Syksyn suurin kertausharjoitus

Mielestäni tuossa tilanteessa pitäisi pakittaa ihan huolella jalkauttamatta, koska vastustajan epäsuoraa on tulossa.(Ellei jo matkalla...) Olettaisin että kärkijoukkueen toiminta kohtaamisolosuhteissa ja ylläkön kohteeksi joutuminen on hieman eri asia.
 
Videossa oleva vaunu josta jalkauduttiin sai osuman mikäli oikein ymmärrän eikä täten enää ollut liikkumiskykyinen.
 
Videossa oleva vaunu josta jalkauduttiin sai osuman mikäli oikein ymmärrän eikä täten enää ollut liikkumiskykyinen.
Juuri näin tapahtui eli kohdassa 1:42 syttyy vaunun osumanilmaisin. Joku media kirjoitti viime viikolla samasta väijytyksestä että tätä CV:tä ammuttiin singolla. Vaununjohtajahan saa tällöin kuulokkeisiinsa tiedon "vaunu tuhottu" ja sen aseet lakkaavat toimimasta. Muuten CV:n tykillä ja kk:lla tekisikin sissiryhmästä nopeasti selvää jälkeä. Savut olisi tietysti laukaistu oikeassa tilanteessa ja niiden turvin toimintakykyiset jääkärit olis jalkautunu.

Kohdassa 0:36 näkyy kuinka eka vaunu etsii sissejä lämppärillä, mutta epäonneksi väärältä puolelta tietä. Tämän juuri oikealla tavalla toimineen CV:n kannelta löytyykin kantahenkilökunta-JJoht. Ikivanha sotaharjoitusten "intiaaniviisaus" on, että jos jossain kohdassa tiellä näkyy erotuomareita niin siinä kohdassa on varmasti väijytys. Puhumattakaan vidissä näkyvästä medialaumasta. Muut pelkin varusmiesvoimin sotivat CV:t taas tuijottavat ainoastaan eteenpäin.

Vidin kommenteista (You Tuben puolella) ilmenee, että varusmiehet ovat KymJP:n AUK:in oppilaita. Tällainen pikatilanne on heille täysin ylivoimainen handlata. Kannattaa huomata, että forumillakin oli kaksi ihan erilaista toimintamallia.
 
Savut olisi tietysti laukaistu oikeassa tilanteessa ja niiden turvin toimintakykyiset jääkärit olis jalkautunu.
No oikeassa tilanteessa ei välttämättä olisi ketään toimintakykyistä vaunussa. Eiköhän sisseillä ole NLAW tai apilas.
 
No oikeassa tilanteessa ei välttämättä olisi ketään toimintakykyistä vaunussa. Eiköhän sisseillä ole NLAW.
Taitaisi vaunun sisus olla täynnä savua, tulta, huutavia miehiä, verta ja peräsuolenpätkiä... näin nätisti sanottuna.
 
Ja minkä vasiten sissit laittavat vielä oranssit irtautumissavut palamaan?Kyllä en itse laittaisi, vaan mulkku turpeessa parikytämetriä taaksepäin ja helvettiin. Näytti vielä tieltä olevan näkyvyys nolla tuonne pikkunousulle mistä ilmeisesti väijyttiin...
 
Taitaa harmaat savut olla edelleen käyttökiellossa!!?
 
Joku ammattilainen saisi valaista meitä! (myrkyllisyys ymv.)
 
Taitaa harmaat savut olla edelleen käyttökiellossa!!?
Olkoot vaikka pinkit savut mutta perkele mitään savuja.Sama sitten huutaa että hei täälläpäin ollaan väijyssä ja että hei nyt lähetään sitten tota niinku irtautumaan että tulta tännepäin.
Mitä helvettiä.
Jotain pv jalkaväen juttuja taas?!
 
Spekulointia... voihan se olla että heitteitä käytettiin merkinantoonkin? esim tukiryhmälle krh:n epäsuoraa tulta varten. Irtautumisen tukemiseksi. Mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Jooh, ekalla katselulla muistui mieleen AUKin alku ja omat suoritukset. Tokalla katselulla vilkkuva prisma herätti ajatuksia, että porukka sekoilee tuhoutuneen vaununsa johdosta, ja mediaefekti siihen päälle.

Pstsika vastasi aika kattavasti. Tuhotusta/ pysähtyneestä vaunusta pois, tulta ja hyökkäykseen ptm:n mukaisesti. Paljon ratkaisee mikä on tilannekuva. Itse olen koulutettu inhalle itäkalustolle, ja tähystäminen yms CV90:stä on minulle tuntematon taito. Sitä en tiedä mitä nykyään opetetaan, kummalle puolelle pitää tuossa tilanteessa jalkauttaa. Itse käskisin vihulaisen puolelle, hyökkäysorientaatiosta johtuen.

Mutta kuukauden kuluttua meno on noilla ihan eri näköistä, ja loppusodassa suorastaan kaunista.
 

Juuri näin tapahtui eli kohdassa 1:42 syttyy vaunun osumanilmaisin. Joku media kirjoitti viime viikolla samasta väijytyksestä että tätä CV:tä ammuttiin singolla. Vaununjohtajahan saa tällöin kuulokkeisiinsa tiedon "vaunu tuhottu" ja sen aseet lakkaavat toimimasta. Muuten CV:n tykillä ja kk:lla tekisikin sissiryhmästä nopeasti selvää jälkeä. Savut olisi tietysti laukaistu oikeassa tilanteessa ja niiden turvin toimintakykyiset jääkärit olis jalkautunu.

Kohdassa 0:36 näkyy kuinka eka vaunu etsii sissejä lämppärillä, mutta epäonneksi väärältä puolelta tietä. Tämän juuri oikealla tavalla toimineen CV:n kannelta löytyykin kantahenkilökunta-JJoht.

Oranssin savun suurin anti tässä on se että siitä ilmenee koko skenaarion vaikeus kummallekkin osapuolelle oikeassa elämässä:
-Vaikka etäisyys ei ole kummoinen, sieltä puiden seasta olisi todella vaikea osua singolla liikkuvaan vaunuun sinne päinkään riittävällä varmuudella (lehti puussa, niin menee vieläkin vaikeammaksi), käytännössä vaunut pitäisi aina saada seis murrokseen tai miinoitukseen. Sen jälkeen singot avaa tulen koska pysähtyneeseen vaunuun/paikkaansa hakevaan on sentään joku tolkku saada juuri tuollaisesta tyypillisestä maastosta osuma. Miinoitteet/murrosteet vaativat aikaa ja paljastavat väijytasan, kylkimiina olisi parempi, varmin tietysti pohjamiina laskurilla jos esim. märkään soraan saadaan helposti piilotettua kaivuu jälki. Yleisesti on hyvin haastavaa löytää erityisesti kesäaikana varsinkin ns. hiekkatie ympäristössä sellainen kohta maastosta josta tielle aukeaa esim. 40-50m päästä mitenkään päin toimiva A-sektori liikkuvaan maaliin. Liikkeen pysäyttäminen tavalla tai toisella on kaiken A ja O.

-Vaunussa ollaan tuhannen pihalla mistä osuma tuli, riippumatta mikä sen vaikutus vaunun sisällä on. Suurin uhka väijyttäjille on osuman saaneen vaunun perässä tuleva vaunu, se näkee paljon enemmän mitä(mistä suunnasta) edessä olevalle tapahtui ja pystyy liki heti vastaamaan tuleen. Tuossahan väijytettiin fiksusti viimeinen vaunu, mutta sen valikoiminen ei ole ihan itsestään selvyys. Tielle jalkauttaminen tuohon tapaan on ihan myrkkyä, jos väijyttäjä tietää about vaunun pystymiskohdan, laittaa se kk tai rk parin sopivasti vaunusta takaviistoon jotka suolaa jokaisen vaunun takaovesta ulos pyrkijän niille sijoilleen/vaunun sisäänkin. Sekään ei vaan ole itsestään selvyys koska maasto ei sitä läheskään aina mahdollista, tai ainakaan siten että kyseiset jampat pystyvät sieltä irtautumaan elävänä pois jos takaa tulee vielä toinen vaunu (joka pitäisi tällöin siis sekin korkata hetimiten niille sijoilleen)... Oli miten hyvänsä, niin takaloosterista tielle purkautujat on kuin maalitaulut radalla, paras suoja muut vaunut.

Ei ole helppoa jos jotain oikeasti yritetään saada aikaan eikä käydä vaan räiskimässä turvalliselta etäisyydeltä sinne päin kuin rättipäät ikään...
Pohja- tai kylkimiina olisi paras kapistus tuollaiseen touhuun, osuma varmin samoin vaunu entinen hyvin suurella todennäköisyydellä x-määrää miehistöä mukaanlukien. Jos järjellä alkaa miettimään, niin kannattaako tuollaisessa tilanteessa välttämättä edes avata rk tulta, paljon mitään ei saada aikaan ja niskaan tulee paljon herkemmin konetykin sirpaletta ja kk tulta lämpökameran takaa = koko homma menee aivan vituralleen omalta kantilta jos tulee haavoittuneita ja edessä km kaupalla umpi pusikossa tarpomista (n)

Todella paljon riippuu maastosta, monesti nuo tienlaidat on sen verran tiheää puuta/pusikkoa että täytyy tulla niin lähelle tietä ettei sinkoja yksinkertaisesti ole mahdollista käyttää. Panostaisin pohja- kylkimiina ylläköihin, vaunua menee päreiksi isolla prosentilla ja irtautuminen saattaa hyvinkin onnistua siten ettei vihollinen tiedä edes kummalle puolelle tietä tähystäisi! Yleisesti esim, tasamaastossa (jota on paljon) on melko arveluttavaa antaa yhdelläkään suuliekillä viholliselle tietoa minne ampua, kun itse ei pääse välttämättä minkään maastoesteen taakse suojaan vielä sadankaan metrin päässä vaikka kasvollisuus "suojana" olisikin.

Asia on eri jos esim. koko mek.tiedustelujoukkue tai vastaava täytyy ehdottomasti pysäyttää ja mielellään vielä tuhota niille sijoilleen. Mutta silloin tuolla on varmaan tien laidoilla ukkojakin vähän eri malliin... Siitäkin huolimatta ensimmäinen vaunu aina 99%varmuudella miinaan seis ja sen jälkeen pysähdyksissä oleviin /asemiaan hakeviin sinkotulta kylkiin.
ps. ennakoivasti kärkivaunun miinaan ajamiskohdasta sinkoparit/kylkimiinan vetäjät oletetulle/aijemmin havaitulle noin vaunujen marssietäisyyksille toisistaan, kun kärkivaunussa leimahtaa, niin varmasti taaemmissa painuu jalka jarrulle, tod.näk. juuri niillä main on silloin väijyssä sinkopari tai se kylkimiinan laukaisija. Jos joku taaemmista vaunuista ei pysähdy juuri oikealle kohdalle tai vähän puuta tms. edessä, niin kyllä ne siitä parempaa paikkaa alkaa etsimään ja sitten aukeaa taas mahdollisuus.
 
Noh tästä väijytyksestä... Mehän kaikki fanaattiset tiedämme se väijytyksen/ylläkön "oikeaoppisen tavan"... No minä kerettiläinen kokeilin joskus (kun kerta oli mahdollista) seuraavasti. Kärki seis miinoihin. Ja osasto tulittamaan viimeisen ajoneuvo takaa tien suunnassa suoraan vihollisen selkään. Tuloksena aivan saatanasmoisperkeneellinen härdelli. Hmm... sissitoiminta on luovaa. Tulosta tulee kun vain osaa ja uskaltaa hieman soveltaa.
 
Viimeksi muokattu:
Saatana että saivat pojat kerran kouluttajalta huutia.tien vieressä kaatunut mänty juurakoineen,vaaleankeltainen hiekka siinä pohjalla.no eikö siihen hiekkapetiin kylkimiina kivasti ja naamiointi TUPOLLA VIHREÄÄ SAMMALTA‍♂️
 
Ollaanpa Riku Rantalasta ja hänen poliittisista mielipiteistään mitä mieltä hyvänsä, niin tuskinpa PV reservin kapteenin arvoon olisi miestä kohottanut jos ei hänelle olisi kaavailtu sodan ajan tiedotustehtäviä.
kaffir rooitje.
 
Back
Top