta vois alkaa etiskelemään?
Varo sawolaisten kuullen tuota värkki-sanaa ;)
 
Kyllä se kuulkaa niin on että ens keväänä saa tuo mun tamma osallistua näihin talkoisiin. Mä olen ny talikolla, lapiolla, kuokalla ja haravalla muokannu nää meitin kasvimaat, se käy pikkusen selänpäälle. Kummastelin ku vasen lonkka on niin kipiä etten enää tiiä kumpaa jalkaa nilkkutaisin. Ensin mä aattelin että oon taas unissani kävelly ja telonu, no en oo. Kipeehän siitä tulee ku samalla jalalla jatkuvasti polkasee värkin tohon hemmetin saveen. Tolla katkinaisella kulkimella ku ei siedä antaa talikolle vauhtia ollenkaan.

Mä olen tullut myös siihen tulokseen että tartten maa-orjan. Mistähän sellasta vois alkaa etiskelemään?

Riippuu minkälaista orjaa etsit ja mihin työhön. Olisiko tällainen sopiva?

30182
 
Taitaa nämä suomalaisfarmarit lykätä rehumaissia peltoon. Hrutshevin maissihanke tosiaan meni hiven pieleen. Muuten hyvä, mutta maissia kylvettiin myös liian pohjoiseen ja silloinen maissi tarvitsi pimeän yön valmistuakseen. No, pohjoisessa kesällä se yö on vähän turhan valoisa....normalnoa siis silläkin kertaa.

Osattiin sitä Bresnevinkin aikaan. NL loi superohran. Sitä varten valjastettiin vissiin ruotsinkokoinen lämpäre maata. Tavoite oli tuottaa suunnilleen koko maailman maltaat jatkossa....ja fituiksihan sekin meni.

Neuvostoliiton harjoittamasta maataloudesta saisi kyllä aikaan melkoisen tietoteoksen. Tulee jäämään maatalouden historiaan universaalina munauksena alusta loppuun. Vain arabivaltioissa on kyetty lähes samaan. Euroopassa on hyvät mahdollisuudet uudentaa nämä oivalliset tulokset, jahka sinne asti päästään. Valtiot ovat roikkuneet itsepintaisesti kiinni kansallisesta päätösvallastaan ja se on vielä kyennyt estämään mahalaskulta. Vielä.
Kulakit vietiin leireille ja neuvostojärjestelmän kolhooseilla yritettiin päästä parempaan. Ei tullut mitään.

Solzhenizyn kertoo tapauksesta kun junalastillinen vankileirille matkalla olleita ihmisiä jäi siperian korpeen koska juna hajosi. Aivan tyhjästä nämä perustivat maatilat sille alueelle mihin heidät oli jätetty.

Muutaman vuoden päästä pärjäsivät paremmin kuin lähimmät valtion tilat. No tätä ei valtiovalta kauaa katsellut vaan alueet takavarikoitiin valtiolle.
 
Osattiin sitä Bresnevinkin aikaan. NL loi superohran. Sitä varten valjastettiin vissiin ruotsinkokoinen lämpäre maata. Tavoite oli tuottaa suunnilleen koko maailman maltaat jatkossa....ja fituiksihan sekin meni.

Neuvostoliiton harjoittamasta maataloudesta saisi kyllä aikaan melkoisen tietoteoksen. Tulee jäämään maatalouden historiaan universaalina munauksena alusta loppuun. Vain arabivaltioissa on kyetty lähes samaan. Euroopassa on hyvät mahdollisuudet uudentaa nämä oivalliset tulokset, jahka sinne asti päästään. Valtiot ovat roikkuneet itsepintaisesti kiinni kansallisesta päätösvallastaan ja se on vielä kyennyt estämään mahalaskulta. Vielä.

Uskoakseni myös kiina onnistui sähläämään maataloutensa aika pahasti ja nälänhädät oli sitten kiinan kokoa.
 
Tunnistan itseni.

Neuvostoliiton maatalous, muistelen että ne yrittivät kasvattaa appelsiinejakin
Moskovan korkeuksilla?
Karjalaan tuli kolhoosille käsky, että johonkin määrättyyn päivään viljan kylvöön. Niin tehtiin, sattuipa vaan olemaan myöhäinen kevät, niin vedettiin lumen päälle.

Miten ne viljat siitä lähti, niin sen voi jokainen arvata.
 
Karjalaan tuli kolhoosille käsky, että johonkin määrättyyn päivään viljan kylvöön. Niin tehtiin, sattuipa vaan olemaan myöhäinen kevät, niin vedettiin lumen päälle.

Miten ne viljat siitä lähti, niin sen voi jokainen arvata.
Aino Kuusinen tai Poika Tuominen kertoo tästä. Myös sen, että määräyksen antoi kolhoosille saapunut komissaari, teloituksen uhalla. Ja kun sato sitten menetettiin, kolhoosin johtoporras likvidoitiin sabotaasista syytettynä.
 
Lysenko uskoi, että hänen versionsa periytymisopista oli parempi kuin porvarillinen. Lysenko uskoi isoihin muutoksiin jo ensimmäisellä sukupolvella ja sekoitti tähän sitten sopivasti sosialismin jargonia. Jos appelsiinin siemenet altistetaan pakkaselle, ne tuottavat puita jotka pärjäävät pakkasessa jne. Stalin ja Hrustsev ihastuivat Lysenkon teorioihin ja jälki oli karmeaa.

Nikitan elintarvike ongelmien on tosin väitetty olleen osin keinotekoisia, eli hänen vastustajansa haittasivat kuljetuksia, jolloin saatiin hyvä syy johtajan vaihtamiseen. Tietenkin myös Kuuban kriisillä yms pikkujutuilla oli vaikutuksensa.
 
Silti tykkään ympärille katsellessani Saarnaajan kirjan 1 luvun 4 jakeesta:Sukupolvi menee, sukupolvi tulee, mutta maa pysyy ikuisesti.
Tuo on kyllä varsin totta. Lueskelin tässä juuri paikallishistoriaa, kuinka milloin mikäkin kartanonherra tai talonpoika asutti näitäkin tuttuja paikkoja, ja kovasti he riitelivät ja käräjöivät tärkeinä omistuksistaan. Nyt heitä ei muista enää kukaan, ja heidän talonsa ja kartanonsa ovat kadonneet jo aikoja sitten. Vaan nuo samat pellot kasvavat edelleenkin viljaa, ja siian kutuapaja on siinä, missä siitä riideltiin 1600-luvullakin. Jotta ohikulkijoita tässä vain loppupelissä ollaan.
 
Back
Top