Taistelu Helsingin varakentästä

Kyllä siinä golfkenttä on pieni juttu. Joku näitä myyttejä levittää pitkin nettiä ja kahvipöytiä.

Ei tullut rakennuskaavasta asti tarkistettua, mutta Talin aluekin on toista kilsaa pitkä ja leveydeltäänkin Malmin kentän levyinen ilman Tattarisuota. Ja huomattavasti parempaa rakennusmaata. Ite
en koskaan ole ymmärtänyt miksi kaupungissa pitäisi olla golfkenttä, kun niitä on vajaakäytössä pitkin Uuttamaata. Eihän enää ole ampumarataakaan. Kun sen (niiden) kaavoitusprosessia aloiteltiin,
lupailtiin korvaavaa paikkaa itsestäänselvyytenä. Toisin tietysti kävi; oli varmaan alunperin tarkoituskin.

Raakamaata kaupungilla tosiaan riittää. Rakentaa voi tietysti vasta kaavoitetulle maalle. Kysymykseen miksi ei sitten ole kaavoitettu, ei tule kunnon vastausta.
 
Vilkaisu aloitusviestiin....


No jos tosiaan olisi tilanne että Hki-Vantaa on käyttökelvoton, niin onko oletettavaa, että samanaikaisesti Malmin kenttä ei olisi? Voiko ylipäätään laskea sen varaan, että Kehä III sisäiselle alueelle voi liikkua lentovälineillä sellaisessa sodan tilanteessa jossa päälentokenttä on jo päreinä?

Kenttää voi koskea muunkinlainen kriisi ja toimintavaikeus kuin taktinen ydinohjus. Jos sellainen tulee Vantaalle, sellainen tulee myös Malmille, jokas sopii parhaiten helikoptereille ja tuollaislle Learjetin kokoisille. Mutta vatvoo tätä miltä kantilta tahansa, yhtään järkeä ei löydy siitä, että vasemmisto tukee Pajusen kaappausta, jota jopa puolet kokkareista vastustaa.

Se on täysin absurdia. Hommaa myytiin sillä, että tulisi joku ekolähiö, jossa ei olisi edes parkkipaikkoja - ei autoja sinne. Eli kaikki autot arvaa kenen halleihin?

Nämä isot pojat Helsingissä ovat taitavia liikemiehiä ja nyt ymmärrän, miksi vasemmisto on köyhää ja katkeraa. Heitä viedään kuin litran mittaa, kun vain heittää jonkun ideologisen myyvän täyn. Syövät rautakankea, kun vain uskoteltiin, että on lakritsia.
 
. Kysymykseen miksi ei sitten ole kaavoitettu, ei tule kunnon vastausta.

Onhan se selvä, miksi. Proleasunnot Malmille ja Malmin Novaan 10 000 uutta asiakasta. Sitten Sipoon merellinen kaava ja harvempaan taloja varakkaille. Tämän demarit ja Vasemmistoliitto ostivat satasella tajuamatta, mikä vedätys tässä on. RKP:ssa ja niissä kokoomuslaisissa, joita tämä rosvous hävettää, homma ei innosta niin paljon.
 
Kenttää voi koskea muunkinlainen kriisi ja toimintavaikeus kuin taktinen ydinohjus. Jos sellainen tulee Vantaalle, sellainen tulee myös Malmille, jokas sopii parhaiten helikoptereille ja tuollaislle Learjetin kokoisille.
Niin, taitaisivat helikopterit olla ainoita jotka liikkuvat ja myös löytävät muita varapaikkoja, koska eivät tarvitse kiitotietä. Tämä niinku maanpuolustuksellisesta näkökulmasta.

Noita Pajusen juttuja ei jaksa enää jauhaa, koska poliittinen pyöritys on jo tehnyt tehtävänsä. Selvähän se on, että Pajusella rahat mielessä - se siitä.
 
Niin, taitaisivat helikopterit olla ainoita jotka liikkuvat ja myös löytävät muita varapaikkoja, koska eivät tarvitse kiitotietä. Tämä niinku maanpuolustuksellisesta näkökulmasta.

Noita Pajusen juttuja ei jaksa enää jauhaa, koska poliittinen pyöritys on jo tehnyt tehtävänsä. Selvähän se on, että Pajusella rahat mielessä - se siitä.

Alkeiskurssina kannattaa tutustua kahteenkymmeneen yleisimpään harhaluuloon, joita kaupungin virkamiehet ovat virkavastuulla levittäneet. Voi ainakin nämä välttää ja keksiä jotain omintakeista:

http://www.malmiairport.fi/harhaluuloja/
 
Alkeiskurssina kannattaa tutustua kahteenkymmeneen yleisimpään harhaluuloon, http://www.malmiairport.fi/harhaluuloja/
Ei nyt vaan valitettavasti nappaa. Koko listassa on yksi kohta tälle saitille osuvalla kiintopisteellä (maanpuolustus ja huoltovarmuus) ja kaikki muu on off topic lähinnä malmilaisten omaa kotiseutupörinää.
Vaikeaa on ulkopuolisen enempää innostua kun itsellä ei ole mitään kiinnekohtaa kyseiseen alueeseen.
 
Harrastaminen muiden kustannuksella maksaa jollain Cessna/Piper kalustolla EFHF (Malmi) kausikortti 12kk 1819,94 €/v.
Sisältää laskeutumis maksut ja lennonjohto palvelut. Sekä käsittääkseni paikoituspaikan platalla.

Jos kone pysäköidään Malmin platalle, pelkkä pysäköinti ilman kausikorttia maksaisi vuodessa yli 3000 euroa.

Ei sillä ole merkitystä tavallisen helsinkiläisen kannalta, minkä verran lentokenttä nyt veloittaa ilmailijoilta. Oleellista on, että lentokenttä ei maksa lainkaan vuokraa kaupungille arvokkaasta maa-alueestaan. Ilmainen maa-alueen vuokrasopimus on aina subventio joidenkin taskuihin, eikä subventiosta tee hyväksyttävämpää se, että subventiosta hyötyvät kaikki kausikorttilaiset pienempinä lentokustannuksina.

Vastaavasti jos ryöstät pankin, ja jaat ryöstösaaliista osan kavereillesi, tämä ei tee ryöstämisestä yhtään moraalisempaa.
 
Suomalaisten kokonaishyvinvoinnille on edullista, että maa-alueet ovat mahdollisimman tuottavassa käytössä.

Kansantaloudellisesti tuottavinta olisi että kaikki suomalaiset asuisivat yhdessä isossa kuutiossa lounaisrannikolla.

Voi tietysti olla montaa mieltä siitä lisääkö tuottavuus aina hyvinvointia.
 
Ei nyt vaan valitettavasti nappaa. Koko listassa on yksi kohta tälle saitille osuvalla kiintopisteellä (maanpuolustus ja huoltovarmuus) ja kaikki muu on off topic lähinnä malmilaisten omaa kotiseutupörinää.
Vaikeaa on ulkopuolisen enempää innostua kun itsellä ei ole mitään kiinnekohtaa kyseiseen alueeseen.

Mitä täällä sitten pyörit? :)

Lue viesti #1
 
Ei sillä ole merkitystä tavallisen helsinkiläisen kannalta, minkä verran lentokenttä nyt veloittaa ilmailijoilta. Oleellista on, että lentokenttä ei maksa lainkaan vuokraa kaupungille arvokkaasta maa-alueestaan. Ilmainen maa-alueen vuokrasopimus on aina subventio joidenkin taskuihin, eikä subventiosta tee hyväksyttävämpää se, että subventiosta hyötyvät kaikki kausikorttilaiset pienempinä lentokustannuksina.

Vastaavasti jos ryöstät pankin, ja jaat ryöstösaaliista osan kavereillesi, tämä ei tee ryöstämisestä yhtään moraalisempaa.

Väärin taas.

Helsingin kaupunki oli antanut alueen korvauksetta valtion ilmailuhallinnon käyttöön 1946 (sitä ennen alue kuului Helsingin maalaiskunnalle), mutta kenttä tuotti 1960-luvulta asti oikeastaan rahaa kaikille muille paitsi ylläpitäjälle (Finavia). Vain se jäi kaksi milliä pakkaselle. Kaupunki ehtisi saada enemmän rahaa vaikka tästä hetkestä lapion pistoon antamalla lentoaseman olla ennen kuin ensimmäinenkään asukas ehtii alkaa maksamaan rakentamiskustannuksia.

Uutta operaattoria voisi rahastaa. Liikelentäminen on tulevaisuuden ala. Helsinki jää jälkeen.
 
Väärin taas.

Helsingin kaupunki oli antanut alueen korvauksetta valtion ilmailuhallinnon käyttöön 1946 (sitä ennen alue kuului Helsingin maalaiskunnalle), mutta kenttä tuotti 1960-luvulta asti oikeastaan rahaa kaikille muille paitsi ylläpitäjälle (Finavia). Vain se jäi kaksi milliä pakkaselle. Kaupunki ehtisi saada enemmän rahaa vaikka tästä hetkestä lapion pistoon antamalla lentoaseman olla ennen kuin ensimmäinenkään asukas ehtii alkaa maksamaan rakentamiskustannuksia.

Uutta operaattoria voisi rahastaa. Liikelentäminen on tulevaisuuden ala. Helsinki jää jälkeen.

Tarkennatko vielä mikä meni väärin? Maksaako lentokenttä siis kaupungille mielestäsi vuokraa?
 
