SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

Tämä MAAK on sentään harjoitettu jotenkin... mutta ajatelkaa yksikköä joka on ollut reservissä 10 vuotta! Ilman minkäänlaista kh-koulutusta. Ja kutsutaan riviin...
Ne taitaa olla niitä KE5-6 joukkoja..ja varusteet saattaa olla luodinreikäisiä ja melko olemattomia.
 
Siis tuosta polkupyörästä, itselläni on aito sa polkupyörä jatkosodan ajalta, vaarivainaa kun aikoinaan sotaretkeltä palasi, oli joku hänen polkupyöränsä sosialisoinut, josta kimmastuneena hän oli sille varusvaraston vastaavalle todennut tulleensa polkupyörällä, ja myös lähtevänsä polkupyörällä, varusvaraston jehu oli sitten hänelle polkupyörän antanut valtion omista, jos joskus pilliin vihelletään, ja minut riviin määrätään, palautan sen pyörän...

Kerrankin pitkä kuitti.

Aattele sen kaverin ilmettä, joka saa kuitata pyörän palautetuksi.
 
Olen tässä joskus miettinyt, että pitäisikö tehhä jottain.

Sain MPK:lta kutsun oman sodan ajan hommien mukaseen VEH-harjoitukseen. Ihan pyytämättä ja kuhtumatta. Ja vielä sen alueen harjoitukseen, jonne olen sodassa ja rauhassa sijoitettu.

Sekä sinne minne olen joskus luvannut olla kouluttajana käytettävissä.

Tämä on neljä (4) vuosi kun olen kouluttajana käytettävissä. Mutta MPK ei ole edes kysynyt, että huvittaisiko tulla kouluttamaan. Vaikka alan päiviä on kovina ja vehheinä yhteensä jossain 40 päivässä.

Onkohan vittuillut tai nauranut väärälle henkilölle. Kun kuhtuvat edelleen vain alkeiskursseille.

PV sentään kysyy sodan ajan hommiin. Mutta turhan harvoin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tässä joskus miettinyt, että pitäisikö tehhä jottain.

Sain MPK:lta kutsun oman sodan ajan hommien mukaseen VEH-harjoitukseen. Ihan pyytämättä ja kuhtumatta. Ja vielä sen alueen harjoitukseen, jonne olen sodassa ja rauhassa sijoitettu.

Sekä sinne minne olen joskus luvannut olla kouluttajana käytettävissä.

Tämä on neljä (4) vuosi kun olen kouluttajana käytettävissä. Mutta MPK ei ole edes kysynyt, että huvittaisiko tulla kouluttamaan. Vaikka alan päiviä on kovina ja vehheinä yhteensä jossain 40 päivässä.

Onkohan vittuillut tai nauranut väärälle henkilölle. Kun kuhtuvat edelleen vain alkeiskursseille.

PV sentään kysyy sodan ajan hommiin. Mutta turhan harvoin.
Varmaan alueellisiakin eroja, mutta itsekin joskus kouluttajasitoumuksen tehnyt MPK:lle, niin säännöllisesti tulee sähköpostia joukkokirjetyylisesti. Keräävät palautetta ja ohjaavat verkkosivulle jonne voi täyttää halukkuuttaan kouluttaa.

Onhan yhteystiedot kunnossa?
 
Varmaan alueellisiakin eroja, mutta itsekin joskus kouluttajasitoumuksen tehnyt MPK:lle, niin säännöllisesti tulee sähköpostia joukkokirjetyylisesti. Keräävät palautetta ja ohjaavat verkkosivulle jonne voi täyttää halukkuuttaan kouluttaa.

Onhan yhteystiedot kunnossa?

Nää tuutko aljeiskursseille viestit tippuu kyllä.

Toki vois olla mies ja soittaa paikalliseen puhelinnumeroon
 
Toki vois olla mies ja soittaa paikalliseen puhelinnumeroon
Mun omasta mielestä lähtökohtaisesti epäreilua jättää sitoutuneita penkille jos kiinnostusta löytyy, mutta onko järjestävällä taholla riittävä tieto halukkaista? Näppituntuma on, että yhtymä hakee kursseille kurssin johdon, joka enemmän tai vähemmän kerää itse haluamansa kouluttajaporukan kurssille. Ei pitäisi olla kustannuskysymyskään ottaa uusia/lisää kouluttajia vahvuuteen. Jos jotain kouluttajapooleja ja listoja on kasailtu, niin ei läheskään jokaiselle taiteenlajille, joten varmaan toi kilautus paikalliselle päällikölle on paras tapa saada itsensä kurssille, tai ainakin selviää mitä on tekeillä ja millä porukalla.

Ja sitten nämä alueelliset erot, onko koulutus pelkkää sotvaa vai lisäksi VEH-kutsuja + kenelle koulutuksia on suunnattu, ja onko kyseistä koulutusta ollenkaan järjestetty... Pian alkaa vakioidut tyyppikurssit löytyä jonkun ajan sisällä suunnilleen kaikista maanpuolustuspiireistä. Olen itse käynyt välillä toisessa piirissä vieraissa, kun on jostain sattunut tilaisuus kohdalle ja tarpeeksi heiluttanut kylttiä 'have car, will travel'.
 
Mun omasta mielestä lähtökohtaisesti epäreilua jättää sitoutuneita penkille jos kiinnostusta löytyy, mutta onko järjestävällä taholla riittävä tieto halukkaista? Näppituntuma on, että yhtymä hakee kursseille kurssin johdon, joka enemmän tai vähemmän kerää itse haluamansa kouluttajaporukan kurssille. Ei pitäisi olla kustannuskysymyskään ottaa uusia/lisää kouluttajia vahvuuteen. Jos jotain kouluttajapooleja ja listoja on kasailtu, niin ei läheskään jokaiselle taiteenlajille, joten varmaan toi kilautus paikalliselle päällikölle on paras tapa saada itsensä kurssille, tai ainakin selviää mitä on tekeillä ja millä porukalla.

Ja sitten nämä alueelliset erot, onko koulutus pelkkää sotvaa vai lisäksi VEH-kutsuja + kenelle koulutuksia on suunnattu, ja onko kyseistä koulutusta ollenkaan järjestetty... Pian alkaa vakioidut tyyppikurssit löytyä jonkun ajan sisällä suunnilleen kaikista maanpuolustuspiireistä. Olen itse käynyt välillä toisessa piirissä vieraissa, kun on jostain sattunut tilaisuus kohdalle ja tarpeeksi heiluttanut kylttiä 'have car, will travel'.

No saan oman alani alokaskurssikutsuja. Itserakkaasti voisin sanoa, että osaisin ehkä hoitaa siellä jo jonkun perushomman :D
 
Monet reserviläiset ketkä kouluttavat:

Ovat kurssittaneet Puolustusvoimien kyseisen tehtäväosan kouluttajakurssit.

Parhaat treenaavat kertauksissa sellaista 1-2krt kuukaudessa.

@Iso-Mursu
Pelkkä sitoutuminen ei riitä.
Sinun pitää aktiivisesti treenauttaa itseäsi ja kouluttautua. Muutama sotva ei riitä mitenkään pätevään kouluttaja osaamiseen.

Voisin myös nopeasti päätellä että uusi taistelutapa on myös treenaamatta.

Pitkälle omista toimista homma kiinne.
 
Itse koulutan joskus paria aihetta, niissä treenaan eniten kuitenkin perusjuttuja. Samalla oppii eri juttuja eri kouluttajilta, soveltamista eri ympäristöissä.
 
Monet reserviläiset ketkä kouluttavat:

Ovat kurssittaneet Puolustusvoimien kyseisen tehtäväosan kouluttajakurssit.

Parhaat treenaavat kertauksissa sellaista 1-2krt kuukaudessa.

@Iso-Mursu
Pelkkä sitoutuminen ei riitä.
Sinun pitää aktiivisesti treenauttaa itseäsi ja kouluttautua. Muutama sotva ei riitä mitenkään pätevään kouluttaja osaamiseen.

Voisin myös nopeasti päätellä että uusi taistelutapa on myös treenaamatta.

Pitkälle omista toimista homma kiinne.

Totta olen käynyt vain alan MPK:n kouluttaja kurssin ja MPK:n kurssivääpelikurssin. Tosin kurssit olivat ehkä huonoimmat MPK:n kurssit ikinä missä olen ollut.

Eikä kouluttajat ohjanneet mitenkään kuinka jatketaan asiasta etiä päin. Eivätkä kouluttaneet.

Sitoumus tuli annettua kovassa harjoituksessa, jossa kirjoiteltiin muutenkin lappuja.

Uusi taistelutapa ei sinäänsä kuulu ikämiehen hommiin mitenkään. Sijoitus on takana, ja perustuu siviiliosaamiseen.

Katoin MPK:n kortista että oon tuota asiaa jankannut noin 35 päivää vehheinä. Ja kovia sitten päälle.

Ja apukouluttajaksi on päässyt b-ajoluvalla.
 
Totta olen käynyt vain alan MPK:n kouluttaja kurssin ja MPK:n kurssivääpelikurssin. Tosin kurssit olivat ehkä huonoimmat MPK:n kurssit ikinä missä olen ollut.

Eikä kouluttajat ohjanneet mitenkään kuinka jatketaan asiasta etiä päin. Eivätkä kouluttaneet.

Sitoumus tuli annettua kovassa harjoituksessa, jossa kirjoiteltiin muutenkin lappuja.

Uusi taistelutapa ei sinäänsä kuulu ikämiehen hommiin mitenkään. Sijoitus on takana, ja perustuu siviiliosaamiseen.

Katoin MPK:n kortista että oon tuota asiaa jankannut noin 35 päivää vehheinä. Ja kovia sitten päälle.

