vastarannankiiski
Kenraali
Olen itse jos sen verran ikänäköinen vaikka 70-luvulla vasta syntynyt että mielelläni ammun suurentavalla optiikalla ja siksi minulla toiminnallisessa kisakiväärissäkin kiikari. Minulla on Aimpointin Micro olemassa ja se majailee niin kiväärin kuin treenipiekkarin (Ruger 10/22, melko taktisoitu että olisi parempi treenialusta isommilleen) melko useasti ja pakko todeta että jos tarkkuustyötä ei tehdä pidemmälle niin onhan se aivan uskomattoman helppo ja mukava punapisteellä ampua. On tuossa useamman kerran käynyt mielessä että "sitten kun on joskus ylimääräistä" niin ostoslistalla voisi olla toinen sepän kasaama Arska jonka teemana olisi keveys, lyhyys ja päällä raudat 1/3 co-withness sekä mikrodotti (ehkä kiinteästi tapitettu leiskari johon vaimennin) koska kevyellä kompaktilla kiväärillä missä punapiste ja vaimennin ampuminen on niin hävyttömän mukavaa puuhaa. Ymmärrän kommenttisi pointin 100%!
Kyllä! Allekirjoitan täysin mainitsemasi asiat.
Tarkennettakoon tuosta punapisteen kanssa "tarkkuustyöskentelystä" niin enemmän kun passeli semmoiseen tarkkuustyöskentelyyn jota tehtäisiin avo-/rautatähtäimillä, mutta ei suurentavalla optiikalla tehtävään tietysti sitä suurentavaa optiikkaa ppt korvaa.
Samoilla linjoilla ollaan ARskamieltymysten suhteen. Jos möömöö:tä ei olisi rasitteena, oma ratkaisu olisi kanssa jokin 14,5-16" mehupillipiipulla oleva teleperäinen suorakaasuvehje, laadukkaalla BUIS:silla ja punapisteellä. Nyt kun tämä ei oikeastaan ole vaihtoehto niin suosittelen harkitsemaan myös 20" piipulla olevaa mutta teleperällä. Hyviä syitä on monia. Pelkällä bufferituubilla ja ilman suulaitetta pituus jää 87cm tuntumaan eli riittää kivääriksi jo sellaisenaan. Eli kun laitat teleperän kiinni, saat kaikki skaalat käyttöösi ilman rajoituksia. Samoin aseeseen voit aivan rauhassa valita minkä suulaitteen haluat ilman tapituksia. Lisäksi kokonaispituus perä lyhyimmässäkään asennossa ei ole oikeastaan pidempi kun perän liikkeeltään rajoitetulla 16" piipulla varustetulla kiväärillä, olettaen että suulaite on sama. 20" piipulla saat vielä luotettavan & miellyttävän kiväärikaasun käyttöön ja kun tähän yhdistää vielä "canadalaisilta Diemaco C7A2:sta copyoidun" H2 bufferin käytön, niin ampumatuntuma on hämmästyttävän säyseä, koska suorakaasu, kiväärikaasu, H2 bufferi.