Taistelukoirarodut kieltoon Suomessa?

Mitä näihin ns. "taistelukoirarotuihin" tulee, taitavat olla jalostettu juurikin agressiivisten toimintamallien omaavista. Niiden jalostuksessa ei hallittavuus, laumavietti, uskollisuus, suojelu tms. käyttökoirien peruspiirre ole ollut varmaankaan ensisijainen haluttu ominaisuus. Niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota taistelutahtoon ja nopeaan agressioreaktioon, suureen puruvoinmaan, taistelukestävyyteen, fyysiseen voimaan ym. taisteluominaisuuteen. Se tekee niistä arvaamattomia ihmistenkin parissa, eikä niistä oikein muuhun käyttöön olekkaan.
 
Pelokas koira on usein arvaamattomin, ellei se koe saavansa turvaa lähellä olevasta ohjaajastaan.

Tämä. Koira on aivan uskomattoman tarkka lukemaan isäntäänsä tai emäntäänsä. Eritämme hormoneja, puhallamme feromoneja, hikoilemme, ihomme reagoi, elehdimme, ääntelemme....koira lukee, se on siinä mielestäni mestari.

Koiran reaktio perustuu hyvin usein, lähes aina siihen, miten se -aistii- isäntänsä siihen samaan reagoivan, näin minä olen tätä ajatellut.

Nukkuva lauma tultuaan yllätetyksi on puolustettava, koiran mielestä ja siitä voi vahvan koiran kyseessä ollen poikia tapahtuma.

Mutta selväähän se on, ettei tavallisessa siviilielämässä voi pitää koiraa, joka on osoittautunut liian agressiiviseksi. Näinhän se koira on kelkkonut ihmisen mukana k-vuosia ja ihminen on aina -jalostanut- sitä tarpeisiin ja olosuhteisiin sopivaksi. Eikä nykykoira varmasti ole täysin samanlainen, mikä se oli silloin vuonna kun isoisä piikiveä varasti.
 
Niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota taistelutahtoon ja nopeaan agressioreaktioon, suureen puruvoinmaan, taistelukestävyyteen, fyysiseen voimaan ym. taisteluominaisuuteen. Se tekee niistä arvaamattomia ihmistenkin parissa, eikä niistä oikein muuhun käyttöön olekkaan.

Jos härkätaistelu on iljetys hupina, niin koirien tappeluttaminen on jo kauhistus. Minä en tajua, minkä nosteen eläinten tappeluttaminen saa aikaan joissain ihmisissä tai kulttuureissa. Luontokappaleet tekevät toisistaan silppua ja ihmiset ulvovat riemusta. Jesus mitä touhua.
 
Mitä näihin ns. "taistelukoirarotuihin" tulee, taitavat olla jalostettu juurikin agressiivisten toimintamallien omaavista. Niiden jalostuksessa ei hallittavuus, laumavietti, uskollisuus, suojelu tms. käyttökoirien peruspiirre ole ollut varmaankaan ensisijainen haluttu ominaisuus. Niiden jalostuksessa on kiinnitetty huomiota taistelutahtoon ja nopeaan agressioreaktioon, suureen puruvoinmaan, taistelukestävyyteen, fyysiseen voimaan ym. taisteluominaisuuteen. Se tekee niistä arvaamattomia ihmistenkin parissa, eikä niistä oikein muuhun käyttöön olekkaan.
Ihan mielenkiinnosta, miten paljon sinulta löytyy omakohtaista kokemusta ko roduista?
 
Dogo argentino on itse asiassa vähemmän agressiivinen. Mutta piti lopettaa ulkoiluttaminen (maltalaisesta kulkukoirien keräilypaikassa). Se kun vei meikää kävelylle niin että hihna hierti ranteen verille. Tykkäsi kyllä meikästä kuin hullu puurosta...mutta vaikka olen 190cm/95kg...niin minä määräsin suunnan ja se vetovauhdin.

Koskaan ei ollut agressiivinen.
Edit: hirmuinen voima noissa koirissa.
 
Juuri hetki sitten huumepoliisina työskentelevä tuttavani hankki amstaffin siltä varalta, että asiakkaat päättäisivät tulla kotiin keskustelemaan asiakaspalvelukokemuksistaan... Tämä on ehkä yksittäinen esimerkki tilanteesta, jossa tällaiselle koiralla SAATTAA olla tarvetta.
 
