Tossa ihmeteltiin kun F-35 ( laivueen kone ) ja PAK-FA ( no 55 ) moottorit syttyivät tuleen startissa ja menivät aika lähelle ns. lunastuskuntoa, että mikä maksaa ?
Myös kiinalaiset ovat kehittelemässä J-20 varten omaan moottoria.
Käsittääkseni F-35 mosa on F-22 moottorin yksimoottoriversio, joka on "downgreidattu" suurempaan työntöön alemmilla nopeuksilla eli ohivirtausta on lisätty ja siksi moottorin halkaisija ( diameter ) on kasvanut merkittävästi.
Venäläisten moottorista ainakin Key Publishing saitilla kerrotaan ( PAK-FA threadissä ) fan bladejen olevan kuiturakenteisia.
Mulla on se ymmärrys että lämpötila kuumimmassa osassa moottoria on jopa + 1500 C.
Aiemmin suihkumoottorit olivat ohuempia putkia eli ns turbojet moottoreita joissa minimaalisesti ohivirtausta ja nykyään ovat tyypiltään ns. turbofan tyyppisiä.
Sen minkä panin merkille japanilaisten stealth häätäjä ATD-X Shinshin koneen moottorista, että se oli 2 x 66 kN luokkaa kun esim. J-20 koneessa on tavoitteena 2 x 180 kN työntövoima.
Intialaiset ovat upgreidaamassa vanhoja " R&R nuhapillein " varustettuja Jaguar rynnäkkökoneitaan joko Rolls Roycen tai Honeywellin F-125 IN moottoreilla joiden työntövoimaksi ilmoitetaan 44 kN..ja uusien RR vastaava noin 36 kN/kpl...vanhat liene 26 kN/kpl. Honeywell on kevyt ja iso työntövoima, mutta polttanee enemmän huilea.
Mitä tuossa omassa ketjussani pähkäilin ( juken ihmehärvelit ) niin juurikin 2 x 44 kN erittäin pienessä ja hyvin pakatussa sekä stealthtissä aerodynaamisessa muodossa voisi olla riittävä ja juuri japanilaisten valinta siksi tuntuu hyvinkin oikealta suunnalta ( 2 x 66 kN ).
Gripenin eka versio lieni 74-78 kN luokkaa ja nyttemmin ilmeisesti yli 80 kN. Aikoinaan Ha-300 ylitti 2 x äänennopeuden n 44 kN teholla. Mielestäni 360 kN teho on melkein absurdi tästä näkökulmasta ( J-20 koneen tavaiteltu teho WS-15 myllyin ).
Mitä mieltä moottoreista ( ja niiden ongelmista ) ja mahdollisesta Ilmavoimien tulevan häätäjän tehotarpeesta ?
Tässä WS-15 dataa; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_WS-15
" Hunajahyvä "; http://www.honeywellforjaguar.com/
Myös kiinalaiset ovat kehittelemässä J-20 varten omaan moottoria.
Käsittääkseni F-35 mosa on F-22 moottorin yksimoottoriversio, joka on "downgreidattu" suurempaan työntöön alemmilla nopeuksilla eli ohivirtausta on lisätty ja siksi moottorin halkaisija ( diameter ) on kasvanut merkittävästi.
Venäläisten moottorista ainakin Key Publishing saitilla kerrotaan ( PAK-FA threadissä ) fan bladejen olevan kuiturakenteisia.
Mulla on se ymmärrys että lämpötila kuumimmassa osassa moottoria on jopa + 1500 C.
Aiemmin suihkumoottorit olivat ohuempia putkia eli ns turbojet moottoreita joissa minimaalisesti ohivirtausta ja nykyään ovat tyypiltään ns. turbofan tyyppisiä.
Sen minkä panin merkille japanilaisten stealth häätäjä ATD-X Shinshin koneen moottorista, että se oli 2 x 66 kN luokkaa kun esim. J-20 koneessa on tavoitteena 2 x 180 kN työntövoima.
Intialaiset ovat upgreidaamassa vanhoja " R&R nuhapillein " varustettuja Jaguar rynnäkkökoneitaan joko Rolls Roycen tai Honeywellin F-125 IN moottoreilla joiden työntövoimaksi ilmoitetaan 44 kN..ja uusien RR vastaava noin 36 kN/kpl...vanhat liene 26 kN/kpl. Honeywell on kevyt ja iso työntövoima, mutta polttanee enemmän huilea.
Mitä tuossa omassa ketjussani pähkäilin ( juken ihmehärvelit ) niin juurikin 2 x 44 kN erittäin pienessä ja hyvin pakatussa sekä stealthtissä aerodynaamisessa muodossa voisi olla riittävä ja juuri japanilaisten valinta siksi tuntuu hyvinkin oikealta suunnalta ( 2 x 66 kN ).
Gripenin eka versio lieni 74-78 kN luokkaa ja nyttemmin ilmeisesti yli 80 kN. Aikoinaan Ha-300 ylitti 2 x äänennopeuden n 44 kN teholla. Mielestäni 360 kN teho on melkein absurdi tästä näkökulmasta ( J-20 koneen tavaiteltu teho WS-15 myllyin ).
Mitä mieltä moottoreista ( ja niiden ongelmista ) ja mahdollisesta Ilmavoimien tulevan häätäjän tehotarpeesta ?
Tässä WS-15 dataa; http://en.wikipedia.org/wiki/Xian_WS-15
" Hunajahyvä "; http://www.honeywellforjaguar.com/
Viimeksi muokattu: