Taistelu infernaalisessa pakkasessa

Sen verran vaatetta että on pikkuisen vilu paikalla seisoessa kun veret ei ole vielä lähteneet kiertämään ja taisteluvarustukseen pakataan nopeasti päälle laitettavaa vaatetta, sissitakki ja pakkashaalarit meillä oli. Pelkkä pitkä polviin ulottuva toppatakkikin menettelee hyvin, väri ei ehkä ole kovin militantti vaan ei voi mittään. Ja eikun rauhallisesti liikkeelle.

Tosiaan alusvaatetus saisi kyllä olla mallia tekninen tai sitten on pakattava vaihtoalkkareita mukaan. Vittu että märkä puuvilla on kylmä. Eikä se tekninenkään alusvaatetus kovin kauaa hikeä siirrä kun se "tukkeutuu", eli kyllä kai senkin saisi päivittäin vaihtaa.
 
Joskus kuulin väitteitä, ettei "sissitakkia" enää olisi. Se oli hjuva kampe, kun piti pöllöttää tovi paikallaan pakaksessa.
 
"Kuinka:
- komennatte asehuollon
- neuvotte pukeutumaan
- pidätte huolta ajoneuvojen suorituskyvystä
- pidätte huolta nestehuollosta
- vältätte vihollistiedustelijoita?
- pidätte ittenne ja ukkonne hengissä
- varmistatte viestikalujen toimivuuden
- pitkiä vartiovuoroja annatte"

Tehtävänannossa jäi tarkentamatta viestiprofiili, lähtövalmius ja yleinen huoltotilanne

Oletan että voimassa on lähetyskielto mutta viestipäivystys, lähtövalmius K+1h ja yleinen huoltotilanne on hyvän ja kohtuullisen välimailta. :)


Asehuolto:
Rynnäkkökivääri, konekiväärit, ItKK:t puhdistetaan bensalla tai valopetellä ja säilytetään telttojen ulkopuolella.
Raskaista kertasingoista irrotetaan paristot ja pidetään lämpimässä

Pukeutuminen:
Sukat ja alushousut vaihdettava päivittäin (vaikka sitten kaverin kanssa) ja vääpeli saa järjestää vaihto/pesujärjestelyt 3 päivän välein. Kerrospukeutuminen kunniaan tehtävän edellyttämän paksuuden mukaan.

Ajoneuvojen suorituskyky:
Lämmityskäyttö 5min/tunti mt-au ja kuljettajat vastaavat.

Ruoka- ja Nestehuolto:
Vääpeli vastaa että kenttäkeittimissä pidetään vettä lämpimänä ja että sitä kierrätetään vesiperässä (eli vettä keittimeen, lämmitys ja takaisin perään ja uutta ulos). Kussakin teltassa vesiastiat tietysti sisällä ja täydennys huoltopaikalta.
2 lämmintä ruokaa päivässä, jokaisella aterialla tarjolla myös lämmintä nestettä.

Lääkintähuolto:
Käsidesiä tarjolla ennen jokaista ruokailua, lääkintämiehet tarkastavat että pakit on pesty ruokailun jälkeen. Samalla tarkastetaan kasvot ja kädet. Ryhmässä kehotetaan tarkkailemaan toisiaan paleltumien varalta. Lääkintämiehet vastaavat mahdollisista paleltumien hoidosta.

Salaaminen ja harhauttaminen:
Tämä onkin kaikkein vaikein, sillä näin kylmällä on kirkkaat taivaat ja uhka tulee ilmasta. Ryhmitys mahdollisimman tiheään metsään, ryhmityksessä liikkuminen minimiin, kaiken naamioiminen kuntoon, vakinaistetut kävelyreitit ryhmityksen sisällä, ei avotulia. Ääni ja valokuri. Harhauttamistoimenpiteet kuten ylempi jopo käskee.

Toiminta- ja taistelukyvyn ylläpitäminen:
Joukkueittain kiertävä taistelupartiointi tiedetyn vihollisen suuntaan, 2 parivartiota/tukikohta, tunnin vartiovuoro ulkona (30 min nuorempana, 30 min vanhempana). Varamiinoitteen sijat valmiina tieurilla, Pst-ryhmän tuliasemat uhanalaisimpin suuntiin... Perus kauraa.

Viesti ja sähköhuolto:
Viestivälineet sisällä teltoissa, akut jatkuvassa latauksessa komppanian komentopaikalla.

Tuossa nuo tärkeimmät.
 
Zero The Hero kirjoitti:
Tehtävänannossa jäi tarkentamatta viestiprofiili, lähtövalmius ja yleinen huoltotilanne

Mitä, huomaako että oli Pertti Perusryynääjän (tm) fantasioima tehtävänanto mielikuvaharjoituksessa? :a-grin:

Ei se mitään, tilannekuvaa saa vapaasti rakentaa ja fantasioida omiaankin. Ideana vaan saada talviniksejä irti, ja samalla järjestää miltei toiminnallinen mielikuvahrjoitus.
 
Touhottaja kirjoitti:
Käynnistyksen ääni kuuluu kauas ja savu haisee pitkään ilman lämpövehkeitäkin.. tosin korvilla ja varsinkaan nenällä ei saada aina tarkkaa suuntaa. Tieto koneen läsnäolosta kyllä.

Hurjin vaihtoehto olisi vaihtaa asemia vähän välein, vielä siten, etteivät ajoneuvot ja ukot ole lähekkäin. Varmaan kranaatinheittimellä voisi ampua savuja ja hämmennyksiä aina kun ajoneuvoja käynnsitetään. Yksi voisi olla, että ajoneuvon alle tehdään kuoppa, johon jokainen teltta vuorollaan käy nakkaamassa hiilloksen kaminasta. Viheliäinen toimenpide, jos ajoneuvoja on paljon.

Yksi vaihtoehto voisi olla aktiivinen tiedustelupartioiden torjunta. Saattaisi kohottaa vihollisen valmiustasoa kyllä.

Tosin ottokalustossa varmaan melkein kaikissa on joku webaston tapanen.

Taistelukentällä on varmaan savua ja jyrinää kuten PSTsika sanoikin. Tosin kuinka kaukana tämä komppania sitten olisi "etulinjasta"
 
Mielenkiintoisia aatoksia, mutta miksi kukaan ei yritä täyttää sitä toisi arvoista käskyä, missä käskynä on tiedustella vihollisen joukkoja ja maalittaa niitä sitten tykistölle. Miksi ukot pidetään tälläisessä kierossa, kun niiden pitäisi käyttää niille sopivia taitoja ansoittamisessa ja tiedustelemisessa?

Naapuri luultavasti tiedustelee lennokeilla sopivia hetkiä aloittaakseen rynnäkön. Ei se rupea odottamaan, vaan painaa päälle, jos ne huomaa vihollisen jäykistyneen paikalleen kovinkin pitkäksi aikaa. Joten musta tuntuu, että nuo topiikissa olevat karjut eivät ole vielä käyneet tulikastettaan, vaan ne jotenkin odottavat sitä tapahtuvaksi.

Talvi on kova, mutta ei se ole ylitse pääsemätön. Idän karhu on nälkäinen ja armoton kun se rupeaa tosissaan ryntäämään. Joten niiden ukkojen siellä kiertoväijyssä, on parempi tehdä jotakin muutakin, kuin pitää niitä näppejään lämpimänä.
 
ctg kirjoitti:
Mielenkiintoisia aatoksia, mutta miksi kukaan ei yritä täyttää sitä toisi arvoista käskyä, missä käskynä on tiedustella vihollisen joukkoja ja maalittaa niitä sitten tykistölle. Miksi ukot pidetään tälläisessä kierossa, kun niiden pitäisi käyttää niille sopivia taitoja ansoittamisessa ja tiedustelemisessa?

Naapuri luultavasti tiedustelee lennokeilla sopivia hetkiä aloittaakseen rynnäkön. Ei se rupea odottamaan, vaan painaa päälle, jos ne huomaa vihollisen jäykistyneen paikalleen kovinkin pitkäksi aikaa. Joten musta tuntuu, että nuo topiikissa olevat karjut eivät ole vielä käyneet tulikastettaan, vaan ne jotenkin odottavat sitä tapahtuvaksi.

Talvi on kova, mutta ei se ole ylitse pääsemätön. Idän karhu on nälkäinen ja armoton kun se rupeaa tosissaan ryntäämään. Joten niiden ukkojen siellä kiertoväijyssä, on parempi tehdä jotakin muutakin, kuin pitää niitä näppejään lämpimänä.

Pakko sanoa että mokasin vähän. Luin jotenkin alunperin väärin ja käsitin että komppania on etulinjan takana reservissä.
 
pstsika kirjoitti:
Korvaa Delta Alfalla. Delta on Isojen Koneiden luona.
:uzi:

setämies kirjoitti:
Niin minäkin luulin kesään 2010 asti.. :D Sen jälkeen hake kymppi avasi silmäni.

Ahaa. Itse sain tuosta silloin aikanaan aivan erilaisen käsityksen, mutta ei jatketa tuosta tämän enempää. Asiat näköjään muuttuvat.
T. Delta 4 :camo:

Second kirjoitti:
Sen verran vaatetta että on pikkuisen vilu paikalla seisoessa kun veret ei ole vielä lähteneet kiertämään ja taisteluvarustukseen pakataan nopeasti päälle laitettavaa vaatetta, sissitakki ja pakkashaalarit meillä oli. Pelkkä pitkä polviin ulottuva toppatakkikin menettelee hyvin, väri ei ehkä ole kovin militantti vaan ei voi mittään. Ja eikun rauhallisesti liikkeelle.

Touhottaja kirjoitti:
Joskus kuulin väitteitä, ettei "sissitakkia" enää olisi. Se oli hjuva kampe, kun piti pöllöttää tovi paikallaan pakaksessa.

Vieläköhän mantteleita olisi jakolistoilla? Siinä on nimittäin varsin lämmin takki, kuten foorumin vanhemmat herrasmiehet varmasti tietävät. Itsellänikin on tuollainen mökki yms. ”ei-ihmisten ilmoilla”-käyttöön hankittuna.
 
JOKO kirjoitti:
Tuntuu tosin oudolle, ettei nykyisin ole kaikissa laitteissa ylläpitolämmitintä. Sellainen olisi varsin helppo rakentaa mihin tahansa vehkeeseen, missä jokin neste kiertää.
Niinpä. Ei kait high-tech armeija sellaista tarvitse ja maksaakin se turhaan. Eihän yhden helikopterin hinnalla saisi kuin...öööhhh...no aika monta tuollaista.

Turha muuten selitellä, että ne kuluttavat polttoainetta ja pitävät meteliä. Kuulkaas, niin kuluttaa sen kylmä vekottimen käynnistys- ja sammutuskin ja varmasti pitää meteliä. Pieni ylläpitolämmitin, joka voisi samalla vaikka ladata akkuja ja tuottaa virtaa, olisi ihan must näillä keleillä. Karvalakkimalli voisi olla pelkkä lämmitinkin. Karvalakkimallin karvalakkiversio voisi olla siirrettävä lämmitin, joka voidaan kytkeä systeemeihin, joihin moista ei ole ennen tajuttu/voitu laittaa...vaikka siis se hiilipesä sinne Uazin öljysäiliön alle tms. jne. tyylisesti tehty juttu.
 
SJ kirjoitti:
Ennemmin improvisoidaan ajoneuvojen alle teltta ja kamina. Molemmat noista sitten "" -merkeissä, eli nuo pykätään ihan käyttötarkoitukseensa, eli en osaa erityisen hyvin kuvailla minkälaisia nuo olisi, mutta tarkoitus olisi pitää moottorin ympärillä lämpimämpää ilmaa mitään erityisen kovasti kuumentamatta ja siis pitää ajoneuvo lähtövalmiina ilman suurempia näppäilyä.
Onko ajatus koko ajoneuvon kätkemisestä teltan sisään ihan hullu? Siinähän pysyisi sitten ajoneuvo, teltta ja miehetkin lämpiminä samaan syssyyn. No, vaikkei siellä nyt pystyisi miehet olemaan kuin "oikeassa" teltassa, niin ainakin jotenkin joku ukko sinne mahtuisi päivystämään ja lämpiämään. Olisi myöskin vaunu/ajoneuvo sitten samalla suojassa vihollisen lämpö yms. tähystykseltä. Jos kerran ajoneuvo saadaan naamioverkon alle - niin miksei sitten telttakankaiden alle?!?

Hullu ajatusko?
 
Touhottaja kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Yksi voisi olla, että ajoneuvon alle tehdään kuoppa, johon jokainen teltta vuorollaan käy nakkaamassa hiilloksen kaminasta. Viheliäinen toimenpide, jos ajoneuvoja on paljon.

Ennemmin improvisoidaan ajoneuvojen alle teltta ja kamina. Molemmat noista sitten "" -merkeissä, eli nuo pykätään ihan käyttötarkoitukseensa, eli en osaa erityisen hyvin kuvailla minkälaisia nuo olisi, mutta tarkoitus olisi pitää moottorin ympärillä lämpimämpää ilmaa mitään erityisen kovasti kuumentamatta ja siis pitää ajoneuvo lähtövalmiina ilman suurempia näppäilyä. Sitäkään en osaa sanoa, että kuinka iso tuli siellä pitäisi olla, riittäisikö vaikkapa ulkotuli, jos lämpimänä pidettävä tila saataisiin rajattua riittävän pieneksi, riittäisi tarpeeksi pitkäksi ajaksi, että kuski kerkeää ottaa vaikka täydet unet ja tulla sitten vaihtamaan tulen, jos ajamaan ei olla lähdössä.

Ajoneuvothan on pakko naamioverkottaa, eli ajoneuvon päälle saadaan "teltta" kyllä. Ei ilmatiivis, mutta kuitenkin. Saataisiinko sitten sinne lämpöä esim. ruuanlaitossa, on hyvä kysymys. Nuotio auton alla toimisi, edellyttäen, että se pidetään pienellä liekillä ja isolla hiilloksella.

Tuo oli kyllä tiedossa, mutta ajattelin, että naamiointi olisi vielä lisänä, että se varmistaa IP-jäljen kadottamisen. Eli siinä naamioverkon alla olisi jokin rakenne, joka ohjaisi kohoavan lämmön oikeaan paikkaan.
 
Tapanani ei ole lähtökohtaisesti tyrmätä uusia ideoita kokeilematta niitä ensin käytännössä, mutta nyt kyllä joutuu...

1) Diesel-ajoneuvojen käynnistämisestä tulee pirunmoinen savu jos ne täytyy käynnistää täysin jäästä. Jos niitä lämpökäytetään säännöllisesti, ne eivät pääse jäähtymään niin paljon että savuttaisivat koko tienoonsa.
2) Oman toiminnan ääni on todennäköisesti se viimeinen asia joka joukon paljastaa väistö/lähtöasemassa olevan joukon. Todennäköisimmin joukko havaitaan ilmasta tapahtuvalla lämpötiedustelulla, elektronisella tiedustelulla tai SAR-tutkalla. Ajoneuvojen käyntiäänellä ei ole niin väliä.
3) Lisälämmittimet kuluttavat akkuja. Kuten jokainen jonka omassa autossa sellainen on tietää, autolla pitäisi ajaa suunnilleen saman aikaa kuin lisälämmitintä on käytetty.
4) Tuhkien ja hiilien tyhjentäminen johonkin oljypohjan alla olevaan kuoppaan ei todellakaan riitä välittämään lämpöä öljypohjaa kauemmaksi, ja se ei oikein riitä. Avotulen tekemisestä syntyy pieni tulipalovaara ja suurempi lämpöjälki tiedustelulle kuin ajoneuvon käyttämisestä.
5) Ajoneuvon ympärille kyhättävä teltta on hulvaton idea. Henkilöauto mahtuu korjaamotelttaan mutta esimerkiksi Pasin saaminen katon alle vaatii jo sellaisen sirkusteltan, että sitä et sitten metsään helmposti maastoutakkaan. Jos kyseinen, jäinen metallimöhkäle sitten saataisiin telttaan, jäähdyttäisi se sisätilat niin perusteellisesti että sisällä olevien ihmisten olisi taas keljua olla siellä. Teltan uudelleenlämmittäminen taas vaatisi niin paljon energiaa tilavuutensa ansiosta että siinä ei vain ole mitään järkeä.
 
Zero The Hero kirjoitti:
5) Ajoneuvon ympärille kyhättävä teltta on hulvaton idea. Henkilöauto mahtuu korjaamotelttaan mutta esimerkiksi Pasin saaminen katon alle vaatii jo sellaisen sirkusteltan, että sitä et sitten metsään helmposti maastoutakkaan. Jos kyseinen, jäinen metallimöhkäle sitten saataisiin telttaan, jäähdyttäisi se sisätilat niin perusteellisesti että sisällä olevien ihmisten olisi taas keljua olla siellä. Teltan uudelleenlämmittäminen taas vaatisi niin paljon energiaa tilavuutensa ansiosta että siinä ei vain ole mitään järkeä.

Huomaa, että tuo ideani ei ole, että ajoneudon ympärille kyhätään "teltta", vaan sen alle (eli sinne öljypohjan tienoille) kyhätään jokin mikä pitää ne kriittiset osat eristettynä ulkoilmasta jolloin ajoneuvo pysyy lämpimänä (tai ainakin se moottorin tienoo), mutta samalla tarvitaan vain pieni lämmönlähde (koska tilavuus on pieni) ja IP -jälki on helpommin hallittavissa (siihen tulee normaali naamiointi lisäksi).

Se, että minkälainen viritelmä tuosta tulisi on sitten toinen juttu. Parasta varmaan olisi, jos moottoritilan saisi eristettyö jotenkin, niin ajosta tultua voisi paketoida sen jotenkin ja moottori kestäisi pitempään lämpimänä.
 
SJ kirjoitti:
Zero The Hero kirjoitti:
5) Ajoneuvon ympärille kyhättävä teltta on hulvaton idea. Henkilöauto mahtuu korjaamotelttaan mutta esimerkiksi Pasin saaminen katon alle vaatii jo sellaisen sirkusteltan, että sitä et sitten metsään helmposti maastoutakkaan. Jos kyseinen, jäinen metallimöhkäle sitten saataisiin telttaan, jäähdyttäisi se sisätilat niin perusteellisesti että sisällä olevien ihmisten olisi taas keljua olla siellä. Teltan uudelleenlämmittäminen taas vaatisi niin paljon energiaa tilavuutensa ansiosta että siinä ei vain ole mitään järkeä.

Huomaa, että tuo ideani ei ole, että ajoneudon ympärille kyhätään "teltta", vaan sen alle (eli sinne öljypohjan tienoille) kyhätään jokin mikä pitää ne kriittiset osat eristettynä ulkoilmasta jolloin ajoneuvo pysyy lämpimänä (tai ainakin se moottorin tienoo), mutta samalla tarvitaan vain pieni lämmönlähde (koska tilavuus on pieni) ja IP -jälki on helpommin hallittavissa (siihen tulee normaali naamiointi lisäksi).

Se, että minkälainen viritelmä tuosta tulisi on sitten toinen juttu. Parasta varmaan olisi, jos moottoritilan saisi eristettyö jotenkin, niin ajosta tultua voisi paketoida sen jotenkin ja moottori kestäisi pitempään lämpimänä.

Mites oisi viritetty Webasto: Muuten toimii kuten henkilöautoissakin, mutta sama moottori lataisi myös akkua ettei pääse tyhjenemään. Olisi moottori aina lähtövalmiudessa, samoin akku; vain polttoainesäiliön kapasiteetti olisi rajana...
 
Ostaisin wiritetyn vepaston (tm) siviilikäyttöön kyllä vaikka heti. (Jos ois rahaa). Lisäksi vielä käynnistysmahdollisuus joko sähköllä tai käynnistysnarulla. Vaatisi laturin virittämisen motin kylkeen, veisiköhän miten pirusti tilaa... Mutta muistetaan, että suurin osa lisälämmittimen akun kulutuksesta on siviilimaailmassa lämpöpuhaltimen pyöritystä. Hyttiä ei kannata sotilaskäytössä pahemmin lämmitellä.

Tarpeeksi vanhat ja rääkätyt dieselit savuaa aina käynnistettäessä, ja pakkasella höyryä tulee muutenkin. Se näkyy ilmaan kauas.

Ajoneujoven päälle en tarkoittanut itsekään oikeaa telttaa rakennettavaksi, vaan naamioverkkio suojaa tosiaan vähän kuin "teltta", eli ihan suoraan ulkoilmoiohin ei lämpö karkaa. Melkein kylläkin. Vielä sen alle tehtävä viritys olisikin mielenkiintoinen.

Ja joo, öljypohjan alla oleva lämpö lämmittää öljypohjaa. Se notkistaa edes vähän käynnistystä. Ei se kesää tee.
 
No kappas mokomaa. Huoltsikan kaffipöydässä bongasin lehtiotsikon:

http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194718708633/artikkeli/kadetit+harjoittelevat+pakkasenkestoa+vuosangassa.html
 
Touhottaja kirjoitti:
No kappas mokomaa. Huoltsikan kaffipöydässä bongasin lehtiotsikon:

http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194718708633/artikkeli/kadetit+harjoittelevat+pakkasenkestoa+vuosangassa.html

Jahas, sitä on notkuttu paikallisen abc:n nurkilla pakkasta pitämässä? Ei sillä, niissä pöydissä kyllä löytää helmiä....:angel:
 
baikal kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
No kappas mokomaa. Huoltsikan kaffipöydässä bongasin lehtiotsikon:

http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194718708633/artikkeli/kadetit+harjoittelevat+pakkasenkestoa+vuosangassa.html

Jahas, sitä on notkuttu paikallisen abc:n nurkilla pakkasta pitämässä? Ei sillä, niissä pöydissä kyllä löytää helmiä....:angel:

Kajjjaanin keskustan liepeillä Nesteellä kävin kaffella matkan varrella. ABC:lle mennään kuulema vain maastopuvussa uhoamaan. En minä semmoisiin uskalla mennä :D
 
Jos ajoneuvoja käynnistellään parin tunnin välein vain moottorin lämmittämiseksi, niin hetken päästä tyhjenevät akut, mikäli eivät ole ihan uusia. Moottoria tulisi käyttää ainakin 10-15 min. kerrallaan kohtuu kovilla kierroksilla, että akku pysyisi virkeänä. Kaikki ylimääräiset sähkölaitteet tietysti pois päältä kytkettyinä. Tai sitten akut irti ja lämpimään telttaan ja mikäli öljyn vaihto ei ole iso työ (ts. tyhjennys- ja täyttöaukot ovat hyvin käsillä) niin öljyt pois koneesta ja kanisteriin kamiinan viereen. Lämpimän öljyn valuttaminen moottoriin ja akun asentaminen vie parilta mieheltä ehkä 5-10 min. (Em. konstia käytin jokunen vuosi sitten traktorin kanssa, lohkolämmitin päälle kolmeksi tunniksi, lämmin akku kiinni ja lämpimät öljyt koneeseen, ja aina lähti kuin palmun alta, vaikka pakkasta oli -30 . Ajon jälkeen akku ja öljyt pois ja lämpimään.) Pari kolme ajoneuvoa on tietysti syytä pitää ajokunnossa koko ajan jo huollon ja yhteydenpidon takia.
 
Tuohan saadaan porrastamalla hoidettua, jonkun auton akut ja öljyt lämmössä, jonkun kiinni autossa. Intin vehkeissä ei turhia sähkölaitteita onneksi ole. Panssarivaunuissa varmasti enemmän kuin kuljetuskalustossa.
 
Back
Top