Taistelijan varustuksen uusiminen etenee

Eihän sitä löydy.... Pahvin helvetin hyvä haku ominaisuus..... Se liitty jotenkin Voimakeinojenkäytön, taistelijanlääkintään yms. Ja siihen liittyen PE ja Sotilaslääketieteen Keskus antoi käskyn että, Helox yms tuotteita saa käyttää vain lääkäri. Tosin sitä en ole nähnyt missään muualla Normeissa yms. Siitä taisi puuttua, "tätä käskyä on ehdottomasti noudatettava" :) :) :)
 
Tais kuulua Sodankylän virallisiin varusteisiin

Kuuluu. Tai siis on jakokamaa, ei mikään henkkkoht ostos. Hankintamääristä tai siitä keille noita jaetaan, minulla ei ole tietoa.
 
Pitäisi varmaan yhdistää monta ketjua tai avata uusi, mutta olisi mielenkiintoista tietää tämänhetkinen sotilaan varustus mahdollisessa sodassa. Varustus siis kengistä kypärään ja aseeseen. Myös tieto kuinka paljon varustetaso eroaa ns "ykköstason" taistelijan ja kaltaiseni yli 35v reservin reservin miehen varusteista. Viisaat / modet vastatkoon.
 
Kiitos. Tuolta selvisi jotain, mutta uteliaisuuttani ei ole täytetty. ;) Suojaliivien tai pimeänäkölaitteiden riittävyys mietityttää. Myös muun uuden vaatetuksen riittäminen kaikille mietityttää. PV:n kuva taistelijan varustuksesta 2016 on eri kuin minä luulen saavani. Asiaa käsitellään monessa ketjussa ja mielipiteitä on monia.
Määrät eivät ole julkisia. Kuten edellä mainitussa ketjussa totesin:
Sanotaanko näin että jos JV-miinoja ei olisi poistettu ja PV ei olis saanut kompensaatioiksi 200 m€ "miinankorvausrahaa", johon yksikään poliitikko ei uskaltanut juustohöylällään koskea niin tilanne olisi melko erilainen. Esim nuo Phantom lämpökamerat on oikeasti aika halpaa kauraa kun verrataan niitä vaikkapa panssarivaunuihin tai ilmatorjuntaohjuksiin...noita on siksi pystytty hankkimaan todella paljon.
 
Kiitos. Tuolta selvisi jotain, mutta uteliaisuuttani ei ole täytetty. ;) Suojaliivien tai pimeänäkölaitteiden riittävyys mietityttää. Myös muun uuden vaatetuksen riittäminen kaikille mietityttää. PV:n kuva taistelijan varustuksesta 2016 on eri kuin minä luulen saavani. Asiaa käsitellään monessa ketjussa ja mielipiteitä on monia.
Tarkkaa dataa en osaa itsekkään tarjota, vain kokemuksia. 1/08 palvelin, ja tuolloin puettiin jo päälle M05 uniformut kokonaisina, mutta tetsarit olivat M85 vyöt. Kaikilla oli komposiitti potta, joko M92/98/05 malleja, en osaa sanoa. Sirpoja ei näkynyt kuin KRHK:n pojilla, ja ne olivat M91.
Oma kertaus-kutsu tuli jo pari vuotta myöhemmin, ja tuolloin meille viskattiin M91 uniformut, yhdessä M85 vyön ja komposiitin kera. Mutta suurin ylläri oli se, että joka jantteri sai M05 sirpaleliivit päälleen tuolloin! Siellä sitä viestimiehenä pingottiin puskassa tuliterä, todella mukavat ja kevyet kevlarit päällä.

Kuuskekkosia tuskin tullaan näkemään enää missään. Meille niistä oli jo revitty rättejä aseen puhdistukseen. Teräspottia en ole nähnyt enää lainkaan. Olenpa kuullut jopa joidenkin M91 tavaroiden kokevan saman kohtalon pian, kun on hallitukselta käynyt kielto vanhojen varusteiden myynnistä siviileille. Tuttua porukkaa aloitti palveluksen juuri pari viikkoa sitten Kajaanissa, ja heillä on täys M05(+) setti käytössä, osa tosin ilman sirpaa vielä (toistaiseksi?). Omia yönäköleluja ei ainakaan alokkaille ole vielä tarjottu.

