Suuri maatalouskeskustelu

Ostakaa ryssiltä marjanne jos tuosta pitää jankuttaa. Marjanpoimijoita koko sakki. Saatanan ämmät sinne tienaamaan persepystyssä..
 
Kausityöläiset sitten pääsee uudeltamaalta karanteenin ohi maakuntaan....

Siitä tulee vielä mielenkiintoista. Läpsyttelijät taas kerran sotkemassa Pohjanmaata. Ajatelkaas, sinne ne palaa Sipilänkin kotikylille - tai Kajaanin seuduille.

Ohisalo oli toki hankkimassa tätä työvoimaa. Se ämmä on kohta ihan jumissa :D
 
Viimeksi muokattu:

Atria laski naudanlihan tuottajahintaa 3 senttiä/kilo. Muut jalostajat seuraa perästä.
Jauhelihahyllyt tyhjinä, arvokkaammat ruhon osat ei mene kaupaksi.

Huoltovarmuudesta puhuminen on vain kaunista sanahelinää, ei nämä tuottajille konkretisoidu. Tästä pandemiasta selvitään vielä, ruoasta ei pulaa, mutta seuraavasta ei enää täysin mahoin selvitä.
 

Atria laski naudanlihan tuottajahintaa 3 senttiä/kilo. Muut jalostajat seuraa perästä.
Jauhelihahyllyt tyhjinä, arvokkaammat ruhon osat ei mene kaupaksi.

Huoltovarmuudesta puhuminen on vain kaunista sanahelinää, ei nämä tuottajille konkretisoidu. Tästä pandemiasta selvitään vielä, ruoasta ei pulaa, mutta seuraavasta ei enää täysin mahoin selvitä.
En ymmärrä logiikkaa siinä jos liha on kaupassa ostajan kannalta liian kallista niin tuottajan pitää se kompensoida kaupalle
 
En ymmärrä logiikkaa siinä jos liha on kaupassa ostajan kannalta liian kallista niin tuottajan pitää se kompensoida kaupalle
Kauppahan meillä ei perinteisesti mitään kompensoi, ainut komposti korjaan kompensaattori on ollut ja tulee olemaan tuottaja. Sieltä tuottajien selkänahasta ne joustot on aina vedetty. Joustaakin voi, jos on vara. Useita lihantuottajia tunnen ja senkin tiedän, ettei yhtään ole.

Veikkaan, että aivan kurjaa tulosta marketit eivät viime aikoina ole tehneet.
 

Atria laski naudanlihan tuottajahintaa 3 senttiä/kilo. Muut jalostajat seuraa perästä.
Jauhelihahyllyt tyhjinä, arvokkaammat ruhon osat ei mene kaupaksi.

Huoltovarmuudesta puhuminen on vain kaunista sanahelinää, ei nämä tuottajille konkretisoidu. Tästä pandemiasta selvitään vielä, ruoasta ei pulaa, mutta seuraavasta ei enää täysin mahoin selvitä.
Kyllä tämä on taas silikkaa paskapuhetta ja paskaa.
viimeviikolla olin kahden eri Pien teurastamon kanssa tekemisissä ja kummaltakin sama viesti ettei Atria tahdo nyt myydä ruhoja pienille.
Ja kummatkin pienteurastamot painaa nyt pitkää päivää kun tilaukset on moninkertaistunut
 
Kyllä tämä on taas silikkaa paskapuhetta ja paskaa.
viimeviikolla olin kahden eri Pien teurastamon kanssa tekemisissä ja kummaltakin sama viesti ettei Atria tahdo nyt myydä ruhoja pienille.
Ja kummatkin pienteurastamot painaa nyt pitkää päivää kun tilaukset on moninkertaistunut
Mikäs Atrian logiikka sitten tässä on? Pakottaa lihantuottajat lopettamaan kannattamaton tuottaminen. Minä kun olen kuvitellut, että Atrian liiketoiminta perustuu nimenomaan lihanjalostamiseen.
 
Mikäs Atrian logiikka sitten tässä on? Pakottaa lihantuottajat lopettamaan kannattamaton tuottaminen. Minä kun olen kuvitellut, että Atrian liiketoiminta perustuu nimenomaan lihanjalostamiseen.
Atrian toiminta perustuu voiton tekemiseen, tuottajan hintaa leikataan välittömästi kun siihen on mahdollisuus.
Ei kä viestissäni ollut mitään ristiriitaa siihen lihan jalostamiseen, mieluummin jalostavat nyt kaiken itse kun menekkiä on ja jättävät tuon kokonaisten ruhojen myynnin vähemmälle.
 
Atrian toiminta perustuu voiton tekemiseen, tuottajan hintaa leikataan välittömästi kun siihen on mahdollisuus.
Ei kä viestissäni ollut mitään ristiriitaa siihen lihan jalostamiseen, mieluummin jalostavat nyt kaiken itse kun menekkiä on ja jättävät tuon kokonaisten ruhojen myynnin vähemmälle.
Ne Atrian tuottajat, jotka pystyy (ei isoja eläintenosto velkoja) äänestää nyt jaloillaan.

Onhan noita muitakin jalostajia, esim HK Scan ja Snellmann. Mutta mitäpä se hyödyttää, lehtijutussa oli maininta, että Snellmanin tuottajat odottaa jo samanmoista alennusta.

Lihantuotannon ongelma on vasikoiden saatavuus. Ne on pääosin maitotilojen ylijäämää. Miltään nappikaupalta et tule saamaan tarpeeksi vasikoita kasvatettaviksi.

Tähän liityy myös varsin varmasti myös tuottajahinnan alennus. Lihatalot tappelee nyt maitotiloista (niiden vasikoita) verissäpäin. Myös lehmän lihasta saa nyt kuulemani mukaan mukavasti tiliä.

Edit: eli jokseenkin sama kinaavatko kauppa ja lihatalot hinnasta tai lihanjalostajat keskenään. Maksaja on aina se pinonpohjimmainen eli tuottaja.
 
Viimeksi muokattu:
MT paljastaa ministeriön suunnitelman: Kiuruvedeltä rakennetaan lantaputki Loimaalle – 480 kilometrin putki tasaa ravinnekuormitusta siirtämällä ravinteita vilja-alueille

Loimaankin (käsittääkseni?) savikoille orgaaninen aines olisi kylläkin kultaakin kalliimpaan. Viljan viljely vuodesta toiseen, kemiallista lannoitusta pelkästään, karjanlanta tekisi pelloille erittäinkin eetvarttia.

Aprillipila kuitenkin.
 
MT paljastaa ministeriön suunnitelman: Kiuruvedeltä rakennetaan lantaputki Loimaalle – 480 kilometrin putki tasaa ravinnekuormitusta siirtämällä ravinteita vilja-alueille


Huhtikuun ensimmäisen uutisia?
 
Suomalaista maaseutuyritteliäisyyttä! :)


Keskusrikospoliisi on saanut valmiiksi esitutkinnan rikosepäilyssä, jossa Serbiasta johdettiin ammattimaista kannabiksen kasvatusta Suomen syrjäseuduilla vuosina 2016–2019. Syyttäjät ovat nostaneet asiassa syytteet kahdeksaa henkilöä vastaan ja asiaa tullaan käsittelemään Oulun käräjäoikeudessa huhtikuun aikana.
 
Back
Top