Taistelu rakennetulla alueella (ent. Asutuskeskustaisteluketju)

Ride of the Nojatuolikenraalit soi ja karttaruutupommit räjähtelee...
Olisi kivaa kuulla perusteltua näkemystä siitä, missä kohdin minä olin väärässä ja millä perusteella?
Vai onko sinusta oikeaoppista ja tehokasta odotella rauhassa särmin nousemista ja sitten pistää häthätään yksi poliisi sisälle sekoilemaan, muiden odottaessa ulkopuolella ja sitten ampua niin pahuksen huonosti, että tero juoksee oven ulkopuolelle saakka?
 
1729811.jpg


1729814.jpg


Dutch soldiers conduct an assault in an urban environment during Exercise Allied Spirit I at the U.S. Army Joint Multinational Readiness Center's Hohenfels Training Area, Germany, Jan. 20, 2015. Exercise Allied Spirit includes more than 2,000 participants from Canada, Hungary, Netherlands, United Kingdom and the United States. Allied Spirit is exercising tactical interoperability and testing secure communications among alliance members.

miksi savua ei käytetä?
 
miksi savua ei käytetä?

Jos ei ole tarvetta sellaiseen? Ei noista kuvista selviä minkälaista aluetta ollaan ohittamassa tai ylittämässä. Jos alueella ei ole esimerkiksi ikkunoita, ei varmaan ole tarvetta suojata siirtymistä savukranaatein.

En ole kaupunkijääkäri, mutta sen verran kuin itse sitä on tullut harjoiteltua, en käyttäisi savukranaattia ennen kuin on aivan pakko. Jos heität sellaisen vaan johonkin ja rakennuksesta on hyvä näkyvyys kaikkialle, oma sijainti paljastuu helposti.

Tietysti jos tuossa harjoituksessa vaikka tien toisella puolella on rakennus, jossa on ikkunoita, savuista voisi olla hyötyä. Sehän on ihan tilanteesta kiinni.
 
Jos joka risteyksessä pitää käyttää savuja niin ne loppuvat aika nopsaan. Ja kuten sanottua, paljastavat sijainnin aika tehokkaasti. Savupilvi nousee yleensä kattojen yläpuolelle...

Ehkä joku tätä aihetta enemmän harrastanut osaisi vastata tarkemmin. Itselläni herää epäilys, että etenkin jos vastapäisessä ikkunassa olisi väijyssä kk, niin savun possahdus olisi lähinnä väijyjille merkki tulittaa kyseistä risteysaluetta vimmatusti.
 
Itselläni herää epäilys, että etenkin jos vastapäisessä ikkunassa olisi väijyssä kk, niin savun possahdus olisi lähinnä väijyjille merkki tulittaa kyseistä risteysaluetta vimmatusti.

Tulittaa vimmatusti ja sitten vaikenee kun TA on antanut napin otsaan.



Jos katselette vanhoja vietnamin videoita, niin jenkit sanoi että heillä loppui savut kesken kun kaupunkeja piti putsata. Irakissa heillä ei ollut samanlaista ongelmaa, mutta silti ei rakennetulla alueella uskallettu olla kovin kauan, eikä kovin kaukana kuljetusvälineistä taikka panssaroidusta tuesta. Mutta tässä Hollannin harjoituksessa näyttäisi että he eivät käytä savuja vaan luottavat siihen, että tien yli voi pyrähtää ilman että vastapuolella olevat näkevät heidät. Kuitenkin jos A-maasta ja Irakista ottaa oppeja niin katuja ei voi ylittää mitenkään helposti, varsinkin jos vastapuoli on herännyt.
 
Kätevä.

AjzcymZ.jpg


Members of the SWAT, South Korean Special Weapons and Tactics, climb a ladder to enter into a building during an exercise against a possible terrorist attack in Seoul, South Korea, Thursday, Jan. 29, 2015. The Seoul Metropolitan Police Agency said that the exercise is part of preparations efforts to protect the city since threats of terrorism are growing worldwide. (AP Photo/Ahn Young-joon)
 
ked73eZ.jpg


4KKOTJP.jpg


Muurmanskin erikoisjoukkoja. Miten kilpimies taltutetaan jos hän tulee esim käytävällä vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ammutaan jalkoihin, käytetään KÄKRejä tai tehokkain vaihtoehto on havahtua todellisuuteen ja erottaa turvallisuuspuolen puuhat sotimisesta. Kilpiä harvemmin näkyy sotilaskäytössä, ovat enemmän muiden turvallisuusviranomaisten kalustoa ja sotavoimissa pienen väen erikoistilannekalustoa.
 
Miten kilpimies taltutetaan jos hän tulee esim käytävällä vastaan?
Ammutaan. Ei tuo kilpi rynnäkkökiväärin luoteja kestä. Sen lisäksi voidaan tietty heittää käsikranaatti noiden jalkoihin tai taakse.
 
Ammutaan. Ei tuo kilpi rynnäkkökiväärin luoteja kestä.

Tutki asiaa, tai elä, mutta ballistiset kilvet on suunniteltu siten että ne voidaan helposti luoda samasta kovasta materiaalista kuin mitä sä tunget liivien sisään. Ja mitä minä olen asiaa tutkinut niin maailmalla on armeijoita jotka käyttävät kilpiä, eivätkä jätä niitä kotiin roikkumaan sotatilanteessa. Mutta suomessa on erikoisolosuhteen joten ... meh
 
Nää Suomen erikoisolosuhteet naurattaisivat jos ei olisi itse suomalainen. Mutta miksei tuollaista kilpeä voisi olla kaupunki jääkärillä mukana? Tuskin lisäsuojasta haittaa olisi....
 
Koska sillä tekee ihan saatanan vähän sellaisessa tilanteessa, jossa KAJK:t on laitettu tehtävälle. Vastassa ei ole mitään juoppohulluja nagant-revolverin kanssa vaan vieraan vallan sotilaita, joilta löytyy vyöltä kaikkea sellaista, jota vastaan käytäessä rynnäkkökilpi on vain tiellä. Rynnäkkökilpi on RA VATI/Poliisi/SP kalustoa. Mikäli VOKSi sen sallii vihollinen ammutaan paskaksi koloonsa, sen sijaan että lähdetään leikkimään jotain Taiwanilaista Tekken-kyttää.

Kiväärikaliibereilta suojaavia kilpiä valmistetaan, mutta jos normaalikokoinen NIJ III-tason suojakilpi painaa yli 20 kiloa, voitte varmaan kuvitella kuinka helppokäyttöisestä esineestä on kyse. RK:n käyttö kilpimieheltä on poissa kysymyksestä ja mikäli pistooli ei kuulu jakovarustukseen, ollaankin jo ihmeessä.

Pahoittelen hieman kärkevää kirjotustyyliäni, mutta en pysty, en pysty... Näistä kirjoituksista paistaa jotenkin läpi se, että tässä menee vähän sekaisin erilaisten pahoinpitelyministeriöiden erikoislainvalvonta esim. terroristeja vastaan ja sotavoimien toiminta ja toisaalta se, että välttämättä ymmärrys TRA:sta ja kyseisestä välineestä ei ole tarpeellisella tasolla asiaa käsittelemään.
 
Kunhan kysyin ja ei en ole itse kilven kanssa heilunut...

Me tulemme sotimaan omissa kaupungeissa. Ei moskovassa tai Pietarissa... Näkisin että tuollaisista voisi olla linnoittaumisessa hyötyä... Toki muutakin on varmasti saatavilla.... Enkä välttämättä lähtisi sitä omaa lähiötä joissa on niitä omia siviilejä kovin miellelläni paskaksi ampumaan... Vaikka se se helpoin ja nopein vaihtoehto varmaan olisikin
 
Mitä itse olen tuota harrastanut niin en kyllä lähtisi kilven kanssa.
Se on tietysti eri juttu jos vastassa on miehet pistoolien kanssa mutta kun harvemmin sodassa on, on tietysti raskaampaa kilpeäkin olemassa mutta ne taas painavat aivan tuhottomasti ja siirtymiset hoidetaan sinne rakennukselle kävellen pitkän matkan päästä. Enemmänkin tuo kilvenkäyttö on noiden erikoisjoukkojen hommia milloin varusteet ym katotaan oikeiksi juuri kyseisen tehtävän suorittamiseksi ja on tietoa millaista väkeä siellä on ennakkoon.
perus taiteilia ei varmaankaan kilvestä saa suurtakan hyötyä mikä liikkuu tuolla ja tarkistaa vaikka taloja
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top