Toisin sanoen, jos lähitulevaisuudessa alkaisivat kansainväliset kovapanoskilpailut, eturivin miehet kantaisivat M05 kamiksia, kovimmat erikoisjoukot ehkä M13-15 kamppeiden kera, kun taas takarivin pojjaat ja varalisät taas pyörisivät M91 kamppeissa, ehkä osittain M05 elementeillä höystettynä. Tuossa Taistelijan Käsikirja 2015 vihkosessa onkin varsin passeli M05 vs M91 settien vertailu kuva. Omasta mielestäni ysi-ykösellä pärjää vielä varsin mainiosti, eritoten jos mukaan saa NV-gearia ja kenties omakustanteisia ballistisia suojalaseja.

Finnish%20M05%20and%20M91%20gear_zpsxnpw6f0v.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Teräskypärä lienee kuitenkin vielä osa varustusta porukan suurella pääosalla sikäli kuin kypärää nyt yleensä kaikille edes jaetaan?. Komposiittikypärien hankintamäärä oli jossain 60000 kieppeillä joten niistä kyllä riittää kaikille tärkeimmille joukoille. Ehkä natsikypärästä on sentään voitu jo luopua.
 
Eikä taisteluvöiden saati sirpaleliivien suhteen tilanne parempi ole. Jos ei sijoitus ole etulinjan joukoissa ja silti koet tarvitsevasi->
OSTA OMAT.
 
Mitä järkeä on kieltää jotain joka on ollut myynnissä jo toistakymmentä vuotta?! Minullakin ollut M91-takki jonka ostin Boreuksesta joskus 2000-luvun alussa. Nyt kyllä minun bullshit-mittari meni punaiselle.
 
Mitä järkeä on kieltää jotain joka on ollut myynnissä jo toistakymmentä vuotta?! Minullakin ollut M91-takki jonka ostin Boreuksesta joskus 2000-luvun alussa. Nyt kyllä minun bullshit-mittari meni punaiselle.

Jos nyt lukisit niitä viestejä vähän tarkemmin. Kirjoittaja ei kertonut mitä varustettu on kielletty myymästä ja M91 järjestelmään kuuluu muutakin kuin vaatekappaleet.
 
Minullakin ollut M91-takki jonka ostin Boreuksesta joskus 2000-luvun alussa. Nyt kyllä minun bullshit-mittari meni punaiselle.
Jos tuommoinen kielto pitää paikkansa, niin eiköhän se nyt koske vain sitä PV:n omaisuutta, eikä niinkään kaupallisia himmeleitä.

Hassuna sivuhuomiona jopa M85 taisteluvyön siviilimyynti on ANKARASTI KIELLETTY! Palloreppua saisi kyllä tehdä ja myydä, mutta tetsari itsessään on vähän liian hurja, kuka tavallinen ihminen nyt M\85 taisteluvyötä tarvitsisi.
 
Sen verran täydennän, että M/62 on tosiaan poistettu SA-varusteista - joukkojen määrän vähennyksen hyviä puolia on siitä eroon pääsy -, tosin kuuleman mukaan saattaa hyvinkin olla että jossain voi olla aikamoisia määriä tavaraa joka kulkee varastokirjanpidossa nimellä "aseenpuhdistusrättejä", mutta joka maallikon silmiin näyttää kovasti ehjiltä M/62 -maastopuvuilta.

Tetsareista löytyy kuulemma vielä aika tavalla m/60:ä, eli jos haluat kunnolliset, osta omat.

Suojavarusteissa on puutteensa tiettävästi myös, eli omat suojaliivit voipi kans olla hyvä idea ostaa.
 
Mutta PV;n omaisuushan on aina ollut myyntikiellossa joten miksi nimim. Doggy mainitsisi jotain joka on itsestäänselvää?
Jaa-a, minä siis tietenkin tarkoitin käytöstä poistettua materiaalia. Olettanen, että siitä oli noin yleensäkin kyse (eli käytöstä poistuvien M91-sarjan varusteiden hävittämisestä myymällä), eihän PV nyt käytöstä poistamatonta tavaraa voisi myydä.
Nyt on kyllä hämmentävä tilanne, tuosta myyttiesestä suurkiellosta olisi ihan jännä kuulla lisää.
 
Back
Top