SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

Alunperin puhuttiin kymmenistä ellei jopa sadasta tuhannesta vapaaehtoisesta reserviläisestä ja paikallisista toimintakeskuksista. Joukot pienenivät kuin pyy maailmanlopun edellä. Maakuntakomppaniasta tuli maakuntajoukkkue. Ei löytynyt järkevää tehtävää. Aktiivit kyllästyvät iänikuisiiin sammutinrasteihin ja homma kilahti kasaan.

Se olisi voinut olla Ukrainan paikallispuolustusjoukkoja vastaava, mutta potenssiin n. Nyt homma kuristettiin kehtoon PVn ja poliitikkojen toimesta.
Jossain noin, ennen. Nykyään voi olla toisin. Joukko harjoittaa itse itsensä, tekemistä on enemmän kuin riittävästi. Ja tilaa on halukkaille.
 
Mä toivoisin että tästä ymmärrettäisiin ottaa koppia ja organisoida "miliisit" PV:n komentoon, jotta vältytään spontaanilta asejoukkojen muodostumiselta ja toisaalta saadaan näiden joukkojen suorituskyvystä täysi hyöty irti virallisten johtoportaiden alla. Oma ajatukseni on, että paikallispataljoonien alle organisoidaan näitä "miliisikomppanioita", joihin sijoitetaan halukuutensa ilmaisevia reserviläisiä, joilla ei ole muuta sa-sijoitusta. Paikallispuolustusharjoituksissa harjoiteltaisiin näiden joukkojen koolle kutsumista ja ryhmittymistä kohteensuojaukseen tai tieliikenteen häirintään. Resursseja ei ole odotettavissa kauheasti lisää, joten varustuksen peruslinjana voi olla maastopuku + DDR-rynkky, muuten oma säänmukainen varustus. Täydellisessä maailmassa reserviläisille myönnettäisiin aselupa oman itselataavan kiväärin ostoon ja vaikka 500 € varusterahaa, mutta meidän poliittisessa ilmapiirissä erittäin epätodennäköistä.
Maakkien alkuajoilla keskusteltiin siitä, että maakki komppaniasta voitaisiin muodostaa 3-5 komppanian runko, joka täydennetään pystymetästä (kertaamattomista ja sijoittamattomista ressuista). Toimisi kyllä kohtalaisesti. Kaikilla on kuitenkin varusmiespalvelus takana ja n. 80 % maakkien jäsenistä pystyy hoitamaan kohtuullisesta pykälää ylemmän tehtävän ja kouluttamaan siihen ukot.

Vaikka olen monesti ennustellut kaikenlaisten vastarintamiesten ja vapaaehtoisten ja siviilien ryhtymistä omatoimisiksi sotilaiksi, niin en kannata sitä ensisijaisena vaihtoehtona. Se on kuitenkin mielestäni erittäin realistinen ajatus. Suomalaisista vain joka kahdeskymmenes omistaa sodan ajan sijoituksen. Samaan aikaan n. 15 muuta henkilöä sitä yhtä kohtaan on valmiita tarttumaan aseisiin maataan puolustamaan.
 
Ukrainan tapahtumia seuratessa en voi välttyä ajatukselta että kriisiytyneeseen Suomeen syntyy paikallismilitioita, jotka eivät ole Puolustusvoimien hallinnoimia eikä PV:n luvuissa mukana.
Tällaisen alla kuvatun ajatuksen nojalla toimivat kaikki ne jotka eivät tulleet huomioiduksi PV:n taholta.

Ukrainan pikalaki, jonka mukaan kuka tahansa maassa oleva henkilö saa ampua maahan hyökkäävän osapuolen sotilaita. (y)
Tuo on hyvin todennäköistä, että näin käy koska ei ole sitä suojeluskuntaa ainakaan toistaiseksi olemassa. Toki kriisi on hetki jolloin sen voi perustaa uudelleen, näin normaalioloissa en usko asian olevan mahdollista vasemmiston vastustuksen takia.
Suojeluskunta ei ollut osa PV edes sotien aikana.
Mä toivoisin että tästä ymmärrettäisiin ottaa koppia ja organisoida "miliisit" PV:n komentoon, jotta vältytään spontaanilta asejoukkojen muodostumiselta ja toisaalta saadaan näiden joukkojen suorituskyvystä täysi hyöty irti virallisten johtoportaiden alla. Oma ajatukseni on, että paikallispataljoonien alle organisoidaan näitä "miliisikomppanioita", joihin sijoitetaan halukuutensa ilmaisevia reserviläisiä, joilla ei ole muuta sa-sijoitusta. Paikallispuolustusharjoituksissa harjoiteltaisiin näiden joukkojen koolle kutsumista ja ryhmittymistä kohteensuojaukseen tai tieliikenteen häirintään. Resursseja ei ole odotettavissa kauheasti lisää, joten varustuksen peruslinjana voi olla maastopuku + DDR-rynkky, muuten oma säänmukainen varustus. Täydellisessä maailmassa reserviläisille myönnettäisiin aselupa oman itselataavan kiväärin ostoon ja vaikka 500 € varusterahaa, mutta meidän poliittisessa ilmapiirissä erittäin epätodennäköistä.
Kehtaan väittää, että tällaisten muodostaminen ei tapahtuisi täysin hallitsemattomasti, onhan meillä mm. reserviläisyhdistyksiä, joissa vain aktiivisin osa väestä on MAAKK:ssa.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Kehtaan väittää, että tällaisten muodostaminen ei tapahtuisi täysin hallitsemattomasti, onhan meillä mm. reserviläisyhdistyksiä, joissa vain aktiivisin osa väestä on MAAKK:ssa.

Tuskin tapahtuu hallitsemattomasti, mutta jonkinlainen paineventtiili olisi hyvä löytyä esim. MPK:n kautta yli-innokkaille setämiehille. Osana tiedotusta PV:n soisi kohotetun valmiuden aikana lähettävän uusia "reserviläiskirjeitä", jotta nämä intoa täynnä olevat saisivat paremman ohjeistuksen kuinka toimia jos oma sijoitus ei ole ensimmäisessä SIETO/ALTO-joukossa. Varareservillekin löytyy varmasti sopivia ylimääräisiä harjoituksia ennen perustamista, sekä muita tehtäviä ja tekemistä siviili-infrassa, eihän kaupungit väestöineen yhtäkkiä lakkaa olemasta ja toimimasta ja työnteko lakkaa kun pilliin vihelletään.

Mielikuvat vapaaehtoisista joukoista omakustanteisine hi-cut kypärineen, luotisuojaliiveineen, taktisine partoineen ja Crye M05-pöksyineen kyllä paikoin osuvat kohdalleen, mutta muuten mielikuvat varsinkin toiminnan luonteesta saattavat olla hieman romantisoituneita entisten nuorten reserviläisten ajatuksissa... Makkaranpaistokerhot erikseen, mutta paikallispuolustusharjoituksissa maakuntakomppaniaa seuranneena olen sitä mieltä, on erittäin hyvä että joukkoihin on kuntovaatimukset ja jonkinlainen henkinen seula joka tulee läpäistä. Kovaa porukkaa, ne jotka olen tehtävissään nähnyt. Suurella osalla innokasta vanhempaa reserviä ei yksinkertaisesti riittäisi enää fysiikka näihin rauhan ajan harjoituksiin, joissa taistelija on viitisen päivää 100% joko tehtävällä, syö ja huoltaa tai nukkuu (vähän), siihen päälle liian vähän pikakahvia, alueen valvonta ja yllättävät siirtymiset. Moraalimerkki repussa ei enää pelasta, kun toimintakyky loppuu ja vitutus ylittää motivaation määrän.

Kuva wikipediasta, Liikekannallepano.
1647090715905.png
 
Foorumilla on paljon puhuttu reserviläisten kunnosta ja siitä, että puolustusvoimien ei ole käytännössä mahdollista seurata sitä. Minulla on tarjota yksinkertainen, halpa ja yleishyödyllinen ratkaisu.

Kutsutaan ainakin sijoitetut, miksei kaikkikin reserviläiset vaikkapa joka toinen vuosi järjestettäviin reservin kuntotesteihin. Päivän jälkeen maksuton lounas varuskuntaravintolassa. Vapaaehtoispohjalta tietenkin, mutta luulisi näinä aikoina intoa löytyvän ja voisipa tuo osassa lisätä motivaatiota kohottaa kuntoa siviilissä. Jos tarpeellista on, niin käskytyseriä voisi viilata myös kunnon mukaan eikä pelkästään iän, kuten nyt luullakseni tehdään.
 
Foorumilla on paljon puhuttu reserviläisten kunnosta ja siitä, että puolustusvoimien ei ole käytännössä mahdollista seurata sitä. Minulla on tarjota yksinkertainen, halpa ja yleishyödyllinen ratkaisu.

Kutsutaan ainakin sijoitetut, miksei kaikkikin reserviläiset vaikkapa joka toinen vuosi järjestettäviin reservin kuntotesteihin. Päivän jälkeen maksuton lounas varuskuntaravintolassa. Vapaaehtoispohjalta tietenkin, mutta luulisi näinä aikoina intoa löytyvän ja voisipa tuo osassa lisätä motivaatiota kohottaa kuntoa siviilissä. Jos tarpeellista on, niin käskytyseriä voisi viilata myös kunnon mukaan eikä pelkästään iän, kuten nyt luullakseni tehdään.
Järjestin yhden 9 vrk:n KH yhteydessä mahdollisuuden juoksu ja kuntotestiin. Paikalla oli jamppa, joka olisi vielä tehnyt henkilökohtaisen kunto-ohjelman jokaiselle osallistujalle..osallistujia 0 (nolla) ja väkeä kerrallaan n 40 henkeä harjoituksessa. Joukon keski-ikä silloin 25 v.

Järjestin myös halukkaille SRA-kurssin..siihenkään eivät kaikki osallistuneet vaikka kaikki aina palautteessa arvostelee vähäistä ammuntojen määrää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei noilla tiedoilla ole mitään merkitystä, jos olet joskus 10v sitten ilmoittanut olevasi venäjän residentti, olet tod.näk 20v jälkeen edelleen papereissa venäjän residentti.
On merkitystä. Väestötietorekisteri vaikuttaa. Ei se huvikseen ole tuossa PV:n toimenpidelistassa reserviläisille. Mutta ei tarkoita että juuri sinä olet se joka osuu aluetoimiston nappikaulan silmiin excelistä.
 
On merkitystä. Väestötietorekisteri vaikuttaa. Ei se huvikseen ole tuossa PV:n toimenpidelistassa reserviläisille. Mutta ei tarkoita että juuri sinä olet se joka osuu aluetoimiston nappikaulan silmiin excelistä.
Reserviläisten tietoja ylläpidetään järjestelmällä, jota en tässä mainitse. Kyseinen järjestelmä hakee tiedot eri viranomaisrekistereistä. Osaava sijoittaja osaa hyväksikäyttää eri hakuehtoja kunhan henkilöiden tiedot ovat ajan tasalla.
Itse olen hakenut henkilöitä, joilla on esim. ajoneuvoasentajan siviilikoulutus ja sotilaspoliisin vm-koulutus tai kokki ja sotilaspoliisi sekä laittanut sijoitukseen.
 
Missasin pointtisi, väännä rautalangasta
Harjoituksissa liikutaan paikasta a paikkaan b ja jopa c monasti autoilla ja ajoneuvoja ajavat reserviläiset. PV:n ajoneivokalusto on rajoitetusti saatavilla eikä monellakaan reserviläisellä saati kapiaisella riitä kupongit ajaa yli 1 + 8.
 
  • Tykkää
Reactions: zlm
Foorumilla on paljon puhuttu reserviläisten kunnosta ja siitä, että puolustusvoimien ei ole käytännössä mahdollista seurata sitä. Minulla on tarjota yksinkertainen, halpa ja yleishyödyllinen ratkaisu.

Kutsutaan ainakin sijoitetut, miksei kaikkikin reserviläiset vaikkapa joka toinen vuosi järjestettäviin reservin kuntotesteihin. Päivän jälkeen maksuton lounas varuskuntaravintolassa. Vapaaehtoispohjalta tietenkin, mutta luulisi näinä aikoina intoa löytyvän ja voisipa tuo osassa lisätä motivaatiota kohottaa kuntoa siviilissä. Jos tarpeellista on, niin käskytyseriä voisi viilata myös kunnon mukaan eikä pelkästään iän, kuten nyt luullakseni tehdään.
Kuntotestejä järkätään jo nyt, mutta osallistuminen on tosi heikkoa. Ne jotka urheilee ei viitsi käydä, koska menee hyvää treeniaikaa hukkaan, tai coopperi juuri tuolloin sotkee kisaan valmistautumisen tai siitä palautumisen. Itse jätin monta testiä menemättä, kun siinä menee paljon aikaa suhteessa hyötyyn jota siitä itse saa. Meillä kyllä tiedettiin ilmankin, että olin kunnossa.

Ja sitten, kun pv päätti, että minä (tod.näk. pataljoonan kovin juoksija pitkillä maastomatkoilla) en saa korkean iän takia osallistua cooperiin laski motivaatio pakkaselle. Ketuttaa vieläkin. Olin edellisen vuoden aikana nostanut tasoa, jotta saisin vielä cooperissa (alimittainen matka vanhuksille) parannettua edellisvuoden 3250 tulosta. Sitten ilmoitetaan nastarit jalassa ja seuran edustusasussa olevalle, että sä olet niin vanha, että et saa juosta.😞

Ja ehkä toinen ääripää ei viitsi mennä testeihin, koska hävettää osallistua rapakunnossa.

Kuntotestipäivät pitäisi olla pakollisia käskettyjä harjoituksia. Ja sellaisia, että niissä vielä testien jälkeenkin kuntoillaan, esim. joku tasoryhmittäinen tunnin juoksu-/kävely ja ohjatut lihashuollot päälle.
 
Tuo kuntotesti olis kertausharjoituksissa varsin helppototeutuksinen ”kiitos harjoituksesta..... Kotiin voi lähteä sitä mukaa, kun on luovuttanut tavaransa varastolle, joka sijaitsee 15km käteni osoittamaan suuntaan. Joten eikun reppu pykälään ja pallit pomppimaan! Kiitos ja näkemiin!”
 
20220328_114644.jpg
Täällä kun on puhuttu niistä makkaranpaisto ryhmittymistä, ni nythän mulle vasta selvis, ettei tää ookkaan ollu ihan jakovaruste reserviin siirrettäessä... Mulle tommonen kuiteski jaettiin ;)



20220328_114651.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ja sitten, kun pv päätti, että minä (tod.näk. pataljoonan kovin juoksija pitkillä maastomatkoilla) en saa korkean iän takia osallistua cooperiin laski motivaatio pakkaselle. Ketuttaa vieläkin. Olin edellisen vuoden aikana nostanut tasoa, jotta saisin vielä cooperissa (alimittainen matka vanhuksille) parannettua edellisvuoden 3250 tulosta. Sitten ilmoitetaan nastarit jalassa ja seuran edustusasussa olevalle, että sä olet niin vanha, että et saa juosta.😞
Mikä tuolla oli ikäraja?
Itse olen miettinyt kannattaako Cooperin testin kuntoa varten harjoitella, jos käytännössä mennään pitempiä pätkiä hitaammin ja kuormattuna.
Ehkä tuo erikoisjoukkojen pääsykokeen 10 kg reppujuoksun tulos olisi parempi tavoite? Nykyaikainen taisteluvarustus painaa sitten vielä enemmän.
 
Mikä tuolla oli ikäraja?
Itse olen miettinyt kannattaako Cooperin testin kuntoa varten harjoitella, jos käytännössä mennään pitempiä pätkiä hitaammin ja kuormattuna.
Ehkä tuo erikoisjoukkojen pääsykokeen 10 kg reppujuoksun tulos olisi parempi tavoite? Nykyaikainen taisteluvarustus painaa sitten vielä enemmän.
45 kuulemma ikäraja. Se tuli käytännössä vasta pari vuotta sitten voimaan. Sitä ennen pystyi jopa 60 vuotta täyttäneet juoksemaan. Yksi kaverini juoksi 59 tai 60 vuotiaana maakkin cooperissa 3000.

Cooperin testissä mitattavaa kykyä kannattaa todellakin harjoitella. Ja myös lyhempien matkojen ominaisuuksia. Itselläni oli tosi pitkään painotus hitaammassa ja pitkäkestoisemmassa rasituksessa. Intin harjoituksissa kävikin usein niin, että jäin ensimmäisen vartin aikana jalkoihin ja tunnin jälkeen kun muut alkoivat olemaan väsyjä mulla alkoi vasta paikat notkistumaan sekä hengitys, että sydän vastaamaan välittömästi ärsykkeeseen. Tämä näkyi ihan jo kerrostalon portaissa. Ensimmäinen nousu tuntui aivan kamalalta, kun ehti suunnilleen kuudenteen kerrokseen, ennen kuin hengityksen ja sydämen taajuus alkoi muuttumaan. Vasta kolmas tai neljäs nousu alkoi sujua.

Suunnistuksessa on aika vaihtelevaa tuo kuormitus ja palvelee kai paremmin cooperikuntoa kuin tasainen maantiehölkkä. Eli vaikka minulla perustreenit oli pitkillä matkoilla, niin talvella sähly ja kesällä suunnistus auttoi hidastamaan kykyjen heikkenemistä.
 
Cooperin testissä mitattavaa kykyä kannattaa todellakin harjoitella. Ja myös lyhempien matkojen ominaisuuksia. Itselläni oli tosi pitkään painotus hitaammassa ja pitkäkestoisemmassa rasituksessa. Intin harjoituksissa kävikin usein niin, että jäin ensimmäisen vartin aikana jalkoihin ja tunnin jälkeen kun muut alkoivat olemaan väsyjä mulla alkoi vasta paikat notkistumaan sekä hengitys, että sydän vastaamaan välittömästi ärsykkeeseen. Tämä näkyi ihan jo kerrostalon portaissa. Ensimmäinen nousu tuntui aivan kamalalta, kun ehti suunnilleen kuudenteen kerrokseen, ennen kuin hengityksen ja sydämen taajuus alkoi muuttumaan. Vasta kolmas tai neljäs nousu alkoi sujua.

Cooperin testissä tulosta parantaa painon keventäminen, mutta jos se on lihasmassasta pois niin suorituskyky saattaa kokonaisuutena heikentyä. Niinpä tulosta kannattanee kohentaa maltilla niin etteivät voimatasot ainakaan putoa.

Suunnistuksessa on aika vaihtelevaa tuo kuormitus ja palvelee kai paremmin cooperikuntoa kuin tasainen maantiehölkkä. Eli vaikka minulla perustreenit oli pitkillä matkoilla, niin talvella sähly ja kesällä suunnistus auttoi hidastamaan kykyjen heikkenemistä.

Juoksussa vaihtelevat vauhdit ja maastot tekevät harjoittelusta monipuolisempaa. Toisaalta ratavedoissa saa sitten tarkemmin säädettyä ja analysoitua vauhteja. Tämä lienee kuitenkin perusreserviläisen kannalta hifistelyä, jos perusharjoittelua ei ole kovin paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: KIM
Back
Top