Ja apukouluttajaksi on päässyt b-ajoluvalla.
Siinä tapauksessa mikäli harjoituksen vääpelöinti kiinnostaa niin kannattaa olla yhteyksissä oman alueen MPK:n vetäjään.

Harjoituksissa aina vääpeleitä tarvitaan.
PV:kin pyytää nykyään res puolen miehiä järjestelemään asioita ja hoitamaan huoltoa ym
 
Siinä tapauksessa mikäli harjoituksen vääpelöinti kiinnostaa niin kannattaa olla yhteyksissä oman alueen MPK:n vetäjään.

Harjoituksissa aina vääpeleitä tarvitaan.
PV:kin pyytää nykyään res puolen miehiä järjestelemään asioita ja hoitamaan huoltoa ym

Olen aikaisemminkin moittinut noita kahta kurssia. Kouluttaja luki viikonloput kettuuntuneena kalvosulkeisia ja se oli siinä.

Mutta kävin sitten joutessani b-ajoluvatkin.
 

Ihme tyyppejä nää nykynuoret varsinkin helsinkiläinen nuoriso. Hippi,Pasifisti kieltäytyi totaallisesti asepalveluksesta ja ihmettelee kun joutuu linnaan.

"Ei kannata pyllistää suihkussa"
Eihän toi kai edes joudu linnaan jos vaan jalkapannan saa, varmaan vaan kotiaresti tyyppiseen mut pannan kans seuranta ja ilmoitusvelvollinen missä ikinä liikkuukin ja päihteettömyys, ihmeen vempula.
 
Ihme tyyppejä nää nykynuoret varsinkin helsinkiläinen nuoriso. Hippi,Pasifisti kieltäytyi totaallisesti asepalveluksesta ja ihmettelee kun joutuu linnaan.

"Ei kannata pyllistää suihkussa"

Jos turvallisuustilanne muuttuu ja sitä armeijaa tarvitaankin, niin aikookohan Miro valittaa vihamielisen valtion toiminnasta YK:lle.. tuo Aseistakieltyjäliiton kommentti oli taas ihan huippua.. "Aseistakieltäytyjäliiton mukaan epävakaassa turvallisuustilanteessa moni haluaa erota reservistä." No voi vittu, minkähän takia luulivat että se armeija on olemassa? Ihan vaan alistaakseen ja pakottaakseen miessukupuoliset sinne vasten tahtoaan?

Hyvinvointivaltion oikeudet tuntuu kelpaavan mutta velvollisuudet tai halu sen puolustamiseen viimekädessä vaikka asein ei sitten oikein nappaakaan...
 
Jos turvallisuustilanne muuttuu ja sitä armeijaa tarvitaankin, niin aikookohan Miro valittaa vihamielisen valtion toiminnasta YK:lle.. tuo Aseistakieltyjäliiton kommentti oli taas ihan huippua.. "Aseistakieltäytyjäliiton mukaan epävakaassa turvallisuustilanteessa moni haluaa erota reservistä." No voi vittu, minkähän takia luulivat että se armeija on olemassa? Ihan vaan alistaakseen ja pakottaakseen miessukupuoliset sinne vasten tahtoaan?

Hyvinvointivaltion oikeudet tuntuu kelpaavan mutta velvollisuudet tai halu sen puolustamiseen viimekädessä vaikka asein ei sitten oikein nappaakaan...

Asevelvollisuus kuulostaa jo lähtökohtaisesti ikävältä. Maittaisikohan aseoikeus tai asemahdollisuus näille vässyköille paremmin?
 

Hippi,Pasifisti kieltäytyi totaallisesti asepalveluksesta ja ihmettelee kun joutuu linnaan.
Näitä mä en ole koskaan pitkän ikäni aikana ymmärtänyt.
En ole koskaan kuullut perustelua, joka ottaisi kantaa yhteisesti hoidettavaan tehtävään, eli millä perusteella henkilö ei osallistu siihen puolustamisen hommaan minkä muut tekee muuten hänenkin osaltaan?
Ikäänkuin hipin oma etu ja ajattelu on merkitykseltään suurempi, kuin yhteisesti tehdyt toimet, jossa myös hänen etu on huomioitu? Ei helvetti.

Itsekkäitä ja oman edun tavoittelijoita. Siivellä.
.
 
Viimeksi muokattu:
Charly kirjoitteli pidemmän ketjun Suomen tämän hetken valmiustilasta twitteriin. Perusteli siinä, että esim pääkaupunkiseudun Kaartin harjoituksessa on mukana sopimusreserviläisiä. Ketjussa oli myös erään toisen tviittaajan anekdootti joka oli aika osuva:
Sarah Price

@SarahPriceUK

·
39m

Replying to
@charlyjsp
In 2014 I asked a senior FDF leader whether Finland had stepped up preparations in response to Russian occupation of Crimea. His deadpan reply: “We never stepped down”
 
Back
Top