SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

Tuskin tulee muuta kuin PV:n pyssyt ja patruunat käyttöön, myös paukkupatruunat. Toki saisi koskea kaikkea pamahtavaa.

Käytännössä, lisää kursseja kun on lisää kalustoa. Riittääkö kurssien vetäjät?
Jospa sitä lisää palkattavaa henkilökuntaa voidaan myös ohjata tuohon suuntaan.
Nim.merk kaikki lisenssit omannut ja vaikka uudelleen auskultoiva.
 
Jonkinlaista helpotusta harjoitteluun?
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta! Hetki sitten tietyt tahot kavahtivat takajaloilleen, kun meininki oli luovuttaa MPK:n käyttöön puoliautomaatiksi muunnettuja kotimaisia rynkkyjä, ja hanke kaatui siihen. Mitähän niillekin pyssyille tapahtui, sulatto? Lopputuloksena MPK sitten hankki pyssyt Etelä-Koreasta
 
Piti rekisteröityä tälle foorumille kun muutama asia mietityttänyt armeijan loppumisesta asti.

Elikkä kävin armeijan joskus 2006 Kainuun tiedustelukomppanijassa. Mielestäni vedin sen läpi reilusti keskivertoa paremmin. Kunto ja lihaskunto oli kiitettävä, ampuminen parasta (harrastanut ampumista ja eräilyä lapsesta asti), käyttäydyin viimeisen päälle hyvin ym. Edelleen olen varmasti maastokelpoisempi kuin 95% suomalaismiehistä koska suuri osa vapaa-ajasta kuluu maastossa ja loppukesästä talveen asehommat ovat pääasia.

Viimeisenä päivänä kun laput saatiin niin olihan se melkoinen järkytys. Sotilaspassissa kenttäkelpoisuus kiitettävä mutta yleisarvostelu tyydyttävä?? Toisessa lapussa käyttäytyminen oli merkattu todella huonoksi. Tästä tulikin sitten sellainen kestovitutus. Huvittavinta tässä kaikessa on se että toisen joukkueen kaveri, joka perseli minkä pystyy, eli iltavapailla jäi juopotteleen ja räyhäsi kännissä kasarmilla sai käyttäytymisestä täydet pisteet. Olen aika 100% varma että meidät on sekoitettu koska ilmesesti aakkosjärjestyksessä meidät listattu ja nimilistalla ollaan vierekkäin sen tyypin kanssa. Tuollaista vääryyttä tuskin pystyy korjaamaan ja monta kertaa käynyt mielessä että eroan koko armeijasta. Nyt Ukrainan sodan myötä on tullut mieleen että mulla olisi kyllä aika paljon annettavaa maan puolustukseen.

Toinen ihmettelyn aihe on se että kertausharjoituksia minulla ei ole ollut koskaan. Onko normaalia? Sodan ajan sijoitus oli myös jollain ihme varastolla :unsure: Koulutetaan tiedustelijaksi ja sijoitus varastolla, meneekö aivan oikein?

Kiitoksia jos joku kehtaa vastailla. Pitkään oli tarkoitus kysellä tuosta melko varmasta virheestä mikä arvosteluun tullut, vaan tulin tulokseen että turhaa hommaa enää jälkeenpäin eikä siihen muutosta saa.
 
Piti rekisteröityä tälle foorumille kun muutama asia mietityttänyt armeijan loppumisesta asti.

Elikkä kävin armeijan joskus 2006 Kainuun tiedustelukomppanijassa. Mielestäni vedin sen läpi reilusti keskivertoa paremmin. Kunto ja lihaskunto oli kiitettävä, ampuminen parasta (harrastanut ampumista ja eräilyä lapsesta asti), käyttäydyin viimeisen päälle hyvin ym. Edelleen olen varmasti maastokelpoisempi kuin 95% suomalaismiehistä koska suuri osa vapaa-ajasta kuluu maastossa ja loppukesästä talveen asehommat ovat pääasia.

