Jokaisella on myös oikeus tilata kopiot papereistaan henkilörekisterin tarkastusoikeuden perusteella.
Itse tilasin heti pari viikkoa kotiutumiseni jälkeen ja lopputulos oli se mitä olin uumoillutkin.
Todistuksissa ja passissa minulla oli hyvät arvosanat, mutta varapäällikön kanssa ei todellakaan sujunut. Hyvin harvasta ihmisestä olen koskaan käyttänyt määrettä mulkku, mutta hänestä käytin.
Posti toi kopiot, ja sielläpä seisoi kantakortissani huonot arvosanat kaikesta. Tämä sankari yliluutnantti oli mennyt ne heti muuttamaan kun varsinainen päällikkö oli arvionsa antanut ja kirjuri ne tulostellut. Kaverini toimi kirjurina ja hän antoi vihjettä, että kannattaisi tarkastaa..
Tuosta kaikesta on jo neljännesvuosisata eli en tehnyt asialle mitään. En tuntenut niin paljoa intoa, mutta siitä kieltämättä sain hyvän fiiliksen, ettei ihmistuntemukseni pettänyt. Selvä M-luokan kaveri.
Molemmat paperit ovat tallessa ja muutama aika sitten niitä juuri katselin kun osui käteen. Pisti edelleen naurattamaan.
Voi tietysti olla, että tuossa on syy, ettei ole tullut käskyä kertaamaan. Toisaalta meidän ikäluokassa se on muutoinkin hyvin yleistä, koska 90-luvun lopussa ei kertausharjoituksia ollut oikein kenelläkään.
Edit: Samalla tuli myös VKS:n potilaskorttini kopio. Siellä ei mitään erityistä ollut kun en vemppaamistakaan harrastanut. Veikkaisin, että joillakin voi olla siellä ihan mielenkiintoisia ilmaisuja.