Taistelu ja sissimuonat

Ach. Kirjoitin puutteellisesti. 24 h koeponnistus takana. Onhan se mairittelevaa että ylipäällikkö baikal itse toivottaa jatkoa, mutta tässä vaiheessa vielä ajetaan sisään pelivälineitä ja huollon järjestelyjä. En usko raportoivani reaaliaikaisesti sitten varsinaisen suoritteen aikana.
 
Ach. Kirjoitin puutteellisesti. 24 h koeponnistus takana. Onhan se mairittelevaa että ylipäällikkö baikal itse toivottaa jatkoa, mutta tässä vaiheessa vielä ajetaan sisään pelivälineitä ja huollon järjestelyjä. En usko raportoivani reaaliaikaisesti sitten varsinaisen suoritteen aikana.

Noin se pitääkin, lähtökohta ollee se, että 24h veto valmistaa 48 h vetoon jne. Kannattaa kokeilla ja ottaa kokemuksista vaari. Oman kokemukseni mukaan viime hetken säätöjä ei kannata tehdä, jos ei ole pakko. Aina tahtoo tulla ongelmia, kun jotain säätää viime hetkeen. Kiinnostava case, voisit hieman valottaa lisää. Oi niitä aikoja, kun oma vatsani oli kuin loppuun ajetun ajokoiran maharuoto, olemukseni henki sudenolemusta, parta kasvoi kohinalla, suorastaan jymisten, suonissa virtaili tulista voimaa ja hormonirynnäköt pitivät valveilla kevyesti vuorokauden, ohhoijjaa, nyt on tyytyminen enempi teoriavoittoisiin yritelmiin, joista myös foorumimme saa osansa, etten sanoisi ansionsa mukaan.

Kolmen vuorokauden vetoon kannattaa varmasti grammailla hieman muutakin kuin ruokia, kannattaa harkita hyvin tarkoin kaikki kantoon tuleva, kolmessa vuorokaudessa asiat kertautuvat niin perhanasti. Ennakkotankkaus on myös tärkeä juttu. Kun lähtee liikkeelle vähän "ähkyisenä", se auttaa paljon.
 
Juu, minulla on näitä lyhyitä vetoja takana kyllä paljonkin, lappu rinnassa urheiltukin, ja sitten vaeltelua sun muuta patikointia. Mutta nimenomaan tämä välimaasto, eli "pakkotahtinen" meneminen pidempään kuin 12 h on vieraampaa. Siksi reenailu. Muu varustus on kyllä niin ultraa että on titaania ja avaruusajan tekstiiliä. Pitäydytään kuitenkin muonissa. Chili bullet meal on oikein hyvän makuista ja helppoa syötävää, kunhan voi juoda vettä samalla. Kuivanakin kokeilin, aika kakomista varsinkin jos on valmiiksi kuiva suu.
 
Hienoa, että Leijona Cateringilla on asia hyvin hanskassa.. Tätä voi jokainen pohdiskella, saadaanko muutamia satojatuhansia sissimuona pakkausia ulkomailta hetkessä, jos kakka on oikeasti ja kunnolla alkanut roiskahdella tuulettimeen.


Pakkaukset toimittava Leijona Catering Oy on kilpailuttanut sisällön. Kehitysjohtaja Petra Savolaisen mukaan kotimaisuus on yhtiön tärkeä valintaperuste, mutta hinta ja toimitusvarmuus ajavat sen edelle.

"Jos äkkiä tarvittaisiin satojatuhansia pakkauksia, ne on pystyttävä toimittamaan", Savolainen selittää. Suomalaisia valmistajia etsitään kyllä koko ajan ja pyritään kehittämään tuotteita heidän kanssaan, hän jatkaa.


Myös Suomen armeija luottaa tällä hetkellä Kauko-Idän tuotteisiin; sotilaille jaettava sissimuona-annos on kokonaan ulkomailta. Vedellä jatkettavat ruokajauheet ja proteiinipatukat on ostettu Ruotsista, nenäliinat ovat Unkarin tehtailta, sissimuonapakkukseen kuuluva purukumi tulee Turkista ja jopa Suomen puolustusvoimien ikoninen ruotsalaisperäinen näkkileipä on valmistettu Saksassa.

Syy on edellä mainittu hintojen kilpailutus; suomalainen ruoka ja tarvikkeet ovat kalliimpia kuin ulkomailta tuodut. Sissimuonan puolustusvoimille toimittava Leijona Catering Oy tosin pitää kotimaisuutta tärkeänä valintaperusteena; mahdollisen sodan aikana toimitukset ulkomailta voivat olla mahdottomia ja silti Suomen sotilaat tarvitsevat sissimuonansa, mutta rauhan vielä vallitessa hinta ja toimitusvarmuus vievät äitiyspakkausten lisäksi myös sissimuonan tilaukset ja suomalaisen veronmaksajan rahat ulkomaille.

Suomen puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos tilaa vuosittain reilut satatuhatta taistelumuona-annosta ja äideille jaetaan noin 30.000 äitiyspakkausta, joten kyseessä ovat suuret rahat, jotka ovat poissa Suomen taloudesta.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...kausta-valitettavana-ja-epäloogisena-1.143935
 
Tuli semmonen keikka eteen ekaa kertaa sisseilyn jälkeen, että saadaan muonapakkaukset ja trangiat. Vinkkejä vitutuksen välttämiseen? Ovatko ruoat nykyään syötäviä ja mitä pakkaukset sisältävät? Mitä suosittelisitte ottamaan mukaan? Varusmiespalveluksessa sallittua omaa muonaa oli voi, ruisleipä ja ehkä metwursti jos muistan oikein. Reserviläistä ei mikään rajoita niin voi ottaa omat muonat messiin, tosin en koko harjoituksen muonitusta meinaa himasta kantaa.
 
Trangian voi jättää ottamatta. Tilalle Jetboil, säästää aikaa todella paljon. Ja nyt esim Varuste.net myy sitä 99e tarjoushintaan. Tilasin itselle moisen kun tähän mennessä käyttänyt kavereiden. Trangia on hyvä, jos ei ole yhtään mihinkään kiire, esim retkeillessä.
 
Mä taidan lähteä siitä että aika voi kahvinkeittoon olla vähän kortilla. Metukka on kyllä hyvää, ja perusjutut kuten suolapähkinät ja prodepatukat messiin. Ajattelin vaan tuota safkan laatua, nykyään sitä on enemmän kulinaristi kuin vaikka varusmiespalveluksessa, jolloin nuo sissimuonapakkausten sisältämät "oksennukset" menivät jotenkuten. :)
 
Trangia per partio ja termos jokaiselle. Heti tulille ja kiehuvat vedet termariin. Kun ruokatauko, termarista vedet pussiin ja samalla trangia tulille, siitä uudet vedet termariin. Kahvivesi on aina valmiina.

Pippuri-valkosipuli mauste mukaan, niin kaikki maistuu hyvälle. Energiaa noissa pitäisi olla riittävästi ja maku ihan ok.
 
Pienellä pussilla kuivalihaa on hyvä ja helppo tuunata pussiruokia.
Älä heitä koko pussia sekaan, maun mukaan testailet sopivaa määrää. Lihaa voi nakertaa myös sellaisenaan.
 
Eikös joku tabascopullo myös että saa makua mauttomiin pussimuoniin? Sitähän voi käyttää myös vihollisen kuulusteluun, muutama tippa silmiin. Kyllä se totuus tulee esiin.
 
Tosiaan tuo trangia on aika huono kokkailuun kiireessä.
Toki jos haluaa mennä trangialla niin ottaa pelkän polttimen.


Harjoituksiin saa ottaa mukaan mitä haluaa ruuaksi.
Toiset tekevät pizzasta rullakebabin jne

Muonat on ihan ok, pikkupurtavaa kannattaa ottaa kuitenkin mukaan.
 
Näyttä vähältä, mahtaa olla pieniruokainen mies. Onhan tuo aika laihakin, minä olen varmaan 20-30kg painavampi.
 
Näyttä vähältä, mahtaa olla pieniruokainen mies. Onhan tuo aika laihakin, minä olen varmaan 20-30kg painavampi.
Videon katsomalla tiedät että heppu on 185 cm ja 100 kiloa.

Aamupala, lounas, illallinen. Laski myös energiat ja koostumuksen. Keskivertoa enemmän energiaa koska kulutus on keskivertoa enemmän. Kaikki markettitavaraa.
 
Ai onko se kundi niin painava? :eek: En katsonut koko videota, katsoin vain sen kohdan kun se levitti ruuat nurmikolle.
Veikkasin jotain 70kg.
 
Pussi ruispaloja ja pari purkkia tonnikalaa. On mukavaa kaivella purkista tonnikalaa leivän päälle ja vedellä huiviin. Sit jos oikein hifistelee, pikkusen maustettua öljyä tai mausteita vielä päälle.
Makrillia tomaattikastikkeessa. Näkkäri tai ruisleipä alle. Teetä ja ehkä vähän sokeriakin mukaan juhlan kunniaksi. Nam, sanoo mä.

Suklaata itselle sopivassa ja kätevässä pakkauskoossa.
Nuorna varusveijarina kaikkein kovimmalla reissulla oli mukana peräti 2,5kg omaa suklaata levyinä (useita eri makuja) ja kaikki meni. Ja niin meni myös aika lailla kaikki jaettu sissimuona, joka oli ravitsemuksen peruskivi. No, reissun jälkeen olin 5kg hoikempi vinttikoira kun kulutus oli sattuneesta syystä kova.

@Peiper : Ota mukaan jotain ”hanhenmaksaa ja kaviaaria” eli jotain itsellesi mieluista. Ja säästä sitä palkitsemishetkeä varten.
 
Makrillia tomaattikastikkeessa. Näkkäri tai ruisleipä alle. Teetä ja ehkä vähän sokeriakin mukaan juhlan kunniaksi. Nam, sanoo mä.

Suklaata itselle sopivassa ja kätevässä pakkauskoossa.
Nuorna varusveijarina kaikkein kovimmalla reissulla oli mukana peräti 2,5kg omaa suklaata levyinä (useita eri makuja) ja kaikki meni. Ja niin meni myös aika lailla kaikki jaettu sissimuona, joka oli ravitsemuksen peruskivi. No, reissun jälkeen olin 5kg hoikempi vinttikoira kun kulutus oli sattuneesta syystä kova.

@Peiper : Ota mukaan jotain ”hanhenmaksaa ja kaviaaria” eli jotain itsellesi mieluista. Ja säästä sitä palkitsemishetkeä varten.

Tuli vaan mieleen, että lihamuhennospussia kutsuttiin pätämiksi. Oli rasvaista ja täyttävää.
Kun joku lapin mies kaivoi repustaan kimpaleen kuivattua poronlihaa, ei ollut hänellä kavereista pulaa.
 
Back
Top