Viimeisenä päivänä kun laput saatiin niin olihan se melkoinen järkytys. Sotilaspassissa kenttäkelpoisuus kiitettävä mutta yleisarvostelu tyydyttävä?? Toisessa lapussa käyttäytyminen oli merkattu todella huonoksi. Tästä tulikin sitten sellainen kestovitutus. Huvittavinta tässä kaikessa on se että toisen joukkueen kaveri, joka perseli minkä pystyy, eli iltavapailla jäi juopotteleen ja räyhäsi kännissä kasarmilla sai käyttäytymisestä täydet pisteet. Olen aika 100% varma että meidät on sekoitettu koska ilmesesti aakkosjärjestyksessä meidät listattu ja nimilistalla ollaan vierekkäin sen tyypin kanssa. Tuollaista vääryyttä tuskin pystyy korjaamaan ja monta kertaa käynyt mielessä että eroan koko armeijasta. Nyt Ukrainan sodan myötä on tullut mieleen että mulla olisi kyllä aika paljon annettavaa maan puolustukseen.

Toinen ihmettelyn aihe on se että kertausharjoituksia minulla ei ole ollut koskaan. Onko normaalia? Sodan ajan sijoitus oli myös jollain ihme varastolla :unsure: Koulutetaan tiedustelijaksi ja sijoitus varastolla, meneekö aivan oikein?

Kiitoksia jos joku kehtaa vastailla. Pitkään oli tarkoitus kysellä tuosta melko varmasta virheestä mikä arvosteluun tullut, vaan tulin tulokseen että turhaa hommaa enää jälkeenpäin eikä siihen muutosta saa.
Ole yhteydessä omaan aluetoimistoon ja kerro tuo sama tarina. He kykenevät tarkastamaan nimien perusteella nämä arvostelut sekä r-kortin.

Kyllä tehtävä voi olla varastolla ja sitä ei kannata aliarvioida, koska varastot ovat niitä jotka hajautetaan ensimmäisenä ja mahdollistavat joukkojen perustamisen. Sijoitus on saattanut tulla myös siviiliammatin tai koulutuksen perusteella.
 
Pitkään oli tarkoitus kysellä tuosta melko varmasta virheestä mikä arvosteluun tullut, vaan tulin tulokseen että turhaa hommaa enää jälkeenpäin eikä siihen muutosta saa.
Ei kannata olettaa mitään. Otat yhteyttä tosiaan aluetoimistoon ja kerrot että epäilet vahvasti virhettä ja jos sen pystyy korjaamaan. Siihen lisätieto omasta kunnosta ja siviiliosaamisesta niin hyvä tulee.
Ei ole haittaa vaikka osallistut heti jollekin MPK:n järjestämälle paikallispuolustamisen kurssille ( eräänlainen yleissotilaan kurssi ?) jonka voit siinä samalla mainita aluetoimistoon osoituksena omasta aktiivisuudestasi nyt.

Sijoitus muuttuu jos muuttuu. Mutta tosiaan Ukrainan esimerkki on osoittanut, että huolto ja logistiikka on toimittava taustalla jotta taistelupinta on toimiva.
Mikään työ ei siis ole vähäpätöinen. Oikeesti.
.
 
Kiitoksia vastauksista, täytyy ottaa yhteyttä. Itsellä tosiaan on taidot selvitä talvellakin maastossa yötä ja pystyä toimitakykyisenä. Sillä ajattelin että hieman ehkä menee taidot hukkaan varastohommissa kun tietää että pärjään aseen kanssa lumisessa maastossakin paremmin kuin suurin osa porukasta. Niin paljon sitä tullut nykyvuosina reenattua että osaa jo ottaa huomioon asioita mitä ei varmaan monikaan hoksaa kun pakkasella pitäis maastossa saada jotain järkevää aikaan. Huoltohommat ovat tietenkin tärkeitä, mutta mielellään tekisi jotain mikä olisi ehkä itselle sopivampaa.
 
Laitoin asiasta sähköpostia Kainuun prikaatin ja aluetoimistoon. Prikaatista ensin sanottiin että olisi pitänyt heti ottaa asia esille kun passin sai, mutta sitten luvattiin selvittää. Varmaan olisi pitänyt heti selvittää, vaan kun passit jaettiin just ennen lähtöä ja kun passin sai käteen niin oli niin kova vitutus että teki mieli polttaa koko lappu ja lähteä meneen.

Ilmoitti ne sieltä pian että sotilaspassi näyttää normaalilta :rolleyes: Täytyy kait siihen olla jokin syy että tyydyttävän arvosanan saa vaikka hoitanut hommat keskivertoa paremmin. En edes hävittänyt mitään koko aikana ja yritin vetää koko armeija ajan hyvin. Arvallako ne nuo arvostelut antaa vai mikä tuossa oikein on. Yritin kysellä syytäkin että jos ei kerta ole sekoitettu toiseen kaveriin niin mistä se voisi johtua vaan ei ole tullut vastausta. Sekaannus siinä tietysti on käynyt koska ei mikään selitä sen toisen hyviä arvosteluja. Se oli koko komppanian huonoiten käyttäytynyt, ei kenenkään muun kanssa ollut ongelmia, mutta niin vaan täydet pinnat sai.
 
Piti rekisteröityä tälle foorumille kun muutama asia mietityttänyt armeijan loppumisesta asti.

Elikkä kävin armeijan joskus 2006 Kainuun tiedustelukomppanijassa. Mielestäni vedin sen läpi reilusti keskivertoa paremmin. Kunto ja lihaskunto oli kiitettävä, ampuminen parasta (harrastanut ampumista ja eräilyä lapsesta asti), käyttäydyin viimeisen päälle hyvin ym. Edelleen olen varmasti maastokelpoisempi kuin 95% suomalaismiehistä koska suuri osa vapaa-ajasta kuluu maastossa ja loppukesästä talveen asehommat ovat pääasia.

Viimeisenä päivänä kun laput saatiin niin olihan se melkoinen järkytys. Sotilaspassissa kenttäkelpoisuus kiitettävä mutta yleisarvostelu tyydyttävä?? Toisessa lapussa käyttäytyminen oli merkattu todella huonoksi. Tästä tulikin sitten sellainen kestovitutus. Huvittavinta tässä kaikessa on se että toisen joukkueen kaveri, joka perseli minkä pystyy, eli iltavapailla jäi juopotteleen ja räyhäsi kännissä kasarmilla sai käyttäytymisestä täydet pisteet. Olen aika 100% varma että meidät on sekoitettu koska ilmesesti aakkosjärjestyksessä meidät listattu ja nimilistalla ollaan vierekkäin sen tyypin kanssa. Tuollaista vääryyttä tuskin pystyy korjaamaan ja monta kertaa käynyt mielessä että eroan koko armeijasta. Nyt Ukrainan sodan myötä on tullut mieleen että mulla olisi kyllä aika paljon annettavaa maan puolustukseen.

Toinen ihmettelyn aihe on se että kertausharjoituksia minulla ei ole ollut koskaan. Onko normaalia? Sodan ajan sijoitus oli myös jollain ihme varastolla :unsure: Koulutetaan tiedustelijaksi ja sijoitus varastolla, meneekö aivan oikein?

Kiitoksia jos joku kehtaa vastailla. Pitkään oli tarkoitus kysellä tuosta melko varmasta virheestä mikä arvosteluun tullut, vaan tulin tulokseen että turhaa hommaa enää jälkeenpäin eikä siihen muutosta saa.
Paskat noista. Oma hämmästyttävä sotilasurani meni siten, että olin auk:n priimus, ruk:n puolivälin jätkä ja lopulta perusyksikön kapteenin paskalistalla => yleisarvostelu ”tyydyttävä”. Kantakortin ja palvelustodistuksen arviointien mukaan olisi pitänyt kyllä olla ”hyvä”, mutta en riitauttanut.

Reservissä en ole ikinä tehnyt mitään sotilashommaa muuta kuin valkoista käskykirjettä vastaan - pl. omaehtoinen ampuminen ja sotiin liittyvä lukeminen - mutta kertauksissa olen aina toiminut parhaan kykyni mukaan, ja pari ylennystä on tullut. (Mahtaisi kapteenia vituttaa… 🤣) Se, että on päässyt säännöllisesti kertaamaan, liittynee vähäisissä määrin ammattiin ja muilta osin täydelliseen sattumanvaraisuuteen.

Point being: Suomea varten ja ”kun pappakin” tätä kai tehdään, eikä menneisyyden aaveille yhä kiukutellen. Mitäpä väliä sillä enää on mitä -95 tapahtui? Ja kyllä minua aina nämä sotahommat ovat kiinnostaneet, vaikkei se aina kivaa ole ollut.

EDIT: Juonenkulkua ja kerrontaa viilattu ekan vedoksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Paskat noista. Oma hämmästyttävä sotilasurani meni siten, että olin auk:n priimus, ruk:n puolivälin jätkä ja lopulta perusyksikön kapteenin paskalistalla => yleisarvostelu ”tyydyttävä”. Kantakortin ja palvelustodistuksen arviointien mukaan olisi pitänyt kyllä olla ”hyvä”, mutta en riitauttanut.

Reservissä en ole ikinä tehnyt mitään muuta sotilashommaa kuin valkoista käskykirjettä vastaan - pl. omaehtoinen ampuminen ja sotiin liittyvä lukeminen - mutta kertauksissa olen aina toiminut parhaan kykyni mukaan, ja pari ylennystä on tullut. Mahtaisi kapteenia vituttaa… 🤣

Point being: Suomea varten ja ”kun pappakin” tätä kai tehdään, eikä menneisyyden aaveille yhä kiukutellen. Mitäpä väliä sillä enää on mitä -95 tapahtui?

Ei kait sillä varmaan väliä, mutta mietin että mitä tuo arvostelu vaikuttaa esim sodan ajan hommiin kun minut luokiteltu "rupusakiksi". Annetaan kiinalainen rynkky kouraan ja laitetaan etulinjaan tunnustelemaan mistä suunnasta vihollinen avaa tulen?

Sekin ihmetyttää kun ei ainuttakaan kertauskutsua ole tullut. Veljelle kuitenkin muutaman kerran. Voikohan tuo arvostelu vaikuttaa asiaan, vai onko tiedustelijat vaan sen verran turhia ettei tarvi kerrata?
 
No joo, ymmärrän. Ja enpä minäkään YK-joukkoihin viitsinyt noilla papereillani hakea, mutta en minä sentään reservistä eroamista ole koskaan miettinyt - paitsi jos ampumaurheilu itselataavilla kiellettäisiin Suomessa. Silloin kyllä (mahdollisesti) saisivat pitää tunkkinsa! 😐

Ja et sinä ole rupusakkia, vaan väärin ymmärretty (tai väärin kirjattu?) kyky! Kuten vissiin minäkin? :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisen kertausharjoituksen arvioinnit pyyhkii yli noiden vm-aikaisten arviointien. Ainakin oman SA-yksikön osalta, kun olen vaihtanut väkeä niin tuo vm-arvointi painaa, jos mies ei ole kerrannut. Aika moni aikuistuu vasta reservissä.

Eli kun se kutsu tulee, vedä harjoitus kunnolla ja sen jälkeen pyydä tehtävän vaihtoa.

Olen kerran tai kaksi selittänyt miehelle, joka on saanut koulutuksen ihan muuhun miksi on päätynyt komppaniaani.. En avaa tätä sen enempää.
 
Ensimmäisen kertausharjoituksen arvioinnit pyyhkii yli noiden vm-aikaisten arviointien. Ainakin oman SA-yksikön osalta, kun olen vaihtanut väkeä niin tuo vm-arvointi painaa, jos mies ei ole kerrannut. Aika moni aikuistuu vasta reservissä.

Eli kun se kutsu tulee, vedä harjoitus kunnolla ja sen jälkeen pyydä tehtävän vaihtoa.

Olen kerran tai kaksi selittänyt miehelle, joka on saanut koulutuksen ihan muuhun miksi on päätynyt komppaniaani.. En avaa tätä sen enempää.
Tämä. Oma jjoht Haminassa oli mulkku, meidän henkilökemiamme eivät toimineet ja minun henkilöarviointini olivat sen mukaiset. Jossain 10.:ssä kh:ssa ylilutina eräs kantapeikko kapteeniluutnantti katseli kantakortin lisälehteä ja ihmetteli minulle että "Kenenköhän muroihin sä olet kussut"?
 
Piti rekisteröityä tälle foorumille kun muutama asia mietityttänyt armeijan loppumisesta asti.

Elikkä kävin armeijan joskus 2006 Kainuun tiedustelukomppanijassa. Mielestäni vedin sen läpi reilusti keskivertoa paremmin. Kunto ja lihaskunto oli kiitettävä, ampuminen parasta (harrastanut ampumista ja eräilyä lapsesta asti), käyttäydyin viimeisen päälle hyvin ym. Edelleen olen varmasti maastokelpoisempi kuin 95% suomalaismiehistä koska suuri osa vapaa-ajasta kuluu maastossa ja loppukesästä talveen asehommat ovat pääasia.

Viimeisenä päivänä kun laput saatiin niin olihan se melkoinen järkytys. Sotilaspassissa kenttäkelpoisuus kiitettävä mutta yleisarvostelu tyydyttävä?? Toisessa lapussa käyttäytyminen oli merkattu todella huonoksi. Tästä tulikin sitten sellainen kestovitutus. Huvittavinta tässä kaikessa on se että toisen joukkueen kaveri, joka perseli minkä pystyy, eli iltavapailla jäi juopotteleen ja räyhäsi kännissä kasarmilla sai käyttäytymisestä täydet pisteet. Olen aika 100% varma että meidät on sekoitettu koska ilmesesti aakkosjärjestyksessä meidät listattu ja nimilistalla ollaan vierekkäin sen tyypin kanssa. Tuollaista vääryyttä tuskin pystyy korjaamaan ja monta kertaa käynyt mielessä että eroan koko armeijasta. Nyt Ukrainan sodan myötä on tullut mieleen että mulla olisi kyllä aika paljon annettavaa maan puolustukseen.

Toinen ihmettelyn aihe on se että kertausharjoituksia minulla ei ole ollut koskaan. Onko normaalia? Sodan ajan sijoitus oli myös jollain ihme varastolla :unsure: Koulutetaan tiedustelijaksi ja sijoitus varastolla, meneekö aivan oikein?

Kiitoksia jos joku kehtaa vastailla. Pitkään oli tarkoitus kysellä tuosta melko varmasta virheestä mikä arvosteluun tullut, vaan tulin tulokseen että turhaa hommaa enää jälkeenpäin eikä siihen muutosta saa.
Kertausten puuttumisessa ei kaiketi ole mitään ihmeellistä. En tiedä miten homma nykyään pyörii mutta siellä 80/90-lukujen taitteessa palvelleille kertauskutsu oli joihinkin tiettyihin erityistehtäviin sijoitettuja lukuun ottamatta lähinnä lottovoitto. Jos ei ihan seitsemän oikein niin ainakin 6 ja vara. Kavereista hyvin harva kävi ikinä kertaamassa. Paitsi se yksi tykkimies joka oli 57ITK:n ampuja ja hyppäsi 90-luvun pimeimpinäkin vuosina yhtenään Lohtajalla. Sillä oliko reserviläinen käynyt AUK:n tai RUK:n ei vaikuttanut olevan mitään tekemistä asian kanssa. Kertauksissa oli kuitenkin käytännössä tauko 10-15 vuoden ajan ja siinä ehti juna mennä ohi monesta ikäluokasta jotka ovat nyt kodinturvaiässä. Toivottavasti nykyään on paremmin koska kertauksilla on iso vaikutus hommaan sitoutumisessakin. Pitää olla tunne siitä että sota kaipaa myös yhtä miestä.
 
Tämä. Oma jjoht Haminassa oli mulkku, meidän henkilökemiamme eivät toimineet ja minun henkilöarviointini olivat sen mukaiset. Jossain 10.:ssä kh:ssa ylilutina eräs kantapeikko kapteeniluutnantti katseli kantakortin lisälehteä ja ihmetteli minulle että "Kenenköhän muroihin sä olet kussut"?
Tämä.. ihmisiä ne on nekin jotka niitä arvioita tekee. Ja joskus myös niin että omasta mielestään on mahtavan mainio mutta ulospäin se näyttäytyy eri tavalla. Eli jos ympäristö ei hyväksy omaa toimintaa niin vastaus voi olla peilissäkin. Intissä ollaan kuitenkin aika nuorina ja keskeneräisinä. (Tämä ei siis ollut henkilökohtaista kenellekään vaan yleisenä pohdintana)
 
Tämä.. ihmisiä ne on nekin jotka niitä arvioita tekee. Ja joskus myös niin että omasta mielestään on mahtavan mainio mutta ulospäin se näyttäytyy eri tavalla. Eli jos ympäristö ei hyväksy omaa toimintaa niin vastaus voi olla peilissäkin. Intissä ollaan kuitenkin aika nuorina ja keskeneräisinä. (Tämä ei siis ollut henkilökohtaista kenellekään vaan yleisenä pohdintana)
Tämä on totta. Olin 19v kun astuin palvelukseen ja aika nöösipoika vielä kaiken kaikkiaan. 15v vanhempana ressuhommissa alkoi näkyä elämänkokemus vähän eri tavalla ja toiset 15v kun on aikaa kulunut niin aika lungisti tulee nykyään otettua vaikka välillä tulisikin ihan uutta hommaa eteen. Nuorempana jännitti ja stressasi monia juttuja ihan turhaan.
 
Tämä. Oma jjoht Haminassa oli mulkku, meidän henkilökemiamme eivät toimineet ja minun henkilöarviointini olivat sen mukaiset. Jossain 10.:ssä kh:ssa ylilutina eräs kantapeikko kapteeniluutnantti katseli kantakortin lisälehteä ja ihmetteli minulle että "Kenenköhän muroihin sä olet kussut"?

ja @Mikfin70

Minullahan luki kantakortissa "ettei kunnioita auktoriteettejä eikä suositella itsenäisiin komentotehtäviin" tai jotain sinnepäin. Näin paperin -96 ekan KH:n lääkärintarkastuksessa kun lääkäri kutsuttiin puhelimeen enkä voinut vastustaa kiusausta lukaista edessäni olevaa kansiota minusta...

Paskat sillä mitään väliä tuntunut olevan. Kertaukset pyöri ihan hyvin paitsi viimevuonna koronan takia peruttiin yksi. Se järjestetään uudelleen ja nimeni on yhä mukana, mikä onkin ihan hyvä kun on ihan uusi porukka ja instanssi uudelleensijoituksen jälkeen..
 
Tämä.. ihmisiä ne on nekin jotka niitä arvioita tekee. Ja joskus myös niin että omasta mielestään on mahtavan mainio mutta ulospäin se näyttäytyy eri tavalla. Eli jos ympäristö ei hyväksy omaa toimintaa niin vastaus voi olla peilissäkin. Intissä ollaan kuitenkin aika nuorina ja keskeneräisinä. (Tämä ei siis ollut henkilökohtaista kenellekään vaan yleisenä pohdintana)
Sen opin Kosovossa, että ryhmänjohtajat arvostelevat alaisensa ja joukkueenjohtajat ja varajohtajat ryhmänjohtajat ja minä joukkueenvarajohtajan.
Ennen arviointien loppuunvetoa ja allekirjoitusta koko joukkueen johto koolle (jjoht ja RJ:t) ja jokainen taistelija käydään läpi ja vedetään linjaan yhdessä.
Jokaisella on oikeus nähdä arviointinsa harjoituksen lopussa ja pyytää perustelut arviointiin. Se oli minun tehtävä. Tämä kaikki vie enemmän aikaa, mutta on myös oikeudenmukaisempi.
 
Back
Top