Rogrim kirjoitti:Tällä hetkellä suurin kiistanaihe tuntuisi olevan se, kuinka paljon oletettu vihollinen ohjaisi joukkojaan tähän maatamme vastaan kohdistuvaan hyökkäykseen. Strategisesta iskusta puhuttaessa päättelynne ovat epäilemättä oikeita ja ehdottoman perusteltuja, mutta tällainen hyökkäysmalli toimii ainoastaan, mikäli vihollinen uskoo saavuttavansa aselevon pääkaupungin pikaisella valtaamisella. Alueellinen maanpuolustusjärjestelmä maakuntajoukkoineen tukee toisaalta sitä, että jokainen Suomen alue kykenee itsenäisesti aiheuttamaan merkittävää vahinkoa miehittävälle viholliselle, mikäli vihollinen ei ohjaa miehitysvaiheeseen äärimmäisen suurta mies-, ja materiaalivahvuutta. Maakuntajoukot ja tarvittaessa operatiivisten joukkojen rippeetkin kykenevät toimimaan ainakin teoriassa ilman pääesikuntaa tai korkeampaa johtoporrasta joko tavallisen sodankäynnin keinoin tai sissitoimintana, kuinka näillä herroilla riittää mielenkiinto hyökkääjän torjumiseen sen jälkeen, kun pääkaupunkiseutu on jo vihollisen hallussa? Mikäli muu Suomi on vielä Helsingin luhistuttua motivoitunutta ja päättäväistä, on selvää että vihollisen strateginen isku on tavoitteeseen pääsemisestä huolimatta epäonnistunut, sillä maan selkärankaa ei vielä ole onnistuttu murtamaan, eikä miehitysvaihe tule onnistumaan.
Itse tuen tätä ajattelumallia, ja siten perustelen strategisen iskun riittämättömyyttä ja viittaan suurimittaisempiin sotatoimenpiteisiin. Tämä ei toki ole mikään yksi ainut oikea malli, mutta tähän pohjaa pitkälti myös Suomalainen maanpuolustus. Miksi muuten vuoden 2016 uudistuksiin kuuluisi oleellisena osana koulutuksen uudistaminen siten, että jokainen koulutettu taistelija aselajista riippumatta olisi kykeneväinen sissitoimintaan ja hajauttamisen perusteet korostuvat entisestään?
Olen ihan samaa mieltä siinä, että meidän on kyettävä luomaan uskottava kuva siitä, että puolustukseen ryhtyy tavalla tai toisella suuri lkm sotilaita. Tuo koulutusuudistus 2016 kuvannee sitä, että on nielaistu realiteettina se TOSIASIA, ettei meidän resursseilla sittenkään saada aikaiseksi numeerisesti suuria tai edes keskisuuria mekanisoituja joukkoja tms. Jos tämä mainittu uudistus realisoituu riittävästi niin ainakin minä hakkaan käsiä yhteen ja olen tyytyväinen.