Juuri hetki sitten huumepoliisina työskentelevä tuttavani hankki amstaffin siltä varalta, että asiakkaat päättäisivät tulla kotiin keskustelemaan asiakaspalvelukokemuksistaan... Tämä on ehkä yksittäinen esimerkki tilanteesta, jossa tällaiselle koiralla SAATTAA olla tarvetta.

Aivan.

Ja palveluskoira on täysin eri asia kuin "taistelukoira".
 
Koiran kuuluu aina pysyä omistajansa hallinnassa.
Jos koiralla ei ole laumassa johtajaa, se ei tiedä omaa paikkaansa, tästä alkavat ongelmat pääasiassa aina. Koira on eläin. Se ei ole ihminen.

Koko ikäni ns. käyttökoirien kanssa eläneenä, en voi sietää ihmisiä jotka lässyttävät koirilleen ja kohtelevat sitä kuin ihmislasta.
Kauhulla katson ihmisiä lenkkipolulla koiriensa kanssa jotka eivät ole osanneet kouluttaa koiraansa sillä lailla, että se pysyy hallinnassa.

Ilmeisesti kun otetaan koira, ei ymmärretä, että sen kouluttaminen vaatii oikeasti aikaa. Ja silloin se jää kesken.
 
Noista aiemmin tasapainoisen, iloisen ja hyvää elämää viettäneen koiran yllättävistä "mielenvikaisuuksista" niin aika useasti jos teetätetään kuolleelle pimahtaneelle koiralle jolla luonne "pimahtanut" ruumiinavaustutkimus niin esim pääkallon sisästä tai muualta ruumiista voi paljastua kasvaimia jotka aiheuttaneet suunnatonta kipua eläimen eläessä. Koira ei muuta käytöstään ilman syytä. Tietenkään tällaisia ei osa koskaan tajua kun isäntä ei ole noteerannut pieniä muutoksia koiran käytöksestä jotka olisi paljastaneet muutoksia terveydentilassa ja koira olisi viety eläinlääkäriin. Jos kasvaimet vaikka kallon sisässä havaitaan ajoissa, voidaan eläin säästää tarpeettomalta kitumiselta ja lopettaa ennen kuin kipu käy sitämättömäksi ja purkautuu viimeisessä vaiheessa pinnan menemiseen jostain ennen ei niin isosta asiasta. Tuollaiset asiat tulee tänäpäivänä yleensä esiin labratesteillä jotka maksaa jonkin verran mutta kertovat todella paljon koiran sisäisestä terveydentilasta.
 
Itselläni on kotona pötköttelemässä yksi kisoissa ihan ok pärjännyt agilitykoira (nyt eläkkeellä) ja yksi erinomainen tokokoira. Molemmat staffeja.
PS. En ole valkoroskaa enkä pidä riipuksia.

Onko se vähän niin, että nämä -tst-koirat- nousevat aina otsikoihin eri lailla kuin jos hurmaava lassie-koira tekee samat temput jollekin? Minun kokemuspiirissäni pahinta jälkeä tähän asti ovat tehneet: norjanharmaahirvikoira, kult. noutaja, sekarot.karhukoira, jämpti....ja tässä järjestyksessä. Tämä on toki kapea otanta. Mutta monikaan julkisuuteen tulleista koiratapahtumista ei yllä eikä tule yltämään tähän meidän pitäjän norjanharmaatapaukseen.

Mikä tahansa koira on vaarallinen riippumatta rodusta kovinkaan paljon, kun palikat ja tähdet ovat ns. kohillaan.
 
Nk. "taistelukoiraroduista" on ihmisagressiivisuus pyritty jalostamaan pois jo aikojen saatosta. Viralliset koirien kasvattajat ovat myös vastuuntuntoisia ihmisiä, ja pyrkivät valitsemaan kenelle pentuja myy. Pentutehtailijat ja ulkomaan seropituonnit eivät helpota vastuullista jalostustyötä.
 
Meidän perheessä on kaksi amstaffia.
Molemmat ihmis- & lapsirakkaita. Melko vahvan riistavietin omaa molemmat, mutta se ei haittaa. Koiramme kulkevat aina kytkettyinä, vaikka maalla asummekin.
Koiramme reagoivat luonnollisesti muihin koiriin. Meidän koirat ottavat vastaantulijan vastaan iloisesti, mutta agressioon vastataan samalla mitalla. Tunnen kymmeniä saman rodun edustajia ja omistajia, enkä todellakaan allekirjoita mitään white trash-luokitusta. Näitäkin koiria on kaikissa yhteiskuntaluokista koti- & harrastekoirina.

- virkamies ja kahden yhteiskuntakelpoisen amstaffin omistaja
 
https://www.dogsbite.org/pdf/12-year-dog-bite-fatality-chart-dogsbiteorg.pdf
Tx2ZfBW.png
 
Meidän perheessä on kaksi amstaffia.
Molemmat ihmis- & lapsirakkaita. Melko vahvan riistavietin omaa molemmat, mutta se ei haittaa. Koiramme kulkevat aina kytkettyinä, vaikka maalla asummekin.
Koiramme reagoivat luonnollisesti muihin koiriin. Meidän koirat ottavat vastaantulijan vastaan iloisesti, mutta agressioon vastataan samalla mitalla. Tunnen kymmeniä saman rodun edustajia ja omistajia, enkä todellakaan allekirjoita mitään white trash-luokitusta. Näitäkin koiria on kaikissa yhteiskuntaluokista koti- & harrastekoirina.

- virkamies ja kahden yhteiskuntakelpoisen amstaffin omistaja

Lähiössämme on kaltaisesi amstaffin omistaja, mutta myös alkoholisoitunut kolmikymppinen pariskunta, joka vie joskus kärsineen ja hermostuneen näköistä pitbulliaan välillä sellaisessa kunnossa, että oksat pois. Tatskatkin löytyvät.

Pitäisikö kehittää ihmisille joku lupasysteemi, jossa vähän katsottaisiin, kuka kehtoa keinuttaa?
 
Ihan mielenkiinnosta, miten paljon sinulta löytyy omakohtaista kokemusta ko roduista?
Ei pätkääkään. Kirjoitin ns. "yleisellä tasolla", mitä omista koirista ja niiden mielenliikkeistä/käytöksestä olen oppinut, niiden koulutuksesta ja muiden näkemieni ohjaajien ja koirien näkemyksestä olen ymmärtänyt. Minulla ei ole tuota oppia "kokopäiväisesti" kuin vasta n.13v ajalta. Ymmärrykseni tulee pääasiassa palveluskoira- ja metsästyskoirapuolelta ja mitä olen lueskellut eläinten koulutuksen ja jalostamisen teemasta yleisemmälläkin tasolla. Viisaammat ja kokeneemmat kirjoittakoot lisää.
 
Joku tuossa aiemmin pohti, että mihin tälläisiä koirarotuja edes tarvitaan maassamme? Periaatteessa ei mihinkään. Tänne riittäisi muutama metsästyskoirarotu.

Miksi esim. Amstaffi? No omakohtaisesti voin sanoa, että se rotu, joka tuottaa iloa ainakin minulle. Kyseiseen rotuun tutustuin lähes 10-vuotta ennen, ensimmäisen oman amstaffin hankintaa.
Voin myös vakuuttaa, että talo saa olla rauhassa murtoveijareilta, kun sisällä nousee meteli pihalla hiippailijoille.
 
Itselläni on kotona pötköttelemässä yksi kisoissa ihan ok pärjännyt agilitykoira (nyt eläkkeellä) ja yksi erinomainen tokokoira. Molemmat staffeja.
PS. En ole valkoroskaa enkä pidä riipuksia.
Koirien suhteen en todella ole rasisti (en kyllä ihmistenkään). Kommentointini perustui siihen ymmärrykseen että koiria ja tiettyjä rotuja jalostetaan niiden käyttötarkoituksen mukaan. Mikäli koirasta halutaan jostain syystä jalostaa taistelukoira, tappelemaan toisten koirien kanssa, mahdollisesti jopa tappamaan, on niissä taatusti semmoisia piirteitä että ne kykenee suoriutumaan tehtävistään. Se miten ja mihin koiria koulutetaan on toinen juttu. Aktiivisille ja vilkkaille koirille on hyvä järjestää ohjattua ja opetettua tekemistä, ettei turhaumiaan suuntaisi omin päin. Agility on ihan hyvä laji tähän energian purkuun ja kehittää ketteryyttäkin. Parhaimmillaanhan se on ohjaajan ja koiran saumatonta yhteistyötä.

PS. Minua kiehtoo Presa Canario -työkoira haara (Perro de Presa Canario ) : https://fi.wikipedia.org/wiki/Kanariandoggi
Tuokin on kiistanalainen rotu, mutta vartiokoirana verraton. Joitain olen Kanarian vuorilla tavannut mutta onneksi teräsaitauksen takana :eek:
Näitä käytetään Etelä-Euroopassa myös virkakoirina. Upea otus :geek: KOULUTETTUNA.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top