Olen tässä mietiskellyt kertausharjoitusten arvioita.
Joskus olen kuullut, että kyseinen arvio on ns. suhteellinen. Esimerkiksi viime vuonna sain RJ-pestistäni täyden 5-rivin, vaikka en sitä kokenut ansaitsevani. Jopa jojo-hommasta sain 3/4-rivin, vaikka kyseessä oli eka kerta jojona ja homma meni ihan vihkoon.
Suhteellisuus tulisi noissa arvioissa ilmi siinä, että arviossa otettaisiin huomioon, etten ole saanut 1) aselajikoulutusta 2) johtajakoulutusta. Mikä sinänsä on ymmärrettävää. Samassa harkassa 15:na toiminut, au-koulutettu kaverini sai 2/3-rivin, vain sen takia, että hän on au.
Mutta tämä tekee vertailun todella vaikeaksi tehtäväkohtaisesti. Koska eihän se esim. sijoituksia tekevä majuri välttämättä hoksaa, että arviot ovat olleet suhteessa saatuun koulutukseen (tai oikeastaan, koulutuksen puutteeseen), vaan on: "jaahas, otwa sai RJ:nä tuossa harkassa 5/5-arviot, laitetaas se tuonne RJ:ksi".
Samoin kun arvioimme ryhmäläisiä, meille nuori kapiluutnantti ohjeisti miettimään "Kenttäkelpoisuus" -kohtaa siten, jaksaisiko kyseinen henkilö suorittaa jääkärinä hyökkäyksen tst-kamat päällä.
Mikä taas oli omalla tavallaan hölmöä, koska itselleni kenttäkelpoisuus näyttäytyy kykynä pitää itsensä toimintakykyisenä omassa tehtävässään, ja se on eri asia poterossaan kyhjöttävällä jääkärillä ja vaikkapa kuskilla. Koska eihän kuskin yleisarviotakaan anneta sen perusteella, miten hän toimisi jääkärinä, vaan siitä, miten hän toimi tehtävässään.
Eli loppuviimein suhteellinen vs absoluuttinen arviointi.