Kukaan eikä mikään yksityinen instanssi ei tuolle maapohjalle taloja rakentaisi. Yhden paalun laittaminen maksaa n. 1450 €.


Helsingin kaupunki on teettänyt maaperätutkimuksia Malmin lentoaseman alueella. Tutkimuksessa on selvitetty mahdollisen asuntorakentamisen edellyttämä paalutussyvyys mutta myös savipatjan paksuus eli vaadittava stabilointisyvyys. Molempia toimenpiteitä tarvitaan kestävän asuntorakentamisen mahdollistamiseksi. Syvimmät paalutukset ulottuisivat jopa 29 metrin syvyyteen, ja stabilointitarvekin on lähes 20 metriä. Paalutuksen hinta on n. 40-50 euroa metriltä.

Kaupunki on ilmoittanut luovuttavansa mahdolliset rakennusmaat rakennusvalmiina yhtiöille. Paalutus- ja stabilointikustannukset maksaa siis kaupunki. Yleiskaavarungon esittelytilaisuudessa KSV:n asiantuntija arvioi, että asuntorakentamisen mahdollisesti toteutuessa rakennusoikeudesta saatava hinta olisi sama kuin nämä perustamiskustannukset.

Arviot paalutus- ja stabilointisyvyyksistä löytyvät alla olevista kartoista.

Paalutussyvyys
Stabilointisyvyys

http://www.malmiairport.fi/lentokentan-maaperan-paalutussyvyys-jopa-29-metria/
 
Huoh...enpä lähde jauhamaan tätä aihetta yhtään sen enempää kuin toteamalla vain että koko ideassa Malmin kentän muuttamiseksi asuinalueeksi ei edelleenkään ole yksinkertaisesti mitään järkeä. Vihertyperyys - tässä tapauksessa Pajuslaisen ahneuden agitoimana - on tuhonnut pääkaupunkiseutua jo vuosikymmeniä niin monin eri tavoin ettei tämä ole enää kuin yksi hölmöys lisää koriin. Jo 300m korkeudessa pääkaupunkiseudun yllä pystyy aivan kuka tahansa havaitsemaan metsän runsauden alueella eikä Malmin alue todellakaan ole mikään paikka johon olisi jollain lailla aivan pakko rakentaa. Erityismaininnan ansaitsee myös se ihmistyyppi jonka on ehdoin tahdoin saatava asunto lentoaseman vierestä (havaitaan runsaasti myös Helsinki-Vantaan lentoaseman alueella) ja sen saatuaan aloittaa valituksen siitä kuinka alueella esiintyy lentomelua. Typeryys on loppumaton luonnonvara.
 
Kyllä luin pariinkin kertaan....minkä johdosta hankin vielä lisätietoa Puolustusministeriön, Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen lausunnoista.
Molempien P lausunnoista voi todeta että eipä ne kovin kiivaasti puolusta ja perustele lentokentän tarvetta nykyisellä paikallaan, yleisesti ottaen laimeata. Rajavartiolaitoskin on kiinnostunut ensisijaisesti helikopterien laskeutumispaikasta ja Hernesaaren palauttaminen heillä mielessä toissijaisena paikkana. Porvoon alueen lentokenttä-ideasta varapaikkana löytävät plussaa ja miinusta, joten ei niin tiukkaa kantaa heilläkään.
 
Tarkennatko vielä mikä meni väärin? Maksaako lentokenttä siis kaupungille mielestäsi vuokraa?

Tuota sanotaan fakki-idiotismiksi, Roope. Koska olet poliitikko, tiedän ettei sinulle ole kysymys oikeasta tai väärästä vaan politiikasta. Asia on laajempi kerrannaisvaikutuksiltaan ja nyansseiltaan.

Kun maa-alue on taas luovutettu valtiolta alkuperäiselle omistajalleen Helsingille ja myös kiinteistö myyty sille, isäntä voi toki määrätä vuokran yrittäjille. Se olisi voinut määrätä kentän, mutta se määrää gheton Sipoon jättimäisten rantamaiden odottaessa.

Hiukan mietin, miksi jankutat taas yhtä kapeaa sektoria kykenemättä näkemään kokonaisuutta. Autisti tuskin olet. Olet maalta muuttanut vantaalaistunut poliitikko. Maanpuolustus koskee myös sinua, ghetto vähemmän - ellet sitten muuta sinne. Toisaalta maanpuolustus ei ole kirjailijakuvasi keskeisin piirre, enemmänkin sen jarruttaminen.

Asia koskee toki myös koko maata, sillä Malmilla muiden muassa koulutetaan 2/3 maamme ammattilentäjistä. Rajavartiolaitoksen matka Suomenlahdelle mutkistuu (lentosektorit ruuhkaiselta matksutajaliikennekentältä), pitenee ja hidastuu. Huoltovarmuus koskee kaikkia.

