SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Varmasti on m91 jakotavaraa, mutta mikäpä minä m62:kaan osalta mikään ole herraa kenraalia epäilemään.

Ressujen käskyerien määrä ensimmäiseksi ja viimeiseksi käskettäviin on sen verran laaja, että en ihmettelisi vaikka viimeisille olisi varattu kuuskekkoset. Enemmän sekin kuin talvisotaan lähdettäessä.
Se voi olla että PV on varautunut varastoissaan isompaan reserviin kuin laki sanoo, toisin sanoen vaihtovaatteita varastossa 🤔

Kertausharjoituspalkan sijaan olisin kiinnostunut tietämään kuinka paljon sotapalkka Suomessa on? Kertauksissa olen kysellyt, mutta kukaan asiantuntija ei tiennyt.

Kertausharjoituspalkan sijaan olisin kiinnostunut tietämään kuinka paljon sotapalkka Suomessa on? Kertauksissa olen kysellyt, mutta kukaan asiantuntija ei tiennyt.
Tämä on mielenkiintoinen asia jota en ole koskaan kanssa kuullut puhuttavan. Epäilen toki että tuo ei ihan vallattoman suuria summia tuo kukkaroon kun vaikkapa googlella katsoo reservinupseerienkin jo kertaalleen tai kahdesti ylennettyjä sotilasarvoja kuten luutnantti tai yliluutnantti niin saa vastaukseksi 3000-3600/kk vastauksia palkkavertailuissa. Tämä tosin taitaa olla vähän hämäävää koska ainakin itselläni on jäänyt käsitys että palkka olisi käytännössä tuota parempi johtuen erilaisista lisistä joita mm metsä ja meripäivät tuovat väistämättä palkkaan. Ehkäpä saamme jonkun PV:n palkkanauhansa tuntevan kommentoimaan tätä asiaa ja sitä kautta parempaa tietoa aiheeseen?

Reserviläispalkka on jo määritetty minkä lisäksi maksetaan päiväraha. Ei kai ne tuosta mihinkään muutu kriisitilanteessa.
No niimpä tietenkin on. Hyvä että joku tökkäs faktaa heti suoralta kädeltä!

Tuossa tuorein taso: https://www.defmin.fi/ajankohtaista...n_korotuksia_maaliskuussa.14182.news#4a87cef7

Olennaisin osio: "
Puolustusministeri Antti Häkkänen on päättänyt reserviläispalkkojen korotuksista 1.3.2024 lähtien.

Miehistön reserviläispalkka on jatkossa 66,82 euroa (nykyisin 65,51 euroa), aliupseerien 70,16 euroa (68,79 euroa) sekä upseerien ja erikoisupseerien 73,50 euroa (72,06 euroa) päivältä."

Eli hyvä olla varusmiespalvelun aikaiset päivärahatkin olla säästettynä sukanvarteen jos pilliin puhalletaan. :)

No niimpä tietenkin on. Hyvä että joku tökkäs faktaa heti suoralta kädeltä!

Tuossa tuorein taso: https://www.defmin.fi/ajankohtaista...n_korotuksia_maaliskuussa.14182.news#4a87cef7

Olennaisin osio: "
Puolustusministeri Antti Häkkänen on päättänyt reserviläispalkkojen korotuksista 1.3.2024 lähtien.

Miehistön reserviläispalkka on jatkossa 66,82 euroa (nykyisin 65,51 euroa), aliupseerien 70,16 euroa (68,79 euroa) sekä upseerien ja erikoisupseerien 73,50 euroa (72,06 euroa) päivältä."

Eli hyvä olla varusmiespalvelun aikaiset päivärahatkin olla säästettynä sukanvarteen jos pilliin puhalletaan. :)
Onko veroton vai ei?

Reserviläispalkka on jo määritetty minkä lisäksi maksetaan päiväraha. Ei kai ne tuosta mihinkään muutu kriisitilanteessa.

Reserviläiselle tämä diili on siis vain jonkin verran huonompi kuin se mitä Ukrainassa maksetaan rintamamiehille.

Toki eipä tuonne kai ensisijassa rahan takia mentäisi ja ainahan sitä voi palkkaa täydentää ryöstämällä vihollisen kaatuneilta sormukset, kellot ja kultahampaat jne jos niitä nyt noilla ryssän mobikeilla on. Ja tämä ei ollut vitsi. Ryöstämällä sotilaat on kautta aikojen elänyt.

Eli suomalaisten reserviläisten osalta:
Miehistön palkka 2004,60€
Aliupseerien palkka 2 104,80€
Upseerien palkka 2 161,80€

Lisäksi verotonta päivärahaa 177€ kuukaudessa.

