setämies kirjoitti:
[
Hehe.. Älä kohota kyynärpäiden varaan vaan kierähdä "suojaan" .. Ollessasi kyljellään pystyt vielä tähystämään sektorille mutta saat lippaat irti taskusta katsomatta niihin. Aiheuttaa pientä akrobatiaa etenkin chestrigin kanssa.
Montako taskua muuten secondin liivistä löytyy, mitä kulkee mukana ja miten taskut sulkeutuvat? Solki, neppari, tarranauha vai joku muu?
Ei ole hyvä kun vasen käsi (olen siis oikea kätinen) ei pääse silloin lippaalle. Jos taas kierrähdän oikealle puolelle niin todennäköisesti olen silloin täysin vailla suojaa
Toki jos kierähtäisi melkein selälleen niin sitten. Oma harjoitus skenaario on sellainen että edessä on 50 senttiä leveä ja korkea suoja jonka takana pitäisi pysyä. Eli enemmin kohottautuu kuin ryhtyy kovin paljoa sivusuunnassa liikkumaan.
Siinä oli alunperin 3 lipastaskua (keskellä) sekä kaksi yleistaskua (sivuilla). Yhden lipastaskun ja yleistaskun ompelin yhteen (vasemman käden puoleiset), ideana alunperin oli kiikaritaskun tekeminen, mutta toimii välttävästi drop punchina... Sitä pitäisi kehitellä edelleen että siitä saisi oikeasti toimivan. Painuu lysyyn (lippaat tipahtaa ohi) ja lippaat tulee ulos herkästi (makuuasentoon mennessä voi kuulla muovilippaiden kolinan maassa). Eli muoviliuskia jäykistämään ja suuaukkoa kehittämään. Tuo oikean puoleinen yleistasku on minulla tyhjänpanttina. Oikeastaan se on hyvä tyhjänä, ei tarvitse kulkea niinkuin olisi omenat kainaloissa. Enkä minä tätänykyä harrasta sillä kuin tuota pyssyn käsittely treeniä.
Taskut kiinnittyy muovisilla pikalukoilla ja/tai tarranauhalla. Tarranauhat ei ole luotettavat. ja taskujen läpät on siten muotoiltu että ne ei mene automaattisesti kiinni tarralla, tosin minulla olevat lippaat pysyy hyvin vaikka läppä on aukikin. Toki lippaat voi ajan myötä paskaantua jos hiekkaisissa/mutaisissa oloissa paljon taistelee eikä niitä putsaa. Sikspä minä AKEtan omalla sisätiloissa sijaitsevalla tetsausradalla, alla pehmeä matto ja mukava +10 asteen lämpötila
Noihin mahtuu kaksi lipasta per lipas-tasku, eli makuuasennossa tosiaan painetta rintaan kohdistuu.
Se on sellainen halpa Miltechin systeemi, ostin ihan mielenkiinnosta kokeillakseni että onko siitä mihinkään. Siis ei todellakaan lajinsa valioyksilö.
Akealik: Juu noinpa se makuuasennossa menee minunkin mielestäni. Me opeteltiin kai pääsääntöisesti kyllä suksilla ampumaan hyvin vahvasti kyljeltään suojaan olkavartta tukien, siitä on nopea ponnistaa liikkelle kun sukset osoitti samaan suuntaan ja oli samalla puolella kehoa. Itseasiassa ampuma-asentoa sukset jalassa maaten meille ei koskaan edes koulutettu, kai kouluttajat ajatteli että se on liian tilannekohtainen juttu. Harvemmin sitä lumen aikana ammutaan matalasta asennosta muutenkaan koska siinä on se lumi yleensä tähystys ja tulisektorin tiellä, eli kohtuu korkealta joutuu ampumaan, melkein istualtaan jopa. Edes prikaatin aluskasvilisuudesta vapaina olevilla ampua-alueilla.
Sauvat aseen tukena antaa sen tarkkuuden jonka asennon muu heikkous ottaa tarkuudesta pois
Ja tuotahan ei luonnollisesti tehnyt kukaan, kun tuntuu aika epäkaytännölliseltä liikkuvissa sotatoimissa :gasmask:
Kouluammunnoista en muista. Itselleni ei oikein koskaan sopinut se kuvissa esiintyvä asento jossa polvi on tosiaan voimakkaasti koukussa. Jonkin verran kyllä koukistan polvea että paine pallean kohdalta lakkaa, selkärankakin on aika pitkälle samassa linjassa piipun kanssa. Muistaakseni tästä jahkailtiin ihan ampumakoulutajien osaltakin juuri sen vuoksi että kasat pysyy paremmin kohdillaan kun koko kroppa, ja erityisesti just selkä, ottaa rekyylin vastaan.
Vuan minäpä en mikään mestari ampuja olekaan. Jotakin vikaa ampuma-asennossa joka tapauksessa on mielestäni siinä vaiheessa jos polvikoukku-asento on korkeampi kuin jalat suorana... Senhän määrittää se miten korkealla olkapäät on ja kuinka pitkä lipas aseessa on... Ja mitenkä iso pää ampujalla on. Optiikkaan emme mene.