Kohde on World Monuments Fundin maailmanperintölistalla sadan suojelluimman kohteen joukossa ainoana suomalaiskohteena. Europa Nostra valitsi Malmin lentoaseman yhdeksi Euroopan seitsemästä uhanalaisimmasta kulttuuriperintökohteesta maaliskuussa 2016 - ja kenttä ei ole edes joku helkkarin suljettu sarkofagi vaan paikka jota voi edelleen kehittää - mutta on annettu tahallaan olla. Miten tämä juureton nousukasmainen typeryys ja lyhytnäköisyys kulkeekaan ihmisissä!
 
Kyllä luin pariinkin kertaan....minkä johdosta hankin vielä lisätietoa Puolustusministeriön, Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen lausunnoista.
Molempien P lausunnoista voi todeta että eipä ne kovin kiivaasti puolusta ja perustele lentokentän tarvetta nykyisellä paikallaan, yleisesti ottaen laimeata. Rajavartiolaitoskin on kiinnostunut ensisijaisesti helikopterien laskeutumispaikasta ja Hernesaaren palauttaminen heillä mielessä toissijaisena paikkana. Porvoon alueen lentokenttä-ideasta varapaikkana löytävät plussaa ja miinusta, joten ei niin tiukkaa kantaa heilläkään.

Herran tähden sentään, ei kai valtion laitos tee muuta kuin käsketään. Mistään supistuksista PV tai raja ei koskaan tuon kummempaa sano vaan se ottaa käskyn vastaan. Nämä lausunnot ovat siinä sarjassa jopa harvinaista pullikointia.
 
Malmin kentän muuttaminen asuntorakentamiseen on kyllä järjetön hanke.
Ei sillä, etteikö siviili-ilmailu voisi lentää vaikka Mäntsälästä, Hyvinkäältä, Nummelasta, tms paikasta, mutta se maapohja on tolkuton rakentamiselle. Helpoimmalla päässään, kun antaa lentokentän olla siinä ja sillä sipuli... Mutta kun nuo poliittiset sluibarit ovat jo henkilökohtaisia omistuksiaan sinne suunnanneet ja olettamuksella, että siihen saa rakentaa 16 kerrosta päällekkäin....
On meinaa hieman kallista tehdä pohjia sille alueelle.
 
Kun maa-alue on taas luovutettu valtiolta alkuperäiselle omistajalleen Helsingille ja myös kiinteistö myyty sille, isäntä voi toki määrätä vuokran yrittäjille. Se olisi voinut määrätä kentän, mutta se määrää gheton Sipoon jättimäisten rantamaiden odottaessa.

Vuokran korottaminen markkinahintaiseksi (eli 5-10 miljoonaan vuodessa) tuskin tuottaisi kaupungille mitään, sillä ilmaiiljat eivät varmastikaan tälläistä summaa maksaisi. Uuden kenttäoperaattorin liikevaihdoksi on arvioitu reilu miljoona, joten taloudellisia mahdollisuuksia maksaa vuokraa ei ole: http://www.malmiairport.fi/wp-content/uploads/2015/10/02_Bplan_malmi2015-2.pdf

Vuokrankorotusaikeet olisivat siis turhaa kikkailua ja voisivat johtaa alueen rakentamisen viivästymiseen.

Autisti tuskin olet.

Hyviin keskustelutapoihin kuuluu keskustella itse aiheesta, ei muiden keskustelijoiden ominaisuuksista.

Asia koskee toki myös koko maata, sillä Malmilla muiden muassa koulutetaan 2/3 maamme ammattilentäjistä.

Tämä on aika huono peruste sille, että ilmailijat saisivat jatkaa nollahintaista vuokrasopimustaan. Jos kenttä on tärkeä koulutuspaikka, se voi kerätä koulutusmaksuja, ja maksaa tuloilla näillä markkinahintaista vuokraa. Muutkin palveluntuottajat yleensä maksavat alueensa vuokran liiketoimintansa tuotoila, ja jos eivät sitä pysty maksamaan, heidän täytyy siirtyä halvempiin toimitiloihin.
 
Muutkin palveluntuottajat yleensä maksavat alueensa vuokran liiketoimintansa tuotoila
Näin voi olla pääkaupunkiseudulla, pienemmillä paikkakunnilla kunta antaa tontin ja vaikka tilat käytännössä ilman kunhan saa jotain taloudellista toimintaa alueelle. Minunkin käsittääkseni pitäisi rakentaa sinne missä on tyhjää ja jättää toimivat systeemit ehjäksi. Uskoisin että maakunnista varmaan löytyy Malminkin toiminoille ottajia että pääkaupunki tässä häviää.
 
Back
Top