Kantahenkilökunta tietysti vetää omilla VES taulukon mukaisilla palkoilla sekä nostaa myös sh-korvausta 131,02€ päivältä ainakin YHn ajan ja puolustushaarasta riippuen meripalvelukorvausta 70,24 – 172,89€ vuorokaudelta. Aluspalveluksessa olevat reserviläiset eivät tietysti tätäkään saa.

Viimeksi muokattu:
Toki eipä tuonne kai ensisijassa rahan takia mentäisi ja ainahan sitä voi palkkaa täydentää ryöstämällä vihollisen kaatuneilta sormukset, kellot ja kultahampaat jne jos niitä nyt noilla ryssän mobikeilla on. Ja tämä ei ollut vitsi. Ryöstämällä sotilaat on kautta aikojen elänyt.
Eikös vanha sanonta aiheestakin mene "tykistö tappaa ja jalkaväki raiskaa ruumiit"? :)

• Tykkää
Reactions: jak
Sota kun ei edes Euroopassa käytynä saa mitenkään häiritä markkinatalouden toimintaa kysyn, että miten parhaimmillaankin 2200 €:lla (miinus verot) tulisi maksaa asuntolainat ja muut juoksevat kulut kotona? Täytyykö tosiaan ottaa hammaspihdit mukaan ja takaportaan jehujen ryhtyä johonkin ”M&M Enterprises”*) -hommaan?

*) Catch 22, Milo Minderbinder

Eikös vanha sanonta aiheestakin mene "tykistö tappaa ja jalkaväki raiskaa ruumiit"? :)
Lisää sinäkin vain loot pouch dumpin kaveriksi ja ota muun omakustannegearin lisäksi kärkipihdit hampaiden poistoon ja sen verran jykevät hohtimet tai sivuleikkurit, että sormen saa nivelestä poikki.

Sota kun ei edes Euroopassa käytynä saa mitenkään häiritä markkinatalouden toimintaa kysyn, että miten parhaimmillaankin 2200 €:lla (miinus verot) tulisi maksaa asuntolainat ja muut juoksevat kulut kotona? Täytyykö tosiaan ottaa hammaspihdit mukaan ja takaportaan jehujen ryhtyä johonkin ”M&M Enterprises”*) -hommaan?

*) Catch 22, Milo Minderbinder
Tottakai, ja viholliselta kaapatut aseet voi myydä mustassa pörssissä :cool:

Kulurakenne erituloisilla ihmisillä on muodostunut rauhan aikana hieman erilaiseksi. En nyt siis puhu omasta puolestani, sillä minulla ei ole muuta velkaa kuin asuntolainaa ja sekin on loppusuoralla, mutta tällaisenaan tilanne tulee olemaan shokki monelle. Tarvittaisiin siis valmiuslaki velkojen jäädyttämisestä, tai ainakin automaattinen lyhennysvapaa johonkin kohtuulliseen maksimikorkoon sidottuna kriisiajaksi, että reserviläinen voi keskittyä siihen pääasiaan.

Kulurakenne erituloisilla ihmisillä on muodostunut rauhan aikana hieman erilaiseksi. En nyt siis puhu omasta puolestani, sillä minulla ei ole muuta velkaa kuin asuntolainaa ja sekin on loppusuoralla, mutta tällaisenaan tilanne tulee olemaan shokki monelle. Tarvittaisiin siis valmiuslaki velkojen jäädyttämisestä, tai ainakin automaattinen lyhennysvapaa johonkin kohtuulliseen maksimikorkoon sidottuna kriisiajaksi, että reserviläinen voi keskittyä siihen pääasiaan.
Eiköhän nuo ole hoidettu jo. Mulla on sellainen käsitys, että minun asuntolainassani oli pykälä sotapalvelukseen lähdöstä. Silloin siis jäädytettisiin laina. Olen minä kyllä murehtinut tätä talouspuolta sotatilanteessa. Reserviläispalkka ei kattaisi puoliakaan siitä mitä minä rahaa joudun käyttämään.

Kultahammas bisneksen varmaan voi unohtaa. Eiköhän se venäläisen perkin majuri keräytä ne itse.

Eiköhän se asuntolainan maksu ole pienin ongelma mitä ihmisellä tuossa tapauksessa on!? Kyllä lähiomaisten pärjääminen on suurempi ongelma tuossa hetkessä.

Kantahenkilökunta saa kk-palkan ja ei muita korvauksia. Näin ainakin joskus asia ilmoitettiin.

Eiköhän se asuntolainan maksu ole pienin ongelma mitä ihmisellä tuossa tapauksessa on!? Kyllä lähiomaisten pärjääminen on suurempi ongelma tuossa hetkessä.

Kantahenkilökunta saa kk-palkan ja ei muita korvauksia. Näin ainakin joskus asia ilmoitettiin.
Asunto maan tasalla mutta velka jää.

Back