Ja tietysti ne radiotiellä (signaalissa/signaalinkäsittelyssä) olevat häirinnänväistöominaisuudet.
JDAM/JSOW/JASSM ja vastaavat käyttävät päämenetelmänä inertiapaikannusta (liiketietojen havainnointi) ja tätä tietoa päivitetään GPS avulla. Mitä enemmän tarkkaa GPS-signaalia on tarjolla sitä tarkempi lopputulos on. "If GPS data is denied, the JDAM will achieve a 30-meter CEP or less for free flight times up to 100 seconds with a GPS quality handoff from the aircraft."
Aamen.
GPS:in lisäksi löytyy tosiaan inertiasensori (asento + kiihtyvyys) ja GPS:n häirinnänsietoa lisää antennin "null steeringin" lisäksi signaalinkäsittelymenetelmät.
Periaatteessa ilmanpainetta (barometrinen sensori) ja lentonopeutta (pitot-putki) olisi myös mahdollista käyttää apuna suunnistuksessa. Ja varmasti useassa täsmäase-sovelluksessa käytetäänkin.
Se miten tästä kaikesta informaatiotulvasta - häirinnästä huolimatta - saadaan aikaiseksi sijainti, voi tutustua täällä: http://en.wikipedia.org/wiki/Kalman_filter
Viimeksi muokattu: