Suuri maatalouskeskustelu

Suurimmat lihapitoisuudet:
Oikeat lihapullat, Kokkikartano/Snellman, lihapitoisuus 91 prosenttia, 16,30 e/kg
Kivikylän palvarin, Kivikylän Palvaamo, lihapitoisuus 88 prosenttia, 7,69 e/kg

Kivikylän omistaja on vanha vaitteri.
 
Eilen illalla alkoi meillä päin oikea kaatosade, joka kesti noin 40 minuuttia. Vettä rakeita salamaa ja tuulta. Puolikuivaa luokoa hirmuisesti pelloilla. Ei edes viitsi ottaa puheeksi live-elämässä, ottaa varmasti farmareita kalloon sitä tehen.

Yhdellä tutulla eilen ap. levisi 120 k:n arvoinen noukkiva vaunu oikein vaihtokuntoon. Mieli keittänee mettä, kun etsii uutta ja kahtoo parin-kolmenkymmenen hyvän hehtaarin luokoja lammikoissa.

Koneet ovat nykyään jo järjettömän hintaisia ja mitään takeita niiden pitkäikäisyydestä ei vaan ole. On helppo tajuta, että jos luottoasiat pankkiin prakaavat, niin homma ei vaan pyöri. Lähdeppä tuossakin tapauksessa nyt kaluamaan uutta noukkivaa, kun ensin on tarpeesta ravakka kuitti pankista taskussa. Ja samaan aikaan paalausurakoitsija linttaa kastuneet heinät paaliin, kirjoittaa laskun ja silvuplee. Ja talvella sulattaa taatusti ankkajäässä olevat heinät ennen syöttöä.

Ei ole leikinleipää ei.
 
Mä oottelen paalaajaa. Kunhan saan kannettua paalit sisään, alan oottelee sadetta. Sitä en tiedä että onko siitä enää mitään iloa kun kaikki on jo kärventyny.

Ei ne kaikki pellot sielläpäin ihan pahalta näytä, vettä kyllä kaipaisivat...

Mä olen tässä kesälomalla kyyditellyt appiukkoa taas sielläpäin, haluaisi kuulla Viiriäisen.. pari päivää sitten meni yö ihan pöllöilyksi, ei kuultu Viiriäistä, mutta nähtiin Huuhkaja ja Viirupöllö,sekä kuultiin Lehtopöllö..

Joo, en ole ihastunut lajiin (bongailuun), mutta kyllä musta tässä parissa vuodessa on jonkinlainen linnunlauluntuntija tullut... hullujen hommaa...
 
Ei ne kaikki pellot sielläpäin ihan pahalta näytä, vettä kyllä kaipaisivat...

Mä olen tässä kesälomalla kyyditellyt appiukkoa taas sielläpäin, haluaisi kuulla Viiriäisen.. pari päivää sitten meni yö ihan pöllöilyksi, ei kuultu Viiriäistä, mutta nähtiin Huuhkaja ja Viirupöllö,sekä kuultiin Lehtopöllö..

Joo, en ole ihastunut lajiin (bongailuun), mutta kyllä musta tässä parissa vuodessa on jonkinlainen linnunlauluntuntija tullut... hullujen hommaa...
Onkos ruisrääkkä tullut bongatuksi? Että voikin pienestä linnusta lähteä kamala ääni:)

Kerran se karjui lähipellolla. Googlesta ruisrääkän ääntä ja se tölväsi tuohtuneen näköisenä ja rääkyen katselemaan mahdollista kilpailevaa urosta reviirillään.
Rastaan kokoinen lintu.
 
Onkos ruisrääkkä tullut bongatuksi? Että voikin pienestä linnusta lähteä kamala ääni:)

Kerran se karjui lähipellolla. Googlesta ruisrääkän ääntä ja se tölväsi tuohtuneen näköisenä ja rääkyen katselemaan mahdollista kilpailevaa urosta reviirillään.
Rastaan kokoinen lintu.
Tänä kesänä ei ole kuulunut, vaikka on vuosia tässä asustellut. Harvoin sitä kyllä näkemään pääsee.
 
Mä luulen että musta karkaa kohta hönkä. Helvetin monta sataa heinäpaalia, nolla vasikkaa ja ziljoona paarmaa. Mä luulen että mun jalkapohjista puuttuu nahka. Piipahdin kotio ruokkimaan eläimet, viemään mönkkärikuskin (7vee) nukkumaan, lypsämään vuohet, toteamaan vasikkatilanteen ja täyttämään vesipullot.

huomenna tulee 40v mittariin, onni sentään ettei tartte kakunleivontaan ryhtyä kun kerroin että sovelias juhlapuku on hyvät työhanskat ja pitkät hihat :ROFLMAO:
 
Yhdellä tutulla eilen ap. levisi 120 k:n arvoinen noukkiva vaunu oikein vaihtokuntoon. Mieli keittänee mettä, kun etsii uutta ja kahtoo parin-kolmenkymmenen hyvän hehtaarin luokoja lammikoissa.

Koneet ovat nykyään jo järjettömän hintaisia ja mitään takeita niiden pitkäikäisyydestä ei vaan ole. On helppo tajuta, että jos luottoasiat pankkiin prakaavat, niin homma ei vaan pyöri. Lähdeppä tuossakin tapauksessa nyt kaluamaan uutta noukkivaa, kun ensin on tarpeesta ravakka kuitti pankista taskussa. Ja samaan aikaan paalausurakoitsija linttaa kastuneet heinät paaliin, kirjoittaa laskun ja silvuplee. Ja talvella sulattaa taatusti ankkajäässä olevat heinät ennen syöttöä.

Ei ole leikinleipää ei.

Keskeytysvakuutus on melko yleinen urakoitsijoilla, miksi ei viljelijöilläkin.
Tottakai persiistä tuommonen keissi..
 
kyllä, katos ku hulluja on moneen lähtöön
No itse keräsin joskus kuivaaheinää suoraan karholta kestopeitteen sisään, ja vedin Nissan Bluebirdillä pellolta latoon. Kaksi 500 metriä pitkää sarkaa ja neljä karhoa... Karhot olin käännellyt haravalla. :p
 
Se sitäpaitti painaa ihan yhtä paljon se paali, nostaa sen traktorin kärriin tai pikkukärriin. Tämmöselle kääpiölle (160 sulka päässä) matala rikkoo vähempi olkapäitä. Mönkkärillä noi paalit saa ajettua vintille asti kun taas traktorin kärrystä ne pitäis kantaa vintin sillan alusta kun sinne ei kyllä uskalla millään painavalla enää ajaa. Tosi amatöörimäistä puuhasteluahan toi toki on.

hitto ku meinaa mennä yleiseks istuskeluksi homma. Patterit loppuu saatana.
 
Onkos ruisrääkkä tullut bongatuksi? Että voikin pienestä linnusta lähteä kamala ääni:)

On ja monesti... nokitan Härkälinnulla... siinä on toinen mölyäjä.

Kehrääjät kanssa kuuluu kauas... ravista tikkuaskia niin tunnistat äänen...

Edit: tuo Ruisrääkkä kuuluu kilometrien päähän pellolla, krääk krääk, Härkälintu taas tekee saman vesistöiden ääressä.

Moni pitää Satakieltä yhtenä parhaana laulintuna, nokitan Mustarastaalla...ei ehkä paras laulaja, mutta hiton hyvä matkija.
 
Viimeksi muokattu:
On ja monesti... nokitan Härkälinnulla... siinä on toinen mölyäjä.

Kehrääjät kanssa kuuluu kauas... ravista tikkuaskia niin tunnistat äänen...

Edit: tuo Ruisrääkkä kuuluu kilometrien päähän pellolla, krääk krääk, Härkälintu taas tekee saman vesistöiden ääressä.

Moni pitää Satakieltä yhtenä parhaana laulintuna, nokitan Mustarastaalla...ei ehkä paras laulaja, mutta hiton hyvä matkija.
Italiassa rastaat, erityisesti räkätti, ovat herkkua... rouskivat ne luineen päivineen. Kuulema käyvät Suomessa ampumassa niitä mansikkatiloilla syksyisin jo elukuusta, ja paahtavat ne vuokramökkien tulisijoilla mieleisikseen.

Tämmötti mää ole kuullu.

 
Back
Top