Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maitojauhetta ja riisiä humanitaarisena apuna Syyrian hädänalaisille tietenkin.
Vaikka Assadin voitto ajaisikin koko opposition pakolaisiksi Eurooppaan, on se toivottavampaa kuin opposition voitto, joka tarkoittaisi Assadin tukijoiden pakomatkaa Eurooppaan ja Islamilaista hallintoa Syyriaan. Venäjän ilmaiskut ja muu tuki Syyrian hallitukselle ovat kaikesta pahasta huolimatta selkeästi heilauttaneet vaa-an Assadin suuntaan ja saanut konfliktin lopun näköpiiriin.
Minulle ne ovat kaikki jotain mussuja.
Mutta joo, Somaliakin on arabimaa, Iran ei.
Opin peruskoulussa, opettajan taholta painotettuna, sen ettei Iran ole arabimaa. Iran eli entiseltä nimeltään Persia... (ja sitä opettajan paasausta muinaisen Persian historiasta ja muistiin jäi erityisesti sitten muinaisen Persian pääkaupungin nimi - Persepolis, olikohan nimi enne?)
Somalian asema on kieltämättä kiintoisa. Muistan kun olin töissä Vantaalla ja meidän esimiehenä oli irakilainen mies, työryhmääni kuului myös pari somalia. Tämä irakilainen oli kyllä niin rasisti näitä somaleja kohtaan kuin olla ja voi, Hän useamman kerran painotti kuinka hän oli arabi ja arabit sitä sun tätä, ja sitten somalit olivat - noh - neekereitä. He olivat muslimeita mutta eivät he olleet rodullisesti samanarvoisia (tai kansana samanarvoisia). Eikä tämä irakilainen ollut ainoa joka oli tätä mieltä, kaikki Lähi-idän arabit halveksuivat somaleja ja pitivät heitä selkeästi alempiarvoisina.
vlad
Somalitkaan ei ole arabeja, kieli on vissiin jotain hyvin kaukaista sukua arabialle.
Vanhoissa rotuluokituksissa somalit laskettiin usein kaukasideiksi. Suomalaisia ei sen sijaan valkoiseen rotuun kelpuutettu.
Myös varsinaisen mustan Afrikan väeltä on kuulunut joskus varsin somalivastaisia mielipiteitä. Joku tiesi tämän juontavan juurensa aina siihen asti, kun somalit hoitivat orjakauppaa Afrikasta arabimaihin. Mene ja tiedä.
Damaskoksen yläluokka on ainoa, jolla on jotain menetettävää, jos Al-Assad kaatuu, ja hekin ovat jo valmistautuneet vaihtamaan puolta.
Syyrialaisia pakolaisia Jordaniassa, Turkissa, Euroopassa jne. on jo neljä miljoonaa ja kahdeksan miljoonaa on maassa sisällä juntturissa. Kaikki Al-Assadin epätoivoisen vallanhimon ansiosta. Syyrian Punaisen Puolikuun mukaan maansisäisistä pakolaisista suurin osa asuu yksityisihmisten kodeissa ja osa julkisissa rakennuksissa, kuten kouluissa ja moskeijoissa vailla perustarpeita, kuten ruokaa ja vettä tai riittävää sanitaatiota. Paikallisten ihmisten auttamishalu on voimakas eikä katso väriä tai taustaa.
Mikään muu ryhmittymä kuin Al-Assadin joukot ja osin Daesh ei ole järjestänyt siviiliverilöylyjä liukuhihnalta. Sen sijaan Al-Assad alkoi estää muutospaineita järjettömällä väkivallalla. Nuoret olivat tyytymättömiä, koska autoritääriset, valvontaan perustuvat ja korruptoituneet valtiojärjestelmät eivät ole muuttuneet muun kehityksen mukaisesti. Al-Assad sai Venäjältä tuen, koska Venäjä viimeisenä haluaa näihin maihin vapautta ja yhteiskuntien vaurastumista ja länsimaistumista.
Latakiaan laskeutui kaksi Antonov 124 konetta. Ei ole vaikea arvata mitä nuo munivat.
Maitojauhetta ja riisiä humanitaarisena apuna Syyrian hädänalaisille tietenkin.
Nuoret olivat tyytymättömiä, koska autoritääriset, valvontaan perustuvat ja korruptoituneet valtiojärjestelmät eivät ole muuttuneet muun kehityksen mukaisesti. Al-Assad sai Venäjältä tuen, koska Venäjä viimeisenä haluaa näihin maihin vapautta ja yhteiskuntien vaurastumista ja länsimaistumista.
Ikävä kyllä, myös minä olen päätynyt siihen, että Assadin jonkinasteinen vallassa pysyminen näyttää järkevimmältä vaihtoehdolta. Suurin osa kapinallisista on islamisteja, FSA menetti asemansa, kun toisten kapinallisryhmittymien islamistit murhasivat FSA:n johdossa olleet loikkarikenraalit.Turha minulle on kertoa Assadin olevan diktaattori, maltillisia kapinallisia ei kuitenkaan ole käytännössä ollut vuoden 2013 jälkeen. Mielestäni islamistinen Syyria on pahempi vaihtoehto kuin Assadin diktatuuri. Assadin hallitsemilla alueilla asuu myös suurin osa Syyrialaisista ja Assadilla on myös selvää tukea kansan keskuudessa muunmuassa alaviiteissä.
Ikävä kyllä, myös minä olen päätynyt siihen, että Assadin jonkinasteinen vallassa pysyminen näyttää järkevimmältä vaihtoehdolta. Suurin osa kapinallisista on islamisteja, FSA menetti asemansa, kun toisten kapinallisryhmittymien islamistit murhasivat FSA:n johdossa olleet loikkarikenraalit.
Paras tilannehan olisi, että FSA ja Assad pääsisivät jonkinlaiseen sopuun Assadin vallan siirtämisestä, vaikka niin, että parlamentti olisi osittain riippumaton Assadista (esim. kykenisi viemään tavallisia lakiuudistuksia läpi ilman Assadin hyväksyntää riittävän suurella enemmistöllä vaikka kahden eri vaalikauden aikana tehdyillä äänestyksillä, kuten esim. meillä täällä Suomessa käy presidentin hyväksynnän ohittaminen).
Somalitkaan ei ole arabeja, kieli on vissiin jotain hyvin kaukaista sukua arabialle.
Vanhoissa rotuluokituksissa somalit laskettiin usein kaukasideiksi. Suomalaisia ei sen sijaan valkoiseen rotuun kelpuutettu.