Millä tahansa allalla on henkilöitä joita se työ ei vaan sitten enää napeksi kun siitä pääsee irti. Mun käsitykseni mukaan kunto ei ohjaa motivaatiota, eli jos motivaatio on muissa asioissa niin kunnon ja osaamisen hyöty ohjautuu sitten siihen mielenkiintoisempaan tekemiseen. Tää on minusta iäkkäämmille ihan ok kun ovat 'oman osansa' tehneet.
Uskon myös niin että alkujaankin varusmiesaikana alaan voimakkaasti perehtyneet ovat jääneet enemmän koukkuun ja kokevat kutsumuksen koko elämänsä ajan. Se porukka on nimenomaan sitä mitä on aliupseereista ylöspäin. Joidenkin kohdalla mieli on vankka, mutta kunto rapistuu sen takia jos ei ole yhteyttä PV:hen , eikä aktiivisesti tehdä "työtä jolla on tarkoitus".
MPK on tänään hyvä ympäristö siihen kun henkilö haluaa ITSE olla aktiivinen ja käy kursseilla. Olen samaa mieltä siitä että PV voisi jatkaa hyvin käynnistynyttä kontaktointia ressujen suuntaan. Esim Aluetoimistot jalkautuvat tapahtumiin ja ovat valmiina vastaamaan reserviläisen kysymyksiin. PV:n Combat Camera Youtubessa voisi tuottaa myös ohjematskua ressuille vaikka hyvän kunnon ylläpitämiseksi, eikä pelkästään keskittyä siihen millaisia harjoituksia virallisesti on ollut.
Lopulta kuitenkin pätee se, että kukaan ei tule kotisohvalta noutamaan. Reserviläisen on itse noustava ja liikuttava jonkin res.yhdistyksen tai MPK kurssien piiriin, josta asiat sitten aukenevat eteenpäin jo lähes itsekseen.
.