Suuri maatalouskeskustelu

Italiassa rastaat, erityisesti räkätti, ovat herkkua... rouskivat ne luineen päivineen. Kuulema käyvät Suomessa ampumassa niitä mansikkatiloilla syksyisin jo elukuusta, ja paahtavat ne vuokramökkien tulisijoilla mieleisikseen.

Tämmötti mää ole kuullu.

Paikalliset marjanpoimijat saattaa hämmästellä, kun välimeren rotua olevia tyyppejä hiiviskelee mettissä torrakoiden kanssa, sitten vielä vannabeitalialaiset joiden nimet on jotain ahmedia mahmuttia :cool:
 
Italiassa rastaat, erityisesti räkätti, ovat herkkua... rouskivat ne luineen päivineen. Kuulema käyvät Suomessa ampumassa niitä mansikkatiloilla syksyisin jo elukuusta, ja paahtavat ne vuokramökkien tulisijoilla mieleisikseen.

Olisi varmaan pitänyt ne pentuna piekkarilla ammutut myydä italialaisille...

Ranskalaiset sitten kuulemma syövät loput pikkulinnut...
 
Mä luulen että musta karkaa kohta hönkä. Helvetin monta sataa heinäpaalia, nolla vasikkaa ja ziljoona paarmaa. Mä luulen että mun jalkapohjista puuttuu nahka. Piipahdin kotio ruokkimaan eläimet, viemään mönkkärikuskin (7vee) nukkumaan, lypsämään vuohet, toteamaan vasikkatilanteen ja täyttämään vesipullot.

huomenna tulee 40v mittariin, onni sentään ettei tartte kakunleivontaan ryhtyä kun kerroin että sovelias juhlapuku on hyvät työhanskat ja pitkät hihat :ROFLMAO:
No mutta onneksi olkoon kuitenkin tasavuosista:love:.... sinähän kuitenkin "muistat" ikäsikin vielä, kaikki siis hyvin.
Kaikkea hyvää toivottelen jatkossakin.
 
404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040404040420170415_103247.jpgKarhu 2 (1).jpgRyhmC3A4haukakku.jpg
 
Ja koska paalit on pois pellolta ja muutamaa pikkuhommaa lukuunottamatta alkaa tän päivän puhteet olla paketissa, lähen just koht saunaan ja pari siideriäkin on kylmässä.

nyt on kyllä pakko tunnustaa että on ollu vähän työlästä jopa mun mittakaavassa. Huomenna en toimita tasan mitään ylimääräistä
 
Olisi varmaan pitänyt ne pentuna piekkarilla ammutut myydä italialaisille...

Ranskalaiset sitten kuulemma syövät loput pikkulinnut...
Joo, italialaiset mansikka-bandiitit ampuu noi suomalaiset poloiset räkätit jollain hiukan oudoilla haulikoilla kuulemma, siis jos kakstoistasella lataa tollasta niin jää aika hintsusti särvintä... italialaisella EU-maihinnousuosastolla on käytössä ja kannossa jotain 28 gauge, tai jopa kolmekakkosia... saa olla aika tarkkana jo tollasella hernepyssyllä. Ja nyppiä hauleja suurennuslasin kanssa... ja varoa ettei paikalliset suomalaiset kuole nauruun kun kattoo aikuisia ukkoja rastasjahdissa tollasilla lasten puhallusputkilla :)
Mutta ne joko kypsennetään padassa tai paahdetaan, täytetään risotolla ja rouskutellaan iloisesti naamaan, näin minulle on kerrottu.
Ja huuhdellaan viinin kanssa alas, tietenkin :) Mikä ei kuulosta yhtään hassummalta. Maistuu kanalta väitetysti, missä vähän paistetun maksan aroamia, näin minua on informoitu. :cool:
 
Joskus törmännyt juttuun jossa kerrotaan antiikin roomalaisten syöneen hiiriä herkkuna. Googlasin vähän.


Did eating mice in Ancient Rome become popular due to famine or poverty?



Originally Answered: Did eating mice in Ancient Rome became popular because of famine or poverty?
Wealthy Romans did not eat mice, they ate dormice with honey. It was a luxury delicacy snack for the upper classes. Dormice (Glis glis) are not mice (Mus). They are in the same family as squirrels. The one they ate is called the edible dormouse.They are still a delicacy in Slovenia and parts of Croatia. They are the largest of all dormice,(5.5 to 7.5 in) . They were specially kept in a glirarium. This was a terracotta container for live dormice. They were also raised in pits or cellars. Because they were dark it would cause the dormouse to hibernate and fatten. They can hibernate six months out of the year, During the summer they fatten up for this. They weight about 10–11 oz before hibernation. They would feed them walnuts and acorns and chestnuts. They served them roasted and dipped in honey or stuffed them with a mixture of pork and pine nuts. They were never served with other game that was hunted.

1593290732155.png
 
Joskus törmännyt juttuun jossa kerrotaan antiikin roomalaisten syöneen hiiriä herkkuna. Googlasin vähän.



Voisin kuvitella, että hiiri olisikin varsin hyvää, jos se on nimittäin päässyt lihottamaan itseään esim. viljalla.
 
Voisin kuvitella, että hiiri olisikin varsin hyvää, jos se on nimittäin päässyt lihottamaan itseään esim. viljalla.
Vartaassa paahdettu orava on kuulemma todellista herkkua. Liittyy suureen maatalouskeskusteluun ei lainkaan.
 
Mieluummin syön läskiä oravaa kuin heinäsirkkoja. :)
 
Oravanlihaa sitä voisi joskus maistaa.
Taitaa olla tammikuu se metsästyskausi tolle pikkuveijarille... mutta sama on käynyt mielessä itsellänikin. Siis kuulemma aidosti herkullista! Ja kun miettii mitä se syö niin lihassa maistuu varmaan hiukan pihkaa männyn ja kuusen kävynsiemenistä, ja vaikka mitä muuta. Tiivislihainen, voisin kuvitella. Mutta ihan laillisesti ruokalistalla Suomessa. Tosin kausi on lyhyt, valoa on silloin etelässäkin aika paskasti, keli on joko jäätävä tai tihkuinen, itse oravat on tuolloin melko passiivisia ja lähinnä pesässään jne.

Melkein kuin joku viranomaistaho ei haluaisi että syömme ne.... :cool:
 
IMG_20200629_211054.jpg
Jouduin toteamaan, että viljanviljelyn osalta tämä vuosi on käytännössä taputeltu. Ei riittänyt vesi, eikä sattunut kuurojakaan kohdalle.

Mittaa ohralla noin 30 cm ja tähkälle pukkaa. Tuo ei ole lähellekään huonointa mitä nyt pelloilla on. Lähtee tuosta jotain ja pysyy se hengissä, (jos sataa) mutta mistään normisadosta on turha enää kuvitella.

Toisen säilörehusadon sateet voi vielä pelastaa, mutta viljojen edes kohtuullista satoa ei enää.

Puidaan nyt syksyllä pois mitä noista irti lähtee, seuraavalla satokaudella uudet kujeet.
 
Katso liite: 41498
Jouduin toteamaan, että viljanviljelyn osalta tämä vuosi on käytännössä taputeltu. Ei riittänyt vesi, eikä sattunut kuurojakaan kohdalle.

Mittaa ohralla noin 30 cm ja tähkälle pukkaa. Tuo ei ole lähellekään huonointa mitä nyt pelloilla on. Lähtee tuosta jotain ja pysyy se hengissä, (jos sataa) mutta mistään normisadosta on turha enää kuvitella.

Toisen säilörehusadon sateet voi vielä pelastaa, mutta viljojen edes kohtuullista satoa ei enää.

Puidaan nyt syksyllä pois mitä noista irti lähtee, seuraavalla satokaudella uudet kujeet.
Sitä samaa veliseni, sitä samaa.
 
Tuli nyt vettäkin +70 mm /vrk. Jos antoi 2-2.5 vk sitten 30 ja nyt 40 mm perään, niin tuli ok viljavuosi. Näin ei valitettavasti sateet sattuneet tulemaan.

Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan.

Edit: puoleentoista vuorokauteen 87 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top