Suuri maatalouskeskustelu

:salut:

No se oli hyvä päätös. Kunnioitan.

mutta mä todella arvostan sitä että pienen hetken Sulla vilahti mielessä että mä saattaisin olla niin etevä että selviytyisin tollasesta joka kodin pikkusähkötyöstä ihan itsenäisesti:)

mulla siis suunnilleen edistyneintä käytössä olevaa tekniikkaa edustaa taikinatiinu hiertimellä ja poljettava rukki. Minä itse en tokikaan vaihda niitä lukuisia polttamiani sulakkeita..
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
selviytyisin tollasesta joka kodin pikkusähkötyöstä ihan itsenäisesti:)

Useat maatilat on paremmin varautuneita korjaamaan asioita kuin käymään kylillä taikka venaamaan että posti ilmoittaa nettipaketista. Lyhytaalto radio on myös tuttu ja sitäkin osataan rukata samanlailla jos traktori jumahtaa kiinni ennenkuin ihmistä kutsutaan apuun. Joten elektroniikkan kanssa vehkeily voi olla kovinkin tuttu maatalous ihmisille. Sähköpaimen on aivan eriluokkaa ja helposti korjattavissa kuin hieno elektroniikka tuote. Navetta oloissa noissa vehkeissä usein se ongelma löytyy korroosioita ja komponenttien kypsymisestä.

Silti kunnioitan päätöstä ja kun uusi on talossa ei ole tarvetta sen vanhan kanssa väsäillä. Sen voi pistää kierrätykseen taikka ongelmajäätteisiin.
 
Mutta Baltriberillahan ei ole ns maatila. On vain eläimiä ja ennemminkin omavaraistalous, näin olen ymmärtänyt. Maatilaksi kutsuisin jos se tuo elannon pöytään. Baltriberin omin sanoin hänen eläimet tuottaaa vain paskaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Useat maatilat on paremmin varautuneita korjaamaan asioita kuin käymään kylillä taikka venaamaan että posti ilmoittaa nettipaketista. Lyhytaalto radio on myös tuttu ja sitäkin osataan rukata samanlailla jos traktori jumahtaa kiinni ennenkuin ihmistä kutsutaan apuun. Joten elektroniikkan kanssa vehkeily voi olla kovinkin tuttu maatalous ihmisille. Sähköpaimen on aivan eriluokkaa ja helposti korjattavissa kuin hieno elektroniikka tuote. Navetta oloissa noissa vehkeissä usein se ongelma löytyy korroosioita ja komponenttien kypsymisestä.

Silti kunnioitan päätöstä ja kun uusi on talossa ei ole tarvetta sen vanhan kanssa väsäillä. Sen voi pistää kierrätykseen taikka ongelmajäätteisiin.

meillä toki kaikki mahdollinen ja mahdoton korjataan ja jos ei saa korjattua niin hankitaan käytettyä tilalle. Mun toimesta korjaantuu kyllä kaikki vähemmän tekninen. Putki- ja sähkötöihin en sekaannu sen enempää kuin että tuli aikanaan oltua kaukaa viisas ja naitua sellanen joka työkseen askartelee ko. Puhteiden parissa;)

mutta tollasta iänvanhaa, tuhanteen kertaan korjattua värkkiä mistä ei selkeetä liitos- tmv juttua löydy, on turha alkaa kattomaan että josko se seuraavalla kierroksella jo sais sellasen vian että sen oikarin takia palaa puoli kylää.

vaikka kyllä ne lääkärit mutkin aina parsii takaisin käyttökuntoon vaikka mä olen yhtä vanha ja heikkotehoinen kuin tuo edesmennyt paimen oli
 
mutta tollasta iänvanhaa, tuhanteen kertaan korjattua värkkiä mistä ei selkeetä liitos- tmv juttua löydy, on turha alkaa kattomaan että josko se seuraavalla kierroksella jo sais sellasen vian että sen oikarin takia palaa puoli kylää.

vaikka kyllä ne lääkärit mutkin aina parsii takaisin käyttökuntoon vaikka mä olen yhtä vanha ja heikkotehoinen kuin tuo edesmennyt paimen oli

taas tyrskähti kaffet ipadille :D sorry.
 
Mutta Baltriberillahan ei ole ns maatila. On vain eläimiä ja ennemminkin omavaraistalous, näin olen ymmärtänyt. Maatilaksi kutsuisin jos se tuo elannon pöytään. Baltriberin omin sanoin hänen eläimet tuottaaa vain paskaa.

eiku mulla on ihan näitä kaikenlaisia titteleitä, mä olen valemaajussi (eli kallis harrastus mikä tuottaa vaan enimmäkseen paskaa) ja sen lisäksi mä olen hinnat alkaen-mallin edustusvaimo, eli en kovin edustava mutta kallis ylläpidettävä.

mun kutsuminen maatilalliseksi taatusti loukkaa niitä oikeita sellaisia
 
Voi tätä uusavuttomuuden juhlaa :D Vaikka näillä koneilla nyt ei muutenkaan tee mitään, niin nyt on turvallisuuden nimissä jo saavutettu uudet sfäärit :facepalm:
Mitä he••ettiä tämmösillä enää pystyy tekemään kun siihen on integroitu tuo suojakin mukaan.
1583346669568.jpeg
 
Voi tätä uusavuttomuuden juhlaa :D Vaikka näillä koneilla nyt ei muutenkaan tee mitään, niin nyt on turvallisuuden nimissä jo saavutettu uudet sfäärit :facepalm:
Mitä he••ettiä tämmösillä enää pystyy tekemään kun siihen on integroitu tuo suojakin mukaan.
Katso liite: 37795
Ruotsalainen versio itseliikkuvasta pihagrillistä, sen mitä kaapeli antaa myöten :cool:
 
Ei mitään. Ja vahinko syntyy jo sillä kun yrität noin huipputurvallisella tehdä jotain.

Näkisit mun omatekemän hydraulihalkojan jolla rasahtaa halkaisijaltaan 60cm ja pituudelta 100cm pihakoivu kahtia ;) Siinä 120mm rhs-palkki joustaa iloisesti rungossa.
Yleensä noita tehdastekoisiakin itse modataan. Turvavarusteena kaksivipu ohjaus. Tällä estetään koneen jatkuvatoimisuus eli käyttäjän pitää olla molemmilla käsillä kiinni käyttövivuissa hydrauliikan toimimiseksi. Kovinkaan ihmeellistä Einsteiniä ei tarvita vipujen modaamiseen siten, että hydrauliikka toimii edes-takas automaattisesti.

Yleensä nuo on itse modattu. Tällä nopeutetaan halkomista. Voi nakella pöllejä koneen päälle sillä välin, kun sylinteri tekee työliikettä. Modattu kone ja sormet jää halkaistavan pölkynpään ja männän väliin niin vähintäänkin muutama kynsi lähtee.

Eräskin halkoja kertoi, että ei minua sormi harmittanut vaan uusi hyvä hanska meni.:) Sillä kertaa oli sormenpää terän ja pölkyn välissä. Eipä tarvii kynttä koskaan siitä sormesta leikata, helpottaa siltä osin.
 
Yleensä noita tehdastekoisiakin itse modataan. Turvavarusteena kaksivipu ohjaus. Tällä estetään koneen jatkuvatoimisuus eli käyttäjän pitää olla molemmilla käsillä kiinni käyttövivuissa hydrauliikan toimimiseksi. Kovinkaan ihmeellistä Einsteiniä ei tarvita vipujen modaamiseen siten, että hydrauliikka toimii edes-takas automaattisesti.

Yleensä nuo on itse modattu. Tällä nopeutetaan halkomista. Voi nakella pöllejä koneen päälle sillä välin, kun sylinteri tekee työliikettä. Modattu kone ja sormet jää halkaistavan pölkynpään ja männän väliin niin vähintäänkin muutama kynsi lähtee.

Eräskin halkoja kertoi, että ei minua sormi harmittanut vaan uusi hyvä hanska meni.:) Sillä kertaa oli sormenpää terän ja pölkyn välissä. Eipä tarvii kynttä koskaan siitä sormesta leikata, helpottaa siltä osin.
Sen verran oli/on itsesuojeluvaistoa, että en rakentanut automaatti-iskulle vaan vivulla mennään. Ja nuukana tietysti käytin hyväksi vanhan rehuleikkurin, paskavaunun multaimen vantaan jne. Runkopalkin, venttiilin ja sylinterin ostin uutena. Sylinterissä on sen verran hönkää, että itseä aluksi hirvitti, mutta hyvin tuo on kestänyt vuosien saatossa.
 
Voi tätä uusavuttomuuden juhlaa :D Vaikka näillä koneilla nyt ei muutenkaan tee mitään, niin nyt on turvallisuuden nimissä jo saavutettu uudet sfäärit :facepalm:
Mitä he••ettiä tämmösillä enää pystyy tekemään kun siihen on integroitu tuo suojakin mukaan.
Eikä tuo ole edes kovin turvallinen tuon huteran jalustan takia. Tuo kaatuu helpommin kuin Neymar rankkarialueella.
Kukaan ei varmaankaan koskaan ole yhtään tuollaista kasannut ohjeen mukaan ilman modifiontia. Vähintäänkin hydrauliikan käyttövipu muunnetaan jalkapoljin käytölle.
 
Voi tätä uusavuttomuuden juhlaa :D Vaikka näillä koneilla nyt ei muutenkaan tee mitään, niin nyt on turvallisuuden nimissä jo saavutettu uudet sfäärit :facepalm:
Mitä he••ettiä tämmösillä enää pystyy tekemään kun siihen on integroitu tuo suojakin mukaan.
Katso liite: 37795
Kait on vielä verkkokin edessä ettei saa päätä työnnettyä?

Kaveri esitteli itse kehittämäänsä halkomakonetta mallia "brutale",
Laite oli turvalaitteista vapaa ja koivupöllit menivät halki kuin tulitikku poikki..traktorin ulosotossa kiinni.

Tukesin tarkastaja kuolisi halvaukseen pelkästä näkemisestä..
 
Kun nyt otitte ton työturvallisuuden puheeksi, niin rupesin miettimään rakennustelineiden kasaamista. Sehän tehdään ilman että ympärillä on minkäänlaista turva- ja suojajärjestelmää.

Kyllä ensin pitäisi rakentaa rakennustelineiden pystytystä varten rakennustelineet joiden pystytystä varten rakennustelineet joiden pystytystä varten rakennustelineet joiden pystytystä varten rakennustelineet joiden pystytystä varten...

Ja miksi oikeaoppista kypärän päähän laittamista varten ei ole kurssia ja korttia?
